SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ako vás učili radiť rýchlosti v autoškole? Mňa zle

Majiteľovi nešlo o to naučiť nás správne jazdiť, zaujímala ho hlavne spotreba jeho áut.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

Je minimálna šanca, aby z autoškoly prišiel na cesty výborne pripravený vodič. Môže sa stretnúť výborný inštruktor s talentovaným žiakom, a aj tak novému vodičovi po absolvovaní kurzu chýbajú dostatočné skúsenosti.

Výnimkou sú možno pretekári, ktorí šoférujú celý život a absolvovanie kurzu je pre nich len formalitou. Aj tí sa však musia naučiť jazdiť v premávke.

Za krátky čas, strávený za volantom v autoškole, sa môžete naučiť akurát základy. Pamätám si, ako sme pri nástupe na kurz dostali papier veľkosti A4 so základnými informáciami o spôsobe riadenia auta.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Radili sme podľa tachometra, nie otáčok

Okrem iného tam boli rozpísané rýchlosti, pri ktorých máme radiť jednotlivé prevodové stupne. Majiteľovi nešlo o to naučiť nás správne jazdiť, nech sadneme do akéhokoľvek auta. V prvom rade chcel, aby sme dosiahli na jeho autách čo najnižšiu spotrebu.

Takže sme všetci povinne ovládali teóriu, ktorá navyše nič nemala spoločné s praxou. Jazdili sme povinne v nízkych otáčkach s podtočeným motorom. Otáčkomer bol v prvých Fabiach asi zbytočný. Našťastie nás k tomu nenútili všetci inštruktori dotyčnej autoškoly.

Čerešničkou na torte boli záverečné skúšky. Bolo to prvýkrát, čo som absolvoval jazdu priamo s majiteľom. Moja záverečná cesta, na základe ktorej mi vydali vodičský preukaz, trvala asi 7 minút.

Počas jazdy som si v miernom strese dával pozor na všetko. V prvom rade bezpečnostný pás, nezabudnúť na smerovku a hlavne neprekročiť povolenú rýchlosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Bez porušenia predpisov som túto “dlhú“ jazdu s až jednou križovatkou zvládol. Aj tak mi vodičské oprávnenie po správnosti nemali vydať.

Inštruktor, natlačený na palubnej doske, mi totiž v jednom momente poskytol nepovolenú pomoc. Prekvapil ma svojím zásahom a brzdením pred tou jednou križovatkou. Tak fajn, položil som nohu na brzdu, podradil a odbočil. Nakoniec mi bolo vyčítané, že táto križovatka sa dá prejsť aj na trojke.

Celkovo bola úspešnosť v našom kurze vysoká. Aj nálada majiteľa a policajta sa zdala podozrivo dobrá.

Prečítajte si tiež: Neprešla autoškolou, lebo jej inštruktor pomohol. Podľa nej nemusel Čítajte 

Ako sa zmenila za asi 13 rokov kvalita autoškôl, je bez osobnej skúsenosti ťažké posúdiť. Čerstvý vodič by však určite nemal mať problém so základným ovládaním auta.

Škola šmyku je vítanou nadstavbou

Otázky typu, čo mám zaradené, kedy mám preradiť a kto má prednosť, by mali byť tabu. Inštruktori to však nemajú ľahké a naučiť niekoho za pár hodín šoférovať, sa nemusí vždy podariť.

Skryť Vypnúť reklamu

Po absolvovaní autoškoly je vítanou nadstavbou škola šmyku. Keď nie priamo s profesionálmi, tak je dobré si odskúšať správanie auta v limitných situáciách niekde na uzavretej ploche.

Najlepší šmyk je ten, ktorý nedostaneme, ale spoliehať sa na to úplne nedá. Stačí, že sa čierny ľad vyskytne nečakane v strede zákruty, lebo zrovna tam došiel cestárom posypový materiál a nepríjemné prekvapenie je na svete. K nešťastiu pritom netreba ani veľkú rýchlosť.

Skúsenosť so zvládaním šmyku a naučené reakcie môžu zabrániť škodám na majetku a hlavne na zdraví.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 323
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 16 593
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 134
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 611
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 881
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 902
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 630
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 531
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 456
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 241
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vodičské preukazy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson