Kaliňák sa zahaľuje, dôvodom je bezpečnosť

Služobné autá, ktoré využívajú členovia vlády, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Minister vnútra je výnimkou.

21. marec 2016: Robert Kaliňák prichádza na rokovanie predsedníctva strany Smer.(Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák obľubuje autá, do ktorých nevidieť. Kým väčšina politikov a podnikateľov sa uspokojí so zatemnením zadných skiel, Kaliňák využíva autá, ktoré majú nepriehľadné aj okná vodiča a spolujazdca.

Vo Volkswagene Touareg so zatmavenými sklami prišiel už na marcové rokovanie predsedníctva Smeru na Súmračnej ulici. Minulý týždeň zas minister vnútra pred kamerami nastúpil do zatmaveného BMW X5.

Minister v bezpečí

Hoci z ákon fólie na predných sklách bežne nedovoľuje, práve vozidlá ministerstva, armády  a Policajného zboru majú výnimku. Medzi ne patrí aj v ozidlo, ktoré Kaliňák využíva, je súčasťou vozového parku Úradu na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií spadajúceho pod ministerstvo vnútra. 

„Úprava vozidiel je plne v ich kompetencii a všetky ich rozhodnutia sú súčasťou bezpečnostných opatrení,“ spresnila hovorkyňa ministerstva vnútra Andrea Dobiášová. Fólie sa používajú aj pre nepriestrelnosť, keďže zosilňujú sklá.

Napriek tomu služobné autá, ktoré využívajú ministri, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Pancierové Audi A8, ktoré patrí Úradu na ochranu ústavných činiteľov, dokonca nemá zatmavené okná vôbec.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kaliňák má na aute tmavé fólie na predných oknách. Môžete ich mať aj vy?

Poslanec s majákom

Kaliňák vysvetľoval tónované predné bočné sklá už v roku 2011, keď bol opozičným poslancom. Bránil sa, že v čase, keď viedol počas prvej vlády Roberta Fica ministerstvo vnútra, zaradil podeň aj svoje športové Audi, aby ho mohol využívať. 

Keďže však v tom čase na ňom jazdili okrem neho aj ochrankári, auto upravili a boli na sklách fólie. „Takto mi to vrátili. Myslím, že je to v poriadku,“ reagoval pre topky.sk.

Okrem fólií však vtedy do auta namontovali aj policajné majáky, ktoré  ostali pod maskou auta. Súkromné osoby ich používať nesmú. Kaliňák sa vtedy bránil, že sú nefunkčné.

„Odstránili mi strešné majáky, majáky z predného skla, ako aj celú riadiacu jednotku. Z chladiča mi neodstránili majáky preto, lebo by sa musela rozobrať celá predná časť auta,“ povedal.

Bežne nedostupné

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského majú dodatočne lepené fólie vo všeobecnosti štyri základné účely. Spevnenie skla, reklamu, ochranný filter proti UV žiareniu alebo len na zatienenie okien.

Každú dodatočnú fóliu musí podľa neho schváliť  príslušný úrad. 

„U nás sú predpisy také, že väčšina mne známych fólií je schválená len na zadné sklá, respektíve zadné bočné,“ hovorí Drahovský. Je veľmi málo fólií, ktoré sú schválené na čelné sklo alebo na sklá vodiča a spolujazdca.

Bežný človek môže mať tmavú fóliu bez problémov iba na sklách v zadnej časti auta. „Čo sa týka čelného skla, nezoženie fóliu, ktorá by bola schválená pre jeho auto,“ hovorí odborník.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vysvetlenie kauzy Bašternák. Sedem základných otázok

Potrebný je doklad

V rámci krajín EÚ musia byť všetky fólie schválené a majiteľ by sa mal vedieť preukázať preukazom, ktorý to potvrdzuje. Keď polícia vykonáva kontrolu, môže chcieť vidieť doklad.

„Dá sa to dať zapísať aj do technického preukazu, no musíte mať samostatný preukaz. Ten vystaví predajca alebo autoservis, ktorý ich nalepil,“ hovorí dopravný analytik.

Fólie, ktoré sú legálne u nás, by nemali spôsobiť problémy ani v zahraničí, zaistiť by to podľa Drahovského mal viedenský dohovor prijatý OSN.

„Ak vozidlo spĺňa parametre, ktoré sú definované u nás, ostatné štáty by to mali uznávať. Nevidím tam problém okrem situácie, keď si miestny policajt chce zarobiť, vtedy si vymyslí čokoľvek,“ hovorí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  3. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  4. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  5. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  6. Slováci rozhodli o najlepšom!
  7. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  8. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  9. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 131
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 117
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 999
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 4 956
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 850
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 825
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 337
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 274
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 236
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 545

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ

V Košiciach má v roku 2019 vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval, a je otázne, kto na ňom bude hrať.

KOMENTÁRE

Vláda sa futbalu vysmieva rovno do tváre

Štadión s licenciou UEFA jednoducho netreba, lebo nemá využitie.

Neprehliadnite tiež

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.