SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Mercedes nacistického pohlavára z roku 1938 ide do dražby

V aute sa viezol Reinhard Heydrich, keď bol na neho spáchaný atentát.

(Zdroj: campenauktioner.hibid.com)

Písal sa 27. máj 1942, keď česko-slovenskí výsadkári Jozef Gabčík a Jan Kubiš spáchali atentát na vysokého nacistického pohlavára a Ríšskeho protektora Reinharda Heydricha. Následkom zranení podľahol Heydrich o týždeň, 4.6. 1942. V rozpore s predpismi nebol jeho kabriolet Mercedes-Benz 320 opancierovaný.

O 21 rokov sa rovnaký kabriolet našiel v ruinách za opusteným ovocným sadom. Dlhé obdobie potom strávil v drevenej garáži. K súčasnému majiteľovi sa dostal Mercede-Benz 320 Cabriolet B v roku 1980.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Renovácia trvala dlhých 11 rokov a vyžiadala si 6500 hodín prác. Pri snahe o získanie náhradných dielov kontaktoval majiteľ priamo automobilku Mercedes. Tá však odpovedala, že nemá žiadne náhradné diely a toto vozidlo nebolo nikdy predané na súkromné účely.

Vo výbave vozidla boli popolníky, škrabka na topánky zabudovaná v nástupných schodíkoch, vykurovanie kabíny s funkciou rozmrazovania čelného skla a tienidlami. Toto bolo na tú dobu veľmi neštandardné výbavenie.

Viaceré opravené poškodenia sa našli na pravej strane auta. Hriadeľ zadného kolesa bol ohnutý. To korešponduje s historickými faktami, práve k tomuto kolesu hodil Jan Kubiš počas atentátu granát.

Prečítajte si tiež: Toto je 10 najdrahších áut predaných na aukciách v roku 2015 Čítajte 

Auto podrobili vyšetrovaniu a skúmaniu televízni reportéri, novinári a historici. Všetci prišli k záveru, že autá sú identické. Chýba však priamy dôkaz, z historických záznamov sa nepodarilo zistiť číslo karosérie Heydrichovho auta.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1938 sa vyrobilo iba 34 kusov tohto vozidla s desiatimi rôznymi prevedeniami karosérie. Iba jeden kabriolet B bol poslaný do Mannheimu s cieľom domontovania špecifickej výbavy, ktorú môžeme nájsť v opravenom veteráne a v minulosti aj v Heydrichovom aute.

Bez priameho dôkazu nemožno na 100 percent potvrdiť, že ide o jedno a to isté auto. Všetky podobnosti, indície a hlavne veľmi nízky počet vyrobených kusov však naznačujú, že v tomto prípade sa naozaj predáva Heydrichovo auto. Na stránke lauritzlauritzen.com si môžete pozrieť viaceré podobnosti, na ktoré majiteľ upozorňuje.

Načítavam video...

Nové auto malo v roku 1938 hodnotu 9900 ríšskych mariek. Po zrenovovaní svietil na tachometri údaj 61 024 najazdených kilometrov. V súčasnosti je to o 112-tisíc viac.

SkryťVypnúť reklamu

O pohon sa stará šesťvalec s objemom 3,4l. Maximálny výkon 78 koní umožňuje rozbehnúť toto vyše dvojtonové auto na rýchlosť 140 km/h.

Nádrž s objemom 98 litrov sa môže na dnešné pomery zdať veľká, ale vozidlo prejde v priemere 6,25 km na jeden liter paliva, čo je v prepočte spotreba 16 l/100 km.

Po renovácii účinkoval tento veterán vo viacerých filmoch. Aukcia na vozidlo už prebieha a potrvá do 25.6., v čase písania článku mala najvyššia ponuka hodnotu 1 575 000 eur dánskych korún (približne 211 800 eur).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 18 926
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 515
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 343
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 274
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 001
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 000
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 890
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 563
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


14 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Štefan Vidlár: Hríby
  3. Drahomíra Podhorcová: BANDEROVCI
  4. Věra Tepličková: Tak nám už aj Tarabu pozvali vraj ku žľabu
  5. Matej Galo: OTVORTE OČI (Rusko vs. Ukrajina)
  6. Dušan Šrámek: Štúdium v Kanade
  7. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  8. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 863
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 587
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 162
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 845
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 704
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 781
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 507
  8. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 1 963
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu