TEST: "Automat" v Dacii Sandero je vhodný pre pokojnú jazdu

Päťstupňová robotická prevodovka je dostupným riešením pre šoférov, ktorí nemajú radi pedál spojky.

Dacia Sandero Stepway(Zdroj: Ján Krošlák)

Rumunská značka je spájaná s výrobou jednoduchých, ale odolných áut s dobrým pomerom ceny a výkonu. Jej autá neprekvapujú luxusom, ale nemusí vám v nich chýbať dotykový displej či navigácia.

Nie je to tak dávno, čo Dacia prišla s robotickou päťstupňovou prevodovkou. My sme ju vyskúšali v modeli Sandero v spojení s malým trojvalcom. S objemom 0,9 l asi Rumuni predbehli dobu. Podliezli “magickú“ hranicu 1,0 l a ukázali svetu, čo je downsizeing.

Malý motor je v ponuke už nejaký čas a na jeho prejave to v porovnaní s modernejšími trojvalcami cítiť. Vibrácie sú asi najciteľnejšie pri voľnobehu. Zvukovým prejavom šoféra tiež nenechá zabudnúť na menší počet valcov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Platí to v prípade, že šofér začne využívať potenciál motora naplno. Pri pokojnej jazde, na ktorú je Sandero s robotickou prevodovkou jednoznačne predurčené, sa upokojí aj prejav agregátu.

Pri mestskej prevádzke cítiť pomalší reakčný čas prevodovky. Pri pokuse o okamžité dynamické pohnutie je potrebné pridať plyn s miernym predstihom. Ide o typické správanie pre robotickú prevodovku.

V rámci nich patrí riešenie Dacie k tým lepším. Napríklad pri pohýnaní v miernom kopci sa nám nestalo, aby auto cúvlo, kým sa prevodovka spamätala. Okrem vibrácií motora nás pri rozjazde nič nevyrušovalo.

Pri jazde mimo mesta sa prevodovka iba v malej miere dokázala prispôsobiť šoférovi – napríklad pri snahe o dynamickú jazdu nechávala motor pracovať vo vyšších otáčkach, čo je vítanou vlastnosťou. Výraznejšie sa však v tomto prípade musí prispôsobiť šofér prevodovke. Odsledovali sme to v priebehu týždňa.

Kým na začiatku prevládala skôr nespokojnosť, ku koncu sme si na seba zvykli, resp. šofér na prevodovku. Kombinácia malého motora a robotickej prevodovky nepredurčuje Sandero k naháňaniu času na ceste.

Predbiehať sa s ním dá, ale len pokiaľ ostatní členovia premávky spolupracujú. Akonáhle sa šofér turbodieselu rozhodne, že Daciu nepustí, musíte to akceptovať.

Nepomôže vám fakt, že 66 kW nie je pre výkon nízke číslo, na motor s objemom valcov 898 cm3 už vôbec nie. Pozor si treba dávať na dávkovanie plynu, výraznejšie zatlačenie znamená automaticky aj podradenie a zbytočnú stratu času.

Na prípadný predbiehací manéver sa treba vopred pripraviť, buď stlačením plynu v predstihu, alebo podradením v manuálnom režime prevodovky.

V tomto prípade sa vám softvér do jazdy a zaradeného prevodového stupňa zbytočne nestará. Meniť jednotlivé prevodové stupne možno pomocou radiacej páky. Smerom od seba podraďujete a smerom k sebe volíte vyšší prevodový stupeň rovnako, ako na športových autách.

Chýbajúca “P“ poloha prevodovej páky v praxi znamenala, že môžete vypnúť motor na rýchlosti alebo v neutrále. V prvom prípade musíte pred naštartovaním aj tak zaradiť neutrál, v druhom prípade nesmiete zabudnúť na ručnú brzdu.

Pri zdolávaní nespevnených ciest, menších terénov, ale aj rozbitých mestských povrchov sa Sandero tvári veľmi odolne. Čím výraznejšia jama, tým lepšie ju v porovnaní s ostatnými vozidlami utlmí. Toto na základe skúsenosti považujeme za všeobecnú vlastnosť Dacií.

Diaľničné tempo sme zvládli za 6,8 l. Neustále hľadanie spôsobu ako čo najefektívnejšie zrýchľovať pre potreby predbiehania, vyhnali spotrebu na 7,2 l. Stačí znížiť nároky a na okreske sa hravo dostanete na hodnotu 4,7 l.

Kto chce niečo Daciam vyčítať, ten si určite zámienku nájde. Na konci dňa však príde otázka, koľko si Dacia za svoje autá zapýta. Pri pohľade do cenníka vystúpi do popredia fakt, že Sandero vzhľadom k cene vyniká vo viacerých smeroch.

Minimálne ponúkanou výbavou a úžitkovými vlastnosťami. Navyše Sandero vo verzii Stepway patrí spolu s Dusterom medzi krajšie modely značky.

Nikto nečaká, že s trojvalcom pokoríte rýchlostné rekordy, ale ak chcete jazdiť svižnejšie, tak určite treba uprednostniť manuálnu prevodovku.

Verzia s robotickou prevodovkou je určená pre tých, ktorí chcú jednoduchý a lacný "automat" a majú minimálne nároky na dynamiku.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Dacia Sandero

Verzia

Stepway Easy-R

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

6 790/10 290/10 719

Motor

turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 898 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

66(90)5000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

140/2250

Typ prevodovky/počet stupňov

robotická/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3500

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,9/ v závislosti od spôsobu jazdy sa spotreba pohybovala od 4,7-7,2

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1055/465

Objem batožinového priestoru (l)

320

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2589; 4058; 1733; 1518

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 135
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 11 947
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 9 815
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 283
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 112
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 853
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 316
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 881
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 479
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 563

Téma: Dacia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Severokórejská kríza

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemci hokejovú senzáciu nezavŕšili, Rusi rozhodli o zlate v predĺžení

Jedinými premožiteľmi Rusov na olympijskom turnaji boli Slováci.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.