Automobilky podvádzajú pri crash testoch, autá sú na ľavej strane bezpečnejšie

Americký inštitút IIHS testuje nárazy na vodičovej strane. Automobilky preto dodatočne zosilňujú iba polovicu auta.

Dve Toyoty RAV4 po čelnom náraze s malým prekrytím - na strane vodičova (vľavo) a pasažiera. predný stĺpik a prepážka medzi motorom a kabínou je na vodičovej strane výrazne menej zdeformovaná a palubná doska sa posunula do kabíny viac na strane spolujazdca.(Zdroj: IIHS)

ARLINGTON, BRATISLAVA. Test siedmych malých SUV americkým inštitútom ukázal, ako niektoré automobilky konštruujú karosériu tak, aby bola na jednej strane pevnejšia. Získajú tak výborný výsledok v laboratórnych crash testoch, no ohrozujú bezpečnosť posádky v reálnom svete.

Poistný inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS, ktorý v USA vykonáva nezávislé crash testy (podobne ako európska organizácia EuroNCAP) v roku 2012 zaradil medzi testy aj takzvaný náraz s malým prekrytím čiže small overlap test. V ňom auto narazí do prekážky iba 25 percentami čelnej plochy na vodičovej strane.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pre porovnanie - pri čelnom náraze podľa EuroNCAP je prekrytie až 40-percentné. IIHS argumentuje tým, že v praxi sa veľmi zriedkavo stáva, že by auto narazilo kolmo na prekážku celou čelnou plochou. Tento test je náročný, pretože náraz neabsorbujú bežné deformačné zóny a energiu musí pohltiť prepážka medzi kabínou a motorom a A-stĺpik karosérie.

Inštitút IIHS včera vydal správu, v ktorej upozornil na to, že autá môžu poskytovať horšiu ochranu pre pasažiera, ak sa kolízia s malým prekrytím stane na strane spolujazdca.

IIHS preto zvažuje zavedenie testovanie nárazu s malým prekrytím pre obidve strany auta od budúceho roku. Pri čelných nárazoch zomrelo v USA v roku 2014 až 1600 pasažierov, hovorí výskumníčka Becky Mueller vo videu, ktoré inštitút vydal k správe.

IIHS porovnával sedem nových malých SUV - Hyundai Tucson, Buick Encore (u nás Opel Mokka), Hondu CR-V, Mazdu CX-5, Nissan Rogue (u nás Nissan X-Trail), Subaru Forester a Toyotu RAV4. Všetky absolvovali náraz s malým prekrytím na vodičovej strane s hodnotením "dobrý", no len Tucson dosiahol rovnaké hodnotenie aj pre ochranu spolujazdca pri náraze na opačnej strane.

Encore, CR-V a CX-5 získali hodnotenie "akceptovateľný" s poznámkou, že pri Mazde CX-5 bola prepážka medzi kabínou a motorom posunutá do priestoru pre spolujazdcove nohy viac, ako by bolo optimálne. Ochrana spolujazdca v Subaru Forester a Nissane Rogue bola ohodnotená ako "slabšia" pričom Rogue dokonca vykazoval inú konštrukciu deformačných zón na jednej a druhej strane auta.

Prepadákom bola Toyota RAV4, ktorá získala hodnotenie "slabé" pre ochranu pasažiera. Toyota RAV4 mala dokonca evidentne zosilnenú deformačnú zónu na vodičovej strane auta, aby obstála v laboratórnom teste:

IIHS týmto testom upozornilo na prax mnohých automobiliek