SME

Prvá jazda: Trojvalec 1,0 TSI v Škode Octavia vyniká kultúrou chodu

Počas prvého zoznámenia sme najskôr preverili litrový turbomotor a neskôr aj adaptívne tlmiče.

(Zdroj: Škoda)

Nasadenie nového trojvalca s objemom 1,0 l do Škody Octavia bolo, vzhľadom na koncernovú politiku, len otázkou času. Po premiére v iných modeloch, napríklad vo Volkswagene Golf, sa dostal aj do najpredávanejšieho vozidla českej značky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zaradenie novej pohonnej jednotky do ponuky je typickým príkladom znižovania objemu. Nový benzínový agregát totiž nahrádza dosluhujúci štvorvalec 1,2 TSI - konkrétne verziu s výkonom 81 kW. Nestal sa však základnou motorizáciou, aspoň zatiaľ nie. Na najnižšom stupni totiž ostáva 1,2 TSI s výkonom 63 kW.

SkryťVypnúť reklamu

My sme počas prvého zoznámenia strávili za volantom Octavie s novým motorom 1,0 TSI niekoľko desiatok minút. Prvé dojmy sme získali na vidieckych cestách. Prvé, čo doslova “udrelo do uší“, je ticho v tomto aute.

Technici nám počas prezentácie nehovorili nič o lepšom odhlučnení vozidla, a tak za ticho v kabíne prekvapivo zodpovedá práve prejav trojvalca. Pri bežnej jazde je zvuk motora sotva počuteľný a zistiť “chýbajúci“ valec podľa hluku je náročné.

V našom prípade bola sila na kolesá prednej nápravy prenášaná prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Alternatívou je sedemstupňová prevodovka DSG. Octavia nám prostredníctvom displeja “odporúčala“ radiť skoro a jazdiť už od 1400 otáčok, čo stačí akurát na plynulú jazdu.

Schopnosť akcelerovať prišla pri 2000 otáčkach. Vtedy sa motor nadýchne a zatiahne vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 200 Nm. Samozrejme, čím vyšší prevodový stupeň, tým je odozva plynového pedálu horšia.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad na šiestom prevodovom stupni jazdíte pri 2000 otáčkach tachometrovou rýchlosťou, niečo cez 90 km/h. Tu už akcelerácia na predbiehanie vo veľkej časti situácií nie je dostatočná a musíte podradiť – ideálne o dva stupne.

O niečo väčšia sila sa dostaví s postupným narastaním výkonu pri 4000 otáčkach a výrazne sa nemení prakticky až po obmedzovač.

Celkovo je zrýchlenie na pomery trojvalca veľmi slušné a umožní predbiehať, aj keď v aute sedíte traja, ako to bolo v našom prípade. V porovnaní s trojvalcami ostatných výrobcov nás koncernový motor neprekvapil výrazne lepšou pružnosťou. Subjektívne boli naše pocity podobné.

Prekvapil však správaním a vyladením v nízkych otáčkach. Aj pri takomto režime jazdy ostával mimoriadne kultivovaný. Trápenie motora nie je počuť ani cítiť zvýšením vibrácií.

SkryťVypnúť reklamu

Aspoň slabé vibrácie možno zaznamenať po chytení radiacej páky, pri stlačení plynu na podlahu. Motor svojím prejavom vôbec neodrádza šoféra od jazdy v nízkych otáčkach. Prejaviť sa to môže na zmene štýlu jazdy, a tým aj nižšej spotrebe.

Automobilky sa preto všemožne snažia prekryť drsný chod trojvalca v nízkych otáčkach. Ford napríklad špekuluje s falošným zvukom motora, znejúceho z reproduktorov. Tento systém má “oklamať“ šoféra a presvedčiť ho, že toto je ten správny štýl jazdy.

 

Prečítajte si tiež: Ford chce znížiť spotrebu umelým zvukom motora Čítajte 

O vhodnosti jazdy v nízkych otáčkach nás presviedčajú aj samotné automobilky a len čas ukáže, aká je skutočnosť. Trojvalce pod kapotou nie sú pre každého.

Je to len jedna z možností ponúkaných výrobcami áut v snahe o splnenie prísnych emisných limitov. Ich poslaním je jazda po okresných cestách a dochádzanie na kratšie trasy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tragédiou však v prípade 1,0 TSI určite nie je ani dlhšie cestovanie diaľnicou. Spotrebu hodnotíme zatiaľ len s veľkou rezervou vzhľadom na nízky počet najazdených kilometrov. Zatiaľ sa ukazuje skôr v dobrom svetle.

Pri striedaní pokojnejších fáz s dynamickými ukázal palubný počítač spotrebu 6,3 l. Apetít motora sa dal bez problémov zvýšiť, aj znížiť. Zdá sa, že v tomto pohonná jednotka Škody presne kopíruje konkurenčné malé motory.

Pri plynulej jazde vie byť úsporná, pri plnom zaťažení však vyhladne a prekoná aj väčšie agregáty. Tie sa totiž pri rovnakom spôsobe jazdy tak nenamáhajú.

V prípade nového motora, samozrejme, nedokážeme zhodnotiť jeho spoľahlivosť, ale z hľadiska jazdných vlastností nás vôbec nesklamal, práve naopak. Medzi trojvalcami vyniká najmä kultúrou chodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Octavia dostala adaptívny podvozok

V rámci predstavovania modelového radu Octavie pre rok 2017 sa toto vozidlo dočkalo aj ďalšej zásadnej novinky. Podobne ako Superb dostala do voliteľnej výbavy podvozok s adaptívnymi tlmičmi.

Tento prvok je dostupný vo všetkých verziách s výkonom 110 kW a viac. Vodič má v tomto prípade na výber zo štyroch režimov jazdy, Neutral, Comfort, Sport a Individual.

Rozdiely v správaní podvozka sú v jednotlivých režimoch výrazné, ale nie až tak ako v Superbe. Popravde nastavenie Octavie sa nám najmä v režime Comfort páči viac. Stále dobre tlmí nerovnosti, ale celkovo je prejav auta jemnejší a subjektívne stabilnejší.

Cenník

Motor

Prevodovka

Active

Ambition

Style

Business

1,0 TSI 85 kW

manuál/6

16 510 eur

17 810 eur

19 310 eur

20 510 eur

1,0 TSI 85 kW

automat DSG/6

18 510 eur

19 810 eur

21 310 eur

22 510 eur

V prípade kombi verzie treba k cenám prirátať sumu 850 eur.

Škoda

Súvisiace témy: Škoda Octavia
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  5. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  7. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  8. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  1. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  2. HAUS - Môžeš za to, že veci fungujú
  3. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  5. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  6. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  7. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  8. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 28 717
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 225
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 018
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 338
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 731
  6. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 426
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 294
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky 3 154
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: Pražská električka (2/2)
  2. Martin Dolinay: Mám sa hanbiť, keď vás nenávidím?
  3. Ondřej Havelka: Nahé tanečnice, magické masky a obětování. Unikátní kultura nigerijských Efíků
  4. Štefan Šturdzík: Bravó Robo sme najchudobnejší z V4 !
  5. Martina Paulenová: Každý dnešok je jedinečný
  6. Patrícia Popovičová: Stávka na rodinu
  7. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  8. Jozef Huljak: Hračka za 30 dolárov pobláznila svet
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 101 291
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 63 457
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 20 702
  4. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 6 856
  5. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 771
  6. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 6 750
  7. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 675
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 489
  1. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  2. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  3. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  4. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  5. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  6. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  7. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  8. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
SkryťZatvoriť reklamu