Hill a Schumacher: Najväčší rivali histórie F1

Jazdci zaplnili miesto na piedestáli F1, ktoré sa uvoľnilo po odchode Prosta a smrti Sennu.

Michael Schumacher (vľavo) a Damon Hill v sezóne 1994.(Zdroj: Taringa.net)

V krátkej sérii článkov s názvom „Najväčší rivali histórie F1“ sa postupne budeme venovať viacerým dvojiciam, ktoré zvádzali súboje na ostrie noža. 

Dnes začneme v prvej polovici deväťdesiatych rokov, kedy sa začal súboj Brita Damona Hilla a neskoršieho rekordéra F1 Nemca Michaela Schumachera. Sú to roky a spomienky sú už značne skreslené. 

Ešte pred napísaním článku, prelúskaním sa štatistikami, znovu napozeraním starých záberov na youtube bola naša predstava.... povedzme iná. 

Hill bol v našich očiach vnímaný ako ten miernejší z dvojice, ktorý nie vždy naplno išiel za svojou šancou, alebo inými slovami, bol ochotný menej riskovať. Michael Schumacher nám ostal v pamäti ako agresívnejší jazdec. 

Po obnovení spomienok a porovnaní s dnešnou formulou jazdili v súbojoch obidvaja na hrane, niekedy aj za ňou. V súčasnosti by sa za svoje manévre asi nevyhli viacerým trestom zo strany FIA. Toto nie je kritika, práve naopak, bolo to napínavé a zaujímavé.

V tieni legiend

Kariéra obidvoch sa v F1 začala  prakticky v rovnakom čase. Michael absolvoval prvý ostrý štart v tíme Jordan, na Veľkej cene Belgicka 1991. Damon ho napodobnil o rok, v krachujúcom tíme Brabham. Pre nedostatok peňazí sa Brabham rozpadol ešte pred koncom sezóny. 

V roku 1993 ostávali títo budúci majstri sveta v tieni velikánov ako Alain Prost, či Ayrton Senna. V záverečnej časti sezóny však Hill zaknihoval tri víťazstvá v rade. Jedným prvým miestom na neho nadviazal Schumacher. 

Ich veľká rivalita odštartovala v nasledujúcej sezóne 1994 a kontroverzie medzi nimi dosiahli vrchol na jej konci. Prost skončil kariéru a z velikánov ostal v F1 iba legendárny Senna, ktorému Hill robil na začiatku sezóny dvojku. Schumacher zas rozbiehal svoju hviezdnu kariéru na plné obrátky v Benettone. 

Bola to práve tragická Veľká cena San Marina a smrť Ayrtona Sennu, ktorá Hilla posunula do bojov v prvej línii. Michael tam už bol, veď vyhral úvodné dve podujatia a triumf zopakoval aj v treťom, po nešťastnej havárii Sennu. 

Brit bol v ťažkej pozícii, ešte stále pomerne neskúsený (nie vekom, mal už 33 rokov) a v tieni svojho úspešného otca, majstra sveta Grahama Hilla, potreboval dokázať sebe aj ostatným, že má na to stať sa tímovou jednotkou v špičkovom tíme. 

Prvá polovica sezóny a súboja Hill-Schumacher sa niesla v znamení Nemca. V druhej časti sezóny bol Michael dvakrát diskvalifikovaný pre porušenie pravidiel a dostal aj zákaz štartovania v dvoch veľkých cenách. Toto dokonale využil Damon Hill a pred poslednými pretekmi v sezóne zrazil stratu na prvého na rozdiel bodu. 

Rozhodol incident v Austrálii

V Austrálii sa bojovalo o titul a hviezdna dvojica išla vlastnú ligu. Neskorší víťaz týchto pretekov Nigel Mansell robil v priemere o sekundu pomalšie kolá aj v momente, keď ho na trati nik nezdržoval.

V 35. kole bola strata Hilla na vedúceho Schumachera malá, ale nedovoľovala mu reálny pokus o predbehnutie. Pod tlakom však spravil Nemec vážnu chybu, vyletel mimo trať a obtrel sa monopostom o zvodidlá.

Bez zastavenia sa okamžite vrátil na trať a v zrkadlách sa mu objavil Williams Renault jeho najväčšieho konkurenta. Hill nezaváhal ani na moment a vnútornou stranou sa pokúsil o predbiehací manéver. Schumacher mal stále svoj nos vpredu a zákrutu nekompromisne zavrel.

Došlo ku kontaktu a pravá strana Benettonu bola katapultovaná do výšky. Neovládateľný monopost skončil v bariére. Sezóna sa pre Schumachera skončila a na šťastný koniec to v tej chvíli nevyzeralo.

Poškodené bolo aj vozidlo Damona Hilla, ktorý iba neveriacky krútil hlavou, keď v boxoch zistil, že pre poruchu závesu ľavého predného kolesa nemôže pokračovať.

Svoj prvý titul na ceste za slávou získal Michael Schumacher. Incident z 35. kola však navždy poznačil vzťahy tejto dvojice. Pre mnohých bol morálnym víťazom Damon.

Fanúšikovia F1 boli rozdelení na dva tábory. Každý mal na nehodu iný pohľad. Nasledujúca sezóna 1995 bola jasne v réžii Nemca, najmä jej druhá polovica. Nevraživosť medzi dvoma pilotmi sa prejavila počas sezóny niekoľkokrát nielen vo vyhláseniach, ale aj tvrdými súbojmi na trati.

 

V tejto sezóne rozvírila hladinu najmä ťažká havária neskoršieho dvojnásobného majstra sveta, Fína Häkkinena. Stala sa počas kvalifikácie na Veľkú cenu Austrálie.

 

Pred sezónou 1996 prestúpil Michael Schumacher do Ferrari a nejaký čas sa trápil so slabšou technikou. Jediným vážnejším konkurentom Damona Hilla bol jeho nový spolujazdec, Jacques Villeneuve.

Možno trochu nudnejšia sezóna, ale pre fanúšikov Hilla o to sladšia. Graham a Damon Hill sa stali prvou dvojicou otec a syn, z ktorej obaja získali titul majstra sveta F1.

V sezóne 1997 pretekal Hill v kokpite slabučkého monopostu Arrows. Maximum z neho vyťažil na Veľkej cene Maďarska. V kvalifikácii skončil na prekvapujúcom treťom mieste.

V priamom súboji predbehol Villeneuve aj Schumachera. Ešte v poslednom kole bol na prvom mieste, ale pre problém s prevodovkou prišiel o svoj pohodlný náskok a skončil nakoniec druhý.

V rámci rivality Hill-Schumacher sa toho v sezóne veľa neudialo, ale Damon dal Michaelovi pocítiť, že sa stále nezmieril s incidentom z Austrálie 1994.

Na predposlednom podujatí sezóny Schumacher viedol pred Frentzenom a svojho najväčšieho rivala z predchádzajúcich rokov dobehol o jedno kolo. Podľa pravidiel mal Hill Nemca jednoznačne pustiť.

Na slabom monoposte predviedol ukážkovú obrannú jazdu a zdržal Schumachera, až pokým ich nedobehol Frentzen. Akonáhle sa Michael dostal pred Damona, ten nezaváhal ani na chvíľu a učebnicovým úhybným manévrom spravil miesto pre Frentzena.

Na víťazstve Michaela Schumachera v Japonsku tento incident nič nezmenil. Pred poslednými pretekmi sezóny bol rozostup medzi Villeneuvom a Schumacherom jednobodový, v prospech jazdca Ferrari.

Ešte 22 kôl pred koncom viedol Schumacher, ale Villeneuve na neho tlačil a čakal na vhodný moment pre útok. Keď sa tak stalo, Schumacher nezaváhal a pokúsil sa Kanaďana nekompromisne zavrieť.

Zatiaľ, čo pred rokmi pri podobnom incidente s Hillom mal Schumacher nos monopostu vpredu, teraz to bol opačný prípad a bolo jednoznačné, že chcel zastaviť Villeneuva za každú cenu.

Ten si nakoniec došiel do cieľa s poškodeným monopostom pre štyri body a získal titul. Michael bol dodatočne diskvalifikovaný a jeho výsledky v sezóne 1997 anulované.

V sezóne 1998 vstúpil do Nemcovho profesionálneho života nový rival, Mika Häkkinen. Damon Hill vo farbách tímu Jordan sa tomu prizeral z nižších pozícií.

Vďaka tímovej réžii, šťastiu a vypadnutiu favoritov vyhral svoju poslednú veľkú cenu v Belgicku. V zaujímavom priamom súboji sa Hill so Schumacherom stretli ešte v Suzuke 1998.

Michael mal ešte šancu v posledných pretekoch získať titul. Musel však vyhrať a súčasne Häkkinen musel skončiť horšie ako druhý.

Po víťaznej kvalifikácii prišlo pre Nemca sklamanie. Pred štartom mu zdochol motor a musel štartovať z posledného miesta. Ako sa postupne predieral dopredu, “narazil“ na svojho niekdajšieho rivala číslo jedna.

Hill si situáciu patrične užíval a Michaelovi ju znepríjemňoval, ako sa len dalo. Schumacher stratil veľa času a v priamom súboji ho nezdolal. Dopredu sa dostal až vďaka zastávkam v boxoch. Nakoniec však preteky nedokončil pre defekt.

Rok 1999 bol pre Hilla posledný a vôbec mu nevyšiel podľa predstáv. Na konci sezóny mal už 39 rokov a nedokázal konkurovať svojmu tímovému kolegovi Frentzenovi.

Damon Hill sa stal súčasťou F1 v dosť vysokom veku, preto je jeho kariéra pomerne krátka. Na druhej strane získal titul a na dosah mal minimálne jeden ďalší.

Ani Michael Schumacher si túto sezónu neužil, po ťažkej havárii a zlomenine nohy vynechal veľkú časť sezóny. Táto dvojica stála poslednýkrat proti sebe v ostrom preteku 31.10. 1999 v Japonsku. Hill preteky nedokončil a Schumacher skončil druhý. Jeho najslávnejšie roky boli ešte stále pred ním.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 12 553
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 453
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 052
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 390
  5. Moskva alebo Petrohrad? 2 831
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 626
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 336
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 320
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 815
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 733

Téma: Formula 1


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.