Hill a Schumacher: Najväčší rivali histórie F1

Jazdci zaplnili miesto na piedestáli F1, ktoré sa uvoľnilo po odchode Prosta a smrti Sennu.

Michael Schumacher (vľavo) a Damon Hill v sezóne 1994.(Zdroj: Taringa.net)

V krátkej sérii článkov s názvom „Najväčší rivali histórie F1“ sa postupne budeme venovať viacerým dvojiciam, ktoré zvádzali súboje na ostrie noža. 

Dnes začneme v prvej polovici deväťdesiatych rokov, kedy sa začal súboj Brita Damona Hilla a neskoršieho rekordéra F1 Nemca Michaela Schumachera. Sú to roky a spomienky sú už značne skreslené. 

Ešte pred napísaním článku, prelúskaním sa štatistikami, znovu napozeraním starých záberov na youtube bola naša predstava.... povedzme iná. 

Hill bol v našich očiach vnímaný ako ten miernejší z dvojice, ktorý nie vždy naplno išiel za svojou šancou, alebo inými slovami, bol ochotný menej riskovať. Michael Schumacher nám ostal v pamäti ako agresívnejší jazdec. 

Po obnovení spomienok a porovnaní s dnešnou formulou jazdili v súbojoch obidvaja na hrane, niekedy aj za ňou. V súčasnosti by sa za svoje manévre asi nevyhli viacerým trestom zo strany FIA. Toto nie je kritika, práve naopak, bolo to napínavé a zaujímavé.

V tieni legiend

Kariéra obidvoch sa v F1 začala  prakticky v rovnakom čase. Michael absolvoval prvý ostrý štart v tíme Jordan, na Veľkej cene Belgicka 1991. Damon ho napodobnil o rok, v krachujúcom tíme Brabham. Pre nedostatok peňazí sa Brabham rozpadol ešte pred koncom sezóny. 

V roku 1993 ostávali títo budúci majstri sveta v tieni velikánov ako Alain Prost, či Ayrton Senna. V záverečnej časti sezóny však Hill zaknihoval tri víťazstvá v rade. Jedným prvým miestom na neho nadviazal Schumacher. 

Ich veľká rivalita odštartovala v nasledujúcej sezóne 1994 a kontroverzie medzi nimi dosiahli vrchol na jej konci. Prost skončil kariéru a z velikánov ostal v F1 iba legendárny Senna, ktorému Hill robil na začiatku sezóny dvojku. Schumacher zas rozbiehal svoju hviezdnu kariéru na plné obrátky v Benettone. 

Bola to práve tragická Veľká cena San Marina a smrť Ayrtona Sennu, ktorá Hilla posunula do bojov v prvej línii. Michael tam už bol, veď vyhral úvodné dve podujatia a triumf zopakoval aj v treťom, po nešťastnej havárii Sennu. 

Brit bol v ťažkej pozícii, ešte stále pomerne neskúsený (nie vekom, mal už 33 rokov) a v tieni svojho úspešného otca, majstra sveta Grahama Hilla, potreboval dokázať sebe aj ostatným, že má na to stať sa tímovou jednotkou v špičkovom tíme. 

Prvá polovica sezóny a súboja Hill-Schumacher sa niesla v znamení Nemca. V druhej časti sezóny bol Michael dvakrát diskvalifikovaný pre porušenie pravidiel a dostal aj zákaz štartovania v dvoch veľkých cenách. Toto dokonale využil Damon Hill a pred poslednými pretekmi v sezóne zrazil stratu na prvého na rozdiel bodu. 

Rozhodol incident v Austrálii

V Austrálii sa bojovalo o titul a hviezdna dvojica išla vlastnú ligu. Neskorší víťaz týchto pretekov Nigel Mansell robil v priemere o sekundu pomalšie kolá aj v momente, keď ho na trati nik nezdržoval.

V 35. kole bola strata Hilla na vedúceho Schumachera malá, ale nedovoľovala mu reálny pokus o predbehnutie. Pod tlakom však spravil Nemec vážnu chybu, vyletel mimo trať a obtrel sa monopostom o zvodidlá.

Bez zastavenia sa okamžite vrátil na trať a v zrkadlách sa mu objavil Williams Renault jeho najväčšieho konkurenta. Hill nezaváhal ani na moment a vnútornou stranou sa pokúsil o predbiehací manéver. Schumacher mal stále svoj nos vpredu a zákrutu nekompromisne zavrel.

Došlo ku kontaktu a pravá strana Benettonu bola katapultovaná do výšky. Neovládateľný monopost skončil v bariére. Sezóna sa pre Schumachera skončila a na šťastný koniec to v tej chvíli nevyzeralo.

Poškodené bolo aj vozidlo Damona Hilla, ktorý iba neveriacky krútil hlavou, keď v boxoch zistil, že pre poruchu závesu ľavého predného kolesa nemôže pokračovať.

Svoj prvý titul na ceste za slávou získal Michael Schumacher. Incident z 35. kola však navždy poznačil vzťahy tejto dvojice. Pre mnohých bol morálnym víťazom Damon.

Fanúšikovia F1 boli rozdelení na dva tábory. Každý mal na nehodu iný pohľad. Nasledujúca sezóna 1995 bola jasne v réžii Nemca, najmä jej druhá polovica. Nevraživosť medzi dvoma pilotmi sa prejavila počas sezóny niekoľkokrát nielen vo vyhláseniach, ale aj tvrdými súbojmi na trati.

 

V tejto sezóne rozvírila hladinu najmä ťažká havária neskoršieho dvojnásobného majstra sveta, Fína Häkkinena. Stala sa počas kvalifikácie na Veľkú cenu Austrálie.

 

Pred sezónou 1996 prestúpil Michael Schumacher do Ferrari a nejaký čas sa trápil so slabšou technikou. Jediným vážnejším konkurentom Damona Hilla bol jeho nový spolujazdec, Jacques Villeneuve.

Možno trochu nudnejšia sezóna, ale pre fanúšikov Hilla o to sladšia. Graham a Damon Hill sa stali prvou dvojicou otec a syn, z ktorej obaja získali titul majstra sveta F1.

V sezóne 1997 pretekal Hill v kokpite slabučkého monopostu Arrows. Maximum z neho vyťažil na Veľkej cene Maďarska. V kvalifikácii skončil na prekvapujúcom treťom mieste.

V priamom súboji predbehol Villeneuve aj Schumachera. Ešte v poslednom kole bol na prvom mieste, ale pre problém s prevodovkou prišiel o svoj pohodlný náskok a skončil nakoniec druhý.

V rámci rivality Hill-Schumacher sa toho v sezóne veľa neudialo, ale Damon dal Michaelovi pocítiť, že sa stále nezmieril s incidentom z Austrálie 1994.

Na predposlednom podujatí sezóny Schumacher viedol pred Frentzenom a svojho najväčšieho rivala z predchádzajúcich rokov dobehol o jedno kolo. Podľa pravidiel mal Hill Nemca jednoznačne pustiť.

Na slabom monoposte predviedol ukážkovú obrannú jazdu a zdržal Schumachera, až pokým ich nedobehol Frentzen. Akonáhle sa Michael dostal pred Damona, ten nezaváhal ani na chvíľu a učebnicovým úhybným manévrom spravil miesto pre Frentzena.

Na víťazstve Michaela Schumachera v Japonsku tento incident nič nezmenil. Pred poslednými pretekmi sezóny bol rozostup medzi Villeneuvom a Schumacherom jednobodový, v prospech jazdca Ferrari.

Ešte 22 kôl pred koncom viedol Schumacher, ale Villeneuve na neho tlačil a čakal na vhodný moment pre útok. Keď sa tak stalo, Schumacher nezaváhal a pokúsil sa Kanaďana nekompromisne zavrieť.

Zatiaľ, čo pred rokmi pri podobnom incidente s Hillom mal Schumacher nos monopostu vpredu, teraz to bol opačný prípad a bolo jednoznačné, že chcel zastaviť Villeneuva za každú cenu.

Ten si nakoniec došiel do cieľa s poškodeným monopostom pre štyri body a získal titul. Michael bol dodatočne diskvalifikovaný a jeho výsledky v sezóne 1997 anulované.

V sezóne 1998 vstúpil do Nemcovho profesionálneho života nový rival, Mika Häkkinen. Damon Hill vo farbách tímu Jordan sa tomu prizeral z nižších pozícií.

Vďaka tímovej réžii, šťastiu a vypadnutiu favoritov vyhral svoju poslednú veľkú cenu v Belgicku. V zaujímavom priamom súboji sa Hill so Schumacherom stretli ešte v Suzuke 1998.

Michael mal ešte šancu v posledných pretekoch získať titul. Musel však vyhrať a súčasne Häkkinen musel skončiť horšie ako druhý.

Po víťaznej kvalifikácii prišlo pre Nemca sklamanie. Pred štartom mu zdochol motor a musel štartovať z posledného miesta. Ako sa postupne predieral dopredu, “narazil“ na svojho niekdajšieho rivala číslo jedna.

Hill si situáciu patrične užíval a Michaelovi ju znepríjemňoval, ako sa len dalo. Schumacher stratil veľa času a v priamom súboji ho nezdolal. Dopredu sa dostal až vďaka zastávkam v boxoch. Nakoniec však preteky nedokončil pre defekt.

Rok 1999 bol pre Hilla posledný a vôbec mu nevyšiel podľa predstáv. Na konci sezóny mal už 39 rokov a nedokázal konkurovať svojmu tímovému kolegovi Frentzenovi.

Damon Hill sa stal súčasťou F1 v dosť vysokom veku, preto je jeho kariéra pomerne krátka. Na druhej strane získal titul a na dosah mal minimálne jeden ďalší.

Ani Michael Schumacher si túto sezónu neužil, po ťažkej havárii a zlomenine nohy vynechal veľkú časť sezóny. Táto dvojica stála poslednýkrat proti sebe v ostrom preteku 31.10. 1999 v Japonsku. Hill preteky nedokončil a Schumacher skončil druhý. Jeho najslávnejšie roky boli ešte stále pred ním.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 319
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 062
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 010
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 573
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Téma: Formula 1


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop