Pit stop nie je len rutina. Pozrite si najzaujímavejšie incidenty v boxoch

Plamene a odtrhnuté tankovacie hadice patria k bežným nehodám. Pri prejazde boxami sa dá aj vyhrať pretek.

Plamene na monoposte Michaela Schumachera v roku 2003.(Zdroj: TASR/AP)

Zastávka v boxoch je mimoriadne dôležitou časťou pretekov. Začiatkom tisícročia sme pri sledovaní F1 šomrali, že pri klesajúcom počte prebiehajúcich manévrov práve výmena pneumatík rozhoduje o víťazovi pretekov.

Pit-stop sa počas dlhých desaťročí vyvíjal s príchodom novej techniky a vzrastajúcim počtom povolených mechanikov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozrite si najrýchlejšiu zastávku monopostu v boxoch na svete

Navyše sa v priebehu času menili aj pravidlá a v dnešnej dobe nemôžu tímy dotankovať monoposty v priebehu pretekov. V nasledujúcom videu si môžete pozrieť, ako sa priebeh zastávky v boxoch časom menil.

Nasledujúce video zas porovnáva, ako prebieha pit-stop v rôznych pretekárskych sériách. Všade sú iné pravidlá, iný počet mechanikov. Vo Formule E napríklad jazdci menia aj monoposty, ktoré by sa inak nestihli počas krátkeho zastavenia nabiť.

Minimálny čas strávený v boxoch je pevne stanovený, aby si jazdci neskracovali zastávku na úkor bezpečnosti napríklad tým, že sa riadne nepripútajú. Pit-stop F1 je asi najpôsobivejší, ale aj šikovnosť mechanikov v sérii Nascar stojí za zmienku. Naplno to odhaľuje kamera, pripevnená na jednom z mechanikov.

Počas histórie sa odohralo množstvo incidentov v súvislosti so zastavením v boxoch. Niekedy šlo pritom mechanikom o život. K zraneniu mechanika došlo aj pri odjazde Michaela Schumachera z boxov v Španielsku v roku 2000.

Niekedy omyl vzbudil len úsmev na perách. Hamilton nebol jediný, kto zaparkoval v priestoroch konkurenčného tímu McLaren. Ospravedlňuje ho fakt, že predtým bol jazdcom McLarenu a možno tam zastal len zo zvyku.

Nepríjemné spomienky na Veľkú cenu Austrálie z roku 1995 má David Coulthard. Keď ako líder pretekov vchádzal do boxovej uličky, nezvládol riadenie a rozbil svoj monopost. Jednou z príčin nehody bola olejová škvrna na trati.

Odtrhnuté tankovacie hadice z čias, keď bolo ešte tankovanie povolené, nie sú ničím výnimočným. V tomto prípade Kovalainen spôsobil Raikkonenovi „horúci“ deň.

V ďalšom podobnom incidente bol zapletený Felipe Massa a nebola to jeho vina. Odštartoval, až keď dostal zelenú, lenže mechanici ešte nemali ukončený proces tankovania. Nakoniec ho dobehli na konci pit zóny a odtrhnutú hadicu z monopostu odstránili.

Samostatnou kapitolou sú zle upevnené kolesá. Tie potom ohrozovali všetkých naokolo.

Keď sa pri tankovaní objaví oheň, nie je to nič príjemné, takúto adrenalínovú situáciu zažil Michael Schumacher.

Nie je to však nič oproti roku 1994. Jos Verstappen, vtedajší tímový kolega Schumachera a otec súčasného jazdca Red Bullu Maxa Verstappena, bez väčšej ujmy prežil priam hororovú situáciu.

Vážnejšie zranenia sa vyhli aj mechanikom, hoci niektorí tiež skončili v plameňoch. Príčinou požiaru bol vymontovaný filter. Toto malo umožniť tímu rýchlejšie tankovanie.

Namiesto toho sa asi tri litre paliva rozprskli na monopost, k tomu sa pridala iskra z rozhorúčenej brzdovej sústavy a požiar bol na svete. Oheň sa podarilo dostať pod kontrolu do troch sekúnd. Na pomoc pribehli aj duchaprítomní mechanici McLarenu a pomohli s hasením osôb.

Kuriózny prejazd boxovou uličkou sa udial aj na okruhu Silvestrone v roku 1998. Dve kolá pred koncom potrestali traťoví komisári Schumachera za predbehnutie Wurza v čase, keď bolo na trati safety car. Schumacher vošiel do boxov až v poslednom kole a svoj desať sekundový trest si neodpykal.

Pri takomto treste v tom čase jazdec musel do troch kôl prísť ku svojim mechanikom a zastaviť na desať sekúnd. Celý trest tak jazdca stál v skutočnosti aj pol minúty, v závislosti od dĺžky boxovej uličky.

Schumacher tým, že si šiel svoj trest odstáť až v poslednom kole, preťal pomyselnú cieľovú čiaru skôr, ako zastavil pri svojich mechanikoch na desať sekúnd.

Neskôr bol trest zrušený z viacerých dôvodov, napríklad aj preto, že ho komisári vydali so šesť minútovým meškaním. Konkurenčnému McLarenu nepomohol ani vznesený protest.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  2. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  3. Accessible Urban Living
  4. RPSP – A good intention ruined by execution
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Riešenia pre hnedú planétu
  8. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  9. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 13 858
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 481
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 893
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 119
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 381
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 893
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 596
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 445
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 188
  10. Slováci triedia lepšie 1 077

Téma: Formula 1


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sú v novembri prázdniny? Lebo ľudí už na čiare netrhajú psy

Pred 28 rokmi padla aj na Slovensku železná opona. Tí, ktorí ju strážili, dodnes oslavujú.

DOMOV

Župní poslanci sa pozrú na Kotlebov predaj majetku

S niektorými kusmi techniky sa namiesto likvidácie ďalej obchoduje.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.