SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Môžem dieťa odviezť v dvojmiestnom kabriolete, ak sedí v autosedačke?

Bezpečnosť dieťaťa by mala byť prvoradá. To však neznamená, že si vaše ratolesti nemôžu užiť vietor vo vlasoch.

(Zdroj: Flickr / CC Andy G)

Je dôležité pripomínať si pravidlá cestnej premávky - najmä preto, že sa menia relatívne často (niekedy sa zdá, že bezdôvodne) a vodiči si pamätajú tie staré predpisy namiesto aktuálnych.

Týka sa to aj vozenia detí na predných sedadlách. Pozrieme sa preto na riešenie tohto - sympaticky sezónneho - problému.

Otázka prepravy dieťaťa v autosedačke vpredu sa netýka len kabrioletov, ale aj iných dvojmiestnych áut - napríklad dodávok alebo situácie, kedy potrebujeme kvôli preprave nákladu sklopiť zadné sedadlá. Voziť dieťa na prednom sedadle prichádza do úvahy aj v prípade trojdverových áut, kde nakládka a vykládka dieťaťa na zadné sedadlo môže byť náročný gymnastický úkon.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Povinnosť, aby dieťa sedelo na sedadle v zadu, a nie vpredu, pochádza zo staršieho, dnes už neplatného zákona 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách. V ňom sa písalo: "Osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na sedadle (sedadlách) vedľa vodiča. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne určený bezpečnostný systém. Ak je vozidlo vybavené takým bezpečnostným systémom aj na iných sedadlách, musia ich ostatné také osoby pri preprave prednostne použiť."

Od 1. februára 2009 je však účinný nový zákon 8/2009 o cestnej premávke, z ktorého povinnosť usadiť dieťa do 150 cm prioritne na zadné sedadlo úplne vypadla. Okrem neho je ešte účinné nariadenie vlády o bezpečnostných pásoch a detských autosedačkách - toto nariadenie nazýva súhrnne pás a autosedačku "bezpečnostným zariadením", v dôsledku čoho je mimoriadne zmätočné.

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes platný zákon a nariadenie ustanovujú nasledovné povinnosti:

  • Ak je sedadlo vybavené bezpečnostným pásom, osoba na ňom sediaca ho musí použiť.
  • Dieťa do výšky 150 cm musí sedieť v autosedačke, ktorá zodpovedá jeho váhe a výške. Môže pritom sedieť na ktoromkoľvek mieste v aute (okrem vodičovho).
  • Ak používate detskú sedačku otočenú proti smeru jazdy na prednom sedadle, musí byť deaktivovaný čelný airbag (ovládač sa nachádza zvyčajne na boku palubnej dosky po otvorení spolujazdcových dverí).
  • Ak zadné sedadlo nie je vybavené bezpečnostným pásom alebo autosedačkou, nesmú na ňom sedieť deti do 3 rokov; ak ide o predné sedadlo, bez bezpečnostného pásu alebo autosedačky na ňom nesmú sedieť deti do výšky 150 cm.

Dodáme ešte, že sadzobník pokút v platnom a účinnom znení ustanovuje za nepoužitie bezpečnostného pásu alebo iného zadržiavacieho zariadenia počas jazdy pokutu 50 €.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade kabrioletu je obzvlášť dôležité, aby bola detská autosedačka dobre ukotvená a dieťa pevne pripútané. Prieskumy ukazujú, že najbezpečnejšie miesto na ukotvenie detskej autosedačky je na zadnej lavici v strede, v horšom prípade na strane spolujazdca.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 790
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 769
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 007
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 495
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 11 780
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 655
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 570
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 500
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 352
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 120
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric