SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Fernando Alonso prekonal pri havárii preťaženie 46G

FIA zverejnila viacero zaujímavých informácií o nehode Fernanda Alonsa pri rýchlosti cez 300 km/h.

(Zdroj: TASR/AP)

Odkedy dvojnásobný majster sveta Fernando Alonso prestúpil do McLarenu, šťastie sa od neho odklonilo. Spojenie McLaren – Alonso nefungovalo už pred rokmi, keď sa ich cesty prvýkrát spojili.

Kontroverzie medzi ním a a jeho vtedajším tímovým kolegom Lewisom Hamiltonom ho nakoniec stáli v sezóne 2007 titul. Rovnako ako Hamilton zaostal na konci sezóny iba o bod za víťazným Fínom Räikkönenom.

Pred sezónou 2015 Alonso znova podpísal kontrakt s McLarenom. V spojení tohto tímu a dodávateľa motorov Honda videl veľký potenciál. Návrat Hondy do F1 však zatiaľ nevychádza a McLaren mal najmä zo začiatku problém preteky vôbec dokončiť.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

K tomu sa počas minuloročných predsezónnych testov pridala vážna nehoda. Alonso stratil v rýchlosti 150 km/h kontrolu nad monopostom a nabúral do bariéry. Pri nehode prekonal údajne preťaženie až 30G a pre zranenie vynechal úvodné preteky v sezóne.

Načítavam video...

Prešlo niečo vyše roka a Alonso mal na začiatku sezóny opäť ťažkú nehodu. Ako je známe, pri pokuse o predbehnutie Estebana Gutiérreza došlo ku kontaktu monopostov. Alonso si zlomil záves pravého predného  kolesa a nasledoval nekontrolovateľný náraz.

Napriek všetkému mal v tomto prípade dvojnásobný majster sveta obrovské šťastie. Z totálne zdemolovaného monopostu vykráčal po svojich. Tento týždeň zverejnila FIA viacero zaujímavých informácií, súvisiacich s nehodou.

Havaroval pri rýchlosti 305 km/h

Alonso začal s predbiehacím manévrom pri rýchlosti 313 km/h. V čase kontaktu s monopostom Estebana Gutiérreza bola jeho rýchlosť 305 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Po zlomení pravého predného závesu zatočil monopost doľava a narazil do bariéry. V tomto momente bola zaznamenaná hodnota preťaženia 45G. Vysokorýchlostná kamera, zachytávajúca 100 obrázkov za sekundu, odhalila dva kontakty Alonsovej prilby s ľavou časťou hlavovej opierky.

To presne zodpovedá nameraným hodnotám preťaženia. Od roku 2014 majú jazdci F1 v uchu miniatúrne zariadenie na meranie preťaženia. Je uložené v silikónovom géli a presne zaznamenáva preťaženie, pôsobiace na hlavu jazdca.

Káblom je prepojené s riadiacou jednotkou vozidla a v reálnom čase sú informácie posielané medikom a výskumníkom, zaoberajúcim sa bezpečnosťou pilotov.

Vo vzduchu strávil skoro jednu sekundu

Už v čase nehody tak majú predstavu, k akému vážnemu nárazu došlo. Tieto údaje sú potom spolu s ďalšími informáciami analyzované a pomáhajú pri vývoji nových bezpečnostných prvkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ale poďme naspäť k Alonsovej nehode. Po úvodnom náraze do bariéry pokračoval kĺzaním bokom do štrkovej zóny. Monopost zavadil ľavou časťou o štrk a prišlo k ďalšiemu obrovskému preťaženiu 46G.

Nasledovala 540° otočka cez “strechu“ a Fernando sa spolu s monopostom ocitol na 0,9 s vo vzduchu. Pri pristáti nasledovalo ďalšie preťaženie, tentokrát “len“ 20G.  Ešte rotácia cez zadnú časť a monopost konečne zastavil.

Od úvodného kontaktu po zastavenie prešlo niekoľko sekúnd. O krátku chvíľu už Alonso stál vedľa monopostu bez vážnejších zranení. Nasledovalo objatie s Gutiérrezom a pozdravenie fanúšikov. Za posledných 20 rokov sa bezpečnosť v F1 zvýšila až neuveriteľne. 

Načítavam video...

Fernando Alonso mal počas kariéry viacero vážnych nehôd. Medzi tie ťažšie sa počíta aj táto z Brazílie 2003.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Po Slovensku na motorke
  2. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  3. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  4. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Behind every successful business lies a set of skilled people
  7. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  8. Ako sa mení dynamika firiem?
  9. Hudbou proti holorubom.
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 144
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 521
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 399
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 750
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 645
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 418
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 292
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 610
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 353
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner prichádza do pojednávacej miestnosti Najvyššieho súdu.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 10 h
Zuzana Kepplová.

Najvyšší súd nás priblíži k poznaniu, či Kočner bol, alebo nebol podľa slovenských súdov objednávateľom.


13 h

Aj po otvorení očkovania pre starších občanov, akcia Sputnik naďalej ostáva kapitálnym fopáčkom.


Neprehliadnite tiež

Posledný vyrobený Trabant zišiel z výrobnej linky 30. apríla 1991.

Na výrobnej linke ho vystriedal Volkswagen Polo.


13 h
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Čisto na elektrinu prejde vyše 80 kilometrov.


13. jún
Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún