SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Diaľnicu D3 na Kysuciach dokončia najskôr v roku 2023

Dvanásťkilometrový úsek medzi Svrčinovcom a Skalitým na slovensko-poľskej hranici otvoria koncom tohto roka

Na Kysuciach je zatiaľ iba krátky úsek diaľnice nad obcou Skalité.Na Kysuciach je zatiaľ iba krátky úsek diaľnice nad obcou Skalité. (Zdroj: MICHAL TRŠKO)

ŽILINA/KYSUCE. Diaľnicu D3 na Kysuciach plánuje Národná diaľničná spoločnosť dokončiť do roku 2023. Diaľničné prepojenie medzi Dolným Hričov pri Žiline a Skalitým na slovensko-poľskej hranici začali stavať v roku 1996 a druhá vláda Mikuláša Dzurindu sľubovala jej dokončenie už do roku 2010. Podľa súčasného šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Róberta Auxta takmer 60-kilometrovú diaľnicu D3 budú môcť vodiči využívať najskôr o sedem rokov, aj to však väčšinu úsekov len v polovičnom profile.

„Po dokončení bude prepájať Bratislavu a Varšavu najkratšou možnou cestou, takže z pohľadu obchodu, kultúry, ale aj samotného spojenectva medzi jednotlivými národmi je to kľúčová stavba,“ povedal pre agentúru SITA Auxt.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Odovzdajú ju postupne

V súčasnosti je v prevádzke menej ako štvrtina diaľnice D3. Do konca tohto roka by mali dokončiť 12-kilometrový úsek medzi Svrčinovcom a Skalitým a zároveň začať stavať ďalších šesť kilometrov medzi Čadcou a Svrčinovcom. Štyri a pol kilometra dlhá diaľničná estakáda, spájajúca Strážov a Brodno ponad Hričovskú priehradu, má byť hotová v lete budúceho roka. Zvyšné dva úseky medzi žilinským Brodnom, Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou chce Národná diaľničná spoločnosť začať budovať v roku 2018.

Podľa dopravného experta dokončenie diaľnice D3 má veľký význam pre tranzitnú dopravu a zvýši bezpečnosť na hlavnom kysuckom ťahu. „Diaľnica D3 má jednoznačné opodstatnenie, nakoľko v križovatke Svrčinovec sa na ňu budú napájať ďalšie významné intenzity. Je to významný tranzitný ťah medzi Českou republikou, Poľskom a Slovenskom. Tento úsek stiahne nákladnú dopravu najmä z Poľskej republiky a čiastočne odbremení dopravu z alternatívnej cesty, ktorá vedie z poľského Bielsko - Biala cez Českú republiku na juh. Zároveň si treba uvedomiť, aký nehodový úsek je v súčasnosti cesta I/11 medzi Čadcou a Žilinou, kde sa stávajú tragické nehody a jediná šanca, ako týmto nehodám zamedziť, je dostavať diaľnicu D3,“ povedal Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Skryť Vypnúť reklamu

V polovičnom profile

Väčšina úsekov diaľnice D3 sa zatiaľ stavia len v polovičnom profile, pretože súčasné intenzity dopravy nepostačovali na obhájenie ekonomickej opodstatnenosti štvorprúdovej diaľnice. Podľa Jána Mišuru zo žilinskej pobočky Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory by ale aj jeden profil mal podnikateľom a dopravcom znížiť náklady, pretože v súčasnosti musia pre hmotnostné obmedzenie v Skalitom obchádzať Kysuce cez Oravu alebo Český Těšín.

„Aj pre budúcich investorov to má význam, pretože Slovensko, Európska únia aj Poľsko sa dohodli, že to bude hlavný európsky koridor medzi Slovenskom a Poľskom a ovplyvní to celú strednú Európu,“ povedal Mišura. Na poľskej strane bude diaľnica D3 pokračovať ďalšími 50 kilometrami, pričom už 42 z nich je hotových. Cez slovensko-poľský hraničný priechod v kysuckom Skalitom prejde v súčasnosti približne 1 500 vozidiel denne. Poliaci očakávajú, že po dobudovaní diaľničného úseku Skalité - Svrčinovec by sa 24-hodinové intenzity mohli zvýšiť až na 20-tisíc vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 326
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 546
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 199
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 181
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 172
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 855
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 381
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 824
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 400
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 337
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N