Dopravné zápchy sú nevyhnutnou súčasťou piatkového poobedia v mnohých mestách. Kým cez týždeň je maximálna priepustnosť na kritických úsekoch či "lievikoch" dostatočná, ak naraz množstvo ľudí vychádza von z mesta, cesty sa rýchlo naplnia a premávka spomalí.
Ako sme v máji písali, problémom je, že autá sa v podstate správajú veľmi podobne ako zrnká ryže. Ak ich má naraz prejsť veľa cez miesto s nízkou priepustnosťou, zaseknú sa v ňom.

Zápchy však môžu vzniknúť aj na miestach, kde nemajú zdanlivo žiadnu príčinu, napríklad na rovných úsekoch diaľnice. Nejde o nič výnimočné - premávka na bratislavskom obchvate z času na čas spomalí až do úplného zastavenia, o chvíľu sa potom autá znovu rozbehnú. Príčinu spomalenia ale nevidno.
Jazdite všetci jednou rýchlosťou
Skutočnou príčinou sú rozdiely v rýchlosti, ktorou sa autá pohybujú. Povedzme, že na mestskom obchvate, kde je povolená maximálna rýchlosť 90 km/h, jazdia autá medzi 75 a 105 km/h, navyše nedodržiavajú dostatočné odstupy.
Práve autá, ktoré idú rýchlejšie alebo pomalšie, ako celá masa, vyvolávajú náhle spomalenia. Nim sa totiž musia vodiči okolo nich prispôsobovať - a zápcha je na svete.
Rozdiely v rýchlosti pritom nemusia byť vôbec veľké. Najlepšie to demonštruje videozáznam z tohto experimentu, ktorý vykonala univerzita v japonskom meste Nagoya:
Na videu sa má 22 vodičov naraz rozbehnúť na 30 km/h a túto rýchlosť udržiavať pri jazde v kruhu. Vedci prišli na to, že práve 22 áut je (na kruhu tejto veľkosti) kritický počet na to, aby malé rozdiely v rýchlosti a odstupe medzi autami vyvolali čoraz väčšie spomalenie. Už po pár sekundách sa premávka zhusťuje, zastavuje a znovu rozbieha ako harmonika.
Aj malé rozdiely v rýchlosti môžu vyvolať veľké rozdiely v doprave. Gabor Orosz z univerzity v Exeteri študoval reakčné časy šoférov a zistil, že oneskorenie reakcie jedného vodiča o jednu sekundu môže ovplyvniť celý prúd áut.
Ak auto náhle spomalí zo 130 km/h na 105 km/h, doprava sa síce na chvíľu zhustí, no potom opäť rozbehne. Spomalenie na 100 km/h však môže vyvolať reťazovú reakciu, ktorej výsledkom bude dopravná zápcha.
Na zápchu netreba veľa
Vznik zápchy však môžete sledovať aj z pohodlia domova. Umožňuje to webová aplikácia Traffic Simulation, ktorú vyvinul Martin Treiber z technickej univerzity v Drážďanoch.
V nej môžete na kruhovej diaľnici nastaviť počet áut, ich rozostupy aj maximálnu povolenú rýchlosť a sledovať, ako sa autá a kamióny s podmienkami vysporiadajú. Výsledok? Kritická hranica, pri ktorej začnú kolóny spomaľovať, nie je podľa tejto simulácie vôbec vysoká.

Držte krok a držte si odstup
Ako teda jazdiť tak, aby ste čo najmenej prispievali k tvorbe zápchy? Treba myslieť na dve veci - rýchlosť a odstup.
Najefektívnejšie je ísť rovnakou rýchlosťou, ako všetci okolo vás. Snahou predrať sa dopredu, častým striedaním jazdných pruhov a jazdou spôsobom brzda-plyn možno získate cenných pár metrov náskoku, no vo výsledku spomalíte celú kolónu. Čo najvyššia priemerná rýchlosť kolóny je výhodnejšia, ako čo najvyššia rýchlosť jednotlivca.
Rovnako však nikomu neprospejete, ak pôjdete pomalšie ako tí, okolo vás. Ak sa v meste hýbe prúd áut rýchlosťou 55-60 km/h, jazdiť "bezpečných" 45 km/h môže byť - opäť - neefektívne a nebezpečné.
Čo sa odstupu týka - nelepte sa na auto pred vami, radšej si nechajte priestor na dĺžku niekoľkých áut. Nemusíte sa toľko prispôsobovať autu pred vami a budete sa hýbať plynulejšie. To presne ukazuje video z japonského experimentu - kým v kruhu jazdilo 21 alebo menej áut, premávka išla plynulo, pretože mali medzi sebou dostatočné odstupy.
Za dodržanie odstupu vám poďakujú nielen vaše brzdy a spojka, ale aj vodiči za vami, ktorí taktiež budú jazdiť plynulo. Ak dôjde k náhlemu, zdanlivo bezdôvodnému spomaleniu, dodržaním dostatočného odstupu od auta pred vami dokonca môžete "rozpustiť" celú zápchu za vami.
Aspoň dokým sa niekto za vami nezačne nezmyselne tlačiť dopredu.