WASHINGTON, BRATISLAVA. Model S od Tesly môže mať problém s predčasným opotrebovaním podvozkových dielov. Automobilka sa problém snaží zakryť tým, že opravy zákazníkom hradí výmenou za mlčanlivosť, hlási portál Daily Kanban.
O probléme sa začalo hovoriť po tom, ako sa v apríli tohto roku na fóre vlastníkov áut Tesla objavil prípad používateľa "gpcordaro" z USA a jeho Modelu S z roku 2013 a 113-tisíc najazdenými kilometrami. Autu sa počas jazdy v nízkej rýchlosti odpojil náboj kolesa od ramena zavesenia. Príčinou bol opotrebovaný guľový čap.
Majiteľ nechal svoje auto odtiahnuť do servisu, kde chybu vyhodnotili ako opotrebenie spôsobené bežnou prevádzkou a odporúčili výmenu viacerých dielov zavesenia oboch predných kolies. Majiteľ si mal pokryť celé náklady na opravu.
Po tom, ako gpcordaro namietal, že podvozkové diely by mali vydržať viac ako 113-tisíc kilometrov, mu Tesla ponúkla, že uhradí polovicu z ceny opravy. Podmienkou však bolo, že podpíše tzv. non-disclosure agreement (NDA), ktorým sa zaviaže k mlčanlivosti o prípade. (Konkrétne ustanovenie je odcitované na diskusnom fóre.)
Tesla tým chcela najmä vylúčiť možnosť, že by gpcordaro prípad nahlásil americkej Agentúre pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), ktorá patrí pod federálne ministerstvo dopravy. Tá prijíma hlásenia o chybách motorových vozidiel, vyhodnocuje ich a dohliada na správny priebeh zvolávacích akcií.
Problémy s predčasným opotrebením rôznych podvozkových dielov (najmä z dôvodu zlej ochrany dielov pred hrdzou) a ich opravu pod podmienkou podpísania NDA oznámili dokopy traja majitelia Modelu S. Automobilke hrozilo, že keby majitelia tieto problémy nahlásili NHTSA, tá by mohla začať vyšetrovanie a podľa výsledku aj prikázať automobilke, aby zorganizovala veľkú zvolávaciu akciu na podvozkové diely.
NHTSA sa prípadom začala zaoberať a najprv chce vec prerokovať s automobilkou. Je možné, že neskôr zaháji aj vyšetrovanie celého prípadu. "Aktuálne sa snažíme o prípade zistiť viac od spoločnosti aj od vlastníkov áut," povedal hovorca NHTSA Bryan Thomas pre Reuters.
Automobilka vydala vyhlásenie, v ktorom tvrdí, že ide o ojedinelý prípad. Auto používateľa gpcordaro jazdilo veľa času po prašných cestách a prach urýchlil opotrebenie guľového čapu.
Loading
...
Akúkoľvek snahu o umlčanie svojich zákazníkov automobilka poprela. Zmluvou, ktorú zákazníci podpisujú vtedy, keď im automobilka pokryje náklady na opravu nad rámec bežného servisu, chce Tesla zamedziť tomu, aby boli dobré skutky automobilky použité proti nej na súde.