Niektorým kariéra netrvala ani jeden kilometer. Toto sú najhorší jazdci histórie F1

Mali smolu, boli nebezpeční, alebo príliš pomalí. Chanoch Nissany nevedel z monopostu ani vystúpiť.

Ilustračné(Zdroj: TASR)

Najlepších jazdcov histórie F1 pozná asi väčšina fanúšikov tohto športu. Pretekárom ako Senna, Fangio, Schumacher, Lauda prinieslo jedno z najsledovanejších motoršportových podujatí slávu, peniaze a v niektorých prípadoch aj smrť.

Menej sa vie o jazdcoch, pôsobiacich na opačnej strane rebríčka úspešnosti. Takmer o nikom, kto sa dostane do kolotoča F1 v pozícii pilota, nemôžeme povedať, že je slabým jazdcom. Len popri velikánoch tak môžu pôsobiť.

Navyše, sedadlo v pretekoch F1 mnohokrát zabezpečia sponzori, alebo si ho priamo kúpi bohatý jednotlivec. To je prípad aj prvého “pilota“ v našom rebríčku.

Chanoch Nissany

Aspoň na chvíľu sa stať jazdcom F1. Pre drvivú väčšinu z nás je najbližším zážitkom počítačová hra. Nájdu sa takí, čo si neváhajú zaplatiť zážitkovú jazdu, a potom Chanoch Nissany.

Pretekaniu sa začal venovať v rámci hoby, vo veku 38 rokov a svoj debut v F1 si odkrútil ako 41- ročný vo farbách tímu Minardi.

Počas tréningu na Veľkú cenu Maďarska strácal na ostatných približne 13 sekúnd na kolo. Traduje sa, že sa dokonca cez vysielačku sťažoval na príliš veľkú priľnavosť – grip. Nakoniec skončil po hodinách mimo trate.

Keď z okruhu odvážal jeho monopost žeriav, Nissany v ňom stále sedel, lebo nevedel odmontovať volant (čas 2:40 vo videu). Okamžite ho v kokpite Minardi nahradil Enrico Toccacelo.

Al Pease

Kanaďan bol jediným jazdcom v histórii diskvalifikovaným pre príliš pomalú jazdu. Za volantom Eagle-Climax nemal v roku 1969 proti konkurencii žiadne šance.

Monopost nepatril medzi konkurencieschopné vozidlá a Al Pease mal v priebehu pretekov niekoľkokolovú stratu na najlepších. Stále však bojoval naplno a nevypúšťal žiadny súboj.

Potom, ako takmer zostrelil Jackie Stewarta, ukončila jeho preteky čierna vlajka, znamenajúca diskvalifikáciu. Ale Pease pritom nebol protekčný jazdec. Na kanadskej scéne patril medzi veľmi úspešných pretekárov a v roku 1988 ho uviedli do Kanadskej Motoršportovej siene slávy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozrite si najbláznivejšie technické riešenia v histórii F1

Jean-Denis Delatrez

Delatrez je príkladom jazdca, ktorý sa dostal na trať vďaka sponzorom. Svoj debut si odkrútil v sezóne 1994 na Veľkej cene Austrálie. O jedno kolo ho jazdci prvýkrát prebehli v desiatom kole.

Táto situácia sa zopakovala ešte 9-krát, kým z preteku definitívne odstúpil. Pred definitívnym koncom kariéry v F1 nastúpil ešte na dve podujatia a 15. miesto z Nurburgringu sa stalo jeho najlepším umiestnením.

Mimo F1 dosiahol úspech vo vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans, kde dvakrát vyhral vo svojej kategórii.

Giovanna Amati

Giovanna bola jednou z nemnohých žien, pokúšajúcich sa preraziť vo svete F1. Prvýkrát sa posadila do kokpitu ako testovací jazdec Benettonu. V tom čase sa špekulovalo o jej vzťahu so šéfom tímu Flaviom Briatorem.

V roku 1992 dostala miesto v tíme Brabham. V kvalifikácii sa dostala šesťkrát do hodín a výrazne zaostávala za konkurenciou. Keď sa jej nepodarilo kvalifikovať ani na ďalšie dve veľké ceny, tak ju v kokpite nahradil neskorší majster sveta Damon Hill.

Adrian Campos

V F1 pretekal v sezónach 1987 a 1988 a celkovo nastúpil na 21 veľkých cien. Podarilo sa mu kvalifikovať a postaviť na štart do 16 z nich.

Do rebríčka sa dostal vďaka mizivej úspešnosti, keď do cieľa došiel iba dvakrát. Pri svojej premiére si zabudol zobrať upchávky do uší.

Kvôli tomu prišiel neskoro na štart. V takomto prípade musel jazdec štartovať z posledného miesta, Campos sa však zaradil na svoje pôvodné miesto podľa kvalifikácie a bol diskvalifikovaný.

Yuji Ide

Stal sa jedným z najstarších nováčikov, keď debutoval vo veku 31 rokov. O svoju superlicenciu jazdca F1 prišiel potom, ako sa nedokázal kvalifikovať s menšou ako päťsekundovou stratou ani na jednej zo štyroch veľkých cien, ktorých sa v roku 2006 zúčastnil.

Okrem slabého monopostu Super Aguri mu účinkovanie sťažovala aj neschopnosť komunikovať v angličtine.

Taki Inoue

Inoue patril medzi podpriemerných jazdcov. Dokončil päť pretekov z 18 pokusov. Preslávili ho skôr dva incidenty, nemajúce nič spoločné s jeho umením.

V Monaku v sezóne 1995 mu zhasol motor počas kvalifikácie. Po jej skončení ho naspäť do boxov za lanom ťahalo nákladné auto, Taki, samozrejme, pritom ostal v kokpite.

V tom čase už prechádzalo traťou Renault Clio, usporiadateľské vozidlo a v plnej rýchlosti nabúralo do zadnej časti monopostu. Taki utrpel otras mozgu, ale nič vážne sa mu nestalo.

Ten istý rok v Maďarsku sa stal druhý incident. Inoue odstúpil pre poruchu motora. Vzápätí chcel pomôcť s hasením monopostu, keď ho v malej rýchlosti zrazilo prichádzajúce záchranárske auto.

Luca Badoer

Luca je niekdajší víťaz seriálu F3000 a zároveň najdlhšie slúžiaci testovací jazdec stajne Ferrari. Z tohto pohľadu je jeho zaradenie medzi najhorších jazdcov histórie čudné.

Na druhej strane stojí fakt, že nik z histórie nenastúpil na toľko veľkých cien bez toho, aby získal aspoň jeden bod. Celkovo sa zúčastnil 58 veľkých cien a kvalifikoval sa na štart v 50 prípadoch. Pri takomto počte štartov sa očakáva nejaký bod na konte aj v prípade hájenia farieb slabšieho tímu.

Luca sa v roku 2009 dostal dvakrát  aj za volant Ferrari. V oboch prípadoch štartoval z posledného miesta a vytúžené body nezískal. Jeho tímový kolega Kimi Raikkonen zatiaľ zaknihoval jedno tretie a jedno prvé miesto.

Marco Apicella

Aby sme zistili, či bol Marco skutočne zlým jazdcom, musela by jeho kariéra trvať dlhšie ako iba 800 m. Miesto v spoločnosti najhorších jazdcov mu vyslúžila práve kuriózne krátka kariéra.

V roku 1993 ho pri jeho debute hneď v prvej zákrute trafil JJ Lehto na Subaru monoposte Sauber, Apicella ďalšiu šancu nikdy nedostal. Najväčším úspechom jeho kariéry je víťazstvo v japonskej sérii Formuly 3000.

V F1 sa objavilo mnoho jazdcov so sponzormi za chrbtom. Typickým príkladom je Esteban Tuero. Od svojich siedmich rokov z neho vychovávali pretekára a v 19 rokoch sa dostal do F1. Až 12-krát nedokončil zo 16 štartov.

Zaujímavým menom je nepochybne Paul Belmondo. Syn slávneho herca pretekal v sezónach 1992 až 1994, dokým mu nedošli peniaze.

Zúčastnil sa 27 pretekov, ale kvalifikoval sa do siedmich. Pravdou je, že v slabých tímoch March a Pacific veľa šancí na úspech nemal, ale na druhej strane nevynikal ani v juniorských sériách. 

zdroj: en.espn.co.uk a bleacherreport.com

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 858
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 787
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 554
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 396
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 222
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 031
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 822
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 000
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 027
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 881

Téma: Formula 1


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 301 je lacný sedan, za ktorý sa nemusíte hanbiť (test)

Facelift mu dodal eleganciu a trochu luxusu.

Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.

Mercedes spúšťa systém, s ktorým vystúpite z auta a ono sa odparkuje

Hľadanie parkovacieho miesta sa stane minulosťou.

Šéf Dacie prezradil, aká bude budúcnosť automobilky

S väčšími ani menšími Daciami sa už nepočíta.