SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

TEST: Stačí trojvalcovej Astre päťstupňová prevodovka?

Subjektívne dojmy sú jedna vec, my sme Astru podrobili presným meraniam telemetriou.

Opel ukázal s príchodom novej Astry veľký pokrok. Opel ukázal s príchodom novej Astry veľký pokrok. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Na novej Astre sme už absolvovali niekoľko jázd. Úplne prvý jazdný zážitok nám poskytla ešte ako maskovaný, ručne vyrobený prototyp. Neskôr prišla na rad už sériová verzia s naftovým motorom 1,6 CDTI a tentokrát sa nám do rúk dostal turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 1,0 l.

Už je priam notoricky známe, že Opel začal pracovať na znižovaní hmotnosti svojich modelov. Odtučnovaciu kúru ako prvá podstúpila práve Astra. Pozitívne sa to odrazilo na jej jazdných vlastnostiach. K tomu sa pridalo vynikajúce naladenie podvozku, čo prináša komfort pre posádku, ale nič neuberá na schopnostiach auta v zákrutách.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hmotnosťou prakticky vyrovnáva menšiu Corsu

Znižovanie hmotnosti nespomíname len tak, aby sme znovu Opel pochválili za to, čo je u ostatných automobiliek bežné. Inšpirovalo nás k netradičnému porovnaniu s menšou Corsou.

Oba modely sa totiž k sebe hmotnostne priblížili a oba sme vyskúšali s litrovým trojvalcom. Na test sme ich mali síce s ročným odstupom, ale zaujalo nás porovnanie zrýchlení, získaných meraním telemetriou. Corsa mala o 8 kW výkonnejšiu verziu motora a k tomu šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Astra so slabším agregátom využívala iba päťstupňovú manuálnu prevodovku. V konfigurácii áut boli teda pomerne výrazné rozdiely a všetky parametre sa na papieri prikláňali k predsa len o niečo ľahšej Corse. Rovnakú hodnotu mal akurát krútiaci moment (170 Nm).

Skryť Vypnúť reklamu

V poznámkach k obidvom autám sme mali poznačenú totožnú informáciu. Subjektívne veľmi pružný motor, na základe akcelerácie by sme vôbec netipovali trojvalec. Potvrdil to už náš test Corsy, kde merania telemetriou ukázali, že litrový agregát môže bez akýchkoľvek problémov konkurovať koncernovému agregátu 1,2 TSI.

Prečítajte si tiež: TEST: Opel Corsa sa litrovým trojvalcom vyrovná Fabii 1,2 TSI Čítajte 

Namerané hodnoty si môžete pozrieť v priloženej tabuľke.

 

Brzdy 100-0km/h (m)

0-100 km/ (s)

70-100 km/h na trojke (s)

70-100 km/h na štvorke (s)

Corsa

40,96

10,55

4,6

6,34

Astra

44,34

11,19

5,02

7,58

Rozhodol výkon a prevodovka

Za víťazstvom Corsy vo všetkých kategóriách stojí len čiastočne hmotnosť vozidla a mierne vyšší výkon. Hlavný rozdiel vidíme v použití päť resp. šesťstupňovej prevodovky.

Viac prevodových stupňov v Corse umožnilo konštruktérom pripraviť vozidlo s lepšou akceleráciou, najmä pri zrýchľovaní zo 70 na 100 km/h. Zároveň ponúkli auto, ktoré sa s malým turbomotorom na diaľnici netrápi.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri rýchlosti 130 km/h točí akceptovateľných 3150 otáčok. Pri Astre a päťstupňovej prevodovke už muselo prísť k miernym kompromisom, hoci sa nám to subjektívne a najmä pri testovaní s takým časovým odstupom nezdalo.

Konštruktéri sa rozhodli obetovať práve zrýchlenie zo 70 na 100 km/h, ktoré je dôležité pri predbiehaní. Astra v tomto ohľade určite nie je žiadny prepadák, predbiehanie nám problém nerobilo, ale za Corsou citeľne zaostáva.

Pri sprevodovaní sa technici skôr sústredili na zvládanie diaľníc, Astra pri 130 km/h točí približne o 100 otáčok menej ako Corsa.

Netradičné porovnanie nám ukázalo, že šesťstupňová prevodovka by mala v tomto prípade význam. Majitelia trojvalcov pravdepodobne nie sú vysadení na prudký štart z miesta.

Astra so šesťstupňovou prevodovkou by mohla byť podľa nás v tomto prípade o niečo ostrejšia pri najčastejšie využívaných rýchlostiach. Opel však vsadil na päť prevodových stupňov, a tým posunul Astru smerom k pokojnejšej jazde.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa týka spotreby, malý motor si pýta pri diaľničnom tempe 5,9 l a je príjemne tichý. Na cestách mimo mesta sme pri množstve predbiehaní museli akceptovať spotrebu 5,6 l. Zníženie tempa a hlavne dynamiky stlačí apetít motora pod päť litrov.

Najviac vyniká podvozok

Astra je z hľadiska komfortu príjemným autom, v zákrutách sa síce mierne nakláňa, ale ostáva poslušná a ľahko ovládateľná aj v hraničných situáciách. Problém jej nerobia ani jednotlivé priečne nerovnosti. Limit sme našli až pri sérii priečnych vĺn v kombinácii s vyššou rýchlosťou. Vtedy sa auto začalo správať nepokojne a citeľne sa rozkývalo.

Výhľad z auta nie je zlý, ale ani úplne ideálny, pri pohľade dopredu niekedy prekáža palubná doska, ktorá sa odráža v čelnom skle. Potešila nás jednoduchosť ovládania jasu displejov, výškové nastavenie svetiel a zapnutie hmloviek. Na spôsob ovládania sme si rýchlo zvykli  a nerobilo nám problém ani po tme.

Skryť Vypnúť reklamu

Nová Astra nás potešila v mnohých smeroch. Suverénne najviac vyniká správaním podvozku. Subjektívne nám v Astre stačil aj päťstupňový manuál. Šiesty stupeň by však pomohol so sprevodovaním a lepším zrýchlením zo 70 na 100 km/h.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Opel Astra

Cena modelu od/verzia od/testovaný model (eur)

12 290/14 190/16 300

Motor

trojvalec 1,0 benzín

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

77(105)/4500-6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

170/1800-4300

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h – výrobca/test (s)

11,20/11,19

Zrýchlenie z 70-100 km/h na trojke (s)

5,02

Zrýchlenie z 70-100 km/h na štvorke (s)

7,58

Brzdná dráha zo 100 km/h-0 (m)

44,43

Presnosť tachometra pri 90/130 km/h

84/122

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/5,3

Objem palivovej nádrže (l)

48

Značka a rozmer pneumatík

Nokian 225/45-R17

Objem batožinového priestoru (l)

370/1210 Astra nevyniká základným objemom kufra

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2662; 4370; 1809; 1485

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  4. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  5. Spánok – základ pevných vzťahov
  6. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  7. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  9. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 922
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 10 208
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 125
  4. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 5 071
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 716
  6. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 4 597
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 902
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 660
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 536
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 532
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miloš Zeman.

Prezident by mal o mesiac zohrať kľúčovú úlohu, lekári v to neveria.


2 h
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Polícia v súvislosti s prípadom upozornila na šikanu v online priestore.


TASR 3 h
Peter Schutz

Menej škandálov to ani náhodou neznamená.


1 h

Záborskej hlavný problém nie je ani tak jej postoj k interrupciám, ale storočia dejín, ktoré nepostrehla.


Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Ako funguje karma, alebo ľudský osud?
  2. Irena Šimuneková: Jeseň na lúkach
  3. Anton Polakovič: Posledná bosorka?
  4. Ladislav Stupak: Dukáty
  5. Alžbeta Szomolaiová: Klenovský Vepor 1338 m.n.m
  6. Viktor Pamula: Kultúrne a inkluzívne
  7. Rudolf Pado: Vlčanov biznis alebo reálna pomoc krajine?
  8. Martin Dorčák: Remišovej chýba zrkadlo
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 12 538
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 533
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 771
  4. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 553
  5. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 5 062
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 822
  7. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 3 270
  8. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta 2 626
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu