LONDÝN, BRATISLAVA. Automobilka BMW si tento rok pripomína sto rokov od svojho založenia. Pri tej príležitosti pripravila každá zo značiek patriacich do koncernu víziu toho, akým smerom sa bude ďalších sto rokov uberať.
Hoci je história značky Rolls-Royce staršia a tento rok oslavuje až 116. narodeniny, storočnicu tiež oslavuje svojim konceptom. Ide o vôbec prvý koncept v histórii britskej automobilky, ktorý nie je predurčený na sériovú výrobu.
Pod označením 103EX nám automobilka prezentuje svoju víziu "luxusnej mobility". Pod "mobilitou" sa v súčasnosti rozumie zabezpečenie dopravy bez toho, aby cestujúci daný prostriedok vlastnil, pričom najčastejšie ide o autonómny elektromobil.
Zvonku auto zaujme najmä "oddelenými" kolesami, vďaka ktorým vyzerá trup auta ako luxusná jachta. Samotné kolesá majú priemer 28 palcov a sú až komický úzke.
Karoséria je v spodnej časti nalakovaná tak, aby pripomínala krištáľovo čistú vodu; vrch je pokrytý tmavým sklom. Kolesá a ďalšie doplnky sú z lešteného hliníka; svetlá využívajú laserovú technológiu materskej značky.
Takmer šesťmetrový autonómny koráb, ktorý však pojme len dvoch cestujúcich a ich dva kufre - zato v absolútnom luxuse a pohodlí. V interiéri dvojmiestnu lavicu čalúnenú hodvábom; zvyšok interiéru je obalený v drevených obkladoch a vlnenom koberci.
V interiéri si našla svoje miesto aj reprezentácia sošky Spirit of Ecstasy čiže Eleanor. Tá si pri doterajších autách značky len mlčky hovela na špici kapoty, no s konceptom dostala hlas aj funkciu. Eleanor má tvoriť akési osobné komunikačné rozhranie medzi pasažiermi a autom - je to vlastne niečo ako Siri od Apple alebo Cortana od Microsoftu, len obalené gýčovou poetikou Rolls-Royce.

Aj keď je koncept 103EX autonómny a poháňajú ho batérie, automobilka odmieta, že by išlo o "účelový" či "fádny" dopravný prostriedok. Mimochodom, práve pohon na batérie umožnil vznik batožinového priestoru na dva kufre pred kabínou - na mieste, kde by sme obvykle našli spaľovací motor.
Britská automobilka v tlačovej správe nenápadne naznačuje, že aj v budúcnosti bude Rolls-Royce chápaný ako okázalý (možno až vulgárny) statusový symbol. Ten, kto prichádza na Rolls-Royce, chce svetu ukázať že je bohatý a veľmi vplyvný. To sa v priebehu najbližších sto rokov nezmení - osobitne s príchodom novej čínskej a blízkovýchodnej klientely luxusnej značky.
Miesto toho, aby mala štúdia "len" klasické dvere, sa otvára celá strecha a z prahu sa vysunie schodík. Priestor pred ním sa navyše osvetlí červenou farbou, aby pripomínal oscarový koberec. Tlačová správa prirovnáva tento nástupný otvor k Botticelliho Zrodeniu Venuše.






