Prvá jazda: Seat Ateca ukazuje, že platforma MQB funguje aj na vyššom podvozku

Na rovnakom základe príde budúci rok aj sedemmiestne SUV od Škody.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Na modulárnej platforme MQB donedávna nevzniklo ani jedno SUV. Aktuálne prichádzajú na trh tri - Volkswagen Tiguan, Seat Ateca a Audi Q2, pričom azda najočakávanješia Škoda Kodiaq už klope na dvere.

Naše prvé stretnutie s SUV na platforme MQB sa udialo za volantom Seatu Ateca v okolí Barcelony. Ateca v nás zanechala pozitívne dojmy.

Za skratkou MQB sa skrýva jedna z najsilnejších zbraní koncernu Volkswagen. Ide o modulárnu platformu podlahy auta a princíp unifikácie použitých dielov naprieč modelmi.

Vďaka MQB tak Volkswagen výrazne šetrí náklady na vývoj a výskum, zjednodušuje výrobu a maximalizuje zisky. Platformu MQB uviedol koncern v roku 2012 a odvtedy na nej vzniklo vyše 30 rôznych modelov a karosárskych verzií - od rodinných áut a manažérskych sedanov až po športové kupé a kabriolety. Na SUV sme si museli počkať najdlhšie.

Zaujímavé je, že Seat Ateca sa nemontuje v Španielsku, ale v tej istej továrni v českej obci Kvasiny, kde bude vznikať aj Škoda Kodiaq. Škoda ale bude väčšia - kabína pojme až sedem pasažierov.

Vyzerá ako SUV od Seatu

Kto čakal, že Seat Ateca prinesie revolučný dizajn, bude trochu sklamaný. Rysy Atecy vychádzajú z modelu Leon - a to je dobre, pretože Seat Leon s jeho ostrými hranami považujeme za jedno z najkrajších áut koncernu.

Na tlačovej konferencii nás zaujalo práve rozprávanie dizajnéra, ktorý opisoval, ako rôzne línie na aute ovplyvňujú naše vnímanie proporcií a ťažiska. Takmer v nás zanechal pocit, akoby prvé SUV od Seatu bol len vydarený optický klam.

Lichobežníkový otvor v prednom nárazníku napríklad auto spredu opticky rozširuje a zdvíha. Linka, ktorá sa tiahne dookola celou kapotou, jej pridáva na objeme a mohutnosti. Nelakované spodné diely karosérie zvyšujú vnímané ťažisko auta, takže auto pôsobí terénnejšie.

V skutočnosti je jeho svetlá výška 187 milimetrov v tejto triede štandardná, rovnako ako pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou typu Haldex, dostupný pre vybrané motory. Tie slabšie si musia vystačiť z pohonom predných kolies.

Všetky technologické hračky dneška

Dôležitejšia než terénne ambície je pre zákazníkov bohatá výbava, v ktorej nesmie chýbať nič z toho, čo dnes ponúka konkurencia. (Hlavným rivalom Atecy budú Hyundai Tucson a Kia Sportage, o ktoré je - aj vďaka agresívnej cenovej politike - na Slovensku veľký záujem.)

Spomedzi asistenčných systémov má Seat v ponuke dištančný tempomat, systém na udržiavanie v jazdnom pruhu aj asistent na jazdu v zápche; spomenúť musíme aj výborné 360° kamery. Z komfortných prvkov je v ponuke napríklad elektrické otváranie kufra (bezdotykové - stačí kopnúť nohou pod nárazník), miesto na bezdrôtové nabíjanie telefónu či všetky druhy konektivity, ktorú zákazníci očakávajú.

V interiéri miesto skutočne pre piatich

Príjemne prekvapení ostávame po nastúpení do interiéru. Sedí sa, samozrejme, o niečo vyššie, než v bežnom aute, no pocitu robustnosti prispieva najmä vysoká palubná doska a vysoká hrana bočných okien.

V okolí vodiča je dostatok odkladacích priestorov, chválime aj príkladnú ergonómiu a rozmiestnenie ovládacích prvkov a tlačidiel. V interiéri nás tiež zaujali obklady a časti čalúnenia v odtieňoch hnedej, ktoré dodávajú interiéru trochu "dobrodružný" nádych a sú príjemnou zmenou oproti tradičným odtieňom šedej.

Obzvlášť oceňujeme zadnú lavicu, ktorá je navrhnutá tak, aby sa na ňu skutočne zmestili traja cestujúci vedľa seba. Tí budú mať dosť miesta na hlavu, nohy aj ramená, deti však môžu mať kvôli vysokej línii bočných okien horší výhľad.

Batožinový priestor je priestranný a dobre tvarovaný. Seaty Ateca s pohonom prednej nápravy používajú priestorovo úspornejšie zavesenie zadných kolies s torznou tyčou - v kufri im tak ostalo miesto na dojazdovú rezervu a dvojté dno. Multilink, ktorý majú Atecy-štvorkolky, dvíha dno kufra vyššie.

Pohon štyroch kolies dobrý, dvoch kolies lepší

Základnou motorizáciou Atecy bude trojvalec 1,0 TSI, ktorý sme nedávno vyskúšali v Škode Octavia. S ním by mala cenovka Seatu začínať na sume 16 990 eur.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Prvá jazda: Trojvalec 1,0 TSI v Škode Octavia vyniká kultúrou chodu

My sme najviac času strávili so 150-koňovým motorom 1.4 TSI, ktorý bol spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tento motor považujeme za ideálnu voľbu - Ateca je s ním agilná a výborne sedí na ceste.

Motor je veľmi tichý a celkom pružný - v nižších otáčkach má miernu turbodieru, no ťahá až do obmedzovača. Pomáha mu tiež dobre odstupňovaná prevodovka s príkladným radením rýchlostí.

Nemali sme tiež žiadne výhrady voči fungovaniu systému štart-stop. Spotreba by sa s týmto motorom mohla pohybovať od 6 litrov mimo mesta do 7 litrov v meste.

Najväčšou devízou Atecy s benzínovým motorom je jej nízka váha - len 1359 kilogramov vrátane vodiča. Na dobrom správaní auta sa podieľa aj výborne nastavené ESP s elektronickou uzávierkou diferenciálu XDS+. Napriek vyššiemu podvozku sa Ateca nakláňa len minimálne.

Diesel hlavne mimo mesta a do terénu

Mierne sklamanie nás čakalo po presadnutí do dieselovej motorizácie. 190-koňový dvojliter s pohonom všetkých kolies a DSG je ťažší o celých 230 kíl. Oproti benzínovej predokolke pôsobí naftová Ateca ťažkopádnejšie.

Veľkú silu motoru rozhodne nemôžeme uprieť, no naftový motor je hlučnejší a pohyb po meste nemotornejší. Dôvodom je najmä zlá spolupráca motora, prevodovky DSG a systému štart-stop. Ten treba po naštartovaní vypnúť a auto sa správa oveľa príjemnejšie.

Kombinácia dieselu, automatu a pohonu 4x4 však má výhodu v teréne. Seat Ateca ponúka pre štvorkolky špeciálny terénny režim, ktorý dovolí kolesám mierny preklz a odlišne reaguje na pokyny plynového pedálu.

Skúšali sme ho na prekážkovej dráhe a musíme skonštatovať, že funguje naozaj dobre. Pri jazde v teréne je často najslabším prvkom šofér a tento režim významne pomáha vyhladzovať šoférske chyby.

Na emócie priestor neostal

Seat Ateca v nás zanechal veľmi dobrý prvý dojem a so správnym motorom ide o veľmi príjemné a dokonca celkom zábavné auto. Máme však jednu výčitku - a síce celkom filozofickú.

Seat Ateca je totižto výsledkom korporátnej excelovej tabuľky, nie produktom vášne a emócií. Ateca bola účelovo vyrobená tak, aby spĺňala všetky požiadavky kladené na moderný crossover, dobre sa predávala a vyrábala zisk.

Na tom  samozrejme nie je nič zlé, no okrem "nemecky" solídneho dojmu by sme chceli z auta cítiť, že konštruktéri v ňom nechali aj trochu svojho srdca. Takto nám ostáva len pekné SUV, ktoré výborne jazdí, má všetku modernú výbavu a pohodlný a priestranný interiér.

Seat Ateca
Motor1.4 TSI 150 HP ACT2.0 TDI 190 HP DSG 4drive 
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)110(150) / 5000-6000140(190) / 3500-4000 
Krút. moment - Nm / pri otáčkach (ot./min)250 / 1500-3500400 / 1750-3250
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)8,57,5
Spotreba - výrobca (l/100km)5,45,0
Objem palivovej nádrže (l)5055
Objem batožinového priestoru510485
Rozmer pneumatík215/50 R18225/45 R19
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)1359 / 5411589 / 541
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2638; 4363; 1841; 1601

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 719
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 588
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 054
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 490
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 578
  6. Splnený sen 2 243
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 933
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 182
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 128
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 034

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

TECH

Microsoft vydal veľkú aktualizáciu pre Windows. Pozrite si novinky

???????Je zadarmo pre všetkých používateľov Windows 10.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.