SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Trojvalec 1,0 TSI v Škode Octavia vyniká kultúrou chodu

Počas prvého zoznámenia sme najskôr preverili litrový turbomotor a neskôr aj adaptívne tlmiče.

(Zdroj: Škoda)

Nasadenie nového trojvalca s objemom 1,0 l do Škody Octavia bolo, vzhľadom na koncernovú politiku, len otázkou času. Po premiére v iných modeloch, napríklad vo Volkswagene Golf, sa dostal aj do najpredávanejšieho vozidla českej značky.

Zaradenie novej pohonnej jednotky do ponuky je typickým príkladom znižovania objemu. Nový benzínový agregát totiž nahrádza dosluhujúci štvorvalec 1,2 TSI - konkrétne verziu s výkonom 81 kW. Nestal sa však základnou motorizáciou, aspoň zatiaľ nie. Na najnižšom stupni totiž ostáva 1,2 TSI s výkonom 63 kW.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

My sme počas prvého zoznámenia strávili za volantom Octavie s novým motorom 1,0 TSI niekoľko desiatok minút. Prvé dojmy sme získali na vidieckych cestách. Prvé, čo doslova “udrelo do uší“, je ticho v tomto aute.

Technici nám počas prezentácie nehovorili nič o lepšom odhlučnení vozidla, a tak za ticho v kabíne prekvapivo zodpovedá práve prejav trojvalca. Pri bežnej jazde je zvuk motora sotva počuteľný a zistiť “chýbajúci“ valec podľa hluku je náročné.

V našom prípade bola sila na kolesá prednej nápravy prenášaná prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Alternatívou je sedemstupňová prevodovka DSG. Octavia nám prostredníctvom displeja “odporúčala“ radiť skoro a jazdiť už od 1400 otáčok, čo stačí akurát na plynulú jazdu.

Schopnosť akcelerovať prišla pri 2000 otáčkach. Vtedy sa motor nadýchne a zatiahne vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 200 Nm. Samozrejme, čím vyšší prevodový stupeň, tým je odozva plynového pedálu horšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad na šiestom prevodovom stupni jazdíte pri 2000 otáčkach tachometrovou rýchlosťou, niečo cez 90 km/h. Tu už akcelerácia na predbiehanie vo veľkej časti situácií nie je dostatočná a musíte podradiť – ideálne o dva stupne.

O niečo väčšia sila sa dostaví s postupným narastaním výkonu pri 4000 otáčkach a výrazne sa nemení prakticky až po obmedzovač.

Celkovo je zrýchlenie na pomery trojvalca veľmi slušné a umožní predbiehať, aj keď v aute sedíte traja, ako to bolo v našom prípade. V porovnaní s trojvalcami ostatných výrobcov nás koncernový motor neprekvapil výrazne lepšou pružnosťou. Subjektívne boli naše pocity podobné.

Prekvapil však správaním a vyladením v nízkych otáčkach. Aj pri takomto režime jazdy ostával mimoriadne kultivovaný. Trápenie motora nie je počuť ani cítiť zvýšením vibrácií.

Skryť Vypnúť reklamu

Aspoň slabé vibrácie možno zaznamenať po chytení radiacej páky, pri stlačení plynu na podlahu. Motor svojím prejavom vôbec neodrádza šoféra od jazdy v nízkych otáčkach. Prejaviť sa to môže na zmene štýlu jazdy, a tým aj nižšej spotrebe.

Automobilky sa preto všemožne snažia prekryť drsný chod trojvalca v nízkych otáčkach. Ford napríklad špekuluje s falošným zvukom motora, znejúceho z reproduktorov. Tento systém má “oklamať“ šoféra a presvedčiť ho, že toto je ten správny štýl jazdy.

 

Prečítajte si tiež: Ford chce znížiť spotrebu umelým zvukom motora Čítajte 

O vhodnosti jazdy v nízkych otáčkach nás presviedčajú aj samotné automobilky a len čas ukáže, aká je skutočnosť. Trojvalce pod kapotou nie sú pre každého.

Je to len jedna z možností ponúkaných výrobcami áut v snahe o splnenie prísnych emisných limitov. Ich poslaním je jazda po okresných cestách a dochádzanie na kratšie trasy.

Skryť Vypnúť reklamu

Tragédiou však v prípade 1,0 TSI určite nie je ani dlhšie cestovanie diaľnicou. Spotrebu hodnotíme zatiaľ len s veľkou rezervou vzhľadom na nízky počet najazdených kilometrov. Zatiaľ sa ukazuje skôr v dobrom svetle.

Pri striedaní pokojnejších fáz s dynamickými ukázal palubný počítač spotrebu 6,3 l. Apetít motora sa dal bez problémov zvýšiť, aj znížiť. Zdá sa, že v tomto pohonná jednotka Škody presne kopíruje konkurenčné malé motory.

Pri plynulej jazde vie byť úsporná, pri plnom zaťažení však vyhladne a prekoná aj väčšie agregáty. Tie sa totiž pri rovnakom spôsobe jazdy tak nenamáhajú.

V prípade nového motora, samozrejme, nedokážeme zhodnotiť jeho spoľahlivosť, ale z hľadiska jazdných vlastností nás vôbec nesklamal, práve naopak. Medzi trojvalcami vyniká najmä kultúrou chodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Octavia dostala adaptívny podvozok

V rámci predstavovania modelového radu Octavie pre rok 2017 sa toto vozidlo dočkalo aj ďalšej zásadnej novinky. Podobne ako Superb dostala do voliteľnej výbavy podvozok s adaptívnymi tlmičmi.

Tento prvok je dostupný vo všetkých verziách s výkonom 110 kW a viac. Vodič má v tomto prípade na výber zo štyroch režimov jazdy, Neutral, Comfort, Sport a Individual.

Rozdiely v správaní podvozka sú v jednotlivých režimoch výrazné, ale nie až tak ako v Superbe. Popravde nastavenie Octavie sa nám najmä v režime Comfort páči viac. Stále dobre tlmí nerovnosti, ale celkovo je prejav auta jemnejší a subjektívne stabilnejší.

Cenník

Motor

Prevodovka

Active

Ambition

Style

Business

1,0 TSI 85 kW

manuál/6

16 510 eur

17 810 eur

19 310 eur

20 510 eur

1,0 TSI 85 kW

automat DSG/6

18 510 eur

19 810 eur

21 310 eur

22 510 eur

V prípade kombi verzie treba k cenám prirátať sumu 850 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 897
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 571
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 978
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 012
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 822
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 521
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 476
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 437
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 364
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Škoda Octavia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster LPG: Keď sa jazda na plný plyn oplatí (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach
Subaru BRZ 2022
Opel Insignia mal z mainstreamových značiek v kategórii 3-ročných áut najmenej nedostatkov.