Nový systém Mazdy z vás spraví pretekára

Mazda nezmení vašu rýchlosť, ale spôsob ovládania auta v zákrute.

Ilustračné(Zdroj: Mazda)

Pretekári dokážu počas jazdy zvládnuť také rýchlosti v zákrutách, o akých sa bežným smrteľníkom môže často len snívať. Auto totiž neovládajú len volantom, ale v zákrute si vedia výrazne pomôcť napríklad plynovým pedálom. Dokážu sa “hrať“ s hmotnosťou auta. Niežeby ju vedeli v zákrute meniť, len ju využívajú vo svoj prospech v rámci fyzikálnych zákonov.

Mazda v týchto dňoch predvádza novú technológiu s názvom G-Vectoring Control (GVC). “Systém pomôže šoférovi ovládať auto ako expertovi“, nechal sa počuť šéfinžinier Mazdy, Toru Yoshioka.

V súčasnosti sa nám s výrazom vectoring spájajú technológie, ktoré menia prenášanú silu na jednotlivé kolesá ich pribrzdením, alebo aktívnym prerozdeľovaním, prostredníctvom diferenciálu.

V zákrute "uberie" plyn

V prípade Mazdy nový systém tiež mení množstvo krútiaceho momentu prenášaného na kolesá. V zákrute ho dokáže znížiť o 30 Nm (vo väčšine prípadov využije zníženie iba o 10 Nm).

A čo to prinesie z pohľadu jazdných vlastností? V zákrute má zníženie krútiaceho momentu podobný efekt ako ubratie plynu. Váha vozidla sa v tomto momente presunie viac na kolesá prednej nápravy a zlepší sa schopnosť vozidla zatočiť.

Pri akcelerácii zo zákruty systém prestane znižovať dostupný krútiaci moment, hmotnosť vozidla sa viac presunie na zadnú časť a auto získa na stabilite. Skúsenosti pretekára v tomto prípade nahrádza počítač, ktorý neustále vyhodnocuje vstupné parametre ako rýchlosť, či natočenie volantu a podľa potreby mení krútiaci moment.

Podľa Mazdy si šofér pri bežnej jazde prácu systému ani neuvedomí. Výraznejšie ho môže precítiť akurát na šmykľavejšom povrchu.

Cieľom je znížiť únavu

Novinka z dielne japonskej automobilky nespraví z bežného šoféra pretekára v tom zmysle, ako rýchlo dokáže prechádzať zákrutami, ale v tom, akým spôsobom ovláda svoje auto spolu v kombinácii s počítačom. Japonci si ani nedávali za cieľ zrýchliť našu jazdu na cestách.

Výsledkom ich snahy má byť plynulejšie a efektívnejšie riadenie vozidla. Menej korekcií volantom má vplyv na menšiu únavu vodiča. Tak isto dochádza aj k zníženiu zaťaženia krku a niektorých svalov.

Vývoj GVC trval šesť rokov a v produkčných autách by sa mal objaviť už tento rok. Jeho nasadenie vyžaduje iba nový softvér motora a senzory. To znamená, že má potenciál objaviť sa v ktoromkoľvek modeli značky a zároveň by nemalo dôjsť k výraznejšiemu predraženiu auta. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 949
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 942
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 801
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 600
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 469
  6. Splnený sen 1 433
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 318
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 179
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 983
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 926

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum AKO: Uhrík v Nitre výrazne zaostáva za súčasným županom Belicom

Súčasní župani majú podľa prieskumu agentúry AKO najlepšie vyhliadky uspieť v župných voľbách.

SVET

Schwarzenberg pre SME: Okamura či Kotleba, všetko rovnaká háveď

Babiš môže ohroziť demokraciu, tvrdí.

ŠPORT

Sagan si pôjde po zelený dres. Šéf Bory poukázal na Bergen

Cyklisti spoznali trasu Tour de France 2018.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.