Neviete sa dočkať poobednej zápchy? Jednu si môžete vyrobiť v počítači

Tí, čo idú príliš rýchlo vyvolávajú zápchy rovnako ako tí, ktorí idú príliš pomaly.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

Dopravné zápchy sú nevyhnutnou súčasťou piatkového poobedia v mnohých mestách. Kým cez týždeň je maximálna priepustnosť na kritických úsekoch či "lievikoch" dostatočná, ak naraz množstvo ľudí vychádza von z mesta, cesty sa rýchlo naplnia a premávka spomalí.

Ako sme v máji písali, problémom je, že autá sa v podstate správajú veľmi podobne ako zrnká ryže. Ak ich má naraz prejsť veľa cez miesto s nízkou priepustnosťou, zaseknú sa v ňom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Dopravná zápcha: Na ceste sa zasekneme ako ryža v lieviku

Zápchy však môžu vzniknúť aj na miestach, kde nemajú zdanlivo žiadnu príčinu, napríklad na rovných úsekoch diaľnice. Nejde o nič výnimočné - premávka na bratislavskom obchvate z času na čas spomalí až do úplného zastavenia, o chvíľu sa potom autá znovu rozbehnú. Príčinu spomalenia ale nevidno.

Jazdite všetci jednou rýchlosťou

Skutočnou príčinou sú rozdiely v rýchlosti, ktorou sa autá pohybujú. Povedzme, že na mestskom obchvate, kde je povolená maximálna rýchlosť 90 km/h, jazdia autá medzi 75 a 105 km/h, navyše nedodržiavajú dostatočné odstupy.

Práve autá, ktoré idú rýchlejšie alebo pomalšie, ako celá masa, vyvolávajú náhle spomalenia. Nim sa totiž musia vodiči okolo nich prispôsobovať - a zápcha je na svete.

Rozdiely v rýchlosti pritom nemusia byť vôbec veľké. Najlepšie to demonštruje videozáznam z tohto experimentu, ktorý vykonala univerzita v japonskom meste Nagoya:

Na videu sa má 22 vodičov naraz rozbehnúť na 30 km/h a túto rýchlosť udržiavať pri jazde v kruhu. Vedci prišli na to, že práve 22 áut je (na kruhu tejto veľkosti) kritický počet na to, aby malé rozdiely v rýchlosti a odstupe medzi autami vyvolali čoraz väčšie spomalenie. Už po pár sekundách sa premávka zhusťuje, zastavuje a znovu rozbieha ako harmonika.

Aj malé rozdiely v rýchlosti môžu vyvolať veľké rozdiely v doprave. Gabor Orosz z univerzity v Exeteri študoval reakčné časy šoférov a zistil, že oneskorenie reakcie jedného vodiča o jednu sekundu môže ovplyvniť celý prúd áut.

Ak auto náhle spomalí zo 130 km/h na 105 km/h, doprava sa síce na chvíľu zhustí, no potom opäť rozbehne. Spomalenie na 100 km/h však môže vyvolať reťazovú reakciu, ktorej výsledkom bude dopravná zápcha.

Na zápchu netreba veľa

Vznik zápchy však môžete sledovať aj z pohodlia domova. Umožňuje to webová aplikácia Traffic Simulation, ktorú vyvinul Martin Treiber z technickej univerzity v Drážďanoch.

V nej môžete na kruhovej diaľnici nastaviť počet áut, ich rozostupy aj maximálnu povolenú rýchlosť a sledovať, ako sa autá a kamióny s podmienkami vysporiadajú. Výsledok? Kritická hranica, pri ktorej začnú kolóny spomaľovať, nie je podľa tejto simulácie vôbec vysoká.

Držte krok a držte si odstup

Ako teda jazdiť tak, aby ste čo najmenej prispievali k tvorbe zápchy? Treba myslieť na dve veci - rýchlosť a odstup.

Najefektívnejšie je ísť rovnakou rýchlosťou, ako všetci okolo vás. Snahou predrať sa dopredu, častým striedaním jazdných pruhov a jazdou spôsobom brzda-plyn možno získate cenných pár metrov náskoku, no vo výsledku spomalíte celú kolónu. Čo najvyššia priemerná rýchlosť kolóny je výhodnejšia, ako čo najvyššia rýchlosť jednotlivca.

Rovnako však nikomu neprospejete, ak pôjdete pomalšie ako tí, okolo vás. Ak sa v meste hýbe prúd áut rýchlosťou 55-60 km/h, jazdiť "bezpečných" 45 km/h môže byť - opäť - neefektívne a nebezpečné.

Čo sa odstupu týka - nelepte sa na auto pred vami, radšej si nechajte priestor na dĺžku niekoľkých áut. Nemusíte sa toľko prispôsobovať autu pred vami a budete sa hýbať plynulejšie. To presne ukazuje video z japonského experimentu - kým v kruhu jazdilo 21 alebo menej áut, premávka išla plynulo, pretože mali medzi sebou dostatočné odstupy.

Za dodržanie odstupu vám poďakujú nielen vaše brzdy a spojka, ale aj vodiči za vami, ktorí taktiež budú jazdiť plynulo. Ak dôjde k náhlemu, zdanlivo bezdôvodnému spomaleniu, dodržaním dostatočného odstupu od auta pred vami dokonca môžete "rozpustiť" celú zápchu za vami.

Aspoň dokým sa niekto za vami nezačne nezmyselne tlačiť dopredu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 824
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 796
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 030
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 915
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 435
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 235
  7. Kam do tepla v januári? 2 217
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 988
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 877
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 136

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.