Pit stop nie je len rutina. Pozrite si najzaujímavejšie incidenty v boxoch

Plamene a odtrhnuté tankovacie hadice patria k bežným nehodám. Pri prejazde boxami sa dá aj vyhrať pretek.

Plamene na monoposte Michaela Schumachera v roku 2003.(Zdroj: TASR/AP)

Zastávka v boxoch je mimoriadne dôležitou časťou pretekov. Začiatkom tisícročia sme pri sledovaní F1 šomrali, že pri klesajúcom počte prebiehajúcich manévrov práve výmena pneumatík rozhoduje o víťazovi pretekov.

Pit-stop sa počas dlhých desaťročí vyvíjal s príchodom novej techniky a vzrastajúcim počtom povolených mechanikov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozrite si najrýchlejšiu zastávku monopostu v boxoch na svete

Navyše sa v priebehu času menili aj pravidlá a v dnešnej dobe nemôžu tímy dotankovať monoposty v priebehu pretekov. V nasledujúcom videu si môžete pozrieť, ako sa priebeh zastávky v boxoch časom menil.

Nasledujúce video zas porovnáva, ako prebieha pit-stop v rôznych pretekárskych sériách. Všade sú iné pravidlá, iný počet mechanikov. Vo Formule E napríklad jazdci menia aj monoposty, ktoré by sa inak nestihli počas krátkeho zastavenia nabiť.

Minimálny čas strávený v boxoch je pevne stanovený, aby si jazdci neskracovali zastávku na úkor bezpečnosti napríklad tým, že sa riadne nepripútajú. Pit-stop F1 je asi najpôsobivejší, ale aj šikovnosť mechanikov v sérii Nascar stojí za zmienku. Naplno to odhaľuje kamera, pripevnená na jednom z mechanikov.

Počas histórie sa odohralo množstvo incidentov v súvislosti so zastavením v boxoch. Niekedy šlo pritom mechanikom o život. K zraneniu mechanika došlo aj pri odjazde Michaela Schumachera z boxov v Španielsku v roku 2000.

Niekedy omyl vzbudil len úsmev na perách. Hamilton nebol jediný, kto zaparkoval v priestoroch konkurenčného tímu McLaren. Ospravedlňuje ho fakt, že predtým bol jazdcom McLarenu a možno tam zastal len zo zvyku.

Nepríjemné spomienky na Veľkú cenu Austrálie z roku 1995 má David Coulthard. Keď ako líder pretekov vchádzal do boxovej uličky, nezvládol riadenie a rozbil svoj monopost. Jednou z príčin nehody bola olejová škvrna na trati.

Odtrhnuté tankovacie hadice z čias, keď bolo ešte tankovanie povolené, nie sú ničím výnimočným. V tomto prípade Kovalainen spôsobil Raikkonenovi „horúci“ deň.

V ďalšom podobnom incidente bol zapletený Felipe Massa a nebola to jeho vina. Odštartoval, až keď dostal zelenú, lenže mechanici ešte nemali ukončený proces tankovania. Nakoniec ho dobehli na konci pit zóny a odtrhnutú hadicu z monopostu odstránili.

Samostatnou kapitolou sú zle upevnené kolesá. Tie potom ohrozovali všetkých naokolo.

Keď sa pri tankovaní objaví oheň, nie je to nič príjemné, takúto adrenalínovú situáciu zažil Michael Schumacher.

Nie je to však nič oproti roku 1994. Jos Verstappen, vtedajší tímový kolega Schumachera a otec súčasného jazdca Red Bullu Maxa Verstappena, bez väčšej ujmy prežil priam hororovú situáciu.

Vážnejšie zranenia sa vyhli aj mechanikom, hoci niektorí tiež skončili v plameňoch. Príčinou požiaru bol vymontovaný filter. Toto malo umožniť tímu rýchlejšie tankovanie.

Namiesto toho sa asi tri litre paliva rozprskli na monopost, k tomu sa pridala iskra z rozhorúčenej brzdovej sústavy a požiar bol na svete. Oheň sa podarilo dostať pod kontrolu do troch sekúnd. Na pomoc pribehli aj duchaprítomní mechanici McLarenu a pomohli s hasením osôb.

Kuriózny prejazd boxovou uličkou sa udial aj na okruhu Silvestrone v roku 1998. Dve kolá pred koncom potrestali traťoví komisári Schumachera za predbehnutie Wurza v čase, keď bolo na trati safety car. Schumacher vošiel do boxov až v poslednom kole a svoj desať sekundový trest si neodpykal.

Pri takomto treste v tom čase jazdec musel do troch kôl prísť ku svojim mechanikom a zastaviť na desať sekúnd. Celý trest tak jazdca stál v skutočnosti aj pol minúty, v závislosti od dĺžky boxovej uličky.

Schumacher tým, že si šiel svoj trest odstáť až v poslednom kole, preťal pomyselnú cieľovú čiaru skôr, ako zastavil pri svojich mechanikoch na desať sekúnd.

Neskôr bol trest zrušený z viacerých dôvodov, napríklad aj preto, že ho komisári vydali so šesť minútovým meškaním. Konkurenčnému McLarenu nepomohol ani vznesený protest.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 318
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 061
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 574
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Téma: Formula 1


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop