SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Autonómne riadenie za posledných desať rokov pokročilo, k dokonalosti má ešte ďaleko

Prvé preteky áut bez šoférov zorganizovala americká armáda. Auto, ktoré zašlo najďalej, sa zaseklo po necelých dvanástich kilometroch.

(Zdroj: Audi)

Včerajšia nehoda Tesly je pravdepodobne piata, na následky ktorej vodič amerického elektromobilu zomrel. Ide však o prvú nehodu Tesly, ktorej vodič sa v čase nehody spoliehal na systém Autopilot.

Prečítajte si tiež: Autopilot Tesly zlyhal, vodič dopravnú nehodu neprežil Čítajte 

Autopilot je asistent riadenia, ktorý v sebe kombinuje adaptívny tempomat a systém na udržiavanie v jazdných pruhoch - technológie, ktoré sú bežne dostupné aj v iných (hlavne v tých drahších) autách. Vo Volve, v Lexuse aj v Škode Octavia je - na rozdiel od Tesly - udržiavanie v jazdných pruhoch podmienené tým, že vodič sa drží volantu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Autopilot v Tesle držanie volantu nevyžaduje. Systém dokonca nekontroluje, či niekto sedí na zadnom sedadle.

Načítavam video...

Upozorňujeme, že dôvodom nie je technologická prevaha Tesly nad inými automobilkami, ale iba jej odvážne, možno až trúfalé rozhodnutie. A hoci manuál aj prístrojový panel pred vodičom upozorňujú na to, že vodič musí stále dávať na cestu pozor a držať sa volantu, tesla bez ostychu volá systém Autopilotom.

Volantu sa zatiaľ držte

Nehoda Tesly pekne demonštruje, že technológie autonómneho riadenia ešte nie sú dokonalé - napriek tomu, že automobilky nám často tvrdia opak. A tiež ukazujú na to, že autonómne autá síce riziko autonehody znižujú, no nedokážu mu úplne zabrániť.

Už súčasné systémy pritom ponúkajú viac, než sa nám zdá vhodné garantovať. Mercedes-Benz triedy E ponúka systém, ktorý za vodiča vie aj predbiehať; asistent riadenia v BMW radu 7 funguje až do rýchlosti 210 km/h. Kto skúsil ísť touto rýchlosťou vie, že to od vodiča vyžaduje výrazne väčšiu než bežná, diaľničná stotridsiatka. 

Skryť Vypnúť reklamu

Autonómne autá budú na svet prichádzať postupne - žiaden konkrétny moment, kedy ľudstvo prestane šoférovať a nechá sa viezť, nás nečaká. Práve postupný prechod od dnešnej premávky ku svetu, v ktorom všetky autá riadia počítače a vzájomne komunikujú, bude kritický. 

Aj americká armáda si rada zasúťaží

Nepopierame však, že autonómne technológie spravili za posledných zopár rokov obrovský pokrok. Dopomohla k tomu aj zdravá súťaživosť a peniaze americkej armády.

Americká agentúra DARPA, ktorá sa zaoberá výskumom vojenských technológií, zorganizovala niekoľko ročníkov súťaže robotických vozidiel. Súťažiace vozidlá zostrojovali prevažne významné americké univerzity.

Preteky sa spočiatku odohrávali na dlhú vzdialenosť v teréne, keďže cieľom bol výskum možností, ako by mohli byť skonštruované "bezpilotné" pozemné vojenské vozidlá. Cena pre víťaza sa pohybovala v miliónoch dolárov. 

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý ročník súťaže prebehol v roku 2004 a netrval príliš dlho. Vozidlo, ktoré zašlo najďalej, sa zaseklo na kameni už po necelých dvanástich kilometroch.

Videá z prvých ročníkov sú mimoriadne nudné, keďže tímy svoje autá naprogramovali podľa ľudovej múdrosti "pomaly ďalej zájdeš". Sledovať, ako sa auto bez šoféra hodiny sunie hore miernym svahom rýchlosťou nepresahujúcou 30 km/h, nie je vôbec zábava.

O to viac nás potešil tento zostrih. Ide o kvalifikáciu na DARPA Grand Challenge z roku 2007, v ktorej autá mali miesto terénu zvládnuť prejazd "simulovaným" mestom na leteckej základni v Kalifornii. 

Načítavam video...

Video ukazuje až rozkošné zábery toho, ako sa rané autonómne autá snažia preštrikovať prekážkovou dráhou - a veľmi sa im to nedarí.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý raz na závodnej trati

V máji tohto rok dokonca autonómne autá zavítali prvý raz na závodnú trať. Joshua Schachter, podnikateľ z oblasti IT, zorganizoval pre autá exhibičný a testovací deň na okruhu. 

Autá medzi sebou nesúťažili, žiaden víťaz nebol vyhlásený. Podujatie sa nieslo v duchu amerických track days, čiže ktokoľvek si mohol priniesť akékoľvek auto, postaviť ho na štart, vystúpiť a nechať auto, aby si zajazdilo po trati.

Načítavam video...

Takéto podujatia sú ideálne, pretože sa na nich môžu stretnúť investori veľkých spoločností, programátori zo startupov, nadšenci pre autonómne technológie. Schachter nechce vybudovať drahé podujatie pre špeciálne tímy, len dať vývojárom možnosť pustiť autá na trať a tým pomôcť pri ich dolaďovaní. 

Ako ukazuje tragická nehoda s autopilotom - autonómne systémy ešte trochu času na doladenie potrebujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 989
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 632
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 743
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 129
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 865
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 604
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 990
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 811
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 193
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 177
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Potvrdili ďalších 11 úmrtí, vyliečilo sa 878 ľudí (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu. Laboratóriá otestovali 5 899 vzoriek. Celkový počet nakazených dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

V Česku prudko rastie počet hospitalizovaných aj úmrtí

Česká republika má pondelňajší rekord.

V Česku bude od stredy pre zhoršujúcu sa situáciu v súvislosti s koronavírusom platiť nočný zákaz vychádzania.
Predseda NR SR Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.