Kaliňák sa zahaľuje, dôvodom je bezpečnosť

Služobné autá, ktoré využívajú členovia vlády, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Minister vnútra je výnimkou.

21. marec 2016: Robert Kaliňák prichádza na rokovanie predsedníctva strany Smer.(Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák obľubuje autá, do ktorých nevidieť. Kým väčšina politikov a podnikateľov sa uspokojí so zatemnením zadných skiel, Kaliňák využíva autá, ktoré majú nepriehľadné aj okná vodiča a spolujazdca.

Vo Volkswagene Touareg so zatmavenými sklami prišiel už na marcové rokovanie predsedníctva Smeru na Súmračnej ulici. Minulý týždeň zas minister vnútra pred kamerami nastúpil do zatmaveného BMW X5.

Minister v bezpečí

Hoci z ákon fólie na predných sklách bežne nedovoľuje, práve vozidlá ministerstva, armády  a Policajného zboru majú výnimku. Medzi ne patrí aj v ozidlo, ktoré Kaliňák využíva, je súčasťou vozového parku Úradu na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií spadajúceho pod ministerstvo vnútra. 

„Úprava vozidiel je plne v ich kompetencii a všetky ich rozhodnutia sú súčasťou bezpečnostných opatrení,“ spresnila hovorkyňa ministerstva vnútra Andrea Dobiášová. Fólie sa používajú aj pre nepriestrelnosť, keďže zosilňujú sklá.

Napriek tomu služobné autá, ktoré využívajú ministri, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Pancierové Audi A8, ktoré patrí Úradu na ochranu ústavných činiteľov, dokonca nemá zatmavené okná vôbec.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kaliňák má na aute tmavé fólie na predných oknách. Môžete ich mať aj vy?

Poslanec s majákom

Kaliňák vysvetľoval tónované predné bočné sklá už v roku 2011, keď bol opozičným poslancom. Bránil sa, že v čase, keď viedol počas prvej vlády Roberta Fica ministerstvo vnútra, zaradil podeň aj svoje športové Audi, aby ho mohol využívať. 

Keďže však v tom čase na ňom jazdili okrem neho aj ochrankári, auto upravili a boli na sklách fólie. „Takto mi to vrátili. Myslím, že je to v poriadku,“ reagoval pre topky.sk.

Okrem fólií však vtedy do auta namontovali aj policajné majáky, ktoré  ostali pod maskou auta. Súkromné osoby ich používať nesmú. Kaliňák sa vtedy bránil, že sú nefunkčné.

„Odstránili mi strešné majáky, majáky z predného skla, ako aj celú riadiacu jednotku. Z chladiča mi neodstránili majáky preto, lebo by sa musela rozobrať celá predná časť auta,“ povedal.

Bežne nedostupné

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského majú dodatočne lepené fólie vo všeobecnosti štyri základné účely. Spevnenie skla, reklamu, ochranný filter proti UV žiareniu alebo len na zatienenie okien.

Každú dodatočnú fóliu musí podľa neho schváliť  príslušný úrad. 

„U nás sú predpisy také, že väčšina mne známych fólií je schválená len na zadné sklá, respektíve zadné bočné,“ hovorí Drahovský. Je veľmi málo fólií, ktoré sú schválené na čelné sklo alebo na sklá vodiča a spolujazdca.

Bežný človek môže mať tmavú fóliu bez problémov iba na sklách v zadnej časti auta. „Čo sa týka čelného skla, nezoženie fóliu, ktorá by bola schválená pre jeho auto,“ hovorí odborník.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vysvetlenie kauzy Bašternák. Sedem základných otázok

Potrebný je doklad

V rámci krajín EÚ musia byť všetky fólie schválené a majiteľ by sa mal vedieť preukázať preukazom, ktorý to potvrdzuje. Keď polícia vykonáva kontrolu, môže chcieť vidieť doklad.

„Dá sa to dať zapísať aj do technického preukazu, no musíte mať samostatný preukaz. Ten vystaví predajca alebo autoservis, ktorý ich nalepil,“ hovorí dopravný analytik.

Fólie, ktoré sú legálne u nás, by nemali spôsobiť problémy ani v zahraničí, zaistiť by to podľa Drahovského mal viedenský dohovor prijatý OSN.

„Ak vozidlo spĺňa parametre, ktoré sú definované u nás, ostatné štáty by to mali uznávať. Nevidím tam problém okrem situácie, keď si miestny policajt chce zarobiť, vtedy si vymyslí čokoľvek,“ hovorí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 140
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 877
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 772
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 724
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 204
  6. Kam do tepla v januári? 2 537
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 281
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 150
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 379
  10. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 1 356

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo na olympiádu nezobrali nikoho zo Slovanu

Kto sú najväčšie slovenské nádeje?

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.