Môžem dieťa odviezť v dvojmiestnom kabriolete, ak sedí v autosedačke?

Bezpečnosť dieťaťa by mala byť prvoradá. To však neznamená, že si vaše ratolesti nemôžu užiť vietor vo vlasoch.

(Zdroj: Flickr / CC Andy G)

Je dôležité pripomínať si pravidlá cestnej premávky - najmä preto, že sa menia relatívne často (niekedy sa zdá, že bezdôvodne) a vodiči si pamätajú tie staré predpisy namiesto aktuálnych.

Týka sa to aj vozenia detí na predných sedadlách. Pozrieme sa preto na riešenie tohto - sympaticky sezónneho - problému.

Otázka prepravy dieťaťa v autosedačke vpredu sa netýka len kabrioletov, ale aj iných dvojmiestnych áut - napríklad dodávok alebo situácie, kedy potrebujeme kvôli preprave nákladu sklopiť zadné sedadlá. Voziť dieťa na prednom sedadle prichádza do úvahy aj v prípade trojdverových áut, kde nakládka a vykládka dieťaťa na zadné sedadlo môže byť náročný gymnastický úkon.

Povinnosť, aby dieťa sedelo na sedadle v zadu, a nie vpredu, pochádza zo staršieho, dnes už neplatného zákona 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách. V ňom sa písalo: "Osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na sedadle (sedadlách) vedľa vodiča. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne určený bezpečnostný systém. Ak je vozidlo vybavené takým bezpečnostným systémom aj na iných sedadlách, musia ich ostatné také osoby pri preprave prednostne použiť."

Od 1. februára 2009 je však účinný nový zákon 8/2009 o cestnej premávke, z ktorého povinnosť usadiť dieťa do 150 cm prioritne na zadné sedadlo úplne vypadla. Okrem neho je ešte účinné nariadenie vlády o bezpečnostných pásoch a detských autosedačkách - toto nariadenie nazýva súhrnne pás a autosedačku "bezpečnostným zariadením", v dôsledku čoho je mimoriadne zmätočné.

Dnes platný zákon a nariadenie ustanovujú nasledovné povinnosti:

  • Ak je sedadlo vybavené bezpečnostným pásom, osoba na ňom sediaca ho musí použiť.
  • Dieťa do výšky 150 cm musí sedieť v autosedačke, ktorá zodpovedá jeho váhe a výške. Môže pritom sedieť na ktoromkoľvek mieste v aute (okrem vodičovho).
  • Ak používate detskú sedačku otočenú proti smeru jazdy na prednom sedadle, musí byť deaktivovaný čelný airbag (ovládač sa nachádza zvyčajne na boku palubnej dosky po otvorení spolujazdcových dverí).
  • Ak zadné sedadlo nie je vybavené bezpečnostným pásom alebo autosedačkou, nesmú na ňom sedieť deti do 3 rokov; ak ide o predné sedadlo, bez bezpečnostného pásu alebo autosedačky na ňom nesmú sedieť deti do výšky 150 cm.

Dodáme ešte, že sadzobník pokút v platnom a účinnom znení ustanovuje za nepoužitie bezpečnostného pásu alebo iného zadržiavacieho zariadenia počas jazdy pokutu 50 €.

V prípade kabrioletu je obzvlášť dôležité, aby bola detská autosedačka dobre ukotvená a dieťa pevne pripútané. Prieskumy ukazujú, že najbezpečnejšie miesto na ukotvenie detskej autosedačky je na zadnej lavici v strede, v horšom prípade na strane spolujazdca.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 498
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 7 624
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 298
  4. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 273
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 166
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 062
  7. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 998
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 814
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 962

Hlavné správy zo Sme.sk

PRIMÁR

Mladá nevesta, učiteľka a herečka. Skutočné príbehy ukazujú svet bez antibiotík

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.