SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Niektorým kariéra netrvala ani jeden kilometer. Toto sú najhorší jazdci histórie F1

Mali smolu, boli nebezpeční, alebo príliš pomalí. Chanoch Nissany nevedel z monopostu ani vystúpiť.

IlustračnéIlustračné (Zdroj: TASR)

Najlepších jazdcov histórie F1 pozná asi väčšina fanúšikov tohto športu. Pretekárom ako Senna, Fangio, Schumacher, Lauda prinieslo jedno z najsledovanejších motoršportových podujatí slávu, peniaze a v niektorých prípadoch aj smrť.

Menej sa vie o jazdcoch, pôsobiacich na opačnej strane rebríčka úspešnosti. Takmer o nikom, kto sa dostane do kolotoča F1 v pozícii pilota, nemôžeme povedať, že je slabým jazdcom. Len popri velikánoch tak môžu pôsobiť.

Navyše, sedadlo v pretekoch F1 mnohokrát zabezpečia sponzori, alebo si ho priamo kúpi bohatý jednotlivec. To je prípad aj prvého “pilota“ v našom rebríčku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Chanoch Nissany

Aspoň na chvíľu sa stať jazdcom F1. Pre drvivú väčšinu z nás je najbližším zážitkom počítačová hra. Nájdu sa takí, čo si neváhajú zaplatiť zážitkovú jazdu, a potom Chanoch Nissany.

Pretekaniu sa začal venovať v rámci hoby, vo veku 38 rokov a svoj debut v F1 si odkrútil ako 41- ročný vo farbách tímu Minardi.

Počas tréningu na Veľkú cenu Maďarska strácal na ostatných približne 13 sekúnd na kolo. Traduje sa, že sa dokonca cez vysielačku sťažoval na príliš veľkú priľnavosť – grip. Nakoniec skončil po hodinách mimo trate.

Keď z okruhu odvážal jeho monopost žeriav, Nissany v ňom stále sedel, lebo nevedel odmontovať volant (čas 2:40 vo videu). Okamžite ho v kokpite Minardi nahradil Enrico Toccacelo.

Načítavam video...

Al Pease

Kanaďan bol jediným jazdcom v histórii diskvalifikovaným pre príliš pomalú jazdu. Za volantom Eagle-Climax nemal v roku 1969 proti konkurencii žiadne šance.

Skryť Vypnúť reklamu

Monopost nepatril medzi konkurencieschopné vozidlá a Al Pease mal v priebehu pretekov niekoľkokolovú stratu na najlepších. Stále však bojoval naplno a nevypúšťal žiadny súboj.

Potom, ako takmer zostrelil Jackie Stewarta, ukončila jeho preteky čierna vlajka, znamenajúca diskvalifikáciu. Ale Pease pritom nebol protekčný jazdec. Na kanadskej scéne patril medzi veľmi úspešných pretekárov a v roku 1988 ho uviedli do Kanadskej Motoršportovej siene slávy.

Prečítajte si tiež: Pozrite si najbláznivejšie technické riešenia v histórii F1 Čítajte 

Jean-Denis Delatrez

Delatrez je príkladom jazdca, ktorý sa dostal na trať vďaka sponzorom. Svoj debut si odkrútil v sezóne 1994 na Veľkej cene Austrálie. O jedno kolo ho jazdci prvýkrát prebehli v desiatom kole.

Táto situácia sa zopakovala ešte 9-krát, kým z preteku definitívne odstúpil. Pred definitívnym koncom kariéry v F1 nastúpil ešte na dve podujatia a 15. miesto z Nurburgringu sa stalo jeho najlepším umiestnením.

Skryť Vypnúť reklamu

Mimo F1 dosiahol úspech vo vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans, kde dvakrát vyhral vo svojej kategórii.

Giovanna Amati

Giovanna bola jednou z nemnohých žien, pokúšajúcich sa preraziť vo svete F1. Prvýkrát sa posadila do kokpitu ako testovací jazdec Benettonu. V tom čase sa špekulovalo o jej vzťahu so šéfom tímu Flaviom Briatorem.

V roku 1992 dostala miesto v tíme Brabham. V kvalifikácii sa dostala šesťkrát do hodín a výrazne zaostávala za konkurenciou. Keď sa jej nepodarilo kvalifikovať ani na ďalšie dve veľké ceny, tak ju v kokpite nahradil neskorší majster sveta Damon Hill.

Adrian Campos

V F1 pretekal v sezónach 1987 a 1988 a celkovo nastúpil na 21 veľkých cien. Podarilo sa mu kvalifikovať a postaviť na štart do 16 z nich.

Do rebríčka sa dostal vďaka mizivej úspešnosti, keď do cieľa došiel iba dvakrát. Pri svojej premiére si zabudol zobrať upchávky do uší.

Skryť Vypnúť reklamu

Kvôli tomu prišiel neskoro na štart. V takomto prípade musel jazdec štartovať z posledného miesta, Campos sa však zaradil na svoje pôvodné miesto podľa kvalifikácie a bol diskvalifikovaný.

Yuji Ide

Stal sa jedným z najstarších nováčikov, keď debutoval vo veku 31 rokov. O svoju superlicenciu jazdca F1 prišiel potom, ako sa nedokázal kvalifikovať s menšou ako päťsekundovou stratou ani na jednej zo štyroch veľkých cien, ktorých sa v roku 2006 zúčastnil.

Okrem slabého monopostu Super Aguri mu účinkovanie sťažovala aj neschopnosť komunikovať v angličtine.

Taki Inoue

Inoue patril medzi podpriemerných jazdcov. Dokončil päť pretekov z 18 pokusov. Preslávili ho skôr dva incidenty, nemajúce nič spoločné s jeho umením.

V Monaku v sezóne 1995 mu zhasol motor počas kvalifikácie. Po jej skončení ho naspäť do boxov za lanom ťahalo nákladné auto, Taki, samozrejme, pritom ostal v kokpite.

Skryť Vypnúť reklamu

V tom čase už prechádzalo traťou Renault Clio, usporiadateľské vozidlo a v plnej rýchlosti nabúralo do zadnej časti monopostu. Taki utrpel otras mozgu, ale nič vážne sa mu nestalo.

Ten istý rok v Maďarsku sa stal druhý incident. Inoue odstúpil pre poruchu motora. Vzápätí chcel pomôcť s hasením monopostu, keď ho v malej rýchlosti zrazilo prichádzajúce záchranárske auto.

Načítavam video...

Luca Badoer

Luca je niekdajší víťaz seriálu F3000 a zároveň najdlhšie slúžiaci testovací jazdec stajne Ferrari. Z tohto pohľadu je jeho zaradenie medzi najhorších jazdcov histórie čudné.

Na druhej strane stojí fakt, že nik z histórie nenastúpil na toľko veľkých cien bez toho, aby získal aspoň jeden bod. Celkovo sa zúčastnil 58 veľkých cien a kvalifikoval sa na štart v 50 prípadoch. Pri takomto počte štartov sa očakáva nejaký bod na konte aj v prípade hájenia farieb slabšieho tímu.

Skryť Vypnúť reklamu

Luca sa v roku 2009 dostal dvakrát  aj za volant Ferrari. V oboch prípadoch štartoval z posledného miesta a vytúžené body nezískal. Jeho tímový kolega Kimi Raikkonen zatiaľ zaknihoval jedno tretie a jedno prvé miesto.

Marco Apicella

Aby sme zistili, či bol Marco skutočne zlým jazdcom, musela by jeho kariéra trvať dlhšie ako iba 800 m. Miesto v spoločnosti najhorších jazdcov mu vyslúžila práve kuriózne krátka kariéra.

V roku 1993 ho pri jeho debute hneď v prvej zákrute trafil JJ Lehto na Subaru monoposte Sauber, Apicella ďalšiu šancu nikdy nedostal. Najväčším úspechom jeho kariéry je víťazstvo v japonskej sérii Formuly 3000.

V F1 sa objavilo mnoho jazdcov so sponzormi za chrbtom. Typickým príkladom je Esteban Tuero. Od svojich siedmich rokov z neho vychovávali pretekára a v 19 rokoch sa dostal do F1. Až 12-krát nedokončil zo 16 štartov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaujímavým menom je nepochybne Paul Belmondo. Syn slávneho herca pretekal v sezónach 1992 až 1994, dokým mu nedošli peniaze.

Zúčastnil sa 27 pretekov, ale kvalifikoval sa do siedmich. Pravdou je, že v slabých tímoch March a Pacific veľa šancí na úspech nemal, ale na druhej strane nevynikal ani v juniorských sériách. 

zdroj: en.espn.co.uk a bleacherreport.com

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 256
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 577
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 663
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 948
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 677
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 952
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 242
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 505
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 380
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história, Formula 1, Formula 1 (F1)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko
Plošne testovanie na Covid-19.

Koronavírus na Slovensku: Matovič ponúka zdravotníkom mimoriadne odmeny (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.