TEST: Stačí trojvalcovej Astre päťstupňová prevodovka?

Subjektívne dojmy sú jedna vec, my sme Astru podrobili presným meraniam telemetriou.

Opel ukázal s príchodom novej Astry veľký pokrok. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Na novej Astre sme už absolvovali niekoľko jázd. Úplne prvý jazdný zážitok nám poskytla ešte ako maskovaný, ručne vyrobený prototyp. Neskôr prišla na rad už sériová verzia s naftovým motorom 1,6 CDTI a tentokrát sa nám do rúk dostal turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 1,0 l.

Už je priam notoricky známe, že Opel začal pracovať na znižovaní hmotnosti svojich modelov. Odtučnovaciu kúru ako prvá podstúpila práve Astra. Pozitívne sa to odrazilo na jej jazdných vlastnostiach. K tomu sa pridalo vynikajúce naladenie podvozku, čo prináša komfort pre posádku, ale nič neuberá na schopnostiach auta v zákrutách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hmotnosťou prakticky vyrovnáva menšiu Corsu

Znižovanie hmotnosti nespomíname len tak, aby sme znovu Opel pochválili za to, čo je u ostatných automobiliek bežné. Inšpirovalo nás k netradičnému porovnaniu s menšou Corsou.

Oba modely sa totiž k sebe hmotnostne priblížili a oba sme vyskúšali s litrovým trojvalcom. Na test sme ich mali síce s ročným odstupom, ale zaujalo nás porovnanie zrýchlení, získaných meraním telemetriou. Corsa mala o 8 kW výkonnejšiu verziu motora a k tomu šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Astra so slabším agregátom využívala iba päťstupňovú manuálnu prevodovku. V konfigurácii áut boli teda pomerne výrazné rozdiely a všetky parametre sa na papieri prikláňali k predsa len o niečo ľahšej Corse. Rovnakú hodnotu mal akurát krútiaci moment (170 Nm).

V poznámkach k obidvom autám sme mali poznačenú totožnú informáciu. Subjektívne veľmi pružný motor, na základe akcelerácie by sme vôbec netipovali trojvalec. Potvrdil to už náš test Corsy, kde merania telemetriou ukázali, že litrový agregát môže bez akýchkoľvek problémov konkurovať koncernovému agregátu 1,2 TSI.

Prečítajte si tiež: TEST: Opel Corsa sa litrovým trojvalcom vyrovná Fabii 1,2 TSI

Namerané hodnoty si môžete pozrieť v priloženej tabuľke.

 

Brzdy 100-0km/h (m)

0-100 km/ (s)

70-100 km/h na trojke (s)

70-100 km/h na štvorke (s)

Corsa

40,96

10,55

4,6

6,34

Astra

44,34

11,19

5,02

7,58

Rozhodol výkon a prevodovka

Za víťazstvom Corsy vo všetkých kategóriách stojí len čiastočne hmotnosť vozidla a mierne vyšší výkon. Hlavný rozdiel vidíme v použití päť resp. šesťstupňovej prevodovky.

Viac prevodových stupňov v Corse umožnilo konštruktérom pripraviť vozidlo s lepšou akceleráciou, najmä pri zrýchľovaní zo 70 na 100 km/h. Zároveň ponúkli auto, ktoré sa s malým turbomotorom na diaľnici netrápi.

Pri rýchlosti 130 km/h točí akceptovateľných 3150 otáčok. Pri Astre a päťstupňovej prevodovke už muselo prísť k miernym kompromisom, hoci sa nám to subjektívne a najmä pri testovaní s takým časovým odstupom nezdalo.

Konštruktéri sa rozhodli obetovať práve zrýchlenie zo 70 na 100 km/h, ktoré je dôležité pri predbiehaní. Astra v tomto ohľade určite nie je žiadny prepadák, predbiehanie nám problém nerobilo, ale za Corsou citeľne zaostáva.

Pri sprevodovaní sa technici skôr sústredili na zvládanie diaľníc, Astra pri 130 km/h točí približne o 100 otáčok menej ako Corsa.

Netradičné porovnanie nám ukázalo, že šesťstupňová prevodovka by mala v tomto prípade význam. Majitelia trojvalcov pravdepodobne nie sú vysadení na prudký štart z miesta.

Astra so šesťstupňovou prevodovkou by mohla byť podľa nás v tomto prípade o niečo ostrejšia pri najčastejšie využívaných rýchlostiach. Opel však vsadil na päť prevodových stupňov, a tým posunul Astru smerom k pokojnejšej jazde.

Čo sa týka spotreby, malý motor si pýta pri diaľničnom tempe 5,9 l a je príjemne tichý. Na cestách mimo mesta sme pri množstve predbiehaní museli akceptovať spotrebu 5,6 l. Zníženie tempa a hlavne dynamiky stlačí apetít motora pod päť litrov.

Najviac vyniká podvozok

Astra je z hľadiska komfortu príjemným autom, v zákrutách sa síce mierne nakláňa, ale ostáva poslušná a ľahko ovládateľná aj v hraničných situáciách. Problém jej nerobia ani jednotlivé priečne nerovnosti. Limit sme našli až pri sérii priečnych vĺn v kombinácii s vyššou rýchlosťou. Vtedy sa auto začalo správať nepokojne a citeľne sa rozkývalo.

Výhľad z auta nie je zlý, ale ani úplne ideálny, pri pohľade dopredu niekedy prekáža palubná doska, ktorá sa odráža v čelnom skle. Potešila nás jednoduchosť ovládania jasu displejov, výškové nastavenie svetiel a zapnutie hmloviek. Na spôsob ovládania sme si rýchlo zvykli  a nerobilo nám problém ani po tme.

Nová Astra nás potešila v mnohých smeroch. Suverénne najviac vyniká správaním podvozku. Subjektívne nám v Astre stačil aj päťstupňový manuál. Šiesty stupeň by však pomohol so sprevodovaním a lepším zrýchlením zo 70 na 100 km/h.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Opel Astra

Cena modelu od/verzia od/testovaný model (eur)

12 290/14 190/16 300

Motor

trojvalec 1,0 benzín

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

77(105)/4500-6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

170/1800-4300

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h – výrobca/test (s)

11,20/11,19

Zrýchlenie z 70-100 km/h na trojke (s)

5,02

Zrýchlenie z 70-100 km/h na štvorke (s)

7,58

Brzdná dráha zo 100 km/h-0 (m)

44,43

Presnosť tachometra pri 90/130 km/h

84/122

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/5,3

Objem palivovej nádrže (l)

48

Značka a rozmer pneumatík

Nokian 225/45-R17

Objem batožinového priestoru (l)

370/1210 Astra nevyniká základným objemom kufra

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2662; 4370; 1809; 1485

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 267
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 063
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 533
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 160
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 296
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 942
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 868
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 618
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 761
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 311

Téma: Opel


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.