BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák sa v posledných dňoch ukazuje na verejnosti v autách so zatmavenými sklami predných dverí. Tmavé fólie na predných dverách právne predpisy všeobecne nepovoľujú.
Vo Volkswagene Touareg so zatmavenými sklami sa tento rok objavil minister, keď prichádzal na rokovanie predsedníctva Smeru na Súmračnej ulici (titulná foto). Na rovnakom type auta sa nechal vidieť aj premiér Fico po rokovaní s členmi strany Sieť tesne po voľbách.
Tento týždeň zas minister vnútra pred kamerami nastúpil do zatmaveného BMW X5.
V oboch prípadoch ide s najväčšou pravdepodobnosťou o autá, ktoré patria polícii, niektorému ministerstvu či inému štátnemu orgánu. Napriek tomu však ide o osobný výber ministra - ktorý v dnešnej situácii môže vyvolať negatívne ohlasy.
V prvom rade - ukazovať sa s autom upraveným spôsobom, ktorý zákon bežným autám nepovoľuje, môže byť vnímané ako zbytočná provokácia. Aj keď majú tieto autá nepochybne výnimku udelenú Ministerstvom dopravy, vysielajú už na prvý pohľad signál, že pre ministerskú ochranku bežné zákony celkom neplatia.
Všetký námietky o bezpečnosti komplikuje napríklad fakt, že autá majú spomenuté výnimky na fólie nalepené vpredu, napriek tomu, že minister Kaliňák či iní členovia vlády sedávajú vzadu. A bezpečnosťou môže v snahe o fólie v predu rovnako argumentovať aj bežný vodič, tomu to však nepomôže.
Hlavne nenápadne
Môžeme sa zamyslieť aj nad tým, aký majú bezpečnostný význam - hoci táto úvaha je čisto teoretická, keďže Slovensko nie je považované za rizikové územie s hrozbou teroristického útoku. Spoločnosti, ktoré sa venujú bezpečnej preprave dôležitých osôb tvrdia, že autá prepravujúce tieto osoby my mali byť čo najnenápadnejšie.
Teória totiž znie, že najlepšou obranou je nenápadnosť - ak niekto bojí únosu, mal by sa chovať tak, aby ho možní únosci ani nedokázali spoznať. Preto sa na bezpečnú prepravu uprednostňujú skôr "bežné" SUV ako práve BMW X5 alebo Volkswagen Touareg pred luxusnými limuzínami ako Mercedes-Benz triedy S či dokonca Rolls-Royce alebo Bentley.
Pre porovnanie - služobné autá, ktoré využívajú ministri majú zatmavené len zadné okná. Pancierové Audi A8, ktoré patrí úradu na ochranu ústavných činiteľov, nemá zatmavené predné a dokonca ani zadné okná.

Inými slovami - aj keď by zatmavené predné okná mali chrániť posádku, vo výsledku môžu skôr pritiahnuť neželané pohľady a upozorniť na to, že v aute sa preváža niekto, kto nepochybuje o svojom veľkom význame.
Pripomenieme si ešte, ako je upravená inštalácia fólií na okná v prípade bežných áut.
Čitateľka Monika sa pýta:
Dobrý deň, mám jednu prosbu. Potrebovali by sme na naše vozidlo nalepiť tónované fólie, aby sme predišli krádežiam materiálu a náradia, ktoré sa nachádzajú vo vozidle. Potrebujeme k tomu nejaký súhlas od Krajského dopravného inšpektorátu? Alebo to môže lepiť hocijaká spoločnosť?
Autá bez výnimky udelenej ministerstvom dopravy si môžu tmavé autofólie nechať nainštalovať len na okná od B-stĺpika dozadu - na okná zadných dverí, zadné bočné okná a zadné okno. Okná predných dverí (aj ostatné bočné a zadné) môžu byť vybavené čírymi bezpečnostnými fóliami, ktoré nie sú tmavé, no bývajú vybavené UV filtrom.
Na prednom okne nesmie byť žiadna - ani číra bezpečnostná - fóila, môže však byť vybavené zatemňovacím pásom (pozri citované ustanovenia nižšie).
Zápis do techničáku netreba, osobitnú kartičku áno
Vo všeobecnosti je proces lepenia trvalých fólií jednoduchý. Na inštaláciu fólií nepotrebujete žiadne povolenie ani ich netreba zapisovať do technického preukazu. Musíte k nim však mať homologizačnú (niekde registračnú) kartu autofólií.
Homologizačnú kartu by vám mala vydať spoločnosť, ktorá vám bude fólie lepiť. Táto karta preukazuje, že nainštalované fólie sú typovo schválené a môžu sa používať. Kartu potom budete predkladať spolu s ostatnými dokladmi pri policajnej kontrole.
Môžete si vybrať ktorúkoľvek z tých spoločností, ktoré vám ku autofóliám vydajú aj túto kartu.
