SME
Pondelok, 29. máj, 2023 | Meniny má Vilma
reklama

Ktoré miesto v autobuse je najbezpečnejšie?

Niektoré miesta sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

(Zdroj: Flickr / CC Benjamin Goodger)

BRATISLAVA. Obetujte trochu komfortu a dobrý výhľad výmenou za bezpečnosť. Najbezpečnejšie miesta na sedenie v autobuse sú tie v uličke v strede autobusu, hovoria odborníci.

Povinnosť využívať bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách, ktoré sú nimi vybavené, sa v diaľkových autobusoch obyčajne nekontroluje. Autobusy vyrobené po roku 2002 pritom musia mať pásy umiestnené na všetkých sedadlách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Staršie autobusy či autobusy obsluhujúce prímestské spoje ich stále nemusia mať. Viaceré školy si už bezpečnostné pásy v autobuse kladú ako podmienku pri výbere prepravcu na školský výlet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je na pasažieroch, či sa pripútajú

Cestujúci zvyčajne nepoužívajú pásy celú cestu, konštatuje hovorca spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj. "V našich autobusoch svieti transparent upozorňujúci na povinnosť pripútania, pripomíname ho aj na obrazovkách v opierkach sedadiel. Pred odjazdom ešte stevardka prekontroluje pasažierov, či sú pripútaní," hovorí.

"Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť."

Zákon o cestnej premávke

Počas jazdy však používanie pásov nikto nekontroluje. "Samozrejme, cestujúci sa môže na nevyhnutný čas odpútať, keď chce ísť na toaletu alebo vytiahnuť si niečo z poličky nad hlavou."

Za nedodržiavanie pravidla o používaní bezpečnostných pásov hrozí na Slovensku na základe zákona o cestnej premávke a platného sadzobníka pokuta 50 eur. Rovnaká povinnosť platí aj vo všetkých krajinách Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad v susednom Rakúsku pri cestnej kontrole pokutujú policajti aj nepripútaných spolucestujúcich v osobných autách.

Niektoré sedadlá sú bezpečnejšie

Pri haváriách autobusu sa mení riziko zranení v závislosti od miesta, ktoré si pasažier vyberie. Odborníci odporúčajú vybrať si miesto v uličke v strede autobusu.

"Sú tam vystavení nižšiemu riziku poranenia z rozbitého skla a poloha v strede autobusu ich chráni relatívne viac než ostatných v prípade čelného nárazu alebo zrážky zozadu," hovorí Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného. "Cestujúci na týchto sedadlách sú tiež menej ohrození z hľadiska uväznenia tela pri deformácii."

Prečítajte si tiež: V Srbsku havaroval slovenský autobus. Zahynulo päť ľudí Čítajte 

Platí to len pre diaľkové autobusy, v ktorých sa nenachádzajú napríklad držadlá ako v MHD. "Práve tie spôsobujú ujmy na zdraví v prípade kolízie," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zachrániť 7300 životov

Nepoužívanie bezpečnostných pásov je príčinou asi 17 percent úmrtí pri dopravných nehodách, hovoria štatistiky Európskej únie. Ich dôsledné používanie by pritom mohlo v krajinách EÚ ročne zachrániť 7300 životov.

Podľa amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), ktorý patrí pod federálne ministerstvo dopravy, môže používanie bezpečnostného pásu v autobuse znížiť riziko úmrtia pri prevrátení až o 77 percent.

To je zároveň dôvod, prečo sa o bezpečnostných pásoch nikdy nehovorí v súvislosti s MHD - pri nehodách v mestských rýchlostiach sa autobusy zvyčajne neprevrátia.

Americké úrady odporúčajú pásy len krátko

V Spojených štátoch amerických nastala v prípade používania pásov v autobusoch významná zmena v roku 2015. Bezpečnostné pásy v osobných autách sú v USA povinné od roku 1968.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až do roku 2015 sa bezpečnostné pásy v školských autobusoch neodporúčali.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky argumentoval tým, že v autobuse deti sedia - v porovnaní s autami - vzpriamene a pred sebou majú relatívne málo miesta. V prípade čelného nárazu ich odhodí do sedadla pred nimi, ktoré ich energiu pohltí - ako veľmi primitívny airbag.

Dvadsaťtonová karoséria školského autobusu je zároveň schopná pohltiť viac sily ako dvojtonové auto, takže na cestujúce deti sa neprenáša až toľko energie z nárazu.

Úrad však zmenil názor a podľa Marka R. Rosekinda z NHTSA sa agentúra bude usilovať o zavedenie povinných trojbodových pásov vo všetkých amerických školských autobusoch.

Úrad je totiž presvedčený, že bezpečnostné pásy zachraňujú životy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  4. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  5. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  6. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  7. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  8. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  1. Vyhrajte elektrokolobežku SENCOR s tipom od Romana!
  2. Art, Terra, Duo: SodaStream prichádza s novými prístrojmi
  3. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  4. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  5. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  6. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  7. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  8. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 823
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 797
  3. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 610
  4. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 5 213
  5. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 100
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 2 849
  7. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 476
  8. Viete, prečo existuje hmyz? Vďačíme mu za jedlo aj čistý vzduch 2 202
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Štefanová
  2. Věra Tepličková: Politický útok na Borisa
  3. Jozef Varga: Z hardrocku, bluesrocku pri relaxácii si rád vypočujem aj ZZ Top
  4. Michael Achberger: Revolučným prístupom k zázračne štíhlym bokom: Tajomstvá, ktoré ženy typu 'hruška' musia poznať!
  5. Ivan Čáni: Poslanec NR SR vs. občan SR.
  6. Andrea Vörösová: J. A. Komenský... a ako ďalej?
  7. Soňa Kallová: Máme rovnaké podkarpatské korene. Podobnú súčasnosť. Máme aj rovnakú budúcnosť?
  8. Tina Gažovičová: Nemusíme vynachádzať koleso - ani pri inkluzívnom vzdelávaní
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 182
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 839
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 345
  4. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 11 791
  5. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 6 730
  6. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 394
  7. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 5 487
  8. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 4 974
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu