Kaliňák sa zahaľuje, dôvodom je bezpečnosť

Služobné autá, ktoré využívajú členovia vlády, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Minister vnútra je výnimkou.

21. marec 2016: Robert Kaliňák prichádza na rokovanie predsedníctva strany Smer.(Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák obľubuje autá, do ktorých nevidieť. Kým väčšina politikov a podnikateľov sa uspokojí so zatemnením zadných skiel, Kaliňák využíva autá, ktoré majú nepriehľadné aj okná vodiča a spolujazdca.

Vo Volkswagene Touareg so zatmavenými sklami prišiel už na marcové rokovanie predsedníctva Smeru na Súmračnej ulici. Minulý týždeň zas minister vnútra pred kamerami nastúpil do zatmaveného BMW X5.

Minister v bezpečí

Hoci z ákon fólie na predných sklách bežne nedovoľuje, práve vozidlá ministerstva, armády  a Policajného zboru majú výnimku. Medzi ne patrí aj v ozidlo, ktoré Kaliňák využíva, je súčasťou vozového parku Úradu na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií spadajúceho pod ministerstvo vnútra. 

„Úprava vozidiel je plne v ich kompetencii a všetky ich rozhodnutia sú súčasťou bezpečnostných opatrení,“ spresnila hovorkyňa ministerstva vnútra Andrea Dobiášová. Fólie sa používajú aj pre nepriestrelnosť, keďže zosilňujú sklá.

Napriek tomu služobné autá, ktoré využívajú ministri, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Pancierové Audi A8, ktoré patrí Úradu na ochranu ústavných činiteľov, dokonca nemá zatmavené okná vôbec.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kaliňák má na aute tmavé fólie na predných oknách. Môžete ich mať aj vy?

Poslanec s majákom

Kaliňák vysvetľoval tónované predné bočné sklá už v roku 2011, keď bol opozičným poslancom. Bránil sa, že v čase, keď viedol počas prvej vlády Roberta Fica ministerstvo vnútra, zaradil podeň aj svoje športové Audi, aby ho mohol využívať. 

Keďže však v tom čase na ňom jazdili okrem neho aj ochrankári, auto upravili a boli na sklách fólie. „Takto mi to vrátili. Myslím, že je to v poriadku,“ reagoval pre topky.sk.

Okrem fólií však vtedy do auta namontovali aj policajné majáky, ktoré  ostali pod maskou auta. Súkromné osoby ich používať nesmú. Kaliňák sa vtedy bránil, že sú nefunkčné.

„Odstránili mi strešné majáky, majáky z predného skla, ako aj celú riadiacu jednotku. Z chladiča mi neodstránili majáky preto, lebo by sa musela rozobrať celá predná časť auta,“ povedal.

Bežne nedostupné

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského majú dodatočne lepené fólie vo všeobecnosti štyri základné účely. Spevnenie skla, reklamu, ochranný filter proti UV žiareniu alebo len na zatienenie okien.

Každú dodatočnú fóliu musí podľa neho schváliť  príslušný úrad. 

„U nás sú predpisy také, že väčšina mne známych fólií je schválená len na zadné sklá, respektíve zadné bočné,“ hovorí Drahovský. Je veľmi málo fólií, ktoré sú schválené na čelné sklo alebo na sklá vodiča a spolujazdca.

Bežný človek môže mať tmavú fóliu bez problémov iba na sklách v zadnej časti auta. „Čo sa týka čelného skla, nezoženie fóliu, ktorá by bola schválená pre jeho auto,“ hovorí odborník.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vysvetlenie kauzy Bašternák. Sedem základných otázok

Potrebný je doklad

V rámci krajín EÚ musia byť všetky fólie schválené a majiteľ by sa mal vedieť preukázať preukazom, ktorý to potvrdzuje. Keď polícia vykonáva kontrolu, môže chcieť vidieť doklad.

„Dá sa to dať zapísať aj do technického preukazu, no musíte mať samostatný preukaz. Ten vystaví predajca alebo autoservis, ktorý ich nalepil,“ hovorí dopravný analytik.

Fólie, ktoré sú legálne u nás, by nemali spôsobiť problémy ani v zahraničí, zaistiť by to podľa Drahovského mal viedenský dohovor prijatý OSN.

„Ak vozidlo spĺňa parametre, ktoré sú definované u nás, ostatné štáty by to mali uznávať. Nevidím tam problém okrem situácie, keď si miestny policajt chce zarobiť, vtedy si vymyslí čokoľvek,“ hovorí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 043
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 184
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 195
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 828
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 724
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 165
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 067
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia tvrdia, že podobne kroky neplánujú.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.