SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Americká armáda si objednala tichý motocykel, ktorý vie ísť aj na olivový olej

Elektromotorky s predlžovačom dojazdu chce armáda použiť v operáciách na Blízkom východe.

(Zdroj: LSA Autonomy / Defense One)

TAMPA, BRATISLAVA. Americká agentúra pre výskum pokročilých obranných projektov (DARPA) mala záujem o tichú, "neviditeľnú" motorku pre špeciálne jednotky armády už v roku 2013. Na konferencií dodávateľov špeciálnych jednotiek SOFIC v meste Tampa v americkom štáte Florida dvaja rôzni výrobcovia predstavili svoje prototypy, informuje portál Defense One.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Firma LSA Autonomy, ktorá pre armádu dodáva autonómne vozidlá, pripravila motorku Nightmare (na obrázku hore), spoločnosť Logos Technologies ukázala Silent Hawk (nižšie). V oboch prípadoch ide o elektromotorky s predlžovačom dojazdu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Elektrický pohon zvolili obaja výrobcovia z dôvodu hluku - pri jazde vydáva motorka na elektrinu zvuk o intenzite 55 decibelov, čo je zhruba toľko, ako konverzácia dvoch ľudí v miestnosti.

Batériu dobíja rotačný (Wankelov) generátor, ktorý je podľa tvrdení výrobcu schopný bežať na akékoľvek palivo - letecký aj klasický benzín, naftu, propán aj oleje - vrátane olivového. "Teoreticky áno," potvrdil riaditeľ vývoja spoločnosti Logos Alex Dzwill.

Riadiaca jednotka by sa mala vedieť automaticky prispôsobiť. Generátory v oboch motorkách vedia dobíjať aj externé zariadenia.

Na kvapalinou chladené lítium-iónové batérie prejde Nightmare 60 míľ, SilentHawk vie ísť dve hodiny. Nightmare váži 160 kíl, SilentHawk 180. Obe motorky majú elektromotory poháňajúce obe kolesá, no Nightmare má vyšší výkon - 17 koní na prednom kolese a 135 na zadnom.

SkryťVypnúť reklamu

Motorky pravdepodobne poslúžia pri akciách, ktoré vyžadujú rýchlu a tichú prepravu obmedzeného množstva jednotiek na dlhšiu vzdialenosť alebo v náročnejšom teréne. Správa CNN z roku 2014 uvádzala ako príklad boj proti jednotkám Talibanu v Afganistane.

DARPA finančne podporila obe firmy, aby pokračovali vo vývoji. Vo výsledku tak môže mať americká armáda motorky od oboch dodávateľov. 

Keďže je projekt ešte stále vo vývoji, veľa detailov nie je známych. Ak máte o jednu z armádnych elektrických motoriek záujem už dnes, Logos Nightmare je v skutočnosti prestavbou "civilnej" elektrickej motorky Redshift MX za 15 000 dolárov.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet.
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  6. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  2. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  3. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  4. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  5. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  6. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  7. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  8. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 058
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 454
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 821
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 566
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 678
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 030
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 782
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Trochu humoru, potrebujeme, dobre?
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu.
  3. Blanka Ulaherová: Byť mačkou v Istanbule
  4. Ján Škerko: Terorista Putin, kúrenie v krbe, výdavky na vojnu a ...
  5. Robert Štepaník: diel 78 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 1
  6. Helena Michlíková: On to nevie ?
  7. Julius Kravjar: Akademické podvody netreba podceňovať
  8. Štefan Vidlár: Aj my
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 857
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 552
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 052
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 486
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 856
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 3 746
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 681
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 530
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu