Ako správne radiť rýchlosti?

Správny moment na preradenie sa líši v závislosti od auta, spôsobu jazdy a profilu trasy.

ilustračné(Zdroj: Aston Martin)

Pre začiatočníka môže radenie rýchlostí pôsobiť ako hotová veda. Ak radí podľa naučených inštrukcií z papiera, tak určite príde moment, keď spraví chybu.

Rozhodnutie, kedy je správny čas na preradenie, sa totiž líši v závislosti od auta (motor, sprevodovanie), spôsobu jazdy (pokojná, alebo dynamická jazda, prípadne predbiehanie), či profilu trasy.

Prvé, s čím majú začiatočníci problém, je logicky chýbajúca rutina v základnom obsluhovaní prevodovky. Nutnosť pozrieť sa na radiacu páku, aby zistili, aký prevodový stupeň majú zaradený a rozmýšľanie ako sa radí štvorka, vytvára na začiatočníka tlak, pri ktorom ľahšie spraví chybu.

Cit pre auto je dôležitý

Istotu pri radení získa časom, rovnako aj schopnosť identifikovať zaradený prevodový stupeň len na základe zvuku motora a rýchlosti bez toho, aby sa pozrel, či dotkol radiacej páky.

Sú medzi nami aj takí, ktorí si radenie natrénovali ešte ako deti. Rodičovské autá dostali zabrať, keď pri hre na pretekára “lietala“ radiaca páka zaparkovaného auta od jednotky po päťku a potom späť.

Ak aj nepatríte medzi jedincov, ktorých auto lákalo, netreba sa báť, správne radiť sa dokážete naučiť. Výhodu majú šoféri s prirodzeným citom pre auto, počas celej jazdy udržujú motor v správnych otáčkach. Práve určenie správnych otáčok je kameňom úrazu.

Napríklad, pretekár niekde na okruhu využíva otáčky, v ktorých dokáže auto najlepšie zrýchľovať, nehľadíac na spotrebu ani hlučnosť motora. Aby sme zistili v sériovom aute, kedy máme k dispozícii najvyšší výkon, musíme to len odskúšať.

Odčítaním z otáčkomera napríklad subjektívne určíme, že naše auto najlepšie zrýchľuje medzi 4 až 5-tisíc otáčkami. Bežne šofér takéto otáčky využije možno akurát pri predbiehaní, ale je dobré vedieť, ako dokáže vozidlo v prípade potreby zrýchliť.

Štandardne hľadáme kompromis medzi nízkou spotrebou, hlučnosťou, komfortom a šetrením motora. Ak si nechcete ničiť motor, nie je dobré jazdiť na príliš nízkych otáčkach.

Do kopca jazdite s vyššími otáčkami

Nízke otáčky sa často prejavujú zvýšenými vibráciami od motora a hlavne neschopnosťou auta reagovať na plyn. To znamená, že po pridaní vôbec nezrýchľuje, prípadne len veľmi neochotne. V tomto prípade treba podradiť, a tým zvýšiť otáčky motora pri rovnakej rýchlosti.

Ak ste zistili, že vášmu autu vyhovuje na rovine napríklad 1700 otáčok (motor nevibruje a na stlačenie plynu auto ešte zareaguje zrýchlením), môžete počítať s tým, že to neplatí pre jazdu do kopca.

Čím strmší kopec, tým je nutnejšie jazdiť vo vyšších otáčkach. Skúškou správnosti je opäť schopnosť vozidla zrýchliť po stlačení akcelerátora. Ak vozidlo dokonca spomaľuje, tak v tom prípade sa motor poriadne trápi a mnohé mechanické časti dostávajú zabrať.

Dole kopcom je situácia presne opačná. Motor zvládne jazdu aj v o niečo nižších otáčkach. Existuje aj výnimka, kedy sa oplatí jazdiť aj dole kopcom na vysokých otáčkach. Je to pri dlhšom zjazde zo strmého kopca (napríklad z horského priechodu), keď auto má neustále tendenciu zrýchľovať, až je šofér nútený brzdiť.

Jazdou vo vyšších otáčkach pomáha s brzdením motor, čím sa citeľne šetria brzdy. Samozrejme, netreba to preháňať a jazdiť na maximálne otáčky motora (vyznačené červeným na otáčkomeri).

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  3. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  4. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  7. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  8. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  9. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  10. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 771
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 526
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 749
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 401
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 983
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 638
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 703
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 098
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 424
  10. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 327

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

KULTÚRA

Slovenskí džezmeni sú skvelí. Chýba im však originalita

Kritika zaznela na odovzdávaní Cien Esprit za najlepší slovenský džezový album.

Neprehliadnite tiež

V jazde pravidelnosti na Slovakiaringu súperili škodovky s peugeotmi a BMW

ESET V4 Historic Cup otvárali staré známe pretekárske tváre.

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop