SME
Sobota, 10. apríl, 2021 | Meniny má IgorKrížovkyKrížovky

TEST: "Automat" v Dacii Sandero je vhodný pre pokojnú jazdu

Päťstupňová robotická prevodovka je dostupným riešením pre šoférov, ktorí nemajú radi pedál spojky.

Dacia Sandero StepwayDacia Sandero Stepway (Zdroj: Ján Krošlák)

Rumunská značka je spájaná s výrobou jednoduchých, ale odolných áut s dobrým pomerom ceny a výkonu. Jej autá neprekvapujú luxusom, ale nemusí vám v nich chýbať dotykový displej či navigácia.

Nie je to tak dávno, čo Dacia prišla s robotickou päťstupňovou prevodovkou. My sme ju vyskúšali v modeli Sandero v spojení s malým trojvalcom. S objemom 0,9 l asi Rumuni predbehli dobu. Podliezli “magickú“ hranicu 1,0 l a ukázali svetu, čo je downsizeing.

Malý motor je v ponuke už nejaký čas a na jeho prejave to v porovnaní s modernejšími trojvalcami cítiť. Vibrácie sú asi najciteľnejšie pri voľnobehu. Zvukovým prejavom šoféra tiež nenechá zabudnúť na menší počet valcov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Platí to v prípade, že šofér začne využívať potenciál motora naplno. Pri pokojnej jazde, na ktorú je Sandero s robotickou prevodovkou jednoznačne predurčené, sa upokojí aj prejav agregátu.

Pri mestskej prevádzke cítiť pomalší reakčný čas prevodovky. Pri pokuse o okamžité dynamické pohnutie je potrebné pridať plyn s miernym predstihom. Ide o typické správanie pre robotickú prevodovku.

V rámci nich patrí riešenie Dacie k tým lepším. Napríklad pri pohýnaní v miernom kopci sa nám nestalo, aby auto cúvlo, kým sa prevodovka spamätala. Okrem vibrácií motora nás pri rozjazde nič nevyrušovalo.

Pri jazde mimo mesta sa prevodovka iba v malej miere dokázala prispôsobiť šoférovi – napríklad pri snahe o dynamickú jazdu nechávala motor pracovať vo vyšších otáčkach, čo je vítanou vlastnosťou. Výraznejšie sa však v tomto prípade musí prispôsobiť šofér prevodovke. Odsledovali sme to v priebehu týždňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Kým na začiatku prevládala skôr nespokojnosť, ku koncu sme si na seba zvykli, resp. šofér na prevodovku. Kombinácia malého motora a robotickej prevodovky nepredurčuje Sandero k naháňaniu času na ceste.

Predbiehať sa s ním dá, ale len pokiaľ ostatní členovia premávky spolupracujú. Akonáhle sa šofér turbodieselu rozhodne, že Daciu nepustí, musíte to akceptovať.

Nepomôže vám fakt, že 66 kW nie je pre výkon nízke číslo, na motor s objemom valcov 898 cm3 už vôbec nie. Pozor si treba dávať na dávkovanie plynu, výraznejšie zatlačenie znamená automaticky aj podradenie a zbytočnú stratu času.

Na prípadný predbiehací manéver sa treba vopred pripraviť, buď stlačením plynu v predstihu, alebo podradením v manuálnom režime prevodovky.

V tomto prípade sa vám softvér do jazdy a zaradeného prevodového stupňa zbytočne nestará. Meniť jednotlivé prevodové stupne možno pomocou radiacej páky. Smerom od seba podraďujete a smerom k sebe volíte vyšší prevodový stupeň rovnako, ako na športových autách.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajúca “P“ poloha prevodovej páky v praxi znamenala, že môžete vypnúť motor na rýchlosti alebo v neutrále. V prvom prípade musíte pred naštartovaním aj tak zaradiť neutrál, v druhom prípade nesmiete zabudnúť na ručnú brzdu.

Pri zdolávaní nespevnených ciest, menších terénov, ale aj rozbitých mestských povrchov sa Sandero tvári veľmi odolne. Čím výraznejšia jama, tým lepšie ju v porovnaní s ostatnými vozidlami utlmí. Toto na základe skúsenosti považujeme za všeobecnú vlastnosť Dacií.

Diaľničné tempo sme zvládli za 6,8 l. Neustále hľadanie spôsobu ako čo najefektívnejšie zrýchľovať pre potreby predbiehania, vyhnali spotrebu na 7,2 l. Stačí znížiť nároky a na okreske sa hravo dostanete na hodnotu 4,7 l.

Kto chce niečo Daciam vyčítať, ten si určite zámienku nájde. Na konci dňa však príde otázka, koľko si Dacia za svoje autá zapýta. Pri pohľade do cenníka vystúpi do popredia fakt, že Sandero vzhľadom k cene vyniká vo viacerých smeroch.

Skryť Vypnúť reklamu

Minimálne ponúkanou výbavou a úžitkovými vlastnosťami. Navyše Sandero vo verzii Stepway patrí spolu s Dusterom medzi krajšie modely značky.

Nikto nečaká, že s trojvalcom pokoríte rýchlostné rekordy, ale ak chcete jazdiť svižnejšie, tak určite treba uprednostniť manuálnu prevodovku.

Verzia s robotickou prevodovkou je určená pre tých, ktorí chcú jednoduchý a lacný "automat" a majú minimálne nároky na dynamiku.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Dacia Sandero

Verzia

Stepway Easy-R

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

6 790/10 290/10 719

Motor

turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 898 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

66(90)5000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

140/2250

Typ prevodovky/počet stupňov

robotická/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3500

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,9/ v závislosti od spôsobu jazdy sa spotreba pohybovala od 4,7-7,2

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1055/465

Objem batožinového priestoru (l)

320

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2589; 4058; 1733; 1518

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 614
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 776
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 432
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 161
  5. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 13 757
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 489
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 088
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 035
  9. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 440
  10. Platí zákaz cestovania. BUBO pozýva do Ománu 6 053
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Dacia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár počas dovolenky s Jurajom Ondrejčákom a Tomášom Rajeckým na Kube.

Obaja sú obvinení z korupcie.

21 h
Očkovanie proti Covidu-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 370-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 487 obetí.

10 h
Komentár Petra Schutza

Kto tu pácha svinstvá

Peter Schutz

Matovič zavádza na každom metri.

7 h
Minister Matovič hovorí ruskej vakcíne Sputnik V.

Žiadosť poslal minister Marek Krajčí 5. marca.

19 h

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr