TEST: "Automat" v Dacii Sandero je vhodný pre pokojnú jazdu

Päťstupňová robotická prevodovka je dostupným riešením pre šoférov, ktorí nemajú radi pedál spojky.

Dacia Sandero Stepway(Zdroj: Ján Krošlák)

Rumunská značka je spájaná s výrobou jednoduchých, ale odolných áut s dobrým pomerom ceny a výkonu. Jej autá neprekvapujú luxusom, ale nemusí vám v nich chýbať dotykový displej či navigácia.

Nie je to tak dávno, čo Dacia prišla s robotickou päťstupňovou prevodovkou. My sme ju vyskúšali v modeli Sandero v spojení s malým trojvalcom. S objemom 0,9 l asi Rumuni predbehli dobu. Podliezli “magickú“ hranicu 1,0 l a ukázali svetu, čo je downsizeing.

Malý motor je v ponuke už nejaký čas a na jeho prejave to v porovnaní s modernejšími trojvalcami cítiť. Vibrácie sú asi najciteľnejšie pri voľnobehu. Zvukovým prejavom šoféra tiež nenechá zabudnúť na menší počet valcov.

Platí to v prípade, že šofér začne využívať potenciál motora naplno. Pri pokojnej jazde, na ktorú je Sandero s robotickou prevodovkou jednoznačne predurčené, sa upokojí aj prejav agregátu.

Pri mestskej prevádzke cítiť pomalší reakčný čas prevodovky. Pri pokuse o okamžité dynamické pohnutie je potrebné pridať plyn s miernym predstihom. Ide o typické správanie pre robotickú prevodovku.

V rámci nich patrí riešenie Dacie k tým lepším. Napríklad pri pohýnaní v miernom kopci sa nám nestalo, aby auto cúvlo, kým sa prevodovka spamätala. Okrem vibrácií motora nás pri rozjazde nič nevyrušovalo.

Pri jazde mimo mesta sa prevodovka iba v malej miere dokázala prispôsobiť šoférovi – napríklad pri snahe o dynamickú jazdu nechávala motor pracovať vo vyšších otáčkach, čo je vítanou vlastnosťou. Výraznejšie sa však v tomto prípade musí prispôsobiť šofér prevodovke. Odsledovali sme to v priebehu týždňa.

Kým na začiatku prevládala skôr nespokojnosť, ku koncu sme si na seba zvykli, resp. šofér na prevodovku. Kombinácia malého motora a robotickej prevodovky nepredurčuje Sandero k naháňaniu času na ceste.

Predbiehať sa s ním dá, ale len pokiaľ ostatní členovia premávky spolupracujú. Akonáhle sa šofér turbodieselu rozhodne, že Daciu nepustí, musíte to akceptovať.

Nepomôže vám fakt, že 66 kW nie je pre výkon nízke číslo, na motor s objemom valcov 898 cm3 už vôbec nie. Pozor si treba dávať na dávkovanie plynu, výraznejšie zatlačenie znamená automaticky aj podradenie a zbytočnú stratu času.

Na prípadný predbiehací manéver sa treba vopred pripraviť, buď stlačením plynu v predstihu, alebo podradením v manuálnom režime prevodovky.

V tomto prípade sa vám softvér do jazdy a zaradeného prevodového stupňa zbytočne nestará. Meniť jednotlivé prevodové stupne možno pomocou radiacej páky. Smerom od seba podraďujete a smerom k sebe volíte vyšší prevodový stupeň rovnako, ako na športových autách.

Chýbajúca “P“ poloha prevodovej páky v praxi znamenala, že môžete vypnúť motor na rýchlosti alebo v neutrále. V prvom prípade musíte pred naštartovaním aj tak zaradiť neutrál, v druhom prípade nesmiete zabudnúť na ručnú brzdu.

Pri zdolávaní nespevnených ciest, menších terénov, ale aj rozbitých mestských povrchov sa Sandero tvári veľmi odolne. Čím výraznejšia jama, tým lepšie ju v porovnaní s ostatnými vozidlami utlmí. Toto na základe skúsenosti považujeme za všeobecnú vlastnosť Dacií.

Diaľničné tempo sme zvládli za 6,8 l. Neustále hľadanie spôsobu ako čo najefektívnejšie zrýchľovať pre potreby predbiehania, vyhnali spotrebu na 7,2 l. Stačí znížiť nároky a na okreske sa hravo dostanete na hodnotu 4,7 l.

Kto chce niečo Daciam vyčítať, ten si určite zámienku nájde. Na konci dňa však príde otázka, koľko si Dacia za svoje autá zapýta. Pri pohľade do cenníka vystúpi do popredia fakt, že Sandero vzhľadom k cene vyniká vo viacerých smeroch.

Minimálne ponúkanou výbavou a úžitkovými vlastnosťami. Navyše Sandero vo verzii Stepway patrí spolu s Dusterom medzi krajšie modely značky.

Nikto nečaká, že s trojvalcom pokoríte rýchlostné rekordy, ale ak chcete jazdiť svižnejšie, tak určite treba uprednostniť manuálnu prevodovku.

Verzia s robotickou prevodovkou je určená pre tých, ktorí chcú jednoduchý a lacný "automat" a majú minimálne nároky na dynamiku.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Dacia Sandero

Verzia

Stepway Easy-R

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

6 790/10 290/10 719

Motor

turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 898 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

66(90)5000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

140/2250

Typ prevodovky/počet stupňov

robotická/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3500

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,9/ v závislosti od spôsobu jazdy sa spotreba pohybovala od 4,7-7,2

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1055/465

Objem batožinového priestoru (l)

320

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2589; 4058; 1733; 1518

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 082
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 741
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 748
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 770
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 735
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 412
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 342
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 309
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 096
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 964

Téma: Dacia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Severokórejská kríza

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Dres Neapola je mojou druhou kožou, tvrdí Hamšík. Slovák dokázal nevídanú vec.

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

ŠPORT

Real Madrid vyhral MS klubov, zapísal sa do histórie

O víťazstve nad Gremiom rozhodol jediný gól Cristiana Ronalda.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.