SME
Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Kaliňák má na aute tmavé fólie na predných oknách. Môžete ich mať aj vy?

Aj keď majú tmavé fólie zvýšiť bezpečnosť a ukryť posádku, v skutočnosti zbytočne lákajú pozornosť.

21. marec 2016: Robert Kaliňák prichádza na rokovanie predsedníctva strany Smer.21. marec 2016: Robert Kaliňák prichádza na rokovanie predsedníctva strany Smer. (Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák sa v posledných dňoch ukazuje na verejnosti v autách so zatmavenými sklami predných dverí. Tmavé fólie na predných dverách právne predpisy všeobecne nepovoľujú.

Vo Volkswagene Touareg so zatmavenými sklami sa tento rok objavil minister, keď prichádzal na rokovanie predsedníctva Smeru na Súmračnej ulici (titulná foto). Na rovnakom type auta sa nechal vidieť aj premiér Fico po rokovaní s členmi strany Sieť tesne po voľbách.

Tento týždeň zas minister vnútra pred kamerami nastúpil do zatmaveného BMW X5.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V oboch prípadoch ide s najväčšou pravdepodobnosťou o autá, ktoré patria polícii, niektorému ministerstvu či inému štátnemu orgánu. Napriek tomu však ide o osobný výber ministra - ktorý v dnešnej situácii môže vyvolať negatívne ohlasy.

V prvom rade - ukazovať sa s autom upraveným spôsobom, ktorý zákon bežným autám nepovoľuje, môže byť vnímané ako zbytočná provokácia. Aj keď majú tieto autá nepochybne výnimku udelenú Ministerstvom dopravy, vysielajú už na prvý pohľad signál, že pre ministerskú ochranku bežné zákony celkom neplatia.

Všetký námietky o bezpečnosti komplikuje napríklad fakt, že autá majú spomenuté výnimky na fólie nalepené vpredu, napriek tomu, že minister Kaliňák či iní členovia vlády sedávajú vzadu. A bezpečnosťou môže v snahe o fólie v predu rovnako argumentovať aj bežný vodič, tomu to však nepomôže.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavne nenápadne

Môžeme sa zamyslieť aj nad tým, aký majú bezpečnostný význam - hoci táto úvaha je čisto teoretická, keďže Slovensko nie je považované za rizikové územie s hrozbou teroristického útoku. Spoločnosti, ktoré sa venujú bezpečnej preprave dôležitých osôb tvrdia, že autá prepravujúce tieto osoby my mali byť čo najnenápadnejšie.

Teória totiž znie, že najlepšou obranou je nenápadnosť - ak niekto bojí únosu, mal by sa chovať tak, aby ho možní únosci ani nedokázali spoznať. Preto sa na bezpečnú prepravu uprednostňujú skôr "bežné" SUV ako práve BMW X5 alebo Volkswagen Touareg pred luxusnými limuzínami ako Mercedes-Benz triedy S či dokonca Rolls-Royce alebo Bentley.

Pre porovnanie - služobné autá, ktoré využívajú ministri majú zatmavené len zadné okná. Pancierové Audi A8, ktoré patrí úradu na ochranu ústavných činiteľov, nemá zatmavené predné a dokonca ani zadné okná.

SkryťVypnúť reklamu

Inými slovami - aj keď by zatmavené predné okná mali chrániť posádku, vo výsledku môžu skôr pritiahnuť neželané pohľady a upozorniť na to, že v aute sa preváža niekto, kto nepochybuje o svojom veľkom význame.

Pripomenieme si ešte, ako je upravená inštalácia fólií na okná v prípade bežných áut.

Autá bez výnimky udelenej ministerstvom dopravy si môžu tmavé autofólie nechať nainštalovať len na okná od B-stĺpika dozadu - na okná zadných dverí, zadné bočné okná a zadné okno. Okná predných dverí (aj ostatné bočné a zadné) môžu byť vybavené čírymi bezpečnostnými fóliami, ktoré nie sú tmavé, no bývajú vybavené UV filtrom.

Na prednom okne nesmie byť žiadna - ani číra bezpečnostná - fóila, môže však byť vybavené zatemňovacím pásom (pozri citované ustanovenia nižšie).

SkryťVypnúť reklamu

Zápis do techničáku netreba, osobitnú kartičku áno

Vo všeobecnosti je proces lepenia trvalých fólií jednoduchý. Na inštaláciu fólií nepotrebujete žiadne povolenie ani ich netreba zapisovať do technického preukazu. Musíte k nim však mať homologizačnú (niekde registračnú) kartu autofólií.

Homologizačnú kartu by vám mala vydať spoločnosť, ktorá vám bude fólie lepiť. Táto karta preukazuje, že nainštalované fólie sú typovo schválené a môžu sa používať. Kartu potom budete predkladať spolu s ostatnými dokladmi pri policajnej kontrole.

Môžete si vybrať ktorúkoľvek z tých spoločností, ktoré vám ku autofóliám vydajú aj túto kartu.

Roletky, sieťky s prísavkami a podobné dočasné slnečné clony náš zákon a vyhláška výslovne nerozpoznávajú.

My by sme vychádzali z toho, že podľa citovaného § 4 odseku (5) musia byť dodržené podmienky uvedeného predpisu, ak ide o "'úpravy a opravy zasklenia vozidiel". Za "úpravu a opravu" môžeme považovať odbornú montáž autofólie, no nalepenie textilnej clony či jednoduchej dočasnéj fólie pod termín "úprava" pravdepodobne nespadá.

SkryťVypnúť reklamu

Priepustnosť vám slovenskí policajti nezmerajú

Myslíme si, že tieto dočasné fólie môžete používať na bočných a zadných oknách tak, ako to povoľuje vyhláška. V prípade ich inštalácie by sme si však dali veľký pozor na to, aby nehrozilo ich odlepenie pri sťahovaní a poškodenie celého mechanizmu sťahovania okien.

Na záver pripomíname, že polícia v Českej republike používa špeciálne zariadenia na meranie priepustnosti autofólií, ktorými kontroluje podozrivé autofólie a "bezpečnostné fólie" na predných oknách. Slovenskí policajti takéto zariadenia zatiaľ nemajú.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  3. Dôležitosť duševnej pohody
  4. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  2. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  3. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  8. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 8 453
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 265
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 148
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 934
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 851
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 833
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 083
  8. Dôležitosť duševnej pohody 3 499
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Za to všetko môže prezidentka a Sulík a médiá.

Máme takého ministra vnútra, volá sa Roman Mikulec. To je dobre.


2. okt
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Parlament si zvolil pomalý rozklad.


1 h
Ukrajinka Oksana Ovčiniková, ktorá už dva roky čaká na transplantovanie obličky.

Za obličku dostanú Ukrajinci niekoľkonásobok svojho ročného príjmu.


a 1 ďalší 3. okt
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 16 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


2 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  2. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  3. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  4. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  5. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  6. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  7. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  8. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 161
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 941
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 373
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 529
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 996
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 726
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 469
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 748
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu