Mnohí vnímajú kabriolety ako autá pre pozérov, futbalistov, mužov v kríze stredného veku či ženy, ktoré využívajú príležitosti. Kto si kabriolet kupuje, tajne počíta s tým, že bude videný a (snáď aj obdivovaný).
Napriek tomu, že dnes vnímame kabriolety ako jednoúčelové autá, pravdou je, že prvé automobily boli všetky vlastne kabriolety. Benzov „motorový koč“ z roku 1886 pripomínal skôr sedačku pre kočiša s tromi kolesami a motorom. Aj prvé auto vyrábané na montážnom páse, Model T od Fordu, sa vyrábalo najprv ako otvorené auto so strechou pripomínajúcou stan, a až neskôr aj s pevnou strechou.
Kabriolety sa pravidelne vracajú do módy - každý rok na začiatku leta, keď sa oteplí, prestane pršať, a zatúžime po dobrodružných letných zážitkoch.
Musíme tiež dodať - mnohé inzeráty vyzerajú tak, ako keby tie autá predávajúci ani nechceli predať. Stretli sme mnoho inzerátov, ktoré boli zle označené a bolo v nich zopár nekvalitných fotografií a len strohé popisky, často doplnené ústretovými frázami ako "na SMS nereagujem". Pritom za celý rok nie je také jednoduché predať kabriolet, ako práve teraz.
Ponuka v autobazároch je však stále relatívne pestrá a bohatá aj na kusy za "dostupnú" cenu. Pri kúpe jazdeného kabrioletu si špeciálnu pozornosť zaslúži stav strechy - či nie je popraskaná alebo zodratá a či neprepúšťa vodu do kabíny.
Medzi najlacnejšie jazdené kabriolety patria Fiat Punto, Peugeot 306, Opel Astra či Renault Mégane - tým by sme sa radšej vyhli. Tu sú naše tipy s konkrétnymi inzerátmi, ktoré nás zaujali:
Mazda MX-5

Mazda MX-5 má zápis v Guinnessovej knihe rekordov ako "najpredávanejší dvojsedadlový športový kabriolet" . Tento rok počet vyrobených kusov prekročil hranicu jedného milióna.
Nie je ťažké pochopiť, prečo sa MX-5 tak dobre predáva. Je to malé, zábavné a pritom spoľahlivé auto. Zachovalý kus druhej generácie (NB) stojí niekoľko tisíc eur.
Z ponuky, ktorá bola na autobazároch začiatkom roka, sú už najzaujímavejšie kusy predané. Stále sa však nájde niekoľko pekných kusov v dobrom stave a so silnejším, 1,8-litrovým motorom.
BMW Z3

BMW Z3 Roadster sa neteší veľkej priazni "skutočných" nadšencov BMW. Aj keď hralo vo filme s Jamesom Bondom, jeho karoséria bola mäkká a štvorvalcové motory slabé, takže nedokázalo sprostredkovať také zážitky za volantom, aké sa očakávajú od auta s modro-bielou vrtuľou na dlhej prednej kapote.
Napriek tomu - stačí jeden pohľad na perfektné proporcie auta a jazdné vlastnosti vás nemusia zaujímať. Z3 zdieľa mnohé mechanické časti s inými modelmi značky, takže je relatívne nenákladné na opravy.
BMW tiež ponúka kabriolet radu 3, ktorý je na rozdiel od Z3 štvormiestny a preto praktickejší. V ponuke je napríklad tento nádherný kus. Zvláštne evidenčné číslo "C" hovorí, že auto je neprihlásené - pred čím sa treba mať na pozore.
MINI Cabrio Cooper

MINI je na prvý pohľad veselé auto - a chýbajúca strecha je dôvodom na ešte väčší úsmev.. Hoci sa jeho tvrdý podvozok príliš nehodí na slovenské cesty, MINI sa na ceste správa "ako motokára".
Hľadali by sme model Cooper S druhej generácie (R56), ktorý bol o niečo praktickejší a netrpel takým množstvom chýb, ako prvá generácia.
Suzuki Samurai SJ413 a Vitara

Pôvodne sme chceli ako zástupcu triedy off-roadových kabrioletov uviesť Jeep Wrangler, v ponuke sú však aj lacnejšie jazdenky od Suzuki - Samurai a Vitara. Ak vám ide primárne o jazdu s vetrom vo vlasoch, s jazdeným Suzuki dostanete rovnaký zážitok za zlomku ceny Wrangleru.
Najlacnejšie kusy Jeepu Wrangler však nie sú o toľko drahšie. Wrangleru môžete navyše celkom jednoducho odmontovať dvere.
Volkswagen EOS

Kupé-kabriolet Volkswagen EOS je medzi kabrioletmi voľbou rozumu. Využíva osvedčenú technikou Volkswagenu Golf piatej generácie a má skladaciu pevnú strechu.
Vďaka nej môžete EOS bez obáv využívať celoročne - aj keď za cenu vysokej hmotnosti auta. S motorom 2,0 TDI (a prípadne aj s prevodovkou DSG) bude EOS úsporný, príjemný a pohodlný - ak tieto vlastnosti od kabrioletu očakávate.
Porsche Boxster

Porsche Boxster nie je veľmi pekné auto a so základnou motorizáciou nie je ani príliš rýchly, stále je však veľmi príjemný na šoférovanie. Neznalí si ho vedia pomýliť s väčším a drahším modelom 911, čo je v očiach zákazníkov asi výhoda.
Mercedes-Benz SL (R129)

Tento kabriolet od Mercedesu stojí v tieni svojich predchodcov aj nasledovníkov - už nepatrí medzi starožitne vyzerajúce roadstery značky (W113 Pagoda a R107), ale stále má ďaleko do moderného SL (R230). Vďaka tomu sa jeho cena drží relatívne nízko. Jeho jednoduchý dizajn však stále má svoje čaro, a preto by sme "hranaté" SL nezatracovali.
Ford Mustang z roku 1965

Jazdu na kabriolete si treba vychutnávať - vyberte si preto zaujímavý kúsok, napríklad päťdesiatročné auto s osemvalcom pod kapotou. Ak navyše ide o zachovalý exemplár so zdokumentovanou históriou, jeho cena môže ďalej rásť.
Volkswagen Golf Cabrio (I alebo II)

Prvá alebo druhá generácia Volkswagenu Golf vo verzii Cabrio je autorovým iracionálnym osobným favoritom. Slovenskí predajcovia majú v ponuke viacero zaujímavých kusov, od zreštaurovaných až po nedokončené prestavby, v ktorých sa majitelia rozhodli nepokračovať.