Fernando Alonso prekonal pri havárii preťaženie 46G

FIA zverejnila viacero zaujímavých informácií o nehode Fernanda Alonsa pri rýchlosti cez 300 km/h.

(Zdroj: TASR/AP)

Odkedy dvojnásobný majster sveta Fernando Alonso prestúpil do McLarenu, šťastie sa od neho odklonilo. Spojenie McLaren – Alonso nefungovalo už pred rokmi, keď sa ich cesty prvýkrát spojili.

Kontroverzie medzi ním a a jeho vtedajším tímovým kolegom Lewisom Hamiltonom ho nakoniec stáli v sezóne 2007 titul. Rovnako ako Hamilton zaostal na konci sezóny iba o bod za víťazným Fínom Räikkönenom.

Pred sezónou 2015 Alonso znova podpísal kontrakt s McLarenom. V spojení tohto tímu a dodávateľa motorov Honda videl veľký potenciál. Návrat Hondy do F1 však zatiaľ nevychádza a McLaren mal najmä zo začiatku problém preteky vôbec dokončiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

K tomu sa počas minuloročných predsezónnych testov pridala vážna nehoda. Alonso stratil v rýchlosti 150 km/h kontrolu nad monopostom a nabúral do bariéry. Pri nehode prekonal údajne preťaženie až 30G a pre zranenie vynechal úvodné preteky v sezóne.

Prešlo niečo vyše roka a Alonso mal na začiatku sezóny opäť ťažkú nehodu. Ako je známe, pri pokuse o predbehnutie Estebana Gutiérreza došlo ku kontaktu monopostov. Alonso si zlomil záves pravého predného  kolesa a nasledoval nekontrolovateľný náraz.

Napriek všetkému mal v tomto prípade dvojnásobný majster sveta obrovské šťastie. Z totálne zdemolovaného monopostu vykráčal po svojich. Tento týždeň zverejnila FIA viacero zaujímavých informácií, súvisiacich s nehodou.

Havaroval pri rýchlosti 305 km/h

Alonso začal s predbiehacím manévrom pri rýchlosti 313 km/h. V čase kontaktu s monopostom Estebana Gutiérreza bola jeho rýchlosť 305 km/h.

Po zlomení pravého predného závesu zatočil monopost doľava a narazil do bariéry. V tomto momente bola zaznamenaná hodnota preťaženia 45G. Vysokorýchlostná kamera, zachytávajúca 100 obrázkov za sekundu, odhalila dva kontakty Alonsovej prilby s ľavou časťou hlavovej opierky.

To presne zodpovedá nameraným hodnotám preťaženia. Od roku 2014 majú jazdci F1 v uchu miniatúrne zariadenie na meranie preťaženia. Je uložené v silikónovom géli a presne zaznamenáva preťaženie, pôsobiace na hlavu jazdca.

Káblom je prepojené s riadiacou jednotkou vozidla a v reálnom čase sú informácie posielané medikom a výskumníkom, zaoberajúcim sa bezpečnosťou pilotov.

Vo vzduchu strávil skoro jednu sekundu

Už v čase nehody tak majú predstavu, k akému vážnemu nárazu došlo. Tieto údaje sú potom spolu s ďalšími informáciami analyzované a pomáhajú pri vývoji nových bezpečnostných prvkov.

Ale poďme naspäť k Alonsovej nehode. Po úvodnom náraze do bariéry pokračoval kĺzaním bokom do štrkovej zóny. Monopost zavadil ľavou časťou o štrk a prišlo k ďalšiemu obrovskému preťaženiu 46G.

Nasledovala 540° otočka cez “strechu“ a Fernando sa spolu s monopostom ocitol na 0,9 s vo vzduchu. Pri pristáti nasledovalo ďalšie preťaženie, tentokrát “len“ 20G.  Ešte rotácia cez zadnú časť a monopost konečne zastavil.

Od úvodného kontaktu po zastavenie prešlo niekoľko sekúnd. O krátku chvíľu už Alonso stál vedľa monopostu bez vážnejších zranení. Nasledovalo objatie s Gutiérrezom a pozdravenie fanúšikov. Za posledných 20 rokov sa bezpečnosť v F1 zvýšila až neuveriteľne. 

Fernando Alonso mal počas kariéry viacero vážnych nehôd. Medzi tie ťažšie sa počíta aj táto z Brazílie 2003.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 629
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 077
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 642
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 525
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 612
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 598
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 670
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 139
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 978
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 961