Môžem dieťa odviezť v dvojmiestnom kabriolete, ak sedí v autosedačke?

Bezpečnosť dieťaťa by mala byť prvoradá. To však neznamená, že si vaše ratolesti nemôžu užiť vietor vo vlasoch.

(Zdroj: Flickr / CC Andy G)

Je dôležité pripomínať si pravidlá cestnej premávky - najmä preto, že sa menia relatívne často (niekedy sa zdá, že bezdôvodne) a vodiči si pamätajú tie staré predpisy namiesto aktuálnych.

Týka sa to aj vozenia detí na predných sedadlách. Pozrieme sa preto na riešenie tohto - sympaticky sezónneho - problému.

Otázka prepravy dieťaťa v autosedačke vpredu sa netýka len kabrioletov, ale aj iných dvojmiestnych áut - napríklad dodávok alebo situácie, kedy potrebujeme kvôli preprave nákladu sklopiť zadné sedadlá. Voziť dieťa na prednom sedadle prichádza do úvahy aj v prípade trojdverových áut, kde nakládka a vykládka dieťaťa na zadné sedadlo môže byť náročný gymnastický úkon.

Povinnosť, aby dieťa sedelo na sedadle v zadu, a nie vpredu, pochádza zo staršieho, dnes už neplatného zákona 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách. V ňom sa písalo: "Osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na sedadle (sedadlách) vedľa vodiča. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne určený bezpečnostný systém. Ak je vozidlo vybavené takým bezpečnostným systémom aj na iných sedadlách, musia ich ostatné také osoby pri preprave prednostne použiť."

Od 1. februára 2009 je však účinný nový zákon 8/2009 o cestnej premávke, z ktorého povinnosť usadiť dieťa do 150 cm prioritne na zadné sedadlo úplne vypadla. Okrem neho je ešte účinné nariadenie vlády o bezpečnostných pásoch a detských autosedačkách - toto nariadenie nazýva súhrnne pás a autosedačku "bezpečnostným zariadením", v dôsledku čoho je mimoriadne zmätočné.

Dnes platný zákon a nariadenie ustanovujú nasledovné povinnosti:

  • Ak je sedadlo vybavené bezpečnostným pásom, osoba na ňom sediaca ho musí použiť.
  • Dieťa do výšky 150 cm musí sedieť v autosedačke, ktorá zodpovedá jeho váhe a výške. Môže pritom sedieť na ktoromkoľvek mieste v aute (okrem vodičovho).
  • Ak používate detskú sedačku otočenú proti smeru jazdy na prednom sedadle, musí byť deaktivovaný čelný airbag (ovládač sa nachádza zvyčajne na boku palubnej dosky po otvorení spolujazdcových dverí).
  • Ak zadné sedadlo nie je vybavené bezpečnostným pásom alebo autosedačkou, nesmú na ňom sedieť deti do 3 rokov; ak ide o predné sedadlo, bez bezpečnostného pásu alebo autosedačky na ňom nesmú sedieť deti do výšky 150 cm.

Dodáme ešte, že sadzobník pokút v platnom a účinnom znení ustanovuje za nepoužitie bezpečnostného pásu alebo iného zadržiavacieho zariadenia počas jazdy pokutu 50 €.

V prípade kabrioletu je obzvlášť dôležité, aby bola detská autosedačka dobre ukotvená a dieťa pevne pripútané. Prieskumy ukazujú, že najbezpečnejšie miesto na ukotvenie detskej autosedačky je na zadnej lavici v strede, v horšom prípade na strane spolujazdca.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 356
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 309
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 821
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 354
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 570
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 556
  7. Splnený sen 2 153
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 393
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 208
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 095

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

KOMENTÁRE

Janušek je len Ficov figový list

Nemožno sa ubrániť pocitu, že ide o ukážkový prípad selektívnej spravodlivosti.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.