SME

Autonómne riadenie za posledných desať rokov pokročilo, k dokonalosti má ešte ďaleko

Prvé preteky áut bez šoférov zorganizovala americká armáda. Auto, ktoré zašlo najďalej, sa zaseklo po necelých dvanástich kilometroch.

(Zdroj: Audi)

Včerajšia nehoda Tesly je pravdepodobne piata, na následky ktorej vodič amerického elektromobilu zomrel. Ide však o prvú nehodu Tesly, ktorej vodič sa v čase nehody spoliehal na systém Autopilot.

Prečítajte si tiež: Autopilot Tesly zlyhal, vodič dopravnú nehodu neprežil Čítajte 

Autopilot je asistent riadenia, ktorý v sebe kombinuje adaptívny tempomat a systém na udržiavanie v jazdných pruhoch - technológie, ktoré sú bežne dostupné aj v iných (hlavne v tých drahších) autách. Vo Volve, v Lexuse aj v Škode Octavia je - na rozdiel od Tesly - udržiavanie v jazdných pruhoch podmienené tým, že vodič sa drží volantu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autopilot v Tesle držanie volantu nevyžaduje. Systém dokonca nekontroluje, či niekto sedí na zadnom sedadle.

Načítavam video...

Upozorňujeme, že dôvodom nie je technologická prevaha Tesly nad inými automobilkami, ale iba jej odvážne, možno až trúfalé rozhodnutie. A hoci manuál aj prístrojový panel pred vodičom upozorňujú na to, že vodič musí stále dávať na cestu pozor a držať sa volantu, tesla bez ostychu volá systém Autopilotom.

Volantu sa zatiaľ držte

Nehoda Tesly pekne demonštruje, že technológie autonómneho riadenia ešte nie sú dokonalé - napriek tomu, že automobilky nám často tvrdia opak. A tiež ukazujú na to, že autonómne autá síce riziko autonehody znižujú, no nedokážu mu úplne zabrániť.

Už súčasné systémy pritom ponúkajú viac, než sa nám zdá vhodné garantovať. Mercedes-Benz triedy E ponúka systém, ktorý za vodiča vie aj predbiehať; asistent riadenia v BMW radu 7 funguje až do rýchlosti 210 km/h. Kto skúsil ísť touto rýchlosťou vie, že to od vodiča vyžaduje výrazne väčšiu než bežná, diaľničná stotridsiatka. 

SkryťVypnúť reklamu

Autonómne autá budú na svet prichádzať postupne - žiaden konkrétny moment, kedy ľudstvo prestane šoférovať a nechá sa viezť, nás nečaká. Práve postupný prechod od dnešnej premávky ku svetu, v ktorom všetky autá riadia počítače a vzájomne komunikujú, bude kritický. 

Aj americká armáda si rada zasúťaží

Nepopierame však, že autonómne technológie spravili za posledných zopár rokov obrovský pokrok. Dopomohla k tomu aj zdravá súťaživosť a peniaze americkej armády.

Americká agentúra DARPA, ktorá sa zaoberá výskumom vojenských technológií, zorganizovala niekoľko ročníkov súťaže robotických vozidiel. Súťažiace vozidlá zostrojovali prevažne významné americké univerzity.

Preteky sa spočiatku odohrávali na dlhú vzdialenosť v teréne, keďže cieľom bol výskum možností, ako by mohli byť skonštruované "bezpilotné" pozemné vojenské vozidlá. Cena pre víťaza sa pohybovala v miliónoch dolárov. 

SkryťVypnúť reklamu

Prvý ročník súťaže prebehol v roku 2004 a netrval príliš dlho. Vozidlo, ktoré zašlo najďalej, sa zaseklo na kameni už po necelých dvanástich kilometroch.

Videá z prvých ročníkov sú mimoriadne nudné, keďže tímy svoje autá naprogramovali podľa ľudovej múdrosti "pomaly ďalej zájdeš". Sledovať, ako sa auto bez šoféra hodiny sunie hore miernym svahom rýchlosťou nepresahujúcou 30 km/h, nie je vôbec zábava.

O to viac nás potešil tento zostrih. Ide o kvalifikáciu na DARPA Grand Challenge z roku 2007, v ktorej autá mali miesto terénu zvládnuť prejazd "simulovaným" mestom na leteckej základni v Kalifornii. 

Načítavam video...

Video ukazuje až rozkošné zábery toho, ako sa rané autonómne autá snažia preštrikovať prekážkovou dráhou - a veľmi sa im to nedarí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvý raz na závodnej trati

V máji tohto rok dokonca autonómne autá zavítali prvý raz na závodnú trať. Joshua Schachter, podnikateľ z oblasti IT, zorganizoval pre autá exhibičný a testovací deň na okruhu. 

Autá medzi sebou nesúťažili, žiaden víťaz nebol vyhlásený. Podujatie sa nieslo v duchu amerických track days, čiže ktokoľvek si mohol priniesť akékoľvek auto, postaviť ho na štart, vystúpiť a nechať auto, aby si zajazdilo po trati.

Načítavam video...

Takéto podujatia sú ideálne, pretože sa na nich môžu stretnúť investori veľkých spoločností, programátori zo startupov, nadšenci pre autonómne technológie. Schachter nechce vybudovať drahé podujatie pre špeciálne tímy, len dať vývojárom možnosť pustiť autá na trať a tým pomôcť pri ich dolaďovaní. 

Ako ukazuje tragická nehoda s autopilotom - autonómne systémy ešte trochu času na doladenie potrebujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 854
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 522
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 607
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 469
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 289
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 274
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 162
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 040
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 934
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 165
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 939
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 825
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 398
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 990
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 547
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu