Prvá jazda: Seat Ateca ukazuje, že platforma MQB funguje aj na vyššom podvozku

Na rovnakom základe príde budúci rok aj sedemmiestne SUV od Škody.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Na modulárnej platforme MQB donedávna nevzniklo ani jedno SUV. Aktuálne prichádzajú na trh tri - Volkswagen Tiguan, Seat Ateca a Audi Q2, pričom azda najočakávanješia Škoda Kodiaq už klope na dvere.

Naše prvé stretnutie s SUV na platforme MQB sa udialo za volantom Seatu Ateca v okolí Barcelony. Ateca v nás zanechala pozitívne dojmy.

Za skratkou MQB sa skrýva jedna z najsilnejších zbraní koncernu Volkswagen. Ide o modulárnu platformu podlahy auta a princíp unifikácie použitých dielov naprieč modelmi.

Vďaka MQB tak Volkswagen výrazne šetrí náklady na vývoj a výskum, zjednodušuje výrobu a maximalizuje zisky. Platformu MQB uviedol koncern v roku 2012 a odvtedy na nej vzniklo vyše 30 rôznych modelov a karosárskych verzií - od rodinných áut a manažérskych sedanov až po športové kupé a kabriolety. Na SUV sme si museli počkať najdlhšie.

Zaujímavé je, že Seat Ateca sa nemontuje v Španielsku, ale v tej istej továrni v českej obci Kvasiny, kde bude vznikať aj Škoda Kodiaq. Škoda ale bude väčšia - kabína pojme až sedem pasažierov.

Vyzerá ako SUV od Seatu

Kto čakal, že Seat Ateca prinesie revolučný dizajn, bude trochu sklamaný. Rysy Atecy vychádzajú z modelu Leon - a to je dobre, pretože Seat Leon s jeho ostrými hranami považujeme za jedno z najkrajších áut koncernu.

Na tlačovej konferencii nás zaujalo práve rozprávanie dizajnéra, ktorý opisoval, ako rôzne línie na aute ovplyvňujú naše vnímanie proporcií a ťažiska. Takmer v nás zanechal pocit, akoby prvé SUV od Seatu bol len vydarený optický klam.

Lichobežníkový otvor v prednom nárazníku napríklad auto spredu opticky rozširuje a zdvíha. Linka, ktorá sa tiahne dookola celou kapotou, jej pridáva na objeme a mohutnosti. Nelakované spodné diely karosérie zvyšujú vnímané ťažisko auta, takže auto pôsobí terénnejšie.

V skutočnosti je jeho svetlá výška 187 milimetrov v tejto triede štandardná, rovnako ako pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou typu Haldex, dostupný pre vybrané motory. Tie slabšie si musia vystačiť z pohonom predných kolies.

Všetky technologické hračky dneška

Dôležitejšia než terénne ambície je pre zákazníkov bohatá výbava, v ktorej nesmie chýbať nič z toho, čo dnes ponúka konkurencia. (Hlavným rivalom Atecy budú Hyundai Tucson a Kia Sportage, o ktoré je - aj vďaka agresívnej cenovej politike - na Slovensku veľký záujem.)

Spomedzi asistenčných systémov má Seat v ponuke dištančný tempomat, systém na udržiavanie v jazdnom pruhu aj asistent na jazdu v zápche; spomenúť musíme aj výborné 360° kamery. Z komfortných prvkov je v ponuke napríklad elektrické otváranie kufra (bezdotykové - stačí kopnúť nohou pod nárazník), miesto na bezdrôtové nabíjanie telefónu či všetky druhy konektivity, ktorú zákazníci očakávajú.

V interiéri miesto skutočne pre piatich

Príjemne prekvapení ostávame po nastúpení do interiéru. Sedí sa, samozrejme, o niečo vyššie, než v bežnom aute, no pocitu robustnosti prispieva najmä vysoká palubná doska a vysoká hrana bočných okien.

V okolí vodiča je dostatok odkladacích priestorov, chválime aj príkladnú ergonómiu a rozmiestnenie ovládacích prvkov a tlačidiel. V interiéri nás tiež zaujali obklady a časti čalúnenia v odtieňoch hnedej, ktoré dodávajú interiéru trochu "dobrodružný" nádych a sú príjemnou zmenou oproti tradičným odtieňom šedej.

Obzvlášť oceňujeme zadnú lavicu, ktorá je navrhnutá tak, aby sa na ňu skutočne zmestili traja cestujúci vedľa seba. Tí budú mať dosť miesta na hlavu, nohy aj ramená, deti však môžu mať kvôli vysokej línii bočných okien horší výhľad.

Batožinový priestor je priestranný a dobre tvarovaný. Seaty Ateca s pohonom prednej nápravy používajú priestorovo úspornejšie zavesenie zadných kolies s torznou tyčou - v kufri im tak ostalo miesto na dojazdovú rezervu a dvojté dno. Multilink, ktorý majú Atecy-štvorkolky, dvíha dno kufra vyššie.

Pohon štyroch kolies dobrý, dvoch kolies lepší

Základnou motorizáciou Atecy bude trojvalec 1,0 TSI, ktorý sme nedávno vyskúšali v Škode Octavia. S ním by mala cenovka Seatu začínať na sume 16 990 eur.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Prvá jazda: Trojvalec 1,0 TSI v Škode Octavia vyniká kultúrou chodu

My sme najviac času strávili so 150-koňovým motorom 1.4 TSI, ktorý bol spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tento motor považujeme za ideálnu voľbu - Ateca je s ním agilná a výborne sedí na ceste.

Motor je veľmi tichý a celkom pružný - v nižších otáčkach má miernu turbodieru, no ťahá až do obmedzovača. Pomáha mu tiež dobre odstupňovaná prevodovka s príkladným radením rýchlostí.

Nemali sme tiež žiadne výhrady voči fungovaniu systému štart-stop. Spotreba by sa s týmto motorom mohla pohybovať od 6 litrov mimo mesta do 7 litrov v meste.

Najväčšou devízou Atecy s benzínovým motorom je jej nízka váha - len 1359 kilogramov vrátane vodiča. Na dobrom správaní auta sa podieľa aj výborne nastavené ESP s elektronickou uzávierkou diferenciálu XDS+. Napriek vyššiemu podvozku sa Ateca nakláňa len minimálne.

Diesel hlavne mimo mesta a do terénu

Mierne sklamanie nás čakalo po presadnutí do dieselovej motorizácie. 190-koňový dvojliter s pohonom všetkých kolies a DSG je ťažší o celých 230 kíl. Oproti benzínovej predokolke pôsobí naftová Ateca ťažkopádnejšie.

Veľkú silu motoru rozhodne nemôžeme uprieť, no naftový motor je hlučnejší a pohyb po meste nemotornejší. Dôvodom je najmä zlá spolupráca motora, prevodovky DSG a systému štart-stop. Ten treba po naštartovaní vypnúť a auto sa správa oveľa príjemnejšie.

Kombinácia dieselu, automatu a pohonu 4x4 však má výhodu v teréne. Seat Ateca ponúka pre štvorkolky špeciálny terénny režim, ktorý dovolí kolesám mierny preklz a odlišne reaguje na pokyny plynového pedálu.

Skúšali sme ho na prekážkovej dráhe a musíme skonštatovať, že funguje naozaj dobre. Pri jazde v teréne je často najslabším prvkom šofér a tento režim významne pomáha vyhladzovať šoférske chyby.

Na emócie priestor neostal

Seat Ateca v nás zanechal veľmi dobrý prvý dojem a so správnym motorom ide o veľmi príjemné a dokonca celkom zábavné auto. Máme však jednu výčitku - a síce celkom filozofickú.

Seat Ateca je totižto výsledkom korporátnej excelovej tabuľky, nie produktom vášne a emócií. Ateca bola účelovo vyrobená tak, aby spĺňala všetky požiadavky kladené na moderný crossover, dobre sa predávala a vyrábala zisk.

Na tom  samozrejme nie je nič zlé, no okrem "nemecky" solídneho dojmu by sme chceli z auta cítiť, že konštruktéri v ňom nechali aj trochu svojho srdca. Takto nám ostáva len pekné SUV, ktoré výborne jazdí, má všetku modernú výbavu a pohodlný a priestranný interiér.

Seat Ateca
Motor1.4 TSI 150 HP ACT2.0 TDI 190 HP DSG 4drive 
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)110(150) / 5000-6000140(190) / 3500-4000 
Krút. moment - Nm / pri otáčkach (ot./min)250 / 1500-3500400 / 1750-3250
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)8,57,5
Spotreba - výrobca (l/100km)5,45,0
Objem palivovej nádrže (l)5055
Objem batožinového priestoru510485
Rozmer pneumatík215/50 R18225/45 R19
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)1359 / 5411589 / 541
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2638; 4363; 1841; 1601

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 602
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 427
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 325
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 915
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 012
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 449
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 398
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 274
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 564
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 027

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.