Môžem dieťa odviezť v dvojmiestnom kabriolete, ak sedí v autosedačke?

Bezpečnosť dieťaťa by mala byť prvoradá. To však neznamená, že si vaše ratolesti nemôžu užiť vietor vo vlasoch.

(Zdroj: Flickr / CC Andy G)

Je dôležité pripomínať si pravidlá cestnej premávky - najmä preto, že sa menia relatívne často (niekedy sa zdá, že bezdôvodne) a vodiči si pamätajú tie staré predpisy namiesto aktuálnych.

Týka sa to aj vozenia detí na predných sedadlách. Pozrieme sa preto na riešenie tohto - sympaticky sezónneho - problému.

Otázka prepravy dieťaťa v autosedačke vpredu sa netýka len kabrioletov, ale aj iných dvojmiestnych áut - napríklad dodávok alebo situácie, kedy potrebujeme kvôli preprave nákladu sklopiť zadné sedadlá. Voziť dieťa na prednom sedadle prichádza do úvahy aj v prípade trojdverových áut, kde nakládka a vykládka dieťaťa na zadné sedadlo môže byť náročný gymnastický úkon.

Povinnosť, aby dieťa sedelo na sedadle v zadu, a nie vpredu, pochádza zo staršieho, dnes už neplatného zákona 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách. V ňom sa písalo: "Osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na sedadle (sedadlách) vedľa vodiča. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne určený bezpečnostný systém. Ak je vozidlo vybavené takým bezpečnostným systémom aj na iných sedadlách, musia ich ostatné také osoby pri preprave prednostne použiť."

Od 1. februára 2009 je však účinný nový zákon 8/2009 o cestnej premávke, z ktorého povinnosť usadiť dieťa do 150 cm prioritne na zadné sedadlo úplne vypadla. Okrem neho je ešte účinné nariadenie vlády o bezpečnostných pásoch a detských autosedačkách - toto nariadenie nazýva súhrnne pás a autosedačku "bezpečnostným zariadením", v dôsledku čoho je mimoriadne zmätočné.

Dnes platný zákon a nariadenie ustanovujú nasledovné povinnosti:

  • Ak je sedadlo vybavené bezpečnostným pásom, osoba na ňom sediaca ho musí použiť.
  • Dieťa do výšky 150 cm musí sedieť v autosedačke, ktorá zodpovedá jeho váhe a výške. Môže pritom sedieť na ktoromkoľvek mieste v aute (okrem vodičovho).
  • Ak používate detskú sedačku otočenú proti smeru jazdy na prednom sedadle, musí byť deaktivovaný čelný airbag (ovládač sa nachádza zvyčajne na boku palubnej dosky po otvorení spolujazdcových dverí).
  • Ak zadné sedadlo nie je vybavené bezpečnostným pásom alebo autosedačkou, nesmú na ňom sedieť deti do 3 rokov; ak ide o predné sedadlo, bez bezpečnostného pásu alebo autosedačky na ňom nesmú sedieť deti do výšky 150 cm.

Dodáme ešte, že sadzobník pokút v platnom a účinnom znení ustanovuje za nepoužitie bezpečnostného pásu alebo iného zadržiavacieho zariadenia počas jazdy pokutu 50 €.

V prípade kabrioletu je obzvlášť dôležité, aby bola detská autosedačka dobre ukotvená a dieťa pevne pripútané. Prieskumy ukazujú, že najbezpečnejšie miesto na ukotvenie detskej autosedačky je na zadnej lavici v strede, v horšom prípade na strane spolujazdca.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  5. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 939
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 796
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 11 912
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 276
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 178
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 846
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 108
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 318
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 246

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Saková vysvetľovala Kiskovi kauzy, vymenovať by ju mal vo štvrtok

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.

KOMENTÁRE

Saková zdedila postupy, ako chrániť našich ľudí

Denisa Saková ako ministerka je splneným smeráckym snom.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.