SME
Pondelok, 27. január, 2020 | Meniny má Bohuš

Ako správne radiť rýchlosti?

Správny moment na preradenie sa líši v závislosti od auta, spôsobu jazdy a profilu trasy.

ilustračnéilustračné(Zdroj: Aston Martin)

Pre začiatočníka môže radenie rýchlostí pôsobiť ako hotová veda. Ak radí podľa naučených inštrukcií z papiera, tak určite príde moment, keď spraví chybu.

Rozhodnutie, kedy je správny čas na preradenie, sa totiž líši v závislosti od auta (motor, sprevodovanie), spôsobu jazdy (pokojná, alebo dynamická jazda, prípadne predbiehanie), či profilu trasy.

Prvé, s čím majú začiatočníci problém, je logicky chýbajúca rutina v základnom obsluhovaní prevodovky. Nutnosť pozrieť sa na radiacu páku, aby zistili, aký prevodový stupeň majú zaradený a rozmýšľanie ako sa radí štvorka, vytvára na začiatočníka tlak, pri ktorom ľahšie spraví chybu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Cit pre auto je dôležitý

Istotu pri radení získa časom, rovnako aj schopnosť identifikovať zaradený prevodový stupeň len na základe zvuku motora a rýchlosti bez toho, aby sa pozrel, či dotkol radiacej páky.

Sú medzi nami aj takí, ktorí si radenie natrénovali ešte ako deti. Rodičovské autá dostali zabrať, keď pri hre na pretekára “lietala“ radiaca páka zaparkovaného auta od jednotky po päťku a potom späť.

Ak aj nepatríte medzi jedincov, ktorých auto lákalo, netreba sa báť, správne radiť sa dokážete naučiť. Výhodu majú šoféri s prirodzeným citom pre auto, počas celej jazdy udržujú motor v správnych otáčkach. Práve určenie správnych otáčok je kameňom úrazu.

Napríklad, pretekár niekde na okruhu využíva otáčky, v ktorých dokáže auto najlepšie zrýchľovať, nehľadíac na spotrebu ani hlučnosť motora. Aby sme zistili v sériovom aute, kedy máme k dispozícii najvyšší výkon, musíme to len odskúšať.

Odčítaním z otáčkomera napríklad subjektívne určíme, že naše auto najlepšie zrýchľuje medzi 4 až 5-tisíc otáčkami. Bežne šofér takéto otáčky využije možno akurát pri predbiehaní, ale je dobré vedieť, ako dokáže vozidlo v prípade potreby zrýchliť.

Štandardne hľadáme kompromis medzi nízkou spotrebou, hlučnosťou, komfortom a šetrením motora. Ak si nechcete ničiť motor, nie je dobré jazdiť na príliš nízkych otáčkach.

Do kopca jazdite s vyššími otáčkami

Nízke otáčky sa často prejavujú zvýšenými vibráciami od motora a hlavne neschopnosťou auta reagovať na plyn. To znamená, že po pridaní vôbec nezrýchľuje, prípadne len veľmi neochotne. V tomto prípade treba podradiť, a tým zvýšiť otáčky motora pri rovnakej rýchlosti.

Ak ste zistili, že vášmu autu vyhovuje na rovine napríklad 1700 otáčok (motor nevibruje a na stlačenie plynu auto ešte zareaguje zrýchlením), môžete počítať s tým, že to neplatí pre jazdu do kopca.

Čím strmší kopec, tým je nutnejšie jazdiť vo vyšších otáčkach. Skúškou správnosti je opäť schopnosť vozidla zrýchliť po stlačení akcelerátora. Ak vozidlo dokonca spomaľuje, tak v tom prípade sa motor poriadne trápi a mnohé mechanické časti dostávajú zabrať.

Dole kopcom je situácia presne opačná. Motor zvládne jazdu aj v o niečo nižších otáčkach. Existuje aj výnimka, kedy sa oplatí jazdiť aj dole kopcom na vysokých otáčkach. Je to pri dlhšom zjazde zo strmého kopca (napríklad z horského priechodu), keď auto má neustále tendenciu zrýchľovať, až je šofér nútený brzdiť.

Jazdou vo vyšších otáčkach pomáha s brzdením motor, čím sa citeľne šetria brzdy. Samozrejme, netreba to preháňať a jazdiť na maximálne otáčky motora (vyznačené červeným na otáčkomeri).

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Dell offers multifaceted careers
  3. It’s not about what a company does, but how it behaves
  4. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 749
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 11 569
  3. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 10 787
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 10 620
  5. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 9 799
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 796
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 626
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 484
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 329
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 209

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér NBS Peter Kažimír.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Popierači holokaustu a obchodníci s nenávisťou sa učia predstierať, že nie sú fašisti

Veľké tragédie sa začali v jazyku.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Proces sa blíži ku koncu a znalci potvrdzujú antedatovanie

Kočnerov podpis údajne z roku 2001 je v skutočnosti oveľa mladší.

Pavol Rusko.
Stĺpček Jakuba Fila

Prvé budú zmenky, pre ktoré spoznáme rozsudok nad Kočnerom

Kauza zmenky Markízy mieri do finále.

Neprehliadnite tiež

BMW M135i posiela svojich rebelských predkov do histórie (test)

Nová koncepcia od základu všetko zmenila.

BMW M135i

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Peugeot 2008

Nové emisné normy vyháňajú Suzuki Jimny z európskeho trhu

Malý teréniak sa môže vrátiť ako dodávka.

Suzuki Jimny
Smart EQ Forfour