SME
Sobota, 10. apríl, 2021 | Meniny má IgorKrížovkyKrížovky

Ktoré miesto v autobuse je najbezpečnejšie?

Niektoré miesta sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

(Zdroj: Flickr / CC Benjamin Goodger)

BRATISLAVA. Obetujte trochu komfortu a dobrý výhľad výmenou za bezpečnosť. Najbezpečnejšie miesta na sedenie v autobuse sú tie v uličke v strede autobusu, hovoria odborníci.

Povinnosť využívať bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách, ktoré sú nimi vybavené, sa v diaľkových autobusoch obyčajne nekontroluje. Autobusy vyrobené po roku 2002 pritom musia mať pásy umiestnené na všetkých sedadlách.

Staršie autobusy či autobusy obsluhujúce prímestské spoje ich stále nemusia mať. Viaceré školy si už bezpečnostné pásy v autobuse kladú ako podmienku pri výbere prepravcu na školský výlet.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Je na pasažieroch, či sa pripútajú

Cestujúci zvyčajne nepoužívajú pásy celú cestu, konštatuje hovorca spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj. "V našich autobusoch svieti transparent upozorňujúci na povinnosť pripútania, pripomíname ho aj na obrazovkách v opierkach sedadiel. Pred odjazdom ešte stevardka prekontroluje pasažierov, či sú pripútaní," hovorí.

"Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť."

Zákon o cestnej premávke

Počas jazdy však používanie pásov nikto nekontroluje. "Samozrejme, cestujúci sa môže na nevyhnutný čas odpútať, keď chce ísť na toaletu alebo vytiahnuť si niečo z poličky nad hlavou."

Za nedodržiavanie pravidla o používaní bezpečnostných pásov hrozí na Slovensku na základe zákona o cestnej premávke a platného sadzobníka pokuta 50 eur. Rovnaká povinnosť platí aj vo všetkých krajinách Európskej únie.

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad v susednom Rakúsku pri cestnej kontrole pokutujú policajti aj nepripútaných spolucestujúcich v osobných autách.

Niektoré sedadlá sú bezpečnejšie

Pri haváriách autobusu sa mení riziko zranení v závislosti od miesta, ktoré si pasažier vyberie. Odborníci odporúčajú vybrať si miesto v uličke v strede autobusu.

"Sú tam vystavení nižšiemu riziku poranenia z rozbitého skla a poloha v strede autobusu ich chráni relatívne viac než ostatných v prípade čelného nárazu alebo zrážky zozadu," hovorí Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného. "Cestujúci na týchto sedadlách sú tiež menej ohrození z hľadiska uväznenia tela pri deformácii."

Prečítajte si tiež: V Srbsku havaroval slovenský autobus. Zahynulo päť ľudí Čítajte 

Platí to len pre diaľkové autobusy, v ktorých sa nenachádzajú napríklad držadlá ako v MHD. "Práve tie spôsobujú ujmy na zdraví v prípade kolízie," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Zachrániť 7300 životov

Nepoužívanie bezpečnostných pásov je príčinou asi 17 percent úmrtí pri dopravných nehodách, hovoria štatistiky Európskej únie. Ich dôsledné používanie by pritom mohlo v krajinách EÚ ročne zachrániť 7300 životov.

Podľa amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), ktorý patrí pod federálne ministerstvo dopravy, môže používanie bezpečnostného pásu v autobuse znížiť riziko úmrtia pri prevrátení až o 77 percent.

To je zároveň dôvod, prečo sa o bezpečnostných pásoch nikdy nehovorí v súvislosti s MHD - pri nehodách v mestských rýchlostiach sa autobusy zvyčajne neprevrátia.

Americké úrady odporúčajú pásy len krátko

V Spojených štátoch amerických nastala v prípade používania pásov v autobusoch významná zmena v roku 2015. Bezpečnostné pásy v osobných autách sú v USA povinné od roku 1968.

Skryť Vypnúť reklamu

Až do roku 2015 sa bezpečnostné pásy v školských autobusoch neodporúčali.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky argumentoval tým, že v autobuse deti sedia - v porovnaní s autami - vzpriamene a pred sebou majú relatívne málo miesta. V prípade čelného nárazu ich odhodí do sedadla pred nimi, ktoré ich energiu pohltí - ako veľmi primitívny airbag.

Dvadsaťtonová karoséria školského autobusu je zároveň schopná pohltiť viac sily ako dvojtonové auto, takže na cestujúce deti sa neprenáša až toľko energie z nárazu.

Úrad však zmenil názor a podľa Marka R. Rosekinda z NHTSA sa agentúra bude usilovať o zavedenie povinných trojbodových pásov vo všetkých amerických školských autobusoch.

Úrad je totiž presvedčený, že bezpečnostné pásy zachraňujú životy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 617
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 773
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 445
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 203
  5. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 13 693
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 520
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 128
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 036
  9. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 445
  10. Platí zákaz cestovania. BUBO pozýva do Ománu 6 001
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako vidí spätne reláciu s Dominikou Cibulkovou? A ako sa jej žije ako slobodnej matke počas pandémie?

23 h
Boris Kollár počas dovolenky s Jurajom Ondrejčákom a Tomášom Rajeckým na Kube.

Obaja sú obvinení z korupcie.

21 h
Očkovanie proti Covidu-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 370-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 487 obetí.

10 h
Komentár Petra Schutza

Kto tu pácha svinstvá

Peter Schutz

Matovič zavádza na každom metri.

7 h

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr