SME

TEST: "Automat" v Dacii Sandero je vhodný pre pokojnú jazdu

Päťstupňová robotická prevodovka je dostupným riešením pre šoférov, ktorí nemajú radi pedál spojky.

Dacia Sandero StepwayDacia Sandero Stepway (Zdroj: Ján Krošlák)

Rumunská značka je spájaná s výrobou jednoduchých, ale odolných áut s dobrým pomerom ceny a výkonu. Jej autá neprekvapujú luxusom, ale nemusí vám v nich chýbať dotykový displej či navigácia.

Nie je to tak dávno, čo Dacia prišla s robotickou päťstupňovou prevodovkou. My sme ju vyskúšali v modeli Sandero v spojení s malým trojvalcom. S objemom 0,9 l asi Rumuni predbehli dobu. Podliezli “magickú“ hranicu 1,0 l a ukázali svetu, čo je downsizeing.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Malý motor je v ponuke už nejaký čas a na jeho prejave to v porovnaní s modernejšími trojvalcami cítiť. Vibrácie sú asi najciteľnejšie pri voľnobehu. Zvukovým prejavom šoféra tiež nenechá zabudnúť na menší počet valcov.

SkryťVypnúť reklamu

Platí to v prípade, že šofér začne využívať potenciál motora naplno. Pri pokojnej jazde, na ktorú je Sandero s robotickou prevodovkou jednoznačne predurčené, sa upokojí aj prejav agregátu.

Pri mestskej prevádzke cítiť pomalší reakčný čas prevodovky. Pri pokuse o okamžité dynamické pohnutie je potrebné pridať plyn s miernym predstihom. Ide o typické správanie pre robotickú prevodovku.

V rámci nich patrí riešenie Dacie k tým lepším. Napríklad pri pohýnaní v miernom kopci sa nám nestalo, aby auto cúvlo, kým sa prevodovka spamätala. Okrem vibrácií motora nás pri rozjazde nič nevyrušovalo.

Pri jazde mimo mesta sa prevodovka iba v malej miere dokázala prispôsobiť šoférovi – napríklad pri snahe o dynamickú jazdu nechávala motor pracovať vo vyšších otáčkach, čo je vítanou vlastnosťou. Výraznejšie sa však v tomto prípade musí prispôsobiť šofér prevodovke. Odsledovali sme to v priebehu týždňa.

SkryťVypnúť reklamu

Kým na začiatku prevládala skôr nespokojnosť, ku koncu sme si na seba zvykli, resp. šofér na prevodovku. Kombinácia malého motora a robotickej prevodovky nepredurčuje Sandero k naháňaniu času na ceste.

Predbiehať sa s ním dá, ale len pokiaľ ostatní členovia premávky spolupracujú. Akonáhle sa šofér turbodieselu rozhodne, že Daciu nepustí, musíte to akceptovať.

Nepomôže vám fakt, že 66 kW nie je pre výkon nízke číslo, na motor s objemom valcov 898 cm3 už vôbec nie. Pozor si treba dávať na dávkovanie plynu, výraznejšie zatlačenie znamená automaticky aj podradenie a zbytočnú stratu času.

Na prípadný predbiehací manéver sa treba vopred pripraviť, buď stlačením plynu v predstihu, alebo podradením v manuálnom režime prevodovky.

V tomto prípade sa vám softvér do jazdy a zaradeného prevodového stupňa zbytočne nestará. Meniť jednotlivé prevodové stupne možno pomocou radiacej páky. Smerom od seba podraďujete a smerom k sebe volíte vyšší prevodový stupeň rovnako, ako na športových autách.

SkryťVypnúť reklamu

Chýbajúca “P“ poloha prevodovej páky v praxi znamenala, že môžete vypnúť motor na rýchlosti alebo v neutrále. V prvom prípade musíte pred naštartovaním aj tak zaradiť neutrál, v druhom prípade nesmiete zabudnúť na ručnú brzdu.

Pri zdolávaní nespevnených ciest, menších terénov, ale aj rozbitých mestských povrchov sa Sandero tvári veľmi odolne. Čím výraznejšia jama, tým lepšie ju v porovnaní s ostatnými vozidlami utlmí. Toto na základe skúsenosti považujeme za všeobecnú vlastnosť Dacií.

Diaľničné tempo sme zvládli za 6,8 l. Neustále hľadanie spôsobu ako čo najefektívnejšie zrýchľovať pre potreby predbiehania, vyhnali spotrebu na 7,2 l. Stačí znížiť nároky a na okreske sa hravo dostanete na hodnotu 4,7 l.

Kto chce niečo Daciam vyčítať, ten si určite zámienku nájde. Na konci dňa však príde otázka, koľko si Dacia za svoje autá zapýta. Pri pohľade do cenníka vystúpi do popredia fakt, že Sandero vzhľadom k cene vyniká vo viacerých smeroch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Minimálne ponúkanou výbavou a úžitkovými vlastnosťami. Navyše Sandero vo verzii Stepway patrí spolu s Dusterom medzi krajšie modely značky.

Nikto nečaká, že s trojvalcom pokoríte rýchlostné rekordy, ale ak chcete jazdiť svižnejšie, tak určite treba uprednostniť manuálnu prevodovku.

Verzia s robotickou prevodovkou je určená pre tých, ktorí chcú jednoduchý a lacný "automat" a majú minimálne nároky na dynamiku.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Dacia Sandero

Verzia

Stepway Easy-R

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

6 790/10 290/10 719

Motor

turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 898 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

66(90)5000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

140/2250

Typ prevodovky/počet stupňov

robotická/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3500

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,9/ v závislosti od spôsobu jazdy sa spotreba pohybovala od 4,7-7,2

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1055/465

Objem batožinového priestoru (l)

320

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2589; 4058; 1733; 1518

Dacia
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 67 582
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 194
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 824
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 621
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 175
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 046
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 164
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 251
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 515
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 76 023
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 827
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 260
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 891
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 324
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 754
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu