Neviete sa dočkať poobednej zápchy? Jednu si môžete vyrobiť v počítači

Tí, čo idú príliš rýchlo vyvolávajú zápchy rovnako ako tí, ktorí idú príliš pomaly.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

Dopravné zápchy sú nevyhnutnou súčasťou piatkového poobedia v mnohých mestách. Kým cez týždeň je maximálna priepustnosť na kritických úsekoch či "lievikoch" dostatočná, ak naraz množstvo ľudí vychádza von z mesta, cesty sa rýchlo naplnia a premávka spomalí.

Ako sme v máji písali, problémom je, že autá sa v podstate správajú veľmi podobne ako zrnká ryže. Ak ich má naraz prejsť veľa cez miesto s nízkou priepustnosťou, zaseknú sa v ňom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Dopravná zápcha: Na ceste sa zasekneme ako ryža v lieviku

Zápchy však môžu vzniknúť aj na miestach, kde nemajú zdanlivo žiadnu príčinu, napríklad na rovných úsekoch diaľnice. Nejde o nič výnimočné - premávka na bratislavskom obchvate z času na čas spomalí až do úplného zastavenia, o chvíľu sa potom autá znovu rozbehnú. Príčinu spomalenia ale nevidno.

Jazdite všetci jednou rýchlosťou

Skutočnou príčinou sú rozdiely v rýchlosti, ktorou sa autá pohybujú. Povedzme, že na mestskom obchvate, kde je povolená maximálna rýchlosť 90 km/h, jazdia autá medzi 75 a 105 km/h, navyše nedodržiavajú dostatočné odstupy.

Práve autá, ktoré idú rýchlejšie alebo pomalšie, ako celá masa, vyvolávajú náhle spomalenia. Nim sa totiž musia vodiči okolo nich prispôsobovať - a zápcha je na svete.

Rozdiely v rýchlosti pritom nemusia byť vôbec veľké. Najlepšie to demonštruje videozáznam z tohto experimentu, ktorý vykonala univerzita v japonskom meste Nagoya:

Na videu sa má 22 vodičov naraz rozbehnúť na 30 km/h a túto rýchlosť udržiavať pri jazde v kruhu. Vedci prišli na to, že práve 22 áut je (na kruhu tejto veľkosti) kritický počet na to, aby malé rozdiely v rýchlosti a odstupe medzi autami vyvolali čoraz väčšie spomalenie. Už po pár sekundách sa premávka zhusťuje, zastavuje a znovu rozbieha ako harmonika.

Aj malé rozdiely v rýchlosti môžu vyvolať veľké rozdiely v doprave. Gabor Orosz z univerzity v Exeteri študoval reakčné časy šoférov a zistil, že oneskorenie reakcie jedného vodiča o jednu sekundu môže ovplyvniť celý prúd áut.

Ak auto náhle spomalí zo 130 km/h na 105 km/h, doprava sa síce na chvíľu zhustí, no potom opäť rozbehne. Spomalenie na 100 km/h však môže vyvolať reťazovú reakciu, ktorej výsledkom bude dopravná zápcha.

Na zápchu netreba veľa

Vznik zápchy však môžete sledovať aj z pohodlia domova. Umožňuje to webová aplikácia Traffic Simulation, ktorú vyvinul Martin Treiber z technickej univerzity v Drážďanoch.

V nej môžete na kruhovej diaľnici nastaviť počet áut, ich rozostupy aj maximálnu povolenú rýchlosť a sledovať, ako sa autá a kamióny s podmienkami vysporiadajú. Výsledok? Kritická hranica, pri ktorej začnú kolóny spomaľovať, nie je podľa tejto simulácie vôbec vysoká.

Držte krok a držte si odstup

Ako teda jazdiť tak, aby ste čo najmenej prispievali k tvorbe zápchy? Treba myslieť na dve veci - rýchlosť a odstup.

Najefektívnejšie je ísť rovnakou rýchlosťou, ako všetci okolo vás. Snahou predrať sa dopredu, častým striedaním jazdných pruhov a jazdou spôsobom brzda-plyn možno získate cenných pár metrov náskoku, no vo výsledku spomalíte celú kolónu. Čo najvyššia priemerná rýchlosť kolóny je výhodnejšia, ako čo najvyššia rýchlosť jednotlivca.

Rovnako však nikomu neprospejete, ak pôjdete pomalšie ako tí, okolo vás. Ak sa v meste hýbe prúd áut rýchlosťou 55-60 km/h, jazdiť "bezpečných" 45 km/h môže byť - opäť - neefektívne a nebezpečné.

Čo sa odstupu týka - nelepte sa na auto pred vami, radšej si nechajte priestor na dĺžku niekoľkých áut. Nemusíte sa toľko prispôsobovať autu pred vami a budete sa hýbať plynulejšie. To presne ukazuje video z japonského experimentu - kým v kruhu jazdilo 21 alebo menej áut, premávka išla plynulo, pretože mali medzi sebou dostatočné odstupy.

Za dodržanie odstupu vám poďakujú nielen vaše brzdy a spojka, ale aj vodiči za vami, ktorí taktiež budú jazdiť plynulo. Ak dôjde k náhlemu, zdanlivo bezdôvodnému spomaleniu, dodržaním dostatočného odstupu od auta pred vami dokonca môžete "rozpustiť" celú zápchu za vami.

Aspoň dokým sa niekto za vami nezačne nezmyselne tlačiť dopredu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 428
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 959
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 813
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 897
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 690
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 426
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 386
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 327
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 106
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 977

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.