TEST: Stačí trojvalcovej Astre päťstupňová prevodovka?

Subjektívne dojmy sú jedna vec, my sme Astru podrobili presným meraniam telemetriou.

Opel ukázal s príchodom novej Astry veľký pokrok. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Na novej Astre sme už absolvovali niekoľko jázd. Úplne prvý jazdný zážitok nám poskytla ešte ako maskovaný, ručne vyrobený prototyp. Neskôr prišla na rad už sériová verzia s naftovým motorom 1,6 CDTI a tentokrát sa nám do rúk dostal turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 1,0 l.

Už je priam notoricky známe, že Opel začal pracovať na znižovaní hmotnosti svojich modelov. Odtučnovaciu kúru ako prvá podstúpila práve Astra. Pozitívne sa to odrazilo na jej jazdných vlastnostiach. K tomu sa pridalo vynikajúce naladenie podvozku, čo prináša komfort pre posádku, ale nič neuberá na schopnostiach auta v zákrutách.

Hmotnosťou prakticky vyrovnáva menšiu Corsu

Znižovanie hmotnosti nespomíname len tak, aby sme znovu Opel pochválili za to, čo je u ostatných automobiliek bežné. Inšpirovalo nás k netradičnému porovnaniu s menšou Corsou.

Oba modely sa totiž k sebe hmotnostne priblížili a oba sme vyskúšali s litrovým trojvalcom. Na test sme ich mali síce s ročným odstupom, ale zaujalo nás porovnanie zrýchlení, získaných meraním telemetriou. Corsa mala o 8 kW výkonnejšiu verziu motora a k tomu šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Astra so slabším agregátom využívala iba päťstupňovú manuálnu prevodovku. V konfigurácii áut boli teda pomerne výrazné rozdiely a všetky parametre sa na papieri prikláňali k predsa len o niečo ľahšej Corse. Rovnakú hodnotu mal akurát krútiaci moment (170 Nm).

V poznámkach k obidvom autám sme mali poznačenú totožnú informáciu. Subjektívne veľmi pružný motor, na základe akcelerácie by sme vôbec netipovali trojvalec. Potvrdil to už náš test Corsy, kde merania telemetriou ukázali, že litrový agregát môže bez akýchkoľvek problémov konkurovať koncernovému agregátu 1,2 TSI.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: TEST: Opel Corsa sa litrovým trojvalcom vyrovná Fabii 1,2 TSI

Namerané hodnoty si môžete pozrieť v priloženej tabuľke.

 

Brzdy 100-0km/h (m)

0-100 km/ (s)

70-100 km/h na trojke (s)

70-100 km/h na štvorke (s)

Corsa

40,96

10,55

4,6

6,34

Astra

44,34

11,19

5,02

7,58

Rozhodol výkon a prevodovka

Za víťazstvom Corsy vo všetkých kategóriách stojí len čiastočne hmotnosť vozidla a mierne vyšší výkon. Hlavný rozdiel vidíme v použití päť resp. šesťstupňovej prevodovky.

Viac prevodových stupňov v Corse umožnilo konštruktérom pripraviť vozidlo s lepšou akceleráciou, najmä pri zrýchľovaní zo 70 na 100 km/h. Zároveň ponúkli auto, ktoré sa s malým turbomotorom na diaľnici netrápi.

Pri rýchlosti 130 km/h točí akceptovateľných 3150 otáčok. Pri Astre a päťstupňovej prevodovke už muselo prísť k miernym kompromisom, hoci sa nám to subjektívne a najmä pri testovaní s takým časovým odstupom nezdalo.

Konštruktéri sa rozhodli obetovať práve zrýchlenie zo 70 na 100 km/h, ktoré je dôležité pri predbiehaní. Astra v tomto ohľade určite nie je žiadny prepadák, predbiehanie nám problém nerobilo, ale za Corsou citeľne zaostáva.

Pri sprevodovaní sa technici skôr sústredili na zvládanie diaľníc, Astra pri 130 km/h točí približne o 100 otáčok menej ako Corsa.

Netradičné porovnanie nám ukázalo, že šesťstupňová prevodovka by mala v tomto prípade význam. Majitelia trojvalcov pravdepodobne nie sú vysadení na prudký štart z miesta.

Astra so šesťstupňovou prevodovkou by mohla byť podľa nás v tomto prípade o niečo ostrejšia pri najčastejšie využívaných rýchlostiach. Opel však vsadil na päť prevodových stupňov, a tým posunul Astru smerom k pokojnejšej jazde.

Čo sa týka spotreby, malý motor si pýta pri diaľničnom tempe 5,9 l a je príjemne tichý. Na cestách mimo mesta sme pri množstve predbiehaní museli akceptovať spotrebu 5,6 l. Zníženie tempa a hlavne dynamiky stlačí apetít motora pod päť litrov.

Najviac vyniká podvozok

Astra je z hľadiska komfortu príjemným autom, v zákrutách sa síce mierne nakláňa, ale ostáva poslušná a ľahko ovládateľná aj v hraničných situáciách. Problém jej nerobia ani jednotlivé priečne nerovnosti. Limit sme našli až pri sérii priečnych vĺn v kombinácii s vyššou rýchlosťou. Vtedy sa auto začalo správať nepokojne a citeľne sa rozkývalo.

Výhľad z auta nie je zlý, ale ani úplne ideálny, pri pohľade dopredu niekedy prekáža palubná doska, ktorá sa odráža v čelnom skle. Potešila nás jednoduchosť ovládania jasu displejov, výškové nastavenie svetiel a zapnutie hmloviek. Na spôsob ovládania sme si rýchlo zvykli  a nerobilo nám problém ani po tme.

Nová Astra nás potešila v mnohých smeroch. Suverénne najviac vyniká správaním podvozku. Subjektívne nám v Astre stačil aj päťstupňový manuál. Šiesty stupeň by však pomohol so sprevodovaním a lepším zrýchlením zo 70 na 100 km/h.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Opel Astra

Cena modelu od/verzia od/testovaný model (eur)

12 290/14 190/16 300

Motor

trojvalec 1,0 benzín

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

77(105)/4500-6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

170/1800-4300

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h – výrobca/test (s)

11,20/11,19

Zrýchlenie z 70-100 km/h na trojke (s)

5,02

Zrýchlenie z 70-100 km/h na štvorke (s)

7,58

Brzdná dráha zo 100 km/h-0 (m)

44,43

Presnosť tachometra pri 90/130 km/h

84/122

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/5,3

Objem palivovej nádrže (l)

48

Značka a rozmer pneumatík

Nokian 225/45-R17

Objem batožinového priestoru (l)

370/1210 Astra nevyniká základným objemom kufra

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2662; 4370; 1809; 1485

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 543
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 660
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 251
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 475
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 204
  6. Splnený sen 1 656
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 249
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 074
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 058
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 000

Téma: Opel


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš pre SME: Nie som skorumpovaný, ale ostatní sú

Kauza Čapí hnízdo je pomsta, tvrdí možný budúci český premiér.

TECH

Facebook sa radikálne mení, začal ukrývať správy

Nová funkcia rozdelí obsah do dvoch kanálov.

SVET

Trump urazil matku padlého vojaka. Navyše vraj klame

Vedel, do čoho ide, povedal o zabitom vojakovi prezident.

Neprehliadnite tiež

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.