Môžem dieťa odviezť v dvojmiestnom kabriolete, ak sedí v autosedačke?

Bezpečnosť dieťaťa by mala byť prvoradá. To však neznamená, že si vaše ratolesti nemôžu užiť vietor vo vlasoch.

(Zdroj: Flickr / CC Andy G)

Je dôležité pripomínať si pravidlá cestnej premávky - najmä preto, že sa menia relatívne často (niekedy sa zdá, že bezdôvodne) a vodiči si pamätajú tie staré predpisy namiesto aktuálnych.

Týka sa to aj vozenia detí na predných sedadlách. Pozrieme sa preto na riešenie tohto - sympaticky sezónneho - problému.

Otázka prepravy dieťaťa v autosedačke vpredu sa netýka len kabrioletov, ale aj iných dvojmiestnych áut - napríklad dodávok alebo situácie, kedy potrebujeme kvôli preprave nákladu sklopiť zadné sedadlá. Voziť dieťa na prednom sedadle prichádza do úvahy aj v prípade trojdverových áut, kde nakládka a vykládka dieťaťa na zadné sedadlo môže byť náročný gymnastický úkon.

Povinnosť, aby dieťa sedelo na sedadle v zadu, a nie vpredu, pochádza zo staršieho, dnes už neplatného zákona 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách. V ňom sa písalo: "Osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na sedadle (sedadlách) vedľa vodiča. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne určený bezpečnostný systém. Ak je vozidlo vybavené takým bezpečnostným systémom aj na iných sedadlách, musia ich ostatné také osoby pri preprave prednostne použiť."

Od 1. februára 2009 je však účinný nový zákon 8/2009 o cestnej premávke, z ktorého povinnosť usadiť dieťa do 150 cm prioritne na zadné sedadlo úplne vypadla. Okrem neho je ešte účinné nariadenie vlády o bezpečnostných pásoch a detských autosedačkách - toto nariadenie nazýva súhrnne pás a autosedačku "bezpečnostným zariadením", v dôsledku čoho je mimoriadne zmätočné.

Dnes platný zákon a nariadenie ustanovujú nasledovné povinnosti:

  • Ak je sedadlo vybavené bezpečnostným pásom, osoba na ňom sediaca ho musí použiť.
  • Dieťa do výšky 150 cm musí sedieť v autosedačke, ktorá zodpovedá jeho váhe a výške. Môže pritom sedieť na ktoromkoľvek mieste v aute (okrem vodičovho).
  • Ak používate detskú sedačku otočenú proti smeru jazdy na prednom sedadle, musí byť deaktivovaný čelný airbag (ovládač sa nachádza zvyčajne na boku palubnej dosky po otvorení spolujazdcových dverí).
  • Ak zadné sedadlo nie je vybavené bezpečnostným pásom alebo autosedačkou, nesmú na ňom sedieť deti do 3 rokov; ak ide o predné sedadlo, bez bezpečnostného pásu alebo autosedačky na ňom nesmú sedieť deti do výšky 150 cm.

Dodáme ešte, že sadzobník pokút v platnom a účinnom znení ustanovuje za nepoužitie bezpečnostného pásu alebo iného zadržiavacieho zariadenia počas jazdy pokutu 50 €.

V prípade kabrioletu je obzvlášť dôležité, aby bola detská autosedačka dobre ukotvená a dieťa pevne pripútané. Prieskumy ukazujú, že najbezpečnejšie miesto na ukotvenie detskej autosedačky je na zadnej lavici v strede, v horšom prípade na strane spolujazdca.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 21 687
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 648
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 170
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 699
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 302
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 529
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 507
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 396
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 359
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 024

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Denne im prejde cez ruky šesťsto kíl múky. Ako sa robí maces na Slovensku

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

SVET

Kurz sa dohodol s krajnou pravicou, sľubuje proeurópsku vládu

Ľudovci a Slobodní sa dohodli na koalícii.

KOMENTÁRE

Fico je oportunista, pochváľme ho

Premiér so sankciami proti Rusku nesúhlasí, ale aj tak ich vždy podporí.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.