Autonómne riadenie za posledných desať rokov pokročilo, k dokonalosti má ešte ďaleko

Prvé preteky áut bez šoférov zorganizovala americká armáda. Auto, ktoré zašlo najďalej, sa zaseklo po necelých dvanástich kilometroch.

(Zdroj: Audi)

Včerajšia nehoda Tesly je pravdepodobne piata, na následky ktorej vodič amerického elektromobilu zomrel. Ide však o prvú nehodu Tesly, ktorej vodič sa v čase nehody spoliehal na systém Autopilot.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Autopilot Tesly zlyhal, vodič dopravnú nehodu neprežil

Autopilot je asistent riadenia, ktorý v sebe kombinuje adaptívny tempomat a systém na udržiavanie v jazdných pruhoch - technológie, ktoré sú bežne dostupné aj v iných (hlavne v tých drahších) autách. Vo Volve, v Lexuse aj v Škode Octavia je - na rozdiel od Tesly - udržiavanie v jazdných pruhoch podmienené tým, že vodič sa drží volantu.

Autopilot v Tesle držanie volantu nevyžaduje. Systém dokonca nekontroluje, či niekto sedí na zadnom sedadle.

Upozorňujeme, že dôvodom nie je technologická prevaha Tesly nad inými automobilkami, ale iba jej odvážne, možno až trúfalé rozhodnutie. A hoci manuál aj prístrojový panel pred vodičom upozorňujú na to, že vodič musí stále dávať na cestu pozor a držať sa volantu, tesla bez ostychu volá systém Autopilotom.

Volantu sa zatiaľ držte

Nehoda Tesly pekne demonštruje, že technológie autonómneho riadenia ešte nie sú dokonalé - napriek tomu, že automobilky nám často tvrdia opak. A tiež ukazujú na to, že autonómne autá síce riziko autonehody znižujú, no nedokážu mu úplne zabrániť.

Už súčasné systémy pritom ponúkajú viac, než sa nám zdá vhodné garantovať. Mercedes-Benz triedy E ponúka systém, ktorý za vodiča vie aj predbiehať; asistent riadenia v BMW radu 7 funguje až do rýchlosti 210 km/h. Kto skúsil ísť touto rýchlosťou vie, že to od vodiča vyžaduje výrazne väčšiu než bežná, diaľničná stotridsiatka. 

Autonómne autá budú na svet prichádzať postupne - žiaden konkrétny moment, kedy ľudstvo prestane šoférovať a nechá sa viezť, nás nečaká. Práve postupný prechod od dnešnej premávky ku svetu, v ktorom všetky autá riadia počítače a vzájomne komunikujú, bude kritický. 

Aj americká armáda si rada zasúťaží

Nepopierame však, že autonómne technológie spravili za posledných zopár rokov obrovský pokrok. Dopomohla k tomu aj zdravá súťaživosť a peniaze americkej armády.

Americká agentúra DARPA, ktorá sa zaoberá výskumom vojenských technológií, zorganizovala niekoľko ročníkov súťaže robotických vozidiel. Súťažiace vozidlá zostrojovali prevažne významné americké univerzity.

Preteky sa spočiatku odohrávali na dlhú vzdialenosť v teréne, keďže cieľom bol výskum možností, ako by mohli byť skonštruované "bezpilotné" pozemné vojenské vozidlá. Cena pre víťaza sa pohybovala v miliónoch dolárov. 

Prvý ročník súťaže prebehol v roku 2004 a netrval príliš dlho. Vozidlo, ktoré zašlo najďalej, sa zaseklo na kameni už po necelých dvanástich kilometroch.

Videá z prvých ročníkov sú mimoriadne nudné, keďže tímy svoje autá naprogramovali podľa ľudovej múdrosti "pomaly ďalej zájdeš". Sledovať, ako sa auto bez šoféra hodiny sunie hore miernym svahom rýchlosťou nepresahujúcou 30 km/h, nie je vôbec zábava.

O to viac nás potešil tento zostrih. Ide o kvalifikáciu na DARPA Grand Challenge z roku 2007, v ktorej autá mali miesto terénu zvládnuť prejazd "simulovaným" mestom na leteckej základni v Kalifornii. 

Video ukazuje až rozkošné zábery toho, ako sa rané autonómne autá snažia preštrikovať prekážkovou dráhou - a veľmi sa im to nedarí.

Prvý raz na závodnej trati

V máji tohto rok dokonca autonómne autá zavítali prvý raz na závodnú trať. Joshua Schachter, podnikateľ z oblasti IT, zorganizoval pre autá exhibičný a testovací deň na okruhu. 

Autá medzi sebou nesúťažili, žiaden víťaz nebol vyhlásený. Podujatie sa nieslo v duchu amerických track days, čiže ktokoľvek si mohol priniesť akékoľvek auto, postaviť ho na štart, vystúpiť a nechať auto, aby si zajazdilo po trati.

Takéto podujatia sú ideálne, pretože sa na nich môžu stretnúť investori veľkých spoločností, programátori zo startupov, nadšenci pre autonómne technológie. Schachter nechce vybudovať drahé podujatie pre špeciálne tímy, len dať vývojárom možnosť pustiť autá na trať a tým pomôcť pri ich dolaďovaní. 

Ako ukazuje tragická nehoda s autopilotom - autonómne systémy ešte trochu času na doladenie potrebujú.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Pozvánka na 4. ročník International Week na EU v Bratislave
  2. Poradňa: Ako používať peniaze banky aj bez pôžičky
  3. Konferencia Fakulty informatiky PEVŠ má rečníkov z celého sveta
  4. Ďalší doktorandský program a strediská praxe Fakulty manažmentu
  5. Špecialisti v Prešove bezplatne poradia, ako ušetriť energiu
  6. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  7. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  8. Dom od ES - bolo to fajn
  9. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  10. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 171
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 877
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 782
  4. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál 6 055
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 423
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 317
  7. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 028
  8. Zábavný aj sebavedomý 2 653
  9. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 515
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 2 103

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pre amnestie zmenili ústavu. Čo to vlastne znamená?

Samotné amnestie sa budú rušiť najskôr na budúci týždeň.

KOMENTÁRE

Pri šéfovi TASR aspoň vieme, na čom sme

TASR pod vedením Rezníka už raz politickej skupine pomohla.

KOMENTÁRE

Prvý krok má cenu, ak budú nasledovať ďalšie

Cieľ má moc preklenúť názorové odlišnosti i osobné konflikty.

Neprehliadnite tiež

Aký dosah má diaľkové ovládanie k autu a pomôže, ak si ho priložíte k hlave?

Bezkľúčové odomykanie je pohodlnejšie, no predstavuje aj príležitosť pre zlodejov.

Toyota pre problematické airbagy zvoláva takmer 3-milióny áut

Zvolávanie vozidiel do servisov pre problémové airbagy spoločnosti Takata nemá konca.

Mercedes-Benz urýchli príchod svojich elektromobilov

Nemecká automobilka plánuje do roku 2022 priniesť na trh 10 elektromobilov.

Recoil 4 je adrenalínová jazda ulicami Havany s rekordným skokom

To, čo v Holywoode natáčajú na zelenom pozadí s využitím špeciálnych efektov, zvládol BJ Baldwin a jeho tím v reálnom svete.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop