SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Neviete sa dočkať poobednej zápchy? Jednu si môžete vyrobiť v počítači

Tí, čo idú príliš rýchlo vyvolávajú zápchy rovnako ako tí, ktorí idú príliš pomaly.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

Dopravné zápchy sú nevyhnutnou súčasťou piatkového poobedia v mnohých mestách. Kým cez týždeň je maximálna priepustnosť na kritických úsekoch či "lievikoch" dostatočná, ak naraz množstvo ľudí vychádza von z mesta, cesty sa rýchlo naplnia a premávka spomalí.

Ako sme v máji písali, problémom je, že autá sa v podstate správajú veľmi podobne ako zrnká ryže. Ak ich má naraz prejsť veľa cez miesto s nízkou priepustnosťou, zaseknú sa v ňom.

Prečítajte si tiež: Dopravná zápcha: Na ceste sa zasekneme ako ryža v lieviku Čítajte 

Zápchy však môžu vzniknúť aj na miestach, kde nemajú zdanlivo žiadnu príčinu, napríklad na rovných úsekoch diaľnice. Nejde o nič výnimočné - premávka na bratislavskom obchvate z času na čas spomalí až do úplného zastavenia, o chvíľu sa potom autá znovu rozbehnú. Príčinu spomalenia ale nevidno.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Jazdite všetci jednou rýchlosťou

Skutočnou príčinou sú rozdiely v rýchlosti, ktorou sa autá pohybujú. Povedzme, že na mestskom obchvate, kde je povolená maximálna rýchlosť 90 km/h, jazdia autá medzi 75 a 105 km/h, navyše nedodržiavajú dostatočné odstupy.

Práve autá, ktoré idú rýchlejšie alebo pomalšie, ako celá masa, vyvolávajú náhle spomalenia. Nim sa totiž musia vodiči okolo nich prispôsobovať - a zápcha je na svete.

Rozdiely v rýchlosti pritom nemusia byť vôbec veľké. Najlepšie to demonštruje videozáznam z tohto experimentu, ktorý vykonala univerzita v japonskom meste Nagoya:

Načítavam video...

Na videu sa má 22 vodičov naraz rozbehnúť na 30 km/h a túto rýchlosť udržiavať pri jazde v kruhu. Vedci prišli na to, že práve 22 áut je (na kruhu tejto veľkosti) kritický počet na to, aby malé rozdiely v rýchlosti a odstupe medzi autami vyvolali čoraz väčšie spomalenie. Už po pár sekundách sa premávka zhusťuje, zastavuje a znovu rozbieha ako harmonika.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj malé rozdiely v rýchlosti môžu vyvolať veľké rozdiely v doprave. Gabor Orosz z univerzity v Exeteri študoval reakčné časy šoférov a zistil, že oneskorenie reakcie jedného vodiča o jednu sekundu môže ovplyvniť celý prúd áut.

Ak auto náhle spomalí zo 130 km/h na 105 km/h, doprava sa síce na chvíľu zhustí, no potom opäť rozbehne. Spomalenie na 100 km/h však môže vyvolať reťazovú reakciu, ktorej výsledkom bude dopravná zápcha.

Na zápchu netreba veľa

Vznik zápchy však môžete sledovať aj z pohodlia domova. Umožňuje to webová aplikácia Traffic Simulation, ktorú vyvinul Martin Treiber z technickej univerzity v Drážďanoch.

V nej môžete na kruhovej diaľnici nastaviť počet áut, ich rozostupy aj maximálnu povolenú rýchlosť a sledovať, ako sa autá a kamióny s podmienkami vysporiadajú. Výsledok? Kritická hranica, pri ktorej začnú kolóny spomaľovať, nie je podľa tejto simulácie vôbec vysoká.

Skryť Vypnúť reklamu

Držte krok a držte si odstup

Ako teda jazdiť tak, aby ste čo najmenej prispievali k tvorbe zápchy? Treba myslieť na dve veci - rýchlosť a odstup.

Najefektívnejšie je ísť rovnakou rýchlosťou, ako všetci okolo vás. Snahou predrať sa dopredu, častým striedaním jazdných pruhov a jazdou spôsobom brzda-plyn možno získate cenných pár metrov náskoku, no vo výsledku spomalíte celú kolónu. Čo najvyššia priemerná rýchlosť kolóny je výhodnejšia, ako čo najvyššia rýchlosť jednotlivca.

Rovnako však nikomu neprospejete, ak pôjdete pomalšie ako tí, okolo vás. Ak sa v meste hýbe prúd áut rýchlosťou 55-60 km/h, jazdiť "bezpečných" 45 km/h môže byť - opäť - neefektívne a nebezpečné.

Čo sa odstupu týka - nelepte sa na auto pred vami, radšej si nechajte priestor na dĺžku niekoľkých áut. Nemusíte sa toľko prispôsobovať autu pred vami a budete sa hýbať plynulejšie. To presne ukazuje video z japonského experimentu - kým v kruhu jazdilo 21 alebo menej áut, premávka išla plynulo, pretože mali medzi sebou dostatočné odstupy.

Skryť Vypnúť reklamu

Za dodržanie odstupu vám poďakujú nielen vaše brzdy a spojka, ale aj vodiči za vami, ktorí taktiež budú jazdiť plynulo. Ak dôjde k náhlemu, zdanlivo bezdôvodnému spomaleniu, dodržaním dostatočného odstupu od auta pred vami dokonca môžete "rozpustiť" celú zápchu za vami.

Aspoň dokým sa niekto za vami nezačne nezmyselne tlačiť dopredu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Koniec čakania na kuriéra
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 649
  2. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 807
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 390
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 951
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 3 812
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 389
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 235
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 015
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 013
  10. Vážení poslanci, to naozaj? 2 983
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ Kriminálneho úradu finančnej správy Ľudovít Makó a prezident finančnej správy František Imrecze.

Nadácia Zastavme korupciu analyzovala, do akej miery súvisí korupcia s vysokými daňovými únikmi.


a 1 ďalší 2 h
Rozlúčka Slovákov na šampionáte bola trpká.

Kde vidí príčiny debakla a aké kroky teraz očakáva zo strany kompetentných?


Titanilla Bőd 8 h
Poľský premiér Mateusz Morawiecki, slovenský premiér Peter Pellegrini, maďarský premiér Viktor Orbán a český premiér Andrej Babiš počas neformálneho stretnutia premiérov Vyšehradskej štvorky.

Očkovanie na Slovensku spochybňujú aj neradikálne strany.


15 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Pri hybride ponúka aj pohon všetkých kolies.


7 h
Felicia s "novou tvárou" prišla v roku 1998 a modernizácia ju udržala vo výrobe do júna 2001.

Dobre sa predáva aj 18 rokov po ukončení výroby.


26. sep
Peugeot 308 SW

Predĺžený rázvor kolies ponúkne posádke ešte viac miesta.


23. jún
Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


22. jún