Kaliňák sa zahaľuje, dôvodom je bezpečnosť

Služobné autá, ktoré využívajú členovia vlády, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Minister vnútra je výnimkou.

21. marec 2016: Robert Kaliňák prichádza na rokovanie predsedníctva strany Smer.(Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák obľubuje autá, do ktorých nevidieť. Kým väčšina politikov a podnikateľov sa uspokojí so zatemnením zadných skiel, Kaliňák využíva autá, ktoré majú nepriehľadné aj okná vodiča a spolujazdca.

Vo Volkswagene Touareg so zatmavenými sklami prišiel už na marcové rokovanie predsedníctva Smeru na Súmračnej ulici. Minulý týždeň zas minister vnútra pred kamerami nastúpil do zatmaveného BMW X5.

Článok pokračuje pod video reklamou

Minister v bezpečí

Hoci z ákon fólie na predných sklách bežne nedovoľuje, práve vozidlá ministerstva, armády  a Policajného zboru majú výnimku. Medzi ne patrí aj v ozidlo, ktoré Kaliňák využíva, je súčasťou vozového parku Úradu na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií spadajúceho pod ministerstvo vnútra. 

„Úprava vozidiel je plne v ich kompetencii a všetky ich rozhodnutia sú súčasťou bezpečnostných opatrení,“ spresnila hovorkyňa ministerstva vnútra Andrea Dobiášová. Fólie sa používajú aj pre nepriestrelnosť, keďže zosilňujú sklá.

Napriek tomu služobné autá, ktoré využívajú ministri, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Pancierové Audi A8, ktoré patrí Úradu na ochranu ústavných činiteľov, dokonca nemá zatmavené okná vôbec.

Prečítajte si tiež: Kaliňák má na aute tmavé fólie na predných oknách. Môžete ich mať aj vy?

Poslanec s majákom

Kaliňák vysvetľoval tónované predné bočné sklá už v roku 2011, keď bol opozičným poslancom. Bránil sa, že v čase, keď viedol počas prvej vlády Roberta Fica ministerstvo vnútra, zaradil podeň aj svoje športové Audi, aby ho mohol využívať. 

Keďže však v tom čase na ňom jazdili okrem neho aj ochrankári, auto upravili a boli na sklách fólie. „Takto mi to vrátili. Myslím, že je to v poriadku,“ reagoval pre topky.sk.

Okrem fólií však vtedy do auta namontovali aj policajné majáky, ktoré  ostali pod maskou auta. Súkromné osoby ich používať nesmú. Kaliňák sa vtedy bránil, že sú nefunkčné.

„Odstránili mi strešné majáky, majáky z predného skla, ako aj celú riadiacu jednotku. Z chladiča mi neodstránili majáky preto, lebo by sa musela rozobrať celá predná časť auta,“ povedal.

Bežne nedostupné

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského majú dodatočne lepené fólie vo všeobecnosti štyri základné účely. Spevnenie skla, reklamu, ochranný filter proti UV žiareniu alebo len na zatienenie okien.

Každú dodatočnú fóliu musí podľa neho schváliť  príslušný úrad. 

„U nás sú predpisy také, že väčšina mne známych fólií je schválená len na zadné sklá, respektíve zadné bočné,“ hovorí Drahovský. Je veľmi málo fólií, ktoré sú schválené na čelné sklo alebo na sklá vodiča a spolujazdca.

Bežný človek môže mať tmavú fóliu bez problémov iba na sklách v zadnej časti auta. „Čo sa týka čelného skla, nezoženie fóliu, ktorá by bola schválená pre jeho auto,“ hovorí odborník.

Prečítajte si tiež: Vysvetlenie kauzy Bašternák. Sedem základných otázok

Potrebný je doklad

V rámci krajín EÚ musia byť všetky fólie schválené a majiteľ by sa mal vedieť preukázať preukazom, ktorý to potvrdzuje. Keď polícia vykonáva kontrolu, môže chcieť vidieť doklad.

„Dá sa to dať zapísať aj do technického preukazu, no musíte mať samostatný preukaz. Ten vystaví predajca alebo autoservis, ktorý ich nalepil,“ hovorí dopravný analytik.

Fólie, ktoré sú legálne u nás, by nemali spôsobiť problémy ani v zahraničí, zaistiť by to podľa Drahovského mal viedenský dohovor prijatý OSN.

„Ak vozidlo spĺňa parametre, ktoré sú definované u nás, ostatné štáty by to mali uznávať. Nevidím tam problém okrem situácie, keď si miestny policajt chce zarobiť, vtedy si vymyslí čokoľvek,“ hovorí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 283
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 914
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 162
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 449
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 989
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 956
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 670
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 511
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 303
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 786

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák v prípade únosu Vietnamca nikoho nezaujíma

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.