Nový systém Mazdy z vás spraví pretekára

Mazda nezmení vašu rýchlosť, ale spôsob ovládania auta v zákrute.

Ilustračné(Zdroj: Mazda)

Pretekári dokážu počas jazdy zvládnuť také rýchlosti v zákrutách, o akých sa bežným smrteľníkom môže často len snívať. Auto totiž neovládajú len volantom, ale v zákrute si vedia výrazne pomôcť napríklad plynovým pedálom. Dokážu sa “hrať“ s hmotnosťou auta. Niežeby ju vedeli v zákrute meniť, len ju využívajú vo svoj prospech v rámci fyzikálnych zákonov.

Mazda v týchto dňoch predvádza novú technológiu s názvom G-Vectoring Control (GVC). “Systém pomôže šoférovi ovládať auto ako expertovi“, nechal sa počuť šéfinžinier Mazdy, Toru Yoshioka.

V súčasnosti sa nám s výrazom vectoring spájajú technológie, ktoré menia prenášanú silu na jednotlivé kolesá ich pribrzdením, alebo aktívnym prerozdeľovaním, prostredníctvom diferenciálu.

V zákrute "uberie" plyn

V prípade Mazdy nový systém tiež mení množstvo krútiaceho momentu prenášaného na kolesá. V zákrute ho dokáže znížiť o 30 Nm (vo väčšine prípadov využije zníženie iba o 10 Nm).

A čo to prinesie z pohľadu jazdných vlastností? V zákrute má zníženie krútiaceho momentu podobný efekt ako ubratie plynu. Váha vozidla sa v tomto momente presunie viac na kolesá prednej nápravy a zlepší sa schopnosť vozidla zatočiť.

Pri akcelerácii zo zákruty systém prestane znižovať dostupný krútiaci moment, hmotnosť vozidla sa viac presunie na zadnú časť a auto získa na stabilite. Skúsenosti pretekára v tomto prípade nahrádza počítač, ktorý neustále vyhodnocuje vstupné parametre ako rýchlosť, či natočenie volantu a podľa potreby mení krútiaci moment.

Podľa Mazdy si šofér pri bežnej jazde prácu systému ani neuvedomí. Výraznejšie ho môže precítiť akurát na šmykľavejšom povrchu.

Cieľom je znížiť únavu

Novinka z dielne japonskej automobilky nespraví z bežného šoféra pretekára v tom zmysle, ako rýchlo dokáže prechádzať zákrutami, ale v tom, akým spôsobom ovláda svoje auto spolu v kombinácii s počítačom. Japonci si ani nedávali za cieľ zrýchliť našu jazdu na cestách.

Výsledkom ich snahy má byť plynulejšie a efektívnejšie riadenie vozidla. Menej korekcií volantom má vplyv na menšiu únavu vodiča. Tak isto dochádza aj k zníženiu zaťaženia krku a niektorých svalov.

Vývoj GVC trval šesť rokov a v produkčných autách by sa mal objaviť už tento rok. Jeho nasadenie vyžaduje iba nový softvér motora a senzory. To znamená, že má potenciál objaviť sa v ktoromkoľvek modeli značky a zároveň by nemalo dôjsť k výraznejšiemu predraženiu auta. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 403
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 581
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 802
  4. Ako sme jazdili v socializme 1 781
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 530
  6. Od septembra opäť po starom 1 329
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 257
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 229
  9. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 213
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

V jadre Únie už sme, je na Ficovi, čo ďalej

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.