Čitateľ Jakub sa pýta:
Dobrý deň, čítal som článok o fóliách na autá a našiel som elektrostatické fólie. Sú to clony, ktoré sa dajú dať kedykoľvek dole a naspäť, nie je potrebná žiadna montáž odborníkom a sú teda veľmi lacnou alternatívou ku klasickým fóliám. Nespĺňajú podmienky kladené na fólie v zákone, tým sa skôr podobajú clonám textilným, ktoré sa uchytávajú prísavkou, prípadne roletkám a ak som správne pochopil, tie nie sú zákonom nijako regulované a teda ich používať môžem na zadnom alebo bočnom zadnom okne.
Prosím o pomoc s vyložením zákona, prípadne dostatočné argumenty, ktoré by obstáli v prípade cestnej kontroly.
Opýtajte sa aj vy. Otázky posielajte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.
Roletky, sieťky s prísavkami a podobné dočasné slnečné clony náš zákon a vyhláška výslovne nerozpoznávajú.
My by sme vychádzali z toho, že podľa citovaného § 4 odseku (5) musia byť dodržené podmienky uvedeného predpisu, ak ide o "'úpravy a opravy zasklenia vozidiel". Za "úpravu a opravu" môžeme považovať odbornú montáž autofólie, no nalepenie textilnej clony či jednoduchej dočasnéj fólie pod termín "úprava" pravdepodobne nespadá.
Priepustnosť vám slovenskí policajti nezmerajú
Myslíme si, že tieto dočasné fólie môžete používať na bočných a zadných oknách tak, ako to povoľuje vyhláška. V prípade ich inštalácie by sme si však dali veľký pozor na to, aby nehrozilo ich odlepenie pri sťahovaní a poškodenie celého mechanizmu sťahovania okien.
Na záver pripomíname, že polícia v Českej republike používa špeciálne zariadenia na meranie priepustnosti autofólií, ktorými kontroluje podozrivé autofólie a "bezpečnostné fólie" na predných oknách. Slovenskí policajti takéto zariadenia zatiaľ nemajú.
Vyhláška Ministerstva dopravy č. 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách
§ 4 Výhľad z miesta vodiča a spätné zrkadlá
(1) Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča.
(2) Na zasklené plochy vozidla možno pripevňovať fólie, ktoré sú schválené a označené schvaľovacou značkou.
(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel, napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
a) zatemňovací pás určený pre čelné sklo vozidla musí byť umiestnený mimo vzťažnej plochy čelného skla tak, aby sa zabezpečila ochrana proti oslneniu s plynulým prechodom zo 75 % na najmenej 40 % priepustnosti svetla vrátane skla alebo bez plynulého prechodu najmenej 50 % priepustnosti svetla vrátane skla; zatemňovací pás môže zasahovať najviac 100 mm od vrchného okraja čelného skla po celej jeho šírke a nesmie pohlcovať farbu návestných svetiel a svetelných signálov,
b) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M1 a N1 možno použiť na zadné bočné sklá a na zadné sklo s podmienkou, že vozidlo je vybavené pravým vonkajším spätným zrkadlom alebo iným zariadením, ktoré zabezpečí nepriamy výhľad z vozidla,
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo; musia umožniť najmenej 50 % priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,
d) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na iných vozidlách, ako sú uvedené v písmenách b) a c), možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo,
e) bezpečnostné fólie na ochranu proti prerazeniu skla možno použiť na zasklených plochách vozidiel kategórie M1 a N okrem čelného skla.
(4) Umiestnenie fólií, dodatočné tónovanie skiel a vykonávanie úprav zasklených plôch, ktoré majú za následok zníženie priepustnosti svetla, nie je povolené na čelnom skle a na predných bočných sklách vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca okrem zatemňovacieho pásu podľa odseku 3 písm. a) a okrem použitia bezpečnostných fólií podľa odseku 3 písm. e).
(5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel, ktoré majú za následok zníženie svetelnej priepustnosti, možno vykonávať iba pri dodržaní podmienok podľa predpisu EHK č. 43.5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel možno vykonávať len mimo vzťažnej plochy „A“ čelného skla. Technológiou úpravy a opravy zasklených plôch vozidiel musí sa zabezpečiť, aby sklo v opravovanom mieste nemenilo farbu predmetov, návestných svetiel a svetelných signálov.
(6) Motorové vozidlo musí byť vybavené vonkajšími spätnými zrkadlami alebo iným zariadením, ktoré zabezpečí nepriamy výhľad z vozidla na sledovanie cesty za vozidlom a vedľa seba na každej strane vozidla. Ak prípojné vozidlo svojimi rozmermi po pripojení k ťažnému vozidlu neumožňuje vodičovi riadny výhľad z miesta vodiča vonkajšími spätnými zrkadlami, musí byť ťažné vozidlo vybavené doplnkovými spätnými zrkadlami s väčším vysunutím alebo iným zariadením, ktoré zabezpečí riadny výhľad.