MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. V pravidelnej mesačnej správe k svojmu projektu autonómneho auta sa Google venuje tomu, ako budú autá bez šoférov koexistovať na cestách s autami so šoférmi. Riešenie? Google učí svoje autá, ako správne trúbiť.
Oproti performance artu, ktorým je ľudské trúbenie, chce Google presne vypočítaným trúbením účelovo upozorňovať ostatných. "Naše autonómne autá majú byť slušné, rozvážne a trúbiť len vtedy, keď tým na ceste zvýšia bezpečnosť," píše sa v správe o projekte.
Radary a kamery autonómnych áut majú - na rozdiel od ľudí - zorný uhol 360 °, takže vidia, čo sa deje všade okolo. Autonómne autá by tak vedeli upozorniť iných vodičov na kritické situácie - autonómne auto napríklad zatrúbi na auto so šoférom, ktoré sa doň chystá nacúvať.
Softvér si najprv trúbil len sám pre seba
V prvej fáze testovania si Google auto trúbilo pre seba, do kabíny - a dozerajúci vývojár vždy zaznamenal, či bolo zatrúbenie vhodné, alebo nie. Tak sa softvér postupne naučil rozpoznávať, kedy trúbiť netreba (keď sa auto na ceste otáča) a kedy treba (keď auto cúva z garáže a šofér nevidí na cestu). Až neskôr začal softvér trúbiť aj "navonok".
Softvér dokonca vie rozlíšiť rôzne druhy trúbenia - napríklad slabé prerušované a hlasné súvislé. Na konci vývoja by podľa správy malo auto vedieť trúbiť ako "skúsený, trpezlivý šofér".

Ďalšou fázou testovania je skúmanie a učenie predvídania toho, ako budú vodiči na trúbenie reagovať. Trúbenie tak nemá za cieľ nahradiť komunikáciu medzi autonómnymi autami (ktorú automobilky aktuálne vyvíjajú), ale má zvýšiť bezpečnosť spolužitia autonómnych áut a áut s vodičmi.
Softvér Googlu nedokáže zabrániť všetkým kolíziám. V máji mali len jednu
Vývojári tiež hovoria, že autonómne autá by mali mať špecifický zvukový prejav aj kvôli tomu, aby ich rozpoznali chodci a cyklisti. Google auto je na elektrinu, a preto je za jazdy prakticky úplne tiché.
Autonómne autá nedokážu nehody (a úmrtia) na cestách úplne eliminovať, len ich počet výrazne znížiť. Podľa správy je 94 % nehôd na ceste zapríčinených ľudskou chybou (a 55 % z nich nie sú nahlásené polícii).
Mesačná správa uvádza všetky kolízie, ktoré sa testovaným autám v tom mesiaci stali. V máji to bola jediná - Google auto v manuálnom móde narazilo do deliaceho ostrovčeka na križovalke Latham Street a Chiquita Ave v meste Mountain View. V okolí križovatky sa vtedy nenachádzala iná premávka, nikto sa nezranil a miernu škodu utrpelo len Google auto.