Nový systém Mazdy z vás spraví pretekára

Mazda nezmení vašu rýchlosť, ale spôsob ovládania auta v zákrute.

Ilustračné(Zdroj: Mazda)

Pretekári dokážu počas jazdy zvládnuť také rýchlosti v zákrutách, o akých sa bežným smrteľníkom môže často len snívať. Auto totiž neovládajú len volantom, ale v zákrute si vedia výrazne pomôcť napríklad plynovým pedálom. Dokážu sa “hrať“ s hmotnosťou auta. Niežeby ju vedeli v zákrute meniť, len ju využívajú vo svoj prospech v rámci fyzikálnych zákonov.

Mazda v týchto dňoch predvádza novú technológiu s názvom G-Vectoring Control (GVC). “Systém pomôže šoférovi ovládať auto ako expertovi“, nechal sa počuť šéfinžinier Mazdy, Toru Yoshioka.

V súčasnosti sa nám s výrazom vectoring spájajú technológie, ktoré menia prenášanú silu na jednotlivé kolesá ich pribrzdením, alebo aktívnym prerozdeľovaním, prostredníctvom diferenciálu.

V zákrute "uberie" plyn

V prípade Mazdy nový systém tiež mení množstvo krútiaceho momentu prenášaného na kolesá. V zákrute ho dokáže znížiť o 30 Nm (vo väčšine prípadov využije zníženie iba o 10 Nm).

A čo to prinesie z pohľadu jazdných vlastností? V zákrute má zníženie krútiaceho momentu podobný efekt ako ubratie plynu. Váha vozidla sa v tomto momente presunie viac na kolesá prednej nápravy a zlepší sa schopnosť vozidla zatočiť.

Pri akcelerácii zo zákruty systém prestane znižovať dostupný krútiaci moment, hmotnosť vozidla sa viac presunie na zadnú časť a auto získa na stabilite. Skúsenosti pretekára v tomto prípade nahrádza počítač, ktorý neustále vyhodnocuje vstupné parametre ako rýchlosť, či natočenie volantu a podľa potreby mení krútiaci moment.

Podľa Mazdy si šofér pri bežnej jazde prácu systému ani neuvedomí. Výraznejšie ho môže precítiť akurát na šmykľavejšom povrchu.

Cieľom je znížiť únavu

Novinka z dielne japonskej automobilky nespraví z bežného šoféra pretekára v tom zmysle, ako rýchlo dokáže prechádzať zákrutami, ale v tom, akým spôsobom ovláda svoje auto spolu v kombinácii s počítačom. Japonci si ani nedávali za cieľ zrýchliť našu jazdu na cestách.

Výsledkom ich snahy má byť plynulejšie a efektívnejšie riadenie vozidla. Menej korekcií volantom má vplyv na menšiu únavu vodiča. Tak isto dochádza aj k zníženiu zaťaženia krku a niektorých svalov.

Vývoj GVC trval šesť rokov a v produkčných autách by sa mal objaviť už tento rok. Jeho nasadenie vyžaduje iba nový softvér motora a senzory. To znamená, že má potenciál objaviť sa v ktoromkoľvek modeli značky a zároveň by nemalo dôjsť k výraznejšiemu predraženiu auta. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 862
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 033
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 718
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 229
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 173
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 158
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 028
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 756
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 597
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 082

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.