SME
Streda, 27. máj, 2020 | Meniny má IvetaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Seat Ateca ukazuje, že platforma MQB funguje aj na vyššom podvozku

Na rovnakom základe príde budúci rok aj sedemmiestne SUV od Škody.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Na modulárnej platforme MQB donedávna nevzniklo ani jedno SUV. Aktuálne prichádzajú na trh tri - Volkswagen Tiguan, Seat Ateca a Audi Q2, pričom azda najočakávanješia Škoda Kodiaq už klope na dvere.

Naše prvé stretnutie s SUV na platforme MQB sa udialo za volantom Seatu Ateca v okolí Barcelony. Ateca v nás zanechala pozitívne dojmy.

Za skratkou MQB sa skrýva jedna z najsilnejších zbraní koncernu Volkswagen. Ide o modulárnu platformu podlahy auta a princíp unifikácie použitých dielov naprieč modelmi.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka MQB tak Volkswagen výrazne šetrí náklady na vývoj a výskum, zjednodušuje výrobu a maximalizuje zisky. Platformu MQB uviedol koncern v roku 2012 a odvtedy na nej vzniklo vyše 30 rôznych modelov a karosárskych verzií - od rodinných áut a manažérskych sedanov až po športové kupé a kabriolety. Na SUV sme si museli počkať najdlhšie.

Zaujímavé je, že Seat Ateca sa nemontuje v Španielsku, ale v tej istej továrni v českej obci Kvasiny, kde bude vznikať aj Škoda Kodiaq. Škoda ale bude väčšia - kabína pojme až sedem pasažierov.

Vyzerá ako SUV od Seatu

Kto čakal, že Seat Ateca prinesie revolučný dizajn, bude trochu sklamaný. Rysy Atecy vychádzajú z modelu Leon - a to je dobre, pretože Seat Leon s jeho ostrými hranami považujeme za jedno z najkrajších áut koncernu.

Skryť Vypnúť reklamu

Na tlačovej konferencii nás zaujalo práve rozprávanie dizajnéra, ktorý opisoval, ako rôzne línie na aute ovplyvňujú naše vnímanie proporcií a ťažiska. Takmer v nás zanechal pocit, akoby prvé SUV od Seatu bol len vydarený optický klam.

Lichobežníkový otvor v prednom nárazníku napríklad auto spredu opticky rozširuje a zdvíha. Linka, ktorá sa tiahne dookola celou kapotou, jej pridáva na objeme a mohutnosti. Nelakované spodné diely karosérie zvyšujú vnímané ťažisko auta, takže auto pôsobí terénnejšie.

V skutočnosti je jeho svetlá výška 187 milimetrov v tejto triede štandardná, rovnako ako pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou typu Haldex, dostupný pre vybrané motory. Tie slabšie si musia vystačiť z pohonom predných kolies.

Všetky technologické hračky dneška

Dôležitejšia než terénne ambície je pre zákazníkov bohatá výbava, v ktorej nesmie chýbať nič z toho, čo dnes ponúka konkurencia. (Hlavným rivalom Atecy budú Hyundai Tucson a Kia Sportage, o ktoré je - aj vďaka agresívnej cenovej politike - na Slovensku veľký záujem.)

Skryť Vypnúť reklamu

Spomedzi asistenčných systémov má Seat v ponuke dištančný tempomat, systém na udržiavanie v jazdnom pruhu aj asistent na jazdu v zápche; spomenúť musíme aj výborné 360° kamery. Z komfortných prvkov je v ponuke napríklad elektrické otváranie kufra (bezdotykové - stačí kopnúť nohou pod nárazník), miesto na bezdrôtové nabíjanie telefónu či všetky druhy konektivity, ktorú zákazníci očakávajú.

V interiéri miesto skutočne pre piatich

Príjemne prekvapení ostávame po nastúpení do interiéru. Sedí sa, samozrejme, o niečo vyššie, než v bežnom aute, no pocitu robustnosti prispieva najmä vysoká palubná doska a vysoká hrana bočných okien.

V okolí vodiča je dostatok odkladacích priestorov, chválime aj príkladnú ergonómiu a rozmiestnenie ovládacích prvkov a tlačidiel. V interiéri nás tiež zaujali obklady a časti čalúnenia v odtieňoch hnedej, ktoré dodávajú interiéru trochu "dobrodružný" nádych a sú príjemnou zmenou oproti tradičným odtieňom šedej.

Skryť Vypnúť reklamu

Obzvlášť oceňujeme zadnú lavicu, ktorá je navrhnutá tak, aby sa na ňu skutočne zmestili traja cestujúci vedľa seba. Tí budú mať dosť miesta na hlavu, nohy aj ramená, deti však môžu mať kvôli vysokej línii bočných okien horší výhľad.

Batožinový priestor je priestranný a dobre tvarovaný. Seaty Ateca s pohonom prednej nápravy používajú priestorovo úspornejšie zavesenie zadných kolies s torznou tyčou - v kufri im tak ostalo miesto na dojazdovú rezervu a dvojté dno. Multilink, ktorý majú Atecy-štvorkolky, dvíha dno kufra vyššie.

Pohon štyroch kolies dobrý, dvoch kolies lepší

Základnou motorizáciou Atecy bude trojvalec 1,0 TSI, ktorý sme nedávno vyskúšali v Škode Octavia. S ním by mala cenovka Seatu začínať na sume 16 990 eur.

Prečítajte si tiež: Prvá jazda: Trojvalec 1,0 TSI v Škode Octavia vyniká kultúrou chodu Čítajte 

My sme najviac času strávili so 150-koňovým motorom 1.4 TSI, ktorý bol spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tento motor považujeme za ideálnu voľbu - Ateca je s ním agilná a výborne sedí na ceste.

Skryť Vypnúť reklamu

Motor je veľmi tichý a celkom pružný - v nižších otáčkach má miernu turbodieru, no ťahá až do obmedzovača. Pomáha mu tiež dobre odstupňovaná prevodovka s príkladným radením rýchlostí.

Nemali sme tiež žiadne výhrady voči fungovaniu systému štart-stop. Spotreba by sa s týmto motorom mohla pohybovať od 6 litrov mimo mesta do 7 litrov v meste.

Najväčšou devízou Atecy s benzínovým motorom je jej nízka váha - len 1359 kilogramov vrátane vodiča. Na dobrom správaní auta sa podieľa aj výborne nastavené ESP s elektronickou uzávierkou diferenciálu XDS+. Napriek vyššiemu podvozku sa Ateca nakláňa len minimálne.

Diesel hlavne mimo mesta a do terénu

Mierne sklamanie nás čakalo po presadnutí do dieselovej motorizácie. 190-koňový dvojliter s pohonom všetkých kolies a DSG je ťažší o celých 230 kíl. Oproti benzínovej predokolke pôsobí naftová Ateca ťažkopádnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľkú silu motoru rozhodne nemôžeme uprieť, no naftový motor je hlučnejší a pohyb po meste nemotornejší. Dôvodom je najmä zlá spolupráca motora, prevodovky DSG a systému štart-stop. Ten treba po naštartovaní vypnúť a auto sa správa oveľa príjemnejšie.

Kombinácia dieselu, automatu a pohonu 4x4 však má výhodu v teréne. Seat Ateca ponúka pre štvorkolky špeciálny terénny režim, ktorý dovolí kolesám mierny preklz a odlišne reaguje na pokyny plynového pedálu.

Skúšali sme ho na prekážkovej dráhe a musíme skonštatovať, že funguje naozaj dobre. Pri jazde v teréne je často najslabším prvkom šofér a tento režim významne pomáha vyhladzovať šoférske chyby.

Na emócie priestor neostal

Seat Ateca v nás zanechal veľmi dobrý prvý dojem a so správnym motorom ide o veľmi príjemné a dokonca celkom zábavné auto. Máme však jednu výčitku - a síce celkom filozofickú.

Skryť Vypnúť reklamu

Seat Ateca je totižto výsledkom korporátnej excelovej tabuľky, nie produktom vášne a emócií. Ateca bola účelovo vyrobená tak, aby spĺňala všetky požiadavky kladené na moderný crossover, dobre sa predávala a vyrábala zisk.

Na tom  samozrejme nie je nič zlé, no okrem "nemecky" solídneho dojmu by sme chceli z auta cítiť, že konštruktéri v ňom nechali aj trochu svojho srdca. Takto nám ostáva len pekné SUV, ktoré výborne jazdí, má všetku modernú výbavu a pohodlný a priestranný interiér.

Seat Ateca
Motor1.4 TSI 150 HP ACT2.0 TDI 190 HP DSG 4drive 
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)110(150) / 5000-6000140(190) / 3500-4000 
Krút. moment - Nm / pri otáčkach (ot./min)250 / 1500-3500400 / 1750-3250
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)8,57,5
Spotreba - výrobca (l/100km)5,45,0
Objem palivovej nádrže (l)5055
Objem batožinového priestoru510485
Rozmer pneumatík215/50 R18225/45 R19
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)1359 / 5411589 / 541
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2638; 4363; 1841; 1601

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyberte si tú správnu dezinfekciu šetrnú k pokožke
  2. Ako posilniť imunitu?
  3. Rastislav Velič: Vďaka našej novej zmenke sme opäť priekopníkmi
  4. Benzín alebo akumulátor? Mýty a fakty
  5. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  6. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  8. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  9. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  10. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  1. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  2. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  3. Plyn v domácnosti? Aj malé zmeny vám znížia účty za energie!
  4. dm nahrádza jednorazové plastové tašky novou taškou Durabag
  5. Vodárne reagujú
  6. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  7. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  8. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  9. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  10. Benzín alebo akumulátor? Mýty a fakty
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 15 915
  2. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 15 720
  3. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 12 425
  4. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 800
  5. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 706
  6. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 10 125
  7. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 10 117
  8. 3 pravidlá pre ochranu trávnika v čase letných horúčav 10 073
  9. Ako vytriediť Mekáč doma? 10 072
  10. Magazín zdravia s rúškom na ochranu tváre len za 2,99 € 9 984
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: SUV

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Seat
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Exminister Robert Kaliňák.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dnes nás čaká revolúcia v dobýjaní vesmíru

Práve odštartovali nové vesmírne preteky.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini je na križovatke

Buď má Pellegrini pomery za a proti spočítané, ale je rozhodnutý spáliť za sebou mosty.

Peter Schutz
Členovia misie Demo-2 Robert Behnken (vľavo) a Douglas Hurleys pri prípravách na stredajší let. Budú prví astronauti, ktorí poletia v komerčnej vesmírnej lodi.

Neprehliadnite tiež

Testy Euro NCAP prechádzajú najväčšimi zmenami za desaťročie

Po 23 rokoch sa mení bariéra pri teste čiastočnej čelnej zrážky.

Nová pohyblivá bariéra používaná v testoch Euro NCAP.

Renault oseká ponuku, skončí aj najdlhšie predávaný model

Automobilka radšej investuje do nových SUV.

Renault Scénic
Toyota RAV4 z roku 1994.
Opel Mokka