SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Autonómne riadenie za posledných desať rokov pokročilo, k dokonalosti má ešte ďaleko

Prvé preteky áut bez šoférov zorganizovala americká armáda. Auto, ktoré zašlo najďalej, sa zaseklo po necelých dvanástich kilometroch.

(Zdroj: Audi)

Včerajšia nehoda Tesly je pravdepodobne piata, na následky ktorej vodič amerického elektromobilu zomrel. Ide však o prvú nehodu Tesly, ktorej vodič sa v čase nehody spoliehal na systém Autopilot.

Prečítajte si tiež: Autopilot Tesly zlyhal, vodič dopravnú nehodu neprežil Čítajte 

Autopilot je asistent riadenia, ktorý v sebe kombinuje adaptívny tempomat a systém na udržiavanie v jazdných pruhoch - technológie, ktoré sú bežne dostupné aj v iných (hlavne v tých drahších) autách. Vo Volve, v Lexuse aj v Škode Octavia je - na rozdiel od Tesly - udržiavanie v jazdných pruhoch podmienené tým, že vodič sa drží volantu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Autopilot v Tesle držanie volantu nevyžaduje. Systém dokonca nekontroluje, či niekto sedí na zadnom sedadle.

Načítavám video...

Upozorňujeme, že dôvodom nie je technologická prevaha Tesly nad inými automobilkami, ale iba jej odvážne, možno až trúfalé rozhodnutie. A hoci manuál aj prístrojový panel pred vodičom upozorňujú na to, že vodič musí stále dávať na cestu pozor a držať sa volantu, tesla bez ostychu volá systém Autopilotom.

Volantu sa zatiaľ držte

Nehoda Tesly pekne demonštruje, že technológie autonómneho riadenia ešte nie sú dokonalé - napriek tomu, že automobilky nám často tvrdia opak. A tiež ukazujú na to, že autonómne autá síce riziko autonehody znižujú, no nedokážu mu úplne zabrániť.

Už súčasné systémy pritom ponúkajú viac, než sa nám zdá vhodné garantovať. Mercedes-Benz triedy E ponúka systém, ktorý za vodiča vie aj predbiehať; asistent riadenia v BMW radu 7 funguje až do rýchlosti 210 km/h. Kto skúsil ísť touto rýchlosťou vie, že to od vodiča vyžaduje výrazne väčšiu než bežná, diaľničná stotridsiatka. 

Autonómne autá budú na svet prichádzať postupne - žiaden konkrétny moment, kedy ľudstvo prestane šoférovať a nechá sa viezť, nás nečaká. Práve postupný prechod od dnešnej premávky ku svetu, v ktorom všetky autá riadia počítače a vzájomne komunikujú, bude kritický. 

Aj americká armáda si rada zasúťaží

Nepopierame však, že autonómne technológie spravili za posledných zopár rokov obrovský pokrok. Dopomohla k tomu aj zdravá súťaživosť a peniaze americkej armády.

Americká agentúra DARPA, ktorá sa zaoberá výskumom vojenských technológií, zorganizovala niekoľko ročníkov súťaže robotických vozidiel. Súťažiace vozidlá zostrojovali prevažne významné americké univerzity.

Preteky sa spočiatku odohrávali na dlhú vzdialenosť v teréne, keďže cieľom bol výskum možností, ako by mohli byť skonštruované "bezpilotné" pozemné vojenské vozidlá. Cena pre víťaza sa pohybovala v miliónoch dolárov. 

Prvý ročník súťaže prebehol v roku 2004 a netrval príliš dlho. Vozidlo, ktoré zašlo najďalej, sa zaseklo na kameni už po necelých dvanástich kilometroch.

Videá z prvých ročníkov sú mimoriadne nudné, keďže tímy svoje autá naprogramovali podľa ľudovej múdrosti "pomaly ďalej zájdeš". Sledovať, ako sa auto bez šoféra hodiny sunie hore miernym svahom rýchlosťou nepresahujúcou 30 km/h, nie je vôbec zábava.

O to viac nás potešil tento zostrih. Ide o kvalifikáciu na DARPA Grand Challenge z roku 2007, v ktorej autá mali miesto terénu zvládnuť prejazd "simulovaným" mestom na leteckej základni v Kalifornii. 

Načítavám video...

Video ukazuje až rozkošné zábery toho, ako sa rané autonómne autá snažia preštrikovať prekážkovou dráhou - a veľmi sa im to nedarí.

Prvý raz na závodnej trati

V máji tohto rok dokonca autonómne autá zavítali prvý raz na závodnú trať. Joshua Schachter, podnikateľ z oblasti IT, zorganizoval pre autá exhibičný a testovací deň na okruhu. 

Autá medzi sebou nesúťažili, žiaden víťaz nebol vyhlásený. Podujatie sa nieslo v duchu amerických track days, čiže ktokoľvek si mohol priniesť akékoľvek auto, postaviť ho na štart, vystúpiť a nechať auto, aby si zajazdilo po trati.

Načítavám video...

Takéto podujatia sú ideálne, pretože sa na nich môžu stretnúť investori veľkých spoločností, programátori zo startupov, nadšenci pre autonómne technológie. Schachter nechce vybudovať drahé podujatie pre špeciálne tímy, len dať vývojárom možnosť pustiť autá na trať a tým pomôcť pri ich dolaďovaní. 

Ako ukazuje tragická nehoda s autopilotom - autonómne systémy ešte trochu času na doladenie potrebujú.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 035
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 770
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 657
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 991
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 399
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 098
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 032
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 305
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 884
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 792

Hlavné správy zo Sme.sk

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí

Threema potvrdzuje Kočnerov vplyv na novinárku

Pri Kočnerovi sa opäť ukázala Ruttkayová.

Marian Kočner a aplikácia Threema.
Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR