Auto je pre nás v dnešnom uponáhľanom svete veľmi dôležitou súčasťou života. Už teória z autoškoly hovorila o tom, že jeho technický stav treba skontrolovať pred každou jazdou.
Toto zrejme väčšina motoristov tak dôsledne nedodržuje. Vidieť dnes niekoho, ako pred odchodom z práce kontroluje všetky dôležité časti auta, je raritou.
V dnešných autách sú už aj tak pomaly kontrolky na všetko. Oznámia vám chybnú žiarovku, slabý tlak v pneumatike, nedostatok oleja, či blížiaci sa termín servisnej prehliadky a výmeny oleja.
Prednú kapotu otvoríme akurát, keď treba doliať kvapalinu do ostrekovačov. Aj na to vás v drahších autách dopredu upozorní kontrolka. Spolu s výmenou oleja príde na rad aj výmena filtrov, olejového aj vzduchového.
Motoristi často zabúdajú na palivový filter. Jeho výmena po najazdení predpísaného počtu kilometrov je rovnako dôležitá. Zanesený palivový filter môže obmedzovať prísun paliva do motora. V lepšom prípade dôjde k dočasnému zníženiu výkonu.
Jeho výmenu vám v servise určite pripomenú. Na palivovom filtri sa rozhodne neoplatí šetriť. V budúcnosti vám to môže ušetriť drahú dopravu. Na druhej strane netvrdíme, že čím je filter drahší, tým je lepší.
Tu môže pomôcť známy, ktorý má s výmenou palivových filtrov skúsenosť. Na trhu sa totiž objavujú aj extrémne lacné kusy. Kúpiť filter za desať eur sa podľa skúsenosti nášho čitateľa neoplatí.
Čitateľ Jozef píše:
Olej aj všetky filtre som si v minulosti vždy vymieňal sám. Práca a jednoduché opravy auta ma vždy bavili. Mám jednoduchú dielňu, kde som v minulosti zvládol prakticky akúkoľvek opravu. Časy sa zmenili s množstvom elektroniky, ktorú do áut montujú.
Navyše som si kúpil nové auto a chodil som s ním na záručné prehliadky, kde sa o všetko postarali. Popri narastajúcom množstve práce v zamestnaní mi tento systém vyhovoval.
S príchodom dôchodkového veku a skončením záruky auta som sa opäť rozhodol vrátiť k pravidelnej údržbe auta v domácich podmienkach. V miestnom servise som si objednal olej, olejový filter, peľový filter a aj palivový filter.
Suma okolo 110 eur bola viac ako priaznivá. Vôbec som si nevšimol, že palivový filter bol podozrivo lacný. Stál iba 11 eur, ale pri kúpe som účet podrobne nekontroloval.
Až keď som ho vybalil z krabice, udrelo mi do očí, že na ňom nie je napísané ani len “Made in China“. Keďže je dnes všetko zložitejšie, musel som najskôr zložiť potrubie pre nasávanie vzduchu.
Po výmene filtra auto najskôr vôbec nešlo naštartovať. S myšlienkou na zavzdušnený motor som ho napojil napriamo. Obišiel som filter a auto si priamo z nádoby potiahlo trochu nafty.
Naštartovalo. Motor som znovu vypol a všetko som zapojil. Auto síce fungovalo, ale motor viackrát zdochol a dostať ho do vysokých otáčok bol problém. Chvíľu sa zdalo, že sa situácia zlepšuje. Krátka testovacia jazda ukázala, že tomu tak nie je.
Na druhý deň som technickým benzínom vyčistil pôvodný filter a založil ho naspäť, auto šliape ako hodinky. Toto je len dočasné riešenie, pokým mi príde nový, už objednaný a rozhodne drahší palivový filter.
Nakoniec som rád, že sa chyba objavila hneď a nejazdil som so zlým filtrom a rizikom poruchy dlhšiu dobu.