Ako vás učili radiť rýchlosti v autoškole? Mňa zle

Majiteľovi nešlo o to naučiť nás správne jazdiť, zaujímala ho hlavne spotreba jeho áut.

Ilustračné(Zdroj: TASR)

Je minimálna šanca, aby z autoškoly prišiel na cesty výborne pripravený vodič. Môže sa stretnúť výborný inštruktor s talentovaným žiakom, a aj tak novému vodičovi po absolvovaní kurzu chýbajú dostatočné skúsenosti.

Výnimkou sú možno pretekári, ktorí šoférujú celý život a absolvovanie kurzu je pre nich len formalitou. Aj tí sa však musia naučiť jazdiť v premávke.

Za krátky čas, strávený za volantom v autoškole, sa môžete naučiť akurát základy. Pamätám si, ako sme pri nástupe na kurz dostali papier veľkosti A4 so základnými informáciami o spôsobe riadenia auta.

Článok pokračuje pod video reklamou

Radili sme podľa tachometra, nie otáčok

Okrem iného tam boli rozpísané rýchlosti, pri ktorých máme radiť jednotlivé prevodové stupne. Majiteľovi nešlo o to naučiť nás správne jazdiť, nech sadneme do akéhokoľvek auta. V prvom rade chcel, aby sme dosiahli na jeho autách čo najnižšiu spotrebu.

Takže sme všetci povinne ovládali teóriu, ktorá navyše nič nemala spoločné s praxou. Jazdili sme povinne v nízkych otáčkach s podtočeným motorom. Otáčkomer bol v prvých Fabiach asi zbytočný. Našťastie nás k tomu nenútili všetci inštruktori dotyčnej autoškoly.

Čerešničkou na torte boli záverečné skúšky. Bolo to prvýkrát, čo som absolvoval jazdu priamo s majiteľom. Moja záverečná cesta, na základe ktorej mi vydali vodičský preukaz, trvala asi 7 minút.

Počas jazdy som si v miernom strese dával pozor na všetko. V prvom rade bezpečnostný pás, nezabudnúť na smerovku a hlavne neprekročiť povolenú rýchlosť.

Bez porušenia predpisov som túto “dlhú“ jazdu s až jednou križovatkou zvládol. Aj tak mi vodičské oprávnenie po správnosti nemali vydať.

Inštruktor, natlačený na palubnej doske, mi totiž v jednom momente poskytol nepovolenú pomoc. Prekvapil ma svojím zásahom a brzdením pred tou jednou križovatkou. Tak fajn, položil som nohu na brzdu, podradil a odbočil. Nakoniec mi bolo vyčítané, že táto križovatka sa dá prejsť aj na trojke.

Celkovo bola úspešnosť v našom kurze vysoká. Aj nálada majiteľa a policajta sa zdala podozrivo dobrá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Neprešla autoškolou, lebo jej inštruktor pomohol. Podľa nej nemusel

Ako sa zmenila za asi 13 rokov kvalita autoškôl, je bez osobnej skúsenosti ťažké posúdiť. Čerstvý vodič by však určite nemal mať problém so základným ovládaním auta.

Škola šmyku je vítanou nadstavbou

Otázky typu, čo mám zaradené, kedy mám preradiť a kto má prednosť, by mali byť tabu. Inštruktori to však nemajú ľahké a naučiť niekoho za pár hodín šoférovať, sa nemusí vždy podariť.

Po absolvovaní autoškoly je vítanou nadstavbou škola šmyku. Keď nie priamo s profesionálmi, tak je dobré si odskúšať správanie auta v limitných situáciách niekde na uzavretej ploche.

Najlepší šmyk je ten, ktorý nedostaneme, ale spoliehať sa na to úplne nedá. Stačí, že sa čierny ľad vyskytne nečakane v strede zákruty, lebo zrovna tam došiel cestárom posypový materiál a nepríjemné prekvapenie je na svete. K nešťastiu pritom netreba ani veľkú rýchlosť.

Skúsenosť so zvládaním šmyku a naučené reakcie môžu zabrániť škodám na majetku a hlavne na zdraví.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  4. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Do we have "Sagans" in language education?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 23 749
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 18 103
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 218
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 7 842
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 724
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 346
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 254
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 515
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 276
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 885

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Café Európa: Kvalita médií a dezinformácie na Slovensku

V akom stave sú slovenské médiá. Sledujte diskusiu naživo.

KOMENTÁRE

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie (píše Ivan Mikloš)

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

ŠPORT

Hamšík zrejme pôjde do Číny: Chcel by som skúsiť niečo nové

Som sklamaný, že nám opäť titul ušiel, uviedol Marek Hamšík.

Neprehliadnite tiež

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.