SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Najúspornejšie slovenské vozidlo prejde na jeden liter 783 kilometrov

Dovedna 199 tímov sa bude na maratóne úsporných áut snažiť prejsť čo najdlhšiu vzdialenosť na jeden liter paliva.

Sprava doľava: autá Spojenej školy v Tvrdošíne, Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave, Strojníckej fakulty STU v Bratislave a Strojníckej fakulty TUKE v Košiciach.Sprava doľava: autá Spojenej školy v Tvrdošíne, Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave, Strojníckej fakulty STU v Bratislave a Strojníckej fakulty TUKE v Košiciach. (Zdroj: Michael Kasarda)

BRATISLAVA. Na vytrvalostné preteky úsporných áut Shell Eco-marathon v Londýne sa chystajú tímy mladých inžinierov z 29 krajín Európy. Slovenskú republiku budú reprezentovať hneď tri posádky.

Študenti zo Spojenej školy v Tvrdošín, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a Technickej univerzity v Košiciach dnes ceremoniálne "vyštartovali" za súťažou do Londýna. Tam budú súťažiť v jednoduchej disciplíne - prejsť čo najdlhšiu vzdialenosť na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektriny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na štart ich prišla podporiť tiež posádka zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave. Tí do Londýna tento rok nepocestujú, no zúčastnili sa prípravného podujatia Shell Eco-Marathon Challenger Event v Le Mans.

Držiteľom slovenského rekordu je posádka TUKE s autom s benzínovým motorom a spotrebou 783 kilometrov na liter. Pre porovnanie - svetový rekord v úspornej jazde drží švajčiarsky tím s autom Pac-Car II, ktoré poháňajú vodíkové palivové články. Na ňom dosiahli spotrebu po prepočte 5386 kilometrov na liter benzínu.

Tri slovenské a ďalších 196 európskych posádok sa na štart Eco-marathonu postaví 3. júla. Pretek je súčasťou štvordňového festivalu inovácií Make the Future London a ide už o 31. ročník súťaže, ktorá motivuje mladých inžinierov k neustálemu znižovaniu spotreby.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi konkurenciu slovenského tímu patria napríklad Francúzi s „hodvábnym“ vozidlom, ktorého telo je ľahké ako červený melón; britský tím postavil auto z dreva, ktoré sa dá jednoducho zložiť a prenášať.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  3. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  5. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  2. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  3. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  4. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  5. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  6. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  7. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  8. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 058
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 453
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 821
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 565
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 678
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 030
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 782
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Trochu humoru, potrebujeme, dobre?
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu.
  3. Blanka Ulaherová: Byť mačkou v Istanbule
  4. Ján Škerko: Terorista Putin, kúrenie v krbe, výdavky na vojnu a ...
  5. Robert Štepaník: diel 78 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 1
  6. Helena Michlíková: On to nevie ?
  7. Julius Kravjar: Akademické podvody netreba podceňovať
  8. Štefan Vidlár: Aj my
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 857
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 552
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 052
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 486
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 856
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 3 746
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 681
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 530
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu