SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Diaľnicu D3 na Kysuciach dokončia najskôr v roku 2023

Dvanásťkilometrový úsek medzi Svrčinovcom a Skalitým na slovensko-poľskej hranici otvoria koncom tohto roka

Na Kysuciach je zatiaľ iba krátky úsek diaľnice nad obcou Skalité.Na Kysuciach je zatiaľ iba krátky úsek diaľnice nad obcou Skalité. (Zdroj: MICHAL TRŠKO)

ŽILINA/KYSUCE. Diaľnicu D3 na Kysuciach plánuje Národná diaľničná spoločnosť dokončiť do roku 2023. Diaľničné prepojenie medzi Dolným Hričov pri Žiline a Skalitým na slovensko-poľskej hranici začali stavať v roku 1996 a druhá vláda Mikuláša Dzurindu sľubovala jej dokončenie už do roku 2010. Podľa súčasného šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Róberta Auxta takmer 60-kilometrovú diaľnicu D3 budú môcť vodiči využívať najskôr o sedem rokov, aj to však väčšinu úsekov len v polovičnom profile.

„Po dokončení bude prepájať Bratislavu a Varšavu najkratšou možnou cestou, takže z pohľadu obchodu, kultúry, ale aj samotného spojenectva medzi jednotlivými národmi je to kľúčová stavba,“ povedal pre agentúru SITA Auxt.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Odovzdajú ju postupne

V súčasnosti je v prevádzke menej ako štvrtina diaľnice D3. Do konca tohto roka by mali dokončiť 12-kilometrový úsek medzi Svrčinovcom a Skalitým a zároveň začať stavať ďalších šesť kilometrov medzi Čadcou a Svrčinovcom. Štyri a pol kilometra dlhá diaľničná estakáda, spájajúca Strážov a Brodno ponad Hričovskú priehradu, má byť hotová v lete budúceho roka. Zvyšné dva úseky medzi žilinským Brodnom, Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou chce Národná diaľničná spoločnosť začať budovať v roku 2018.

Podľa dopravného experta dokončenie diaľnice D3 má veľký význam pre tranzitnú dopravu a zvýši bezpečnosť na hlavnom kysuckom ťahu. „Diaľnica D3 má jednoznačné opodstatnenie, nakoľko v križovatke Svrčinovec sa na ňu budú napájať ďalšie významné intenzity. Je to významný tranzitný ťah medzi Českou republikou, Poľskom a Slovenskom. Tento úsek stiahne nákladnú dopravu najmä z Poľskej republiky a čiastočne odbremení dopravu z alternatívnej cesty, ktorá vedie z poľského Bielsko - Biala cez Českú republiku na juh. Zároveň si treba uvedomiť, aký nehodový úsek je v súčasnosti cesta I/11 medzi Čadcou a Žilinou, kde sa stávajú tragické nehody a jediná šanca, ako týmto nehodám zamedziť, je dostavať diaľnicu D3,“ povedal Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Skryť Vypnúť reklamu

V polovičnom profile

Väčšina úsekov diaľnice D3 sa zatiaľ stavia len v polovičnom profile, pretože súčasné intenzity dopravy nepostačovali na obhájenie ekonomickej opodstatnenosti štvorprúdovej diaľnice. Podľa Jána Mišuru zo žilinskej pobočky Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory by ale aj jeden profil mal podnikateľom a dopravcom znížiť náklady, pretože v súčasnosti musia pre hmotnostné obmedzenie v Skalitom obchádzať Kysuce cez Oravu alebo Český Těšín.

„Aj pre budúcich investorov to má význam, pretože Slovensko, Európska únia aj Poľsko sa dohodli, že to bude hlavný európsky koridor medzi Slovenskom a Poľskom a ovplyvní to celú strednú Európu,“ povedal Mišura. Na poľskej strane bude diaľnica D3 pokračovať ďalšími 50 kilometrami, pričom už 42 z nich je hotových. Cez slovensko-poľský hraničný priechod v kysuckom Skalitom prejde v súčasnosti približne 1 500 vozidiel denne. Poliaci očakávajú, že po dobudovaní diaľničného úseku Skalité - Svrčinovec by sa 24-hodinové intenzity mohli zvýšiť až na 20-tisíc vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Nová certifikovaná káva na vašich obľúbených čerpacích staniciac
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  10. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 186
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 646
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 239
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 939
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 651
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 094
  7. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 581
  8. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 386
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 277
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 2 213
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenský vedec Pavol Čekan zo spoločnosti MultiplexDX.

Vystúpi na Európskej noci výskumníkov.


19 h
Nataša Holinová

Slovenské opatrenia proti šíreniu nákazlivej choroby sú na hranie.


3 h
Testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili takmer 405-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 592 obetí.


a 4 ďalší 12 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Tupou Ceruzou: 3. vlna
  2. Martin Dorčák: Náhradná výhra pre Zuzanu áno, pre záchranára v službe nie
  3. Vladimír Bohm: Podporovať migráciu a utečencov? - Áno, ale inak ako doteraz
  4. Jan Pražák: Nenávidím tě, sestřičko rozmazlená!
  5. Jozef Sitko: Dilema dnes: Zákonnosť či spravodlivosť?
  6. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #16 - Prvý beh vonku a mnoho iného
  7. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope
  8. Vladimír Troják: Trojdňový cyklovýlet na Moravu
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 615
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 259
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 934
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 064
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 556
  6. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 5 004
  7. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 747
  8. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 3 732
Skryť Zatvoriť reklamu