Prvá jazda: Trojvalec 1,0 TSI v Škode Octavia vyniká kultúrou chodu

Počas prvého zoznámenia sme najskôr preverili litrový turbomotor a neskôr aj adaptívne tlmiče.

(Zdroj: Škoda)

Nasadenie nového trojvalca s objemom 1,0 l do Škody Octavia bolo, vzhľadom na koncernovú politiku, len otázkou času. Po premiére v iných modeloch, napríklad vo Volkswagene Golf, sa dostal aj do najpredávanejšieho vozidla českej značky.

Zaradenie novej pohonnej jednotky do ponuky je typickým príkladom znižovania objemu. Nový benzínový agregát totiž nahrádza dosluhujúci štvorvalec 1,2 TSI - konkrétne verziu s výkonom 81 kW. Nestal sa však základnou motorizáciou, aspoň zatiaľ nie. Na najnižšom stupni totiž ostáva 1,2 TSI s výkonom 63 kW.

My sme počas prvého zoznámenia strávili za volantom Octavie s novým motorom 1,0 TSI niekoľko desiatok minút. Prvé dojmy sme získali na vidieckych cestách. Prvé, čo doslova “udrelo do uší“, je ticho v tomto aute.

Technici nám počas prezentácie nehovorili nič o lepšom odhlučnení vozidla, a tak za ticho v kabíne prekvapivo zodpovedá práve prejav trojvalca. Pri bežnej jazde je zvuk motora sotva počuteľný a zistiť “chýbajúci“ valec podľa hluku je náročné.

V našom prípade bola sila na kolesá prednej nápravy prenášaná prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Alternatívou je sedemstupňová prevodovka DSG. Octavia nám prostredníctvom displeja “odporúčala“ radiť skoro a jazdiť už od 1400 otáčok, čo stačí akurát na plynulú jazdu.

Schopnosť akcelerovať prišla pri 2000 otáčkach. Vtedy sa motor nadýchne a zatiahne vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 200 Nm. Samozrejme, čím vyšší prevodový stupeň, tým je odozva plynového pedálu horšia.

Napríklad na šiestom prevodovom stupni jazdíte pri 2000 otáčkach tachometrovou rýchlosťou, niečo cez 90 km/h. Tu už akcelerácia na predbiehanie vo veľkej časti situácií nie je dostatočná a musíte podradiť – ideálne o dva stupne.

O niečo väčšia sila sa dostaví s postupným narastaním výkonu pri 4000 otáčkach a výrazne sa nemení prakticky až po obmedzovač.

Celkovo je zrýchlenie na pomery trojvalca veľmi slušné a umožní predbiehať, aj keď v aute sedíte traja, ako to bolo v našom prípade. V porovnaní s trojvalcami ostatných výrobcov nás koncernový motor neprekvapil výrazne lepšou pružnosťou. Subjektívne boli naše pocity podobné.

Prekvapil však správaním a vyladením v nízkych otáčkach. Aj pri takomto režime jazdy ostával mimoriadne kultivovaný. Trápenie motora nie je počuť ani cítiť zvýšením vibrácií.

Aspoň slabé vibrácie možno zaznamenať po chytení radiacej páky, pri stlačení plynu na podlahu. Motor svojím prejavom vôbec neodrádza šoféra od jazdy v nízkych otáčkach. Prejaviť sa to môže na zmene štýlu jazdy, a tým aj nižšej spotrebe.

Automobilky sa preto všemožne snažia prekryť drsný chod trojvalca v nízkych otáčkach. Ford napríklad špekuluje s falošným zvukom motora, znejúceho z reproduktorov. Tento systém má “oklamať“ šoféra a presvedčiť ho, že toto je ten správny štýl jazdy.

 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ford chce znížiť spotrebu umelým zvukom motora

O vhodnosti jazdy v nízkych otáčkach nás presviedčajú aj samotné automobilky a len čas ukáže, aká je skutočnosť. Trojvalce pod kapotou nie sú pre každého.

Je to len jedna z možností ponúkaných výrobcami áut v snahe o splnenie prísnych emisných limitov. Ich poslaním je jazda po okresných cestách a dochádzanie na kratšie trasy.

Tragédiou však v prípade 1,0 TSI určite nie je ani dlhšie cestovanie diaľnicou. Spotrebu hodnotíme zatiaľ len s veľkou rezervou vzhľadom na nízky počet najazdených kilometrov. Zatiaľ sa ukazuje skôr v dobrom svetle.

Pri striedaní pokojnejších fáz s dynamickými ukázal palubný počítač spotrebu 6,3 l. Apetít motora sa dal bez problémov zvýšiť, aj znížiť. Zdá sa, že v tomto pohonná jednotka Škody presne kopíruje konkurenčné malé motory.

Pri plynulej jazde vie byť úsporná, pri plnom zaťažení však vyhladne a prekoná aj väčšie agregáty. Tie sa totiž pri rovnakom spôsobe jazdy tak nenamáhajú.

V prípade nového motora, samozrejme, nedokážeme zhodnotiť jeho spoľahlivosť, ale z hľadiska jazdných vlastností nás vôbec nesklamal, práve naopak. Medzi trojvalcami vyniká najmä kultúrou chodu.

Octavia dostala adaptívny podvozok

V rámci predstavovania modelového radu Octavie pre rok 2017 sa toto vozidlo dočkalo aj ďalšej zásadnej novinky. Podobne ako Superb dostala do voliteľnej výbavy podvozok s adaptívnymi tlmičmi.

Tento prvok je dostupný vo všetkých verziách s výkonom 110 kW a viac. Vodič má v tomto prípade na výber zo štyroch režimov jazdy, Neutral, Comfort, Sport a Individual.

Rozdiely v správaní podvozka sú v jednotlivých režimoch výrazné, ale nie až tak ako v Superbe. Popravde nastavenie Octavie sa nám najmä v režime Comfort páči viac. Stále dobre tlmí nerovnosti, ale celkovo je prejav auta jemnejší a subjektívne stabilnejší.

Cenník

Motor

Prevodovka

Active

Ambition

Style

Business

1,0 TSI 85 kW

manuál/6

16 510 eur

17 810 eur

19 310 eur

20 510 eur

1,0 TSI 85 kW

automat DSG/6

18 510 eur

19 810 eur

21 310 eur

22 510 eur

V prípade kombi verzie treba k cenám prirátať sumu 850 eur.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 328
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 244
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 517
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 315
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 291
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 981
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 641
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 344
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 164
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 045

Téma: Škoda


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Aj kvôli stratenej generácii nemôžeme uhnúť z dvadsaťosemročnej cesty

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

KULTÚRA

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral už aj v minulosti.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.