SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Ktoré miesto v autobuse je najbezpečnejšie?

Niektoré miesta sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

(Zdroj: Flickr / CC Benjamin Goodger)

BRATISLAVA. Obetujte trochu komfortu a dobrý výhľad výmenou za bezpečnosť. Najbezpečnejšie miesta na sedenie v autobuse sú tie v uličke v strede autobusu, hovoria odborníci.

Povinnosť využívať bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách, ktoré sú nimi vybavené, sa v diaľkových autobusoch obyčajne nekontroluje. Autobusy vyrobené po roku 2002 pritom musia mať pásy umiestnené na všetkých sedadlách.

Staršie autobusy či autobusy obsluhujúce prímestské spoje ich stále nemusia mať. Viaceré školy si už bezpečnostné pásy v autobuse kladú ako podmienku pri výbere prepravcu na školský výlet.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Je na pasažieroch, či sa pripútajú

Cestujúci zvyčajne nepoužívajú pásy celú cestu, konštatuje hovorca spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj. "V našich autobusoch svieti transparent upozorňujúci na povinnosť pripútania, pripomíname ho aj na obrazovkách v opierkach sedadiel. Pred odjazdom ešte stevardka prekontroluje pasažierov, či sú pripútaní," hovorí.

"Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť."

Zákon o cestnej premávke

Počas jazdy však používanie pásov nikto nekontroluje. "Samozrejme, cestujúci sa môže na nevyhnutný čas odpútať, keď chce ísť na toaletu alebo vytiahnuť si niečo z poličky nad hlavou."

Za nedodržiavanie pravidla o používaní bezpečnostných pásov hrozí na Slovensku na základe zákona o cestnej premávke a platného sadzobníka pokuta 50 eur. Rovnaká povinnosť platí aj vo všetkých krajinách Európskej únie.

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad v susednom Rakúsku pri cestnej kontrole pokutujú policajti aj nepripútaných spolucestujúcich v osobných autách.

Niektoré sedadlá sú bezpečnejšie

Pri haváriách autobusu sa mení riziko zranení v závislosti od miesta, ktoré si pasažier vyberie. Odborníci odporúčajú vybrať si miesto v uličke v strede autobusu.

"Sú tam vystavení nižšiemu riziku poranenia z rozbitého skla a poloha v strede autobusu ich chráni relatívne viac než ostatných v prípade čelného nárazu alebo zrážky zozadu," hovorí Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného. "Cestujúci na týchto sedadlách sú tiež menej ohrození z hľadiska uväznenia tela pri deformácii."

Prečítajte si tiež: V Srbsku havaroval slovenský autobus. Zahynulo päť ľudí Čítajte 

Platí to len pre diaľkové autobusy, v ktorých sa nenachádzajú napríklad držadlá ako v MHD. "Práve tie spôsobujú ujmy na zdraví v prípade kolízie," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Zachrániť 7300 životov

Nepoužívanie bezpečnostných pásov je príčinou asi 17 percent úmrtí pri dopravných nehodách, hovoria štatistiky Európskej únie. Ich dôsledné používanie by pritom mohlo v krajinách EÚ ročne zachrániť 7300 životov.

Podľa amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), ktorý patrí pod federálne ministerstvo dopravy, môže používanie bezpečnostného pásu v autobuse znížiť riziko úmrtia pri prevrátení až o 77 percent.

To je zároveň dôvod, prečo sa o bezpečnostných pásoch nikdy nehovorí v súvislosti s MHD - pri nehodách v mestských rýchlostiach sa autobusy zvyčajne neprevrátia.

Americké úrady odporúčajú pásy len krátko

V Spojených štátoch amerických nastala v prípade používania pásov v autobusoch významná zmena v roku 2015. Bezpečnostné pásy v osobných autách sú v USA povinné od roku 1968.

Skryť Vypnúť reklamu

Až do roku 2015 sa bezpečnostné pásy v školských autobusoch neodporúčali.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky argumentoval tým, že v autobuse deti sedia - v porovnaní s autami - vzpriamene a pred sebou majú relatívne málo miesta. V prípade čelného nárazu ich odhodí do sedadla pred nimi, ktoré ich energiu pohltí - ako veľmi primitívny airbag.

Dvadsaťtonová karoséria školského autobusu je zároveň schopná pohltiť viac sily ako dvojtonové auto, takže na cestujúce deti sa neprenáša až toľko energie z nárazu.

Úrad však zmenil názor a podľa Marka R. Rosekinda z NHTSA sa agentúra bude usilovať o zavedenie povinných trojbodových pásov vo všetkých amerických školských autobusoch.

Úrad je totiž presvedčený, že bezpečnostné pásy zachraňujú životy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 493
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 623
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 408
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 745
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 216
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 982
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 822
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 503
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 236
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Viaceré mestá hlásia preťažené odberné miesta

Začalo sa plošné testovanie obyvateľov Slovenska.

Obyvatelia v meste Stará Turá pred budovou Domu kultúry Javorina počas operácie Spoločná zodpovednosť, ktorá by mala zabezpečiť celoplošné testovanie obyvateľov Slovenska, antigénovým testom na COVID-19.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L