SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Trojvalec 1,0 TSI v Škode Octavia vyniká kultúrou chodu

Počas prvého zoznámenia sme najskôr preverili litrový turbomotor a neskôr aj adaptívne tlmiče.

(Zdroj: Škoda)

Nasadenie nového trojvalca s objemom 1,0 l do Škody Octavia bolo, vzhľadom na koncernovú politiku, len otázkou času. Po premiére v iných modeloch, napríklad vo Volkswagene Golf, sa dostal aj do najpredávanejšieho vozidla českej značky.

Zaradenie novej pohonnej jednotky do ponuky je typickým príkladom znižovania objemu. Nový benzínový agregát totiž nahrádza dosluhujúci štvorvalec 1,2 TSI - konkrétne verziu s výkonom 81 kW. Nestal sa však základnou motorizáciou, aspoň zatiaľ nie. Na najnižšom stupni totiž ostáva 1,2 TSI s výkonom 63 kW.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

My sme počas prvého zoznámenia strávili za volantom Octavie s novým motorom 1,0 TSI niekoľko desiatok minút. Prvé dojmy sme získali na vidieckych cestách. Prvé, čo doslova “udrelo do uší“, je ticho v tomto aute.

Technici nám počas prezentácie nehovorili nič o lepšom odhlučnení vozidla, a tak za ticho v kabíne prekvapivo zodpovedá práve prejav trojvalca. Pri bežnej jazde je zvuk motora sotva počuteľný a zistiť “chýbajúci“ valec podľa hluku je náročné.

V našom prípade bola sila na kolesá prednej nápravy prenášaná prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Alternatívou je sedemstupňová prevodovka DSG. Octavia nám prostredníctvom displeja “odporúčala“ radiť skoro a jazdiť už od 1400 otáčok, čo stačí akurát na plynulú jazdu.

Schopnosť akcelerovať prišla pri 2000 otáčkach. Vtedy sa motor nadýchne a zatiahne vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 200 Nm. Samozrejme, čím vyšší prevodový stupeň, tým je odozva plynového pedálu horšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad na šiestom prevodovom stupni jazdíte pri 2000 otáčkach tachometrovou rýchlosťou, niečo cez 90 km/h. Tu už akcelerácia na predbiehanie vo veľkej časti situácií nie je dostatočná a musíte podradiť – ideálne o dva stupne.

O niečo väčšia sila sa dostaví s postupným narastaním výkonu pri 4000 otáčkach a výrazne sa nemení prakticky až po obmedzovač.

Celkovo je zrýchlenie na pomery trojvalca veľmi slušné a umožní predbiehať, aj keď v aute sedíte traja, ako to bolo v našom prípade. V porovnaní s trojvalcami ostatných výrobcov nás koncernový motor neprekvapil výrazne lepšou pružnosťou. Subjektívne boli naše pocity podobné.

Prekvapil však správaním a vyladením v nízkych otáčkach. Aj pri takomto režime jazdy ostával mimoriadne kultivovaný. Trápenie motora nie je počuť ani cítiť zvýšením vibrácií.

Skryť Vypnúť reklamu

Aspoň slabé vibrácie možno zaznamenať po chytení radiacej páky, pri stlačení plynu na podlahu. Motor svojím prejavom vôbec neodrádza šoféra od jazdy v nízkych otáčkach. Prejaviť sa to môže na zmene štýlu jazdy, a tým aj nižšej spotrebe.

Automobilky sa preto všemožne snažia prekryť drsný chod trojvalca v nízkych otáčkach. Ford napríklad špekuluje s falošným zvukom motora, znejúceho z reproduktorov. Tento systém má “oklamať“ šoféra a presvedčiť ho, že toto je ten správny štýl jazdy.

 

Prečítajte si tiež: Ford chce znížiť spotrebu umelým zvukom motora Čítajte 

O vhodnosti jazdy v nízkych otáčkach nás presviedčajú aj samotné automobilky a len čas ukáže, aká je skutočnosť. Trojvalce pod kapotou nie sú pre každého.

