Prvá jazda: Trojvalec 1,0 TSI v Škode Octavia vyniká kultúrou chodu

Počas prvého zoznámenia sme najskôr preverili litrový turbomotor a neskôr aj adaptívne tlmiče.

(Zdroj: Škoda)

Nasadenie nového trojvalca s objemom 1,0 l do Škody Octavia bolo, vzhľadom na koncernovú politiku, len otázkou času. Po premiére v iných modeloch, napríklad vo Volkswagene Golf, sa dostal aj do najpredávanejšieho vozidla českej značky.

Zaradenie novej pohonnej jednotky do ponuky je typickým príkladom znižovania objemu. Nový benzínový agregát totiž nahrádza dosluhujúci štvorvalec 1,2 TSI - konkrétne verziu s výkonom 81 kW. Nestal sa však základnou motorizáciou, aspoň zatiaľ nie. Na najnižšom stupni totiž ostáva 1,2 TSI s výkonom 63 kW.

Článok pokračuje pod video reklamou

My sme počas prvého zoznámenia strávili za volantom Octavie s novým motorom 1,0 TSI niekoľko desiatok minút. Prvé dojmy sme získali na vidieckych cestách. Prvé, čo doslova “udrelo do uší“, je ticho v tomto aute.

Technici nám počas prezentácie nehovorili nič o lepšom odhlučnení vozidla, a tak za ticho v kabíne prekvapivo zodpovedá práve prejav trojvalca. Pri bežnej jazde je zvuk motora sotva počuteľný a zistiť “chýbajúci“ valec podľa hluku je náročné.

V našom prípade bola sila na kolesá prednej nápravy prenášaná prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Alternatívou je sedemstupňová prevodovka DSG. Octavia nám prostredníctvom displeja “odporúčala“ radiť skoro a jazdiť už od 1400 otáčok, čo stačí akurát na plynulú jazdu.

Schopnosť akcelerovať prišla pri 2000 otáčkach. Vtedy sa motor nadýchne a zatiahne vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 200 Nm. Samozrejme, čím vyšší prevodový stupeň, tým je odozva plynového pedálu horšia.

Napríklad na šiestom prevodovom stupni jazdíte pri 2000 otáčkach tachometrovou rýchlosťou, niečo cez 90 km/h. Tu už akcelerácia na predbiehanie vo veľkej časti situácií nie je dostatočná a musíte podradiť – ideálne o dva stupne.

O niečo väčšia sila sa dostaví s postupným narastaním výkonu pri 4000 otáčkach a výrazne sa nemení prakticky až po obmedzovač.

Celkovo je zrýchlenie na pomery trojvalca veľmi slušné a umožní predbiehať, aj keď v aute sedíte traja, ako to bolo v našom prípade. V porovnaní s trojvalcami ostatných výrobcov nás koncernový motor neprekvapil výrazne lepšou pružnosťou. Subjektívne boli naše pocity podobné.

Prekvapil však správaním a vyladením v nízkych otáčkach. Aj pri takomto režime jazdy ostával mimoriadne kultivovaný. Trápenie motora nie je počuť ani cítiť zvýšením vibrácií.

Aspoň slabé vibrácie možno zaznamenať po chytení radiacej páky, pri stlačení plynu na podlahu. Motor svojím prejavom vôbec neodrádza šoféra od jazdy v nízkych otáčkach. Prejaviť sa to môže na zmene štýlu jazdy, a tým aj nižšej spotrebe.

Automobilky sa preto všemožne snažia prekryť drsný chod trojvalca v nízkych otáčkach. Ford napríklad špekuluje s falošným zvukom motora, znejúceho z reproduktorov. Tento systém má “oklamať“ šoféra a presvedčiť ho, že toto je ten správny štýl jazdy.

 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ford chce znížiť spotrebu umelým zvukom motora

O vhodnosti jazdy v nízkych otáčkach nás presviedčajú aj samotné automobilky a len čas ukáže, aká je skutočnosť. Trojvalce pod kapotou nie sú pre každého.

Je to len jedna z možností ponúkaných výrobcami áut v snahe o splnenie prísnych emisných limitov. Ich poslaním je jazda po okresných cestách a dochádzanie na kratšie trasy.

Tragédiou však v prípade 1,0 TSI určite nie je ani dlhšie cestovanie diaľnicou. Spotrebu hodnotíme zatiaľ len s veľkou rezervou vzhľadom na nízky počet najazdených kilometrov. Zatiaľ sa ukazuje skôr v dobrom svetle.

Pri striedaní pokojnejších fáz s dynamickými ukázal palubný počítač spotrebu 6,3 l. Apetít motora sa dal bez problémov zvýšiť, aj znížiť. Zdá sa, že v tomto pohonná jednotka Škody presne kopíruje konkurenčné malé motory.

Pri plynulej jazde vie byť úsporná, pri plnom zaťažení však vyhladne a prekoná aj väčšie agregáty. Tie sa totiž pri rovnakom spôsobe jazdy tak nenamáhajú.

V prípade nového motora, samozrejme, nedokážeme zhodnotiť jeho spoľahlivosť, ale z hľadiska jazdných vlastností nás vôbec nesklamal, práve naopak. Medzi trojvalcami vyniká najmä kultúrou chodu.

Octavia dostala adaptívny podvozok

V rámci predstavovania modelového radu Octavie pre rok 2017 sa toto vozidlo dočkalo aj ďalšej zásadnej novinky. Podobne ako Superb dostala do voliteľnej výbavy podvozok s adaptívnymi tlmičmi.

Tento prvok je dostupný vo všetkých verziách s výkonom 110 kW a viac. Vodič má v tomto prípade na výber zo štyroch režimov jazdy, Neutral, Comfort, Sport a Individual.

Rozdiely v správaní podvozka sú v jednotlivých režimoch výrazné, ale nie až tak ako v Superbe. Popravde nastavenie Octavie sa nám najmä v režime Comfort páči viac. Stále dobre tlmí nerovnosti, ale celkovo je prejav auta jemnejší a subjektívne stabilnejší.

Cenník

Motor

Prevodovka

Active

Ambition

Style

Business

1,0 TSI 85 kW

manuál/6

16 510 eur

17 810 eur

19 310 eur

20 510 eur

1,0 TSI 85 kW

automat DSG/6

18 510 eur

19 810 eur

21 310 eur

22 510 eur

V prípade kombi verzie treba k cenám prirátať sumu 850 eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 205
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 880
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 11 856
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 6 904
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 810
  6. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 6 344
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 329
  8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 268
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 003
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 445

Téma: Škoda Octavia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Novinár Hanus: Keď som zistil, že som sa v kauze Cervanová mýlil, nemohol som spať

Niektoré katolícke médiá neinformovali o kauze Bezák, lebo sa rozhodli, že budú láskavé, aby neznepokojovali čitateľov, vraví MARTIN HANUS.

EKONOMIKA

Okolo Kiskovej kampane sa objavujú nové nejasnosti

Prezident obe časti svojej kampane platil cez firmu KTAG.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hanus nepísal, aby sa Glváč lepšie cítil

Martin Hanus tvrdí, že Nitranov si v .týždni spoločne vymysleli.

KOMENTÁRE

Danko s Ficom si dávno zvykli na Bugára, ktorý nereptá

Bugár pripravil pre Fica s Dankom naozaj nepríjemnú situáciu.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.