TEST: "Automat" v Dacii Sandero je vhodný pre pokojnú jazdu

Päťstupňová robotická prevodovka je dostupným riešením pre šoférov, ktorí nemajú radi pedál spojky.

Dacia Sandero Stepway(Zdroj: Ján Krošlák)

Rumunská značka je spájaná s výrobou jednoduchých, ale odolných áut s dobrým pomerom ceny a výkonu. Jej autá neprekvapujú luxusom, ale nemusí vám v nich chýbať dotykový displej či navigácia.

Nie je to tak dávno, čo Dacia prišla s robotickou päťstupňovou prevodovkou. My sme ju vyskúšali v modeli Sandero v spojení s malým trojvalcom. S objemom 0,9 l asi Rumuni predbehli dobu. Podliezli “magickú“ hranicu 1,0 l a ukázali svetu, čo je downsizeing.

Malý motor je v ponuke už nejaký čas a na jeho prejave to v porovnaní s modernejšími trojvalcami cítiť. Vibrácie sú asi najciteľnejšie pri voľnobehu. Zvukovým prejavom šoféra tiež nenechá zabudnúť na menší počet valcov.

Platí to v prípade, že šofér začne využívať potenciál motora naplno. Pri pokojnej jazde, na ktorú je Sandero s robotickou prevodovkou jednoznačne predurčené, sa upokojí aj prejav agregátu.

Pri mestskej prevádzke cítiť pomalší reakčný čas prevodovky. Pri pokuse o okamžité dynamické pohnutie je potrebné pridať plyn s miernym predstihom. Ide o typické správanie pre robotickú prevodovku.

V rámci nich patrí riešenie Dacie k tým lepším. Napríklad pri pohýnaní v miernom kopci sa nám nestalo, aby auto cúvlo, kým sa prevodovka spamätala. Okrem vibrácií motora nás pri rozjazde nič nevyrušovalo.

Pri jazde mimo mesta sa prevodovka iba v malej miere dokázala prispôsobiť šoférovi – napríklad pri snahe o dynamickú jazdu nechávala motor pracovať vo vyšších otáčkach, čo je vítanou vlastnosťou. Výraznejšie sa však v tomto prípade musí prispôsobiť šofér prevodovke. Odsledovali sme to v priebehu týždňa.

Kým na začiatku prevládala skôr nespokojnosť, ku koncu sme si na seba zvykli, resp. šofér na prevodovku. Kombinácia malého motora a robotickej prevodovky nepredurčuje Sandero k naháňaniu času na ceste.

Predbiehať sa s ním dá, ale len pokiaľ ostatní členovia premávky spolupracujú. Akonáhle sa šofér turbodieselu rozhodne, že Daciu nepustí, musíte to akceptovať.

Nepomôže vám fakt, že 66 kW nie je pre výkon nízke číslo, na motor s objemom valcov 898 cm3 už vôbec nie. Pozor si treba dávať na dávkovanie plynu, výraznejšie zatlačenie znamená automaticky aj podradenie a zbytočnú stratu času.

Na prípadný predbiehací manéver sa treba vopred pripraviť, buď stlačením plynu v predstihu, alebo podradením v manuálnom režime prevodovky.

V tomto prípade sa vám softvér do jazdy a zaradeného prevodového stupňa zbytočne nestará. Meniť jednotlivé prevodové stupne možno pomocou radiacej páky. Smerom od seba podraďujete a smerom k sebe volíte vyšší prevodový stupeň rovnako, ako na športových autách.

Chýbajúca “P“ poloha prevodovej páky v praxi znamenala, že môžete vypnúť motor na rýchlosti alebo v neutrále. V prvom prípade musíte pred naštartovaním aj tak zaradiť neutrál, v druhom prípade nesmiete zabudnúť na ručnú brzdu.

Pri zdolávaní nespevnených ciest, menších terénov, ale aj rozbitých mestských povrchov sa Sandero tvári veľmi odolne. Čím výraznejšia jama, tým lepšie ju v porovnaní s ostatnými vozidlami utlmí. Toto na základe skúsenosti považujeme za všeobecnú vlastnosť Dacií.

Diaľničné tempo sme zvládli za 6,8 l. Neustále hľadanie spôsobu ako čo najefektívnejšie zrýchľovať pre potreby predbiehania, vyhnali spotrebu na 7,2 l. Stačí znížiť nároky a na okreske sa hravo dostanete na hodnotu 4,7 l.

Kto chce niečo Daciam vyčítať, ten si určite zámienku nájde. Na konci dňa však príde otázka, koľko si Dacia za svoje autá zapýta. Pri pohľade do cenníka vystúpi do popredia fakt, že Sandero vzhľadom k cene vyniká vo viacerých smeroch.

Minimálne ponúkanou výbavou a úžitkovými vlastnosťami. Navyše Sandero vo verzii Stepway patrí spolu s Dusterom medzi krajšie modely značky.

Nikto nečaká, že s trojvalcom pokoríte rýchlostné rekordy, ale ak chcete jazdiť svižnejšie, tak určite treba uprednostniť manuálnu prevodovku.

Verzia s robotickou prevodovkou je určená pre tých, ktorí chcú jednoduchý a lacný "automat" a majú minimálne nároky na dynamiku.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Dacia Sandero

Verzia

Stepway Easy-R

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

6 790/10 290/10 719

Motor

turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 898 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

66(90)5000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

140/2250

Typ prevodovky/počet stupňov

robotická/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3500

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,9/ v závislosti od spôsobu jazdy sa spotreba pohybovala od 4,7-7,2

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1055/465

Objem batožinového priestoru (l)

320

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2589; 4058; 1733; 1518

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 276
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 566
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 503
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 171
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 776
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 524
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 928
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 902
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 969
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 764

Téma: Dacia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.