SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

TEST: Stačí trojvalcovej Astre päťstupňová prevodovka?

Subjektívne dojmy sú jedna vec, my sme Astru podrobili presným meraniam telemetriou.

Opel ukázal s príchodom novej Astry veľký pokrok. Opel ukázal s príchodom novej Astry veľký pokrok. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Na novej Astre sme už absolvovali niekoľko jázd. Úplne prvý jazdný zážitok nám poskytla ešte ako maskovaný, ručne vyrobený prototyp. Neskôr prišla na rad už sériová verzia s naftovým motorom 1,6 CDTI a tentokrát sa nám do rúk dostal turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 1,0 l.

Už je priam notoricky známe, že Opel začal pracovať na znižovaní hmotnosti svojich modelov. Odtučnovaciu kúru ako prvá podstúpila práve Astra. Pozitívne sa to odrazilo na jej jazdných vlastnostiach. K tomu sa pridalo vynikajúce naladenie podvozku, čo prináša komfort pre posádku, ale nič neuberá na schopnostiach auta v zákrutách.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hmotnosťou prakticky vyrovnáva menšiu Corsu

Znižovanie hmotnosti nespomíname len tak, aby sme znovu Opel pochválili za to, čo je u ostatných automobiliek bežné. Inšpirovalo nás k netradičnému porovnaniu s menšou Corsou.

Oba modely sa totiž k sebe hmotnostne priblížili a oba sme vyskúšali s litrovým trojvalcom. Na test sme ich mali síce s ročným odstupom, ale zaujalo nás porovnanie zrýchlení, získaných meraním telemetriou. Corsa mala o 8 kW výkonnejšiu verziu motora a k tomu šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Astra so slabším agregátom využívala iba päťstupňovú manuálnu prevodovku. V konfigurácii áut boli teda pomerne výrazné rozdiely a všetky parametre sa na papieri prikláňali k predsa len o niečo ľahšej Corse. Rovnakú hodnotu mal akurát krútiaci moment (170 Nm).

Skryť Vypnúť reklamu

V poznámkach k obidvom autám sme mali poznačenú totožnú informáciu. Subjektívne veľmi pružný motor, na základe akcelerácie by sme vôbec netipovali trojvalec. Potvrdil to už náš test Corsy, kde merania telemetriou ukázali, že litrový agregát môže bez akýchkoľvek problémov konkurovať koncernovému agregátu 1,2 TSI.

Prečítajte si tiež: TEST: Opel Corsa sa litrovým trojvalcom vyrovná Fabii 1,2 TSI Čítajte 

Namerané hodnoty si môžete pozrieť v priloženej tabuľke.

 

Brzdy 100-0km/h (m)

0-100 km/ (s)

70-100 km/h na trojke (s)

70-100 km/h na štvorke (s)

Corsa

40,96

10,55

4,6

6,34

Astra

44,34

11,19

5,02

7,58

Rozhodol výkon a prevodovka

Za víťazstvom Corsy vo všetkých kategóriách stojí len čiastočne hmotnosť vozidla a mierne vyšší výkon. Hlavný rozdiel vidíme v použití päť resp. šesťstupňovej prevodovky.

Viac prevodových stupňov v Corse umožnilo konštruktérom pripraviť vozidlo s lepšou akceleráciou, najmä pri zrýchľovaní zo 70 na 100 km/h. Zároveň ponúkli auto, ktoré sa s malým turbomotorom na diaľnici netrápi.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri rýchlosti 130 km/h točí akceptovateľných 3150 otáčok. Pri Astre a päťstupňovej prevodovke už muselo prísť k miernym kompromisom, hoci sa nám to subjektívne a najmä pri testovaní s takým časovým odstupom nezdalo.

Konštruktéri sa rozhodli obetovať práve zrýchlenie zo 70 na 100 km/h, ktoré je dôležité pri predbiehaní. Astra v tomto ohľade určite nie je žiadny prepadák, predbiehanie nám problém nerobilo, ale za Corsou citeľne zaostáva.

Pri sprevodovaní sa technici skôr sústredili na zvládanie diaľníc, Astra pri 130 km/h točí približne o 100 otáčok menej ako Corsa.

Netradičné porovnanie nám ukázalo, že šesťstupňová prevodovka by mala v tomto prípade význam. Majitelia trojvalcov pravdepodobne nie sú vysadení na prudký štart z miesta.

Astra so šesťstupňovou prevodovkou by mohla byť podľa nás v tomto prípade o niečo ostrejšia pri najčastejšie využívaných rýchlostiach. Opel však vsadil na päť prevodových stupňov, a tým posunul Astru smerom k pokojnejšej jazde.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa týka spotreby, malý motor si pýta pri diaľničnom tempe 5,9 l a je príjemne tichý. Na cestách mimo mesta sme pri množstve predbiehaní museli akceptovať spotrebu 5,6 l. Zníženie tempa a hlavne dynamiky stlačí apetít motora pod päť litrov.

Najviac vyniká podvozok

Astra je z hľadiska komfortu príjemným autom, v zákrutách sa síce mierne nakláňa, ale ostáva poslušná a ľahko ovládateľná aj v hraničných situáciách. Problém jej nerobia ani jednotlivé priečne nerovnosti. Limit sme našli až pri sérii priečnych vĺn v kombinácii s vyššou rýchlosťou. Vtedy sa auto začalo správať nepokojne a citeľne sa rozkývalo.

Výhľad z auta nie je zlý, ale ani úplne ideálny, pri pohľade dopredu niekedy prekáža palubná doska, ktorá sa odráža v čelnom skle. Potešila nás jednoduchosť ovládania jasu displejov, výškové nastavenie svetiel a zapnutie hmloviek. Na spôsob ovládania sme si rýchlo zvykli  a nerobilo nám problém ani po tme.

Skryť Vypnúť reklamu

Nová Astra nás potešila v mnohých smeroch. Suverénne najviac vyniká správaním podvozku. Subjektívne nám v Astre stačil aj päťstupňový manuál. Šiesty stupeň by však pomohol so sprevodovaním a lepším zrýchlením zo 70 na 100 km/h.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Opel Astra

Cena modelu od/verzia od/testovaný model (eur)

12 290/14 190/16 300

Motor

trojvalec 1,0 benzín

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

77(105)/4500-6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

170/1800-4300

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h – výrobca/test (s)

11,20/11,19

Zrýchlenie z 70-100 km/h na trojke (s)

5,02

Zrýchlenie z 70-100 km/h na štvorke (s)

7,58

Brzdná dráha zo 100 km/h-0 (m)

44,43

Presnosť tachometra pri 90/130 km/h

84/122

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/5,3

Objem palivovej nádrže (l)

48

Značka a rozmer pneumatík

Nokian 225/45-R17

Objem batožinového priestoru (l)

370/1210 Astra nevyniká základným objemom kufra

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2662; 4370; 1809; 1485

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 26 123
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 379
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 027
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 10 955
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 542
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 093
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 048
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 551
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 359
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 7 386
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Opel

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.
Infektologička Alena Koščálová

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana