ALMATY, BRATISLAVA. Autá so spaľovacími motormi nevynikajú veľkou odolnosťou voči vode. Sacie potrubie motora je uložené relatívne nízko (ak sa nebavíme o špeicálnych off-roadových úpravách) a ak sa do potrubia dostane miesto vzduchu voda, môže spôsobiť zadretie či dokonca vážne poškodenie motora (tzv. hydrolock).
Medzi ďalšie súčiastky citlivé na vodu patrí autobatéria, skrinka s poistkami a riadiaca jednotka auta. Všeobecné pravidlo hovorí, že s autom sa môžete brodiť do výšky jeho pneumatík.
Sú na tom ale elektromobily lepšie? Majiteľ Tesly Model S z Kazachstanu sa rozhodol o tom presvedčiť osobne, hlási portál Electrek. Šofér sa prebrodil cez zaplavený tunel v meste Almaty, v ktorom zostali beznádejne stáť viaceré autá na benzín a naftu.
Video ukazuje, že Tesla sa cez tunel dostala bez problémov. Po výjazde z neho šofér zopárkrát strhol volantom zo strany na stranu - asi chcel napodobniť psa, ktorý sa otriasa, keď vyjde z vody.
K incidentu sa - ako inak - vyjadril aj riaditeľ a zakladateľ Tesly Elon Musk. Podľa neho je Tesla schopná dokonca krátkodobo plávať (!), pretože na vode sa vznáša a kolesá vedia autu dodať potrebný ťah aj vo vode. Rozhodne to však neodporúča.
Loading
...
O skutočnej plavbe máme isté pochybnosti - najmä s ohľadom na váhu Modelu S - vyše 2,1 tony. Obdivujeme však, že v zložitej elektronike auta nenastal žiaden skrat - hoci samotné batérie sú podľa výrobcu vodotesné.
Šťastie však radšej nepokúšajte. Jeden Model S ostal po záplavách nefunkčný a bol predaný v aukcii. Súčasný majiteľ sa ho snaží už šiesty miesiac opraviť - aktuálne jzbiera náhradné diely na výmenu celého batériového kompletu aj elektromotorov.