Pit stop nie je len rutina. Pozrite si najzaujímavejšie incidenty v boxoch

Plamene a odtrhnuté tankovacie hadice patria k bežným nehodám. Pri prejazde boxami sa dá aj vyhrať pretek.

Plamene na monoposte Michaela Schumachera v roku 2003.(Zdroj: TASR/AP)

Zastávka v boxoch je mimoriadne dôležitou časťou pretekov. Začiatkom tisícročia sme pri sledovaní F1 šomrali, že pri klesajúcom počte prebiehajúcich manévrov práve výmena pneumatík rozhoduje o víťazovi pretekov.

Pit-stop sa počas dlhých desaťročí vyvíjal s príchodom novej techniky a vzrastajúcim počtom povolených mechanikov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozrite si najrýchlejšiu zastávku monopostu v boxoch na svete

Navyše sa v priebehu času menili aj pravidlá a v dnešnej dobe nemôžu tímy dotankovať monoposty v priebehu pretekov. V nasledujúcom videu si môžete pozrieť, ako sa priebeh zastávky v boxoch časom menil.

Nasledujúce video zas porovnáva, ako prebieha pit-stop v rôznych pretekárskych sériách. Všade sú iné pravidlá, iný počet mechanikov. Vo Formule E napríklad jazdci menia aj monoposty, ktoré by sa inak nestihli počas krátkeho zastavenia nabiť.

Minimálny čas strávený v boxoch je pevne stanovený, aby si jazdci neskracovali zastávku na úkor bezpečnosti napríklad tým, že sa riadne nepripútajú. Pit-stop F1 je asi najpôsobivejší, ale aj šikovnosť mechanikov v sérii Nascar stojí za zmienku. Naplno to odhaľuje kamera, pripevnená na jednom z mechanikov.

Počas histórie sa odohralo množstvo incidentov v súvislosti so zastavením v boxoch. Niekedy šlo pritom mechanikom o život. K zraneniu mechanika došlo aj pri odjazde Michaela Schumachera z boxov v Španielsku v roku 2000.

Niekedy omyl vzbudil len úsmev na perách. Hamilton nebol jediný, kto zaparkoval v priestoroch konkurenčného tímu McLaren. Ospravedlňuje ho fakt, že predtým bol jazdcom McLarenu a možno tam zastal len zo zvyku.

Nepríjemné spomienky na Veľkú cenu Austrálie z roku 1995 má David Coulthard. Keď ako líder pretekov vchádzal do boxovej uličky, nezvládol riadenie a rozbil svoj monopost. Jednou z príčin nehody bola olejová škvrna na trati.

Odtrhnuté tankovacie hadice z čias, keď bolo ešte tankovanie povolené, nie sú ničím výnimočným. V tomto prípade Kovalainen spôsobil Raikkonenovi „horúci“ deň.

V ďalšom podobnom incidente bol zapletený Felipe Massa a nebola to jeho vina. Odštartoval, až keď dostal zelenú, lenže mechanici ešte nemali ukončený proces tankovania. Nakoniec ho dobehli na konci pit zóny a odtrhnutú hadicu z monopostu odstránili.

Samostatnou kapitolou sú zle upevnené kolesá. Tie potom ohrozovali všetkých naokolo.

Keď sa pri tankovaní objaví oheň, nie je to nič príjemné, takúto adrenalínovú situáciu zažil Michael Schumacher.

Nie je to však nič oproti roku 1994. Jos Verstappen, vtedajší tímový kolega Schumachera a otec súčasného jazdca Red Bullu Maxa Verstappena, bez väčšej ujmy prežil priam hororovú situáciu.

Vážnejšie zranenia sa vyhli aj mechanikom, hoci niektorí tiež skončili v plameňoch. Príčinou požiaru bol vymontovaný filter. Toto malo umožniť tímu rýchlejšie tankovanie.

Namiesto toho sa asi tri litre paliva rozprskli na monopost, k tomu sa pridala iskra z rozhorúčenej brzdovej sústavy a požiar bol na svete. Oheň sa podarilo dostať pod kontrolu do troch sekúnd. Na pomoc pribehli aj duchaprítomní mechanici McLarenu a pomohli s hasením osôb.

Kuriózny prejazd boxovou uličkou sa udial aj na okruhu Silvestrone v roku 1998. Dve kolá pred koncom potrestali traťoví komisári Schumachera za predbehnutie Wurza v čase, keď bolo na trati safety car. Schumacher vošiel do boxov až v poslednom kole a svoj desať sekundový trest si neodpykal.

Pri takomto treste v tom čase jazdec musel do troch kôl prísť ku svojim mechanikom a zastaviť na desať sekúnd. Celý trest tak jazdca stál v skutočnosti aj pol minúty, v závislosti od dĺžky boxovej uličky.

Schumacher tým, že si šiel svoj trest odstáť až v poslednom kole, preťal pomyselnú cieľovú čiaru skôr, ako zastavil pri svojich mechanikoch na desať sekúnd.

Neskôr bol trest zrušený z viacerých dôvodov, napríklad aj preto, že ho komisári vydali so šesť minútovým meškaním. Konkurenčnému McLarenu nepomohol ani vznesený protest.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 311
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 362
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 060
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 005
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 470
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 175
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 663
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 240
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 010
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 940

Téma: Formula 1


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko riadi stranu ako autokrat, hovorí bývalý okresný predseda SNS

Bývalý okresný predseda SNS Patrik Zvonár vystúpil z SNS potom, ako ho vedenie strany odvolalo bez udania dôvodu.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Neprehliadnite tiež

Diaľnicu D1 zablokovala hromadná dopravná nehoda (fotogaléria)

Nehoda sa stala na 17. kilometri D1 v smere z Bratislavy do Senca.

Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otočili do protismeru (Minúta po minúte)

Cesta z Bratislavy do Senca a naspäť trvala niektorým päť hodín.

Opel sa vrátil k označeniu GSi. Ako prvá ho dostane športová Insignia

Športová verzia bude mať premiéru na jeseň vo Frankfurte.

Kodiaq zvíťazil v hodnotení nemeckého časopisu Auto Test

Škoda so svojimi modelmi vyhrala už štvrtý rok po sebe.