Nový systém Mazdy z vás spraví pretekára

Mazda nezmení vašu rýchlosť, ale spôsob ovládania auta v zákrute.

Ilustračné(Zdroj: Mazda)

Pretekári dokážu počas jazdy zvládnuť také rýchlosti v zákrutách, o akých sa bežným smrteľníkom môže často len snívať. Auto totiž neovládajú len volantom, ale v zákrute si vedia výrazne pomôcť napríklad plynovým pedálom. Dokážu sa “hrať“ s hmotnosťou auta. Niežeby ju vedeli v zákrute meniť, len ju využívajú vo svoj prospech v rámci fyzikálnych zákonov.

Mazda v týchto dňoch predvádza novú technológiu s názvom G-Vectoring Control (GVC). “Systém pomôže šoférovi ovládať auto ako expertovi“, nechal sa počuť šéfinžinier Mazdy, Toru Yoshioka.

Článok pokračuje pod video reklamou

V súčasnosti sa nám s výrazom vectoring spájajú technológie, ktoré menia prenášanú silu na jednotlivé kolesá ich pribrzdením, alebo aktívnym prerozdeľovaním, prostredníctvom diferenciálu.

V zákrute "uberie" plyn

V prípade Mazdy nový systém tiež mení množstvo krútiaceho momentu prenášaného na kolesá. V zákrute ho dokáže znížiť o 30 Nm (vo väčšine prípadov využije zníženie iba o 10 Nm).

A čo to prinesie z pohľadu jazdných vlastností? V zákrute má zníženie krútiaceho momentu podobný efekt ako ubratie plynu. Váha vozidla sa v tomto momente presunie viac na kolesá prednej nápravy a zlepší sa schopnosť vozidla zatočiť.

Pri akcelerácii zo zákruty systém prestane znižovať dostupný krútiaci moment, hmotnosť vozidla sa viac presunie na zadnú časť a auto získa na stabilite. Skúsenosti pretekára v tomto prípade nahrádza počítač, ktorý neustále vyhodnocuje vstupné parametre ako rýchlosť, či natočenie volantu a podľa potreby mení krútiaci moment.

Podľa Mazdy si šofér pri bežnej jazde prácu systému ani neuvedomí. Výraznejšie ho môže precítiť akurát na šmykľavejšom povrchu.

Cieľom je znížiť únavu

Novinka z dielne japonskej automobilky nespraví z bežného šoféra pretekára v tom zmysle, ako rýchlo dokáže prechádzať zákrutami, ale v tom, akým spôsobom ovláda svoje auto spolu v kombinácii s počítačom. Japonci si ani nedávali za cieľ zrýchliť našu jazdu na cestách.

Výsledkom ich snahy má byť plynulejšie a efektívnejšie riadenie vozidla. Menej korekcií volantom má vplyv na menšiu únavu vodiča. Tak isto dochádza aj k zníženiu zaťaženia krku a niektorých svalov.

Vývoj GVC trval šesť rokov a v produkčných autách by sa mal objaviť už tento rok. Jeho nasadenie vyžaduje iba nový softvér motora a senzory. To znamená, že má potenciál objaviť sa v ktoromkoľvek modeli značky a zároveň by nemalo dôjsť k výraznejšiemu predraženiu auta. 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 814
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 706
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 838
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 649
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 078
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 332
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 631
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 012
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 997
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 041

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Antonio Tajani

Na prisťahovalectve môže stroskotať európsky sen

Bez rozdeľovania utečencov to nepôjde.

Autorská strana Michala Havrana

Dno poslanca Blahu

Dno je, keď ťa prídu zavraždiť k tebe domov za to, že si napísal o našich ľuďoch.

ŠPORT

Nigéria zdolala Island, hrdinom bol Musa

Nigérijskí futbalisti vyhrali svoj druhý zápas na MS, Island zdolali 2:0.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.