Je to len jedna z možností ponúkaných výrobcami áut v snahe o splnenie prísnych emisných limitov. Ich poslaním je jazda po okresných cestách a dochádzanie na kratšie trasy.

Skryť Vypnúť reklamu

Tragédiou však v prípade 1,0 TSI určite nie je ani dlhšie cestovanie diaľnicou. Spotrebu hodnotíme zatiaľ len s veľkou rezervou vzhľadom na nízky počet najazdených kilometrov. Zatiaľ sa ukazuje skôr v dobrom svetle.

Pri striedaní pokojnejších fáz s dynamickými ukázal palubný počítač spotrebu 6,3 l. Apetít motora sa dal bez problémov zvýšiť, aj znížiť. Zdá sa, že v tomto pohonná jednotka Škody presne kopíruje konkurenčné malé motory.

Pri plynulej jazde vie byť úsporná, pri plnom zaťažení však vyhladne a prekoná aj väčšie agregáty. Tie sa totiž pri rovnakom spôsobe jazdy tak nenamáhajú.

V prípade nového motora, samozrejme, nedokážeme zhodnotiť jeho spoľahlivosť, ale z hľadiska jazdných vlastností nás vôbec nesklamal, práve naopak. Medzi trojvalcami vyniká najmä kultúrou chodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Octavia dostala adaptívny podvozok

V rámci predstavovania modelového radu Octavie pre rok 2017 sa toto vozidlo dočkalo aj ďalšej zásadnej novinky. Podobne ako Superb dostala do voliteľnej výbavy podvozok s adaptívnymi tlmičmi.

Tento prvok je dostupný vo všetkých verziách s výkonom 110 kW a viac. Vodič má v tomto prípade na výber zo štyroch režimov jazdy, Neutral, Comfort, Sport a Individual.

Rozdiely v správaní podvozka sú v jednotlivých režimoch výrazné, ale nie až tak ako v Superbe. Popravde nastavenie Octavie sa nám najmä v režime Comfort páči viac. Stále dobre tlmí nerovnosti, ale celkovo je prejav auta jemnejší a subjektívne stabilnejší.

Cenník

Motor

Prevodovka

Active

Ambition

Style

Business

1,0 TSI 85 kW

manuál/6

16 510 eur

17 810 eur

19 310 eur

20 510 eur

1,0 TSI 85 kW

automat DSG/6

18 510 eur

19 810 eur

21 310 eur

22 510 eur

V prípade kombi verzie treba k cenám prirátať sumu 850 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  5. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  6. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  7. Spánok – základ pevných vzťahov
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  9. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 937
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 10 369
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 127
  4. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 5 011
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 717
  6. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 4 520
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 898
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 662
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 531
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 516
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miloš Zeman.

Prezident by mal o mesiac zohrať kľúčovú úlohu, lekári v to neveria.


2 h
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Polícia v súvislosti s prípadom upozornila na šikanu v online priestore.


TASR 3 h
Peter Schutz

Menej škandálov to ani náhodou neznamená.


2 h

Záborskej hlavný problém nie je ani tak jej postoj k interrupciám, ale storočia dejín, ktoré nepostrehla.


Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Ako funguje karma, alebo ľudský osud?
  2. Irena Šimuneková: Jeseň na lúkach
  3. Anton Polakovič: Posledná bosorka?
  4. Ladislav Stupak: Dukáty
  5. Alžbeta Szomolaiová: Klenovský Vepor 1338 m.n.m
  6. Viktor Pamula: Kultúrne a inkluzívne
  7. Rudolf Pado: Vlčanov biznis alebo reálna pomoc krajine?
  8. Martin Dorčák: Remišovej chýba zrkadlo
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 12 538
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 540
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 774
  4. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 553
  5. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 5 063
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 822
  7. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 3 292
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 692
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu