Ako vás učili radiť rýchlosti v autoškole? Mňa zle

Majiteľovi nešlo o to naučiť nás správne jazdiť, zaujímala ho hlavne spotreba jeho áut.

Ilustračné(Zdroj: TASR)

Je minimálna šanca, aby z autoškoly prišiel na cesty výborne pripravený vodič. Môže sa stretnúť výborný inštruktor s talentovaným žiakom, a aj tak novému vodičovi po absolvovaní kurzu chýbajú dostatočné skúsenosti.

Výnimkou sú možno pretekári, ktorí šoférujú celý život a absolvovanie kurzu je pre nich len formalitou. Aj tí sa však musia naučiť jazdiť v premávke.

Za krátky čas, strávený za volantom v autoškole, sa môžete naučiť akurát základy. Pamätám si, ako sme pri nástupe na kurz dostali papier veľkosti A4 so základnými informáciami o spôsobe riadenia auta.

Radili sme podľa tachometra, nie otáčok

Okrem iného tam boli rozpísané rýchlosti, pri ktorých máme radiť jednotlivé prevodové stupne. Majiteľovi nešlo o to naučiť nás správne jazdiť, nech sadneme do akéhokoľvek auta. V prvom rade chcel, aby sme dosiahli na jeho autách čo najnižšiu spotrebu.

Takže sme všetci povinne ovládali teóriu, ktorá navyše nič nemala spoločné s praxou. Jazdili sme povinne v nízkych otáčkach s podtočeným motorom. Otáčkomer bol v prvých Fabiach asi zbytočný. Našťastie nás k tomu nenútili všetci inštruktori dotyčnej autoškoly.

Čerešničkou na torte boli záverečné skúšky. Bolo to prvýkrát, čo som absolvoval jazdu priamo s majiteľom. Moja záverečná cesta, na základe ktorej mi vydali vodičský preukaz, trvala asi 7 minút.

Počas jazdy som si v miernom strese dával pozor na všetko. V prvom rade bezpečnostný pás, nezabudnúť na smerovku a hlavne neprekročiť povolenú rýchlosť.

Bez porušenia predpisov som túto “dlhú“ jazdu s až jednou križovatkou zvládol. Aj tak mi vodičské oprávnenie po správnosti nemali vydať.

Inštruktor, natlačený na palubnej doske, mi totiž v jednom momente poskytol nepovolenú pomoc. Prekvapil ma svojím zásahom a brzdením pred tou jednou križovatkou. Tak fajn, položil som nohu na brzdu, podradil a odbočil. Nakoniec mi bolo vyčítané, že táto križovatka sa dá prejsť aj na trojke.

Celkovo bola úspešnosť v našom kurze vysoká. Aj nálada majiteľa a policajta sa zdala podozrivo dobrá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Neprešla autoškolou, lebo jej inštruktor pomohol. Podľa nej nemusel

Ako sa zmenila za asi 13 rokov kvalita autoškôl, je bez osobnej skúsenosti ťažké posúdiť. Čerstvý vodič by však určite nemal mať problém so základným ovládaním auta.

Škola šmyku je vítanou nadstavbou

Otázky typu, čo mám zaradené, kedy mám preradiť a kto má prednosť, by mali byť tabu. Inštruktori to však nemajú ľahké a naučiť niekoho za pár hodín šoférovať, sa nemusí vždy podariť.

Po absolvovaní autoškoly je vítanou nadstavbou škola šmyku. Keď nie priamo s profesionálmi, tak je dobré si odskúšať správanie auta v limitných situáciách niekde na uzavretej ploche.

Najlepší šmyk je ten, ktorý nedostaneme, ale spoliehať sa na to úplne nedá. Stačí, že sa čierny ľad vyskytne nečakane v strede zákruty, lebo zrovna tam došiel cestárom posypový materiál a nepríjemné prekvapenie je na svete. K nešťastiu pritom netreba ani veľkú rýchlosť.

Skúsenosť so zvládaním šmyku a naučené reakcie môžu zabrániť škodám na majetku a hlavne na zdraví.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 404
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 570
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 843
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 762
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 728
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 868
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 944
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  9. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 779
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 618

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal voličom skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia aj deťom, ktorých rodičia to v riadnom termíne odmietli.

EKONOMIKA

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Neprehliadnite tiež

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.

BMW radu M si čoskoro s manuálnou prevodovkou nekúpite

Klasická manuálna, ako i dvojspojková prevodovka DTC budú minulosťou.

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop