SME
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav

Google učí svoje autonómne auto trúbiť

So slušnou a bezpečnou jazdou sa spája aj občasné trúbenie, tvrdí Google. Chce preto naučiť správne trúbiť aj svoje auto.

(Zdroj: Google)

MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. V pravidelnej mesačnej správe k svojmu projektu autonómneho auta sa Google venuje tomu, ako budú autá bez šoférov koexistovať na cestách s autami so šoférmi. Riešenie? Google učí svoje autá, ako správne trúbiť.

Oproti performance artu, ktorým je ľudské trúbenie, chce Google presne vypočítaným trúbením účelovo upozorňovať ostatných. "Naše autonómne autá majú byť slušné, rozvážne a trúbiť len vtedy, keď tým na ceste zvýšia bezpečnosť," píše sa v správe o projekte.

Článok pokračuje pod video reklamou

Radary a kamery autonómnych áut majú - na rozdiel od ľudí - zorný uhol 360 °, takže vidia, čo sa deje všade okolo. Autonómne autá by tak vedeli upozorniť iných vodičov na kritické situácie - autonómne auto napríklad zatrúbi na auto so šoférom, ktoré sa doň chystá nacúvať.

Softvér si najprv trúbil len sám pre seba

V prvej fáze testovania si Google auto trúbilo pre seba, do kabíny - a dozerajúci vývojár vždy zaznamenal, či bolo zatrúbenie vhodné, alebo nie. Tak sa softvér postupne naučil rozpoznávať, kedy trúbiť netreba (keď sa auto na ceste otáča) a kedy treba (keď auto cúva z garáže a šofér nevidí na cestu). Až neskôr začal softvér trúbiť aj "navonok".

Softvér dokonca vie rozlíšiť rôzne druhy trúbenia - napríklad slabé prerušované a hlasné súvislé. Na konci vývoja by podľa správy malo auto vedieť trúbiť ako "skúsený, trpezlivý šofér".

Ďalšou fázou testovania je skúmanie a učenie predvídania toho, ako budú vodiči na trúbenie reagovať. Trúbenie tak nemá za cieľ nahradiť komunikáciu medzi autonómnymi autami (ktorú automobilky aktuálne vyvíjajú), ale má zvýšiť bezpečnosť spolužitia autonómnych áut a áut s vodičmi.

Softvér Googlu nedokáže zabrániť všetkým kolíziám. V máji mali len jednu

Vývojári tiež hovoria, že autonómne autá by mali mať špecifický zvukový prejav aj kvôli tomu, aby ich rozpoznali chodci a cyklisti. Google auto je na elektrinu, a preto je za jazdy prakticky úplne tiché.

Autonómne autá nedokážu nehody (a úmrtia) na cestách úplne eliminovať, len ich počet výrazne znížiť. Podľa správy je 94 % nehôd na ceste zapríčinených ľudskou chybou (a 55 % z nich nie sú nahlásené polícii).

Mesačná správa uvádza všetky kolízie, ktoré sa testovaným autám v tom mesiaci stali. V máji to bola jediná - Google auto v manuálnom móde narazilo do deliaceho ostrovčeka na križovalke Latham Street a Chiquita Ave v meste Mountain View. V okolí križovatky sa vtedy nenachádzala iná premávka, nikto sa nezranil a miernu škodu utrpelo len Google auto.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  3. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  4. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  5. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  6. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  7. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  10. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 677
  2. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 9 128
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 8 750
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 6 615
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 421
  6. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 468
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 433
  8. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 841
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 700
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 239

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár: Nedá sa pomôcť každému, pri veľkých nehodách musíme stanoviť priority

Záchranár Viliam Dobiáš opisuje, že zranenému najskôr skontrolujú len vedomie, dych a krvný obeh.

Viliam Dobiáš.
Záchranári a hasiči na mieste nehody.

Trojica obvinených z vraždy Kuciaka zostáva vo väzbe

Obvinených pred súd predviedli eskorty kukláčov za sprísnených podmienok.

Alena Zsuzsová (druhá vľavo) odchádza zo Špecializovaného trestného súdu v Pezinku 13. novembra 2019.

Dlh Novembru: Diskusia z Košíc k 30. výročiu Nežnej revolúcie

Diskusiu SME moderujú Michal Havran a Martin Pekár.

Dlh Novembru

Neprehliadnite tiež

Dacia
Pri poskytnutí prvej pomoci treba prekonať strach

Elektrické kombi od Volkswagenu má interiér z jablkových šupiek

Do výroby sa ID. Space Vizzion dostane v roku 2021.

Volkswagen ID. Space Vizzion