Ako správne radiť rýchlosti?

Správny moment na preradenie sa líši v závislosti od auta, spôsobu jazdy a profilu trasy.

ilustračné(Zdroj: Aston Martin)

Pre začiatočníka môže radenie rýchlostí pôsobiť ako hotová veda. Ak radí podľa naučených inštrukcií z papiera, tak určite príde moment, keď spraví chybu.

Rozhodnutie, kedy je správny čas na preradenie, sa totiž líši v závislosti od auta (motor, sprevodovanie), spôsobu jazdy (pokojná, alebo dynamická jazda, prípadne predbiehanie), či profilu trasy.

Prvé, s čím majú začiatočníci problém, je logicky chýbajúca rutina v základnom obsluhovaní prevodovky. Nutnosť pozrieť sa na radiacu páku, aby zistili, aký prevodový stupeň majú zaradený a rozmýšľanie ako sa radí štvorka, vytvára na začiatočníka tlak, pri ktorom ľahšie spraví chybu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Cit pre auto je dôležitý

Istotu pri radení získa časom, rovnako aj schopnosť identifikovať zaradený prevodový stupeň len na základe zvuku motora a rýchlosti bez toho, aby sa pozrel, či dotkol radiacej páky.

Sú medzi nami aj takí, ktorí si radenie natrénovali ešte ako deti. Rodičovské autá dostali zabrať, keď pri hre na pretekára “lietala“ radiaca páka zaparkovaného auta od jednotky po päťku a potom späť.

Ak aj nepatríte medzi jedincov, ktorých auto lákalo, netreba sa báť, správne radiť sa dokážete naučiť. Výhodu majú šoféri s prirodzeným citom pre auto, počas celej jazdy udržujú motor v správnych otáčkach. Práve určenie správnych otáčok je kameňom úrazu.

Napríklad, pretekár niekde na okruhu využíva otáčky, v ktorých dokáže auto najlepšie zrýchľovať, nehľadíac na spotrebu ani hlučnosť motora. Aby sme zistili v sériovom aute, kedy máme k dispozícii najvyšší výkon, musíme to len odskúšať.

Odčítaním z otáčkomera napríklad subjektívne určíme, že naše auto najlepšie zrýchľuje medzi 4 až 5-tisíc otáčkami. Bežne šofér takéto otáčky využije možno akurát pri predbiehaní, ale je dobré vedieť, ako dokáže vozidlo v prípade potreby zrýchliť.

Štandardne hľadáme kompromis medzi nízkou spotrebou, hlučnosťou, komfortom a šetrením motora. Ak si nechcete ničiť motor, nie je dobré jazdiť na príliš nízkych otáčkach.

Do kopca jazdite s vyššími otáčkami

Nízke otáčky sa často prejavujú zvýšenými vibráciami od motora a hlavne neschopnosťou auta reagovať na plyn. To znamená, že po pridaní vôbec nezrýchľuje, prípadne len veľmi neochotne. V tomto prípade treba podradiť, a tým zvýšiť otáčky motora pri rovnakej rýchlosti.

Ak ste zistili, že vášmu autu vyhovuje na rovine napríklad 1700 otáčok (motor nevibruje a na stlačenie plynu auto ešte zareaguje zrýchlením), môžete počítať s tým, že to neplatí pre jazdu do kopca.

Čím strmší kopec, tým je nutnejšie jazdiť vo vyšších otáčkach. Skúškou správnosti je opäť schopnosť vozidla zrýchliť po stlačení akcelerátora. Ak vozidlo dokonca spomaľuje, tak v tom prípade sa motor poriadne trápi a mnohé mechanické časti dostávajú zabrať.

Dole kopcom je situácia presne opačná. Motor zvládne jazdu aj v o niečo nižších otáčkach. Existuje aj výnimka, kedy sa oplatí jazdiť aj dole kopcom na vysokých otáčkach. Je to pri dlhšom zjazde zo strmého kopca (napríklad z horského priechodu), keď auto má neustále tendenciu zrýchľovať, až je šofér nútený brzdiť.

Jazdou vo vyšších otáčkach pomáha s brzdením motor, čím sa citeľne šetria brzdy. Samozrejme, netreba to preháňať a jazdiť na maximálne otáčky motora (vyznačené červeným na otáčkomeri).

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  7. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  2. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  5. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  6. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  7. Shell uviedol nový koncept rýchleho občerstvenia
  8. Cykloturistický trip_vol. 5
  9. Hravá inštalácia študentov SPU v mestskom parku
  10. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 19 553
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 100
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 967
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 055
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 565
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 773
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 4 972
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 4 630
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 539
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 296

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák sa celkom nestiahol, prijímal arabského šejka

Účasť exministrov na oficiálnych prijatiach návštev je ojedinelá. Exminister hovorí, že nešlo o nič zásadné.

ŠPORT

Nemá maniere, súperovi prejavil rešpekt. Országh je nenahraditeľný

Tréner stmeľuje tím, hovorí Bartánus.

Neprehliadnite tiež

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?

V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou

Vzduch v aute na slnku sa zohrieva extrémne rýchlo, nepomôžu ani pootvorené okná.

Autosalón v Pekingu otvára svoje brány. Ponúkne vyše 100 svetových premiér

Na výstavnej ploche s rozlohou 220-tisíc metrov štvorcových si môžu návštevníci pozrieť vyše 1000 áut.