Niektorým kariéra netrvala ani jeden kilometer. Toto sú najhorší jazdci histórie F1

Mali smolu, boli nebezpeční, alebo príliš pomalí. Chanoch Nissany nevedel z monopostu ani vystúpiť.

Ilustračné(Zdroj: TASR)

Najlepších jazdcov histórie F1 pozná asi väčšina fanúšikov tohto športu. Pretekárom ako Senna, Fangio, Schumacher, Lauda prinieslo jedno z najsledovanejších motoršportových podujatí slávu, peniaze a v niektorých prípadoch aj smrť.

Menej sa vie o jazdcoch, pôsobiacich na opačnej strane rebríčka úspešnosti. Takmer o nikom, kto sa dostane do kolotoča F1 v pozícii pilota, nemôžeme povedať, že je slabým jazdcom. Len popri velikánoch tak môžu pôsobiť.

Navyše, sedadlo v pretekoch F1 mnohokrát zabezpečia sponzori, alebo si ho priamo kúpi bohatý jednotlivec. To je prípad aj prvého “pilota“ v našom rebríčku.

Chanoch Nissany

Aspoň na chvíľu sa stať jazdcom F1. Pre drvivú väčšinu z nás je najbližším zážitkom počítačová hra. Nájdu sa takí, čo si neváhajú zaplatiť zážitkovú jazdu, a potom Chanoch Nissany.

Pretekaniu sa začal venovať v rámci hoby, vo veku 38 rokov a svoj debut v F1 si odkrútil ako 41- ročný vo farbách tímu Minardi.

Počas tréningu na Veľkú cenu Maďarska strácal na ostatných približne 13 sekúnd na kolo. Traduje sa, že sa dokonca cez vysielačku sťažoval na príliš veľkú priľnavosť – grip. Nakoniec skončil po hodinách mimo trate.

Keď z okruhu odvážal jeho monopost žeriav, Nissany v ňom stále sedel, lebo nevedel odmontovať volant (čas 2:40 vo videu). Okamžite ho v kokpite Minardi nahradil Enrico Toccacelo.

Al Pease

Kanaďan bol jediným jazdcom v histórii diskvalifikovaným pre príliš pomalú jazdu. Za volantom Eagle-Climax nemal v roku 1969 proti konkurencii žiadne šance.

Monopost nepatril medzi konkurencieschopné vozidlá a Al Pease mal v priebehu pretekov niekoľkokolovú stratu na najlepších. Stále však bojoval naplno a nevypúšťal žiadny súboj.

Potom, ako takmer zostrelil Jackie Stewarta, ukončila jeho preteky čierna vlajka, znamenajúca diskvalifikáciu. Ale Pease pritom nebol protekčný jazdec. Na kanadskej scéne patril medzi veľmi úspešných pretekárov a v roku 1988 ho uviedli do Kanadskej Motoršportovej siene slávy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozrite si najbláznivejšie technické riešenia v histórii F1

Jean-Denis Delatrez

Delatrez je príkladom jazdca, ktorý sa dostal na trať vďaka sponzorom. Svoj debut si odkrútil v sezóne 1994 na Veľkej cene Austrálie. O jedno kolo ho jazdci prvýkrát prebehli v desiatom kole.

Táto situácia sa zopakovala ešte 9-krát, kým z preteku definitívne odstúpil. Pred definitívnym koncom kariéry v F1 nastúpil ešte na dve podujatia a 15. miesto z Nurburgringu sa stalo jeho najlepším umiestnením.

Mimo F1 dosiahol úspech vo vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans, kde dvakrát vyhral vo svojej kategórii.

Giovanna Amati

Giovanna bola jednou z nemnohých žien, pokúšajúcich sa preraziť vo svete F1. Prvýkrát sa posadila do kokpitu ako testovací jazdec Benettonu. V tom čase sa špekulovalo o jej vzťahu so šéfom tímu Flaviom Briatorem.

V roku 1992 dostala miesto v tíme Brabham. V kvalifikácii sa dostala šesťkrát do hodín a výrazne zaostávala za konkurenciou. Keď sa jej nepodarilo kvalifikovať ani na ďalšie dve veľké ceny, tak ju v kokpite nahradil neskorší majster sveta Damon Hill.

Adrian Campos

V F1 pretekal v sezónach 1987 a 1988 a celkovo nastúpil na 21 veľkých cien. Podarilo sa mu kvalifikovať a postaviť na štart do 16 z nich.

Do rebríčka sa dostal vďaka mizivej úspešnosti, keď do cieľa došiel iba dvakrát. Pri svojej premiére si zabudol zobrať upchávky do uší.

Kvôli tomu prišiel neskoro na štart. V takomto prípade musel jazdec štartovať z posledného miesta, Campos sa však zaradil na svoje pôvodné miesto podľa kvalifikácie a bol diskvalifikovaný.

Yuji Ide

Stal sa jedným z najstarších nováčikov, keď debutoval vo veku 31 rokov. O svoju superlicenciu jazdca F1 prišiel potom, ako sa nedokázal kvalifikovať s menšou ako päťsekundovou stratou ani na jednej zo štyroch veľkých cien, ktorých sa v roku 2006 zúčastnil.

Okrem slabého monopostu Super Aguri mu účinkovanie sťažovala aj neschopnosť komunikovať v angličtine.

Taki Inoue

Inoue patril medzi podpriemerných jazdcov. Dokončil päť pretekov z 18 pokusov. Preslávili ho skôr dva incidenty, nemajúce nič spoločné s jeho umením.

V Monaku v sezóne 1995 mu zhasol motor počas kvalifikácie. Po jej skončení ho naspäť do boxov za lanom ťahalo nákladné auto, Taki, samozrejme, pritom ostal v kokpite.

V tom čase už prechádzalo traťou Renault Clio, usporiadateľské vozidlo a v plnej rýchlosti nabúralo do zadnej časti monopostu. Taki utrpel otras mozgu, ale nič vážne sa mu nestalo.

Ten istý rok v Maďarsku sa stal druhý incident. Inoue odstúpil pre poruchu motora. Vzápätí chcel pomôcť s hasením monopostu, keď ho v malej rýchlosti zrazilo prichádzajúce záchranárske auto.

Luca Badoer

Luca je niekdajší víťaz seriálu F3000 a zároveň najdlhšie slúžiaci testovací jazdec stajne Ferrari. Z tohto pohľadu je jeho zaradenie medzi najhorších jazdcov histórie čudné.

Na druhej strane stojí fakt, že nik z histórie nenastúpil na toľko veľkých cien bez toho, aby získal aspoň jeden bod. Celkovo sa zúčastnil 58 veľkých cien a kvalifikoval sa na štart v 50 prípadoch. Pri takomto počte štartov sa očakáva nejaký bod na konte aj v prípade hájenia farieb slabšieho tímu.

Luca sa v roku 2009 dostal dvakrát  aj za volant Ferrari. V oboch prípadoch štartoval z posledného miesta a vytúžené body nezískal. Jeho tímový kolega Kimi Raikkonen zatiaľ zaknihoval jedno tretie a jedno prvé miesto.

Marco Apicella

Aby sme zistili, či bol Marco skutočne zlým jazdcom, musela by jeho kariéra trvať dlhšie ako iba 800 m. Miesto v spoločnosti najhorších jazdcov mu vyslúžila práve kuriózne krátka kariéra.

V roku 1993 ho pri jeho debute hneď v prvej zákrute trafil JJ Lehto na Subaru monoposte Sauber, Apicella ďalšiu šancu nikdy nedostal. Najväčším úspechom jeho kariéry je víťazstvo v japonskej sérii Formuly 3000.

V F1 sa objavilo mnoho jazdcov so sponzormi za chrbtom. Typickým príkladom je Esteban Tuero. Od svojich siedmich rokov z neho vychovávali pretekára a v 19 rokoch sa dostal do F1. Až 12-krát nedokončil zo 16 štartov.

Zaujímavým menom je nepochybne Paul Belmondo. Syn slávneho herca pretekal v sezónach 1992 až 1994, dokým mu nedošli peniaze.

Zúčastnil sa 27 pretekov, ale kvalifikoval sa do siedmich. Pravdou je, že v slabých tímoch March a Pacific veľa šancí na úspech nemal, ale na druhej strane nevynikal ani v juniorských sériách. 

zdroj: en.espn.co.uk a bleacherreport.com

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 088
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 167
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 311
  4. Legendárna Transsibírska magistrála 3 985
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 408
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 027
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 944
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 738
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 642
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 313

Téma: Formula 1


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

TRNAVA

Trnavskí policajti zastrelili muža, ktorý mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby v obci Opoj je 42-ročný Ján Golis.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

KOMENTÁRE

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

KULTÚRA

Herečka zo Slovenska môže získať Oscara

Film s Alexandrou Borbély zaujal americkú akadémiu.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.