SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Kaliňák sa zahaľuje, dôvodom je bezpečnosť

Služobné autá, ktoré využívajú členovia vlády, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Minister vnútra je výnimkou.

21. marec 2016: Robert Kaliňák prichádza na rokovanie predsedníctva strany Smer.21. marec 2016: Robert Kaliňák prichádza na rokovanie predsedníctva strany Smer. (Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák obľubuje autá, do ktorých nevidieť. Kým väčšina politikov a podnikateľov sa uspokojí so zatemnením zadných skiel, Kaliňák využíva autá, ktoré majú nepriehľadné aj okná vodiča a spolujazdca.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo Volkswagene Touareg so zatmavenými sklami prišiel už na marcové rokovanie predsedníctva Smeru na Súmračnej ulici. Minulý týždeň zas minister vnútra pred kamerami nastúpil do zatmaveného BMW X5.

Minister v bezpečí

Hoci z ákon fólie na predných sklách bežne nedovoľuje, práve vozidlá ministerstva, armády  a Policajného zboru majú výnimku. Medzi ne patrí aj v ozidlo, ktoré Kaliňák využíva, je súčasťou vozového parku Úradu na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií spadajúceho pod ministerstvo vnútra. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

„Úprava vozidiel je plne v ich kompetencii a všetky ich rozhodnutia sú súčasťou bezpečnostných opatrení,“ spresnila hovorkyňa ministerstva vnútra Andrea Dobiášová. Fólie sa používajú aj pre nepriestrelnosť, keďže zosilňujú sklá.

Napriek tomu služobné autá, ktoré využívajú ministri, majú zvyčajne zatmavené len zadné okná. Pancierové Audi A8, ktoré patrí Úradu na ochranu ústavných činiteľov, dokonca nemá zatmavené okná vôbec.

Prečítajte si tiež: Kaliňák má na aute tmavé fólie na predných oknách. Môžete ich mať aj vy? Čítajte 

Poslanec s majákom

Kaliňák vysvetľoval tónované predné bočné sklá už v roku 2011, keď bol opozičným poslancom. Bránil sa, že v čase, keď viedol počas prvej vlády Roberta Fica ministerstvo vnútra, zaradil podeň aj svoje športové Audi, aby ho mohol využívať. 

Keďže však v tom čase na ňom jazdili okrem neho aj ochrankári, auto upravili a boli na sklách fólie. „Takto mi to vrátili. Myslím, že je to v poriadku,“ reagoval pre topky.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem fólií však vtedy do auta namontovali aj policajné majáky, ktoré  ostali pod maskou auta. Súkromné osoby ich používať nesmú. Kaliňák sa vtedy bránil, že sú nefunkčné.

„Odstránili mi strešné majáky, majáky z predného skla, ako aj celú riadiacu jednotku. Z chladiča mi neodstránili majáky preto, lebo by sa musela rozobrať celá predná časť auta,“ povedal.

Bežne nedostupné

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského majú dodatočne lepené fólie vo všeobecnosti štyri základné účely. Spevnenie skla, reklamu, ochranný filter proti UV žiareniu alebo len na zatienenie okien.

Každú dodatočnú fóliu musí podľa neho schváliť  príslušný úrad. 

„U nás sú predpisy také, že väčšina mne známych fólií je schválená len na zadné sklá, respektíve zadné bočné,“ hovorí Drahovský. Je veľmi málo fólií, ktoré sú schválené na čelné sklo alebo na sklá vodiča a spolujazdca.

Bežný človek môže mať tmavú fóliu bez problémov iba na sklách v zadnej časti auta. „Čo sa týka čelného skla, nezoženie fóliu, ktorá by bola schválená pre jeho auto,“ hovorí odborník.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vysvetlenie kauzy Bašternák. Sedem základných otázok Čítajte 

Potrebný je doklad

V rámci krajín EÚ musia byť všetky fólie schválené a majiteľ by sa mal vedieť preukázať preukazom, ktorý to potvrdzuje. Keď polícia vykonáva kontrolu, môže chcieť vidieť doklad.

„Dá sa to dať zapísať aj do technického preukazu, no musíte mať samostatný preukaz. Ten vystaví predajca alebo autoservis, ktorý ich nalepil,“ hovorí dopravný analytik.

Fólie, ktoré sú legálne u nás, by nemali spôsobiť problémy ani v zahraničí, zaistiť by to podľa Drahovského mal viedenský dohovor prijatý OSN.

„Ak vozidlo spĺňa parametre, ktoré sú definované u nás, ostatné štáty by to mali uznávať. Nevidím tam problém okrem situácie, keď si miestny policajt chce zarobiť, vtedy si vymyslí čokoľvek,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 689
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 603
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 837
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 975
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 270
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 192
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 092
  8. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 2 910
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


21 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  2. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  3. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  4. Irena Šimuneková: Fotohrátky 17.
  5. Anton Kaiser: Druhá adventná nedeľa
  6. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro.
  7. Peter Maroncik: Riaditeľské kvóty pre ženy nie sú teda diskrimináciou?
  8. Štefan Vidlár: Husárský kúsek
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 39 870
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 011
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 824
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 302
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 997
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 912
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 212
  8. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 018
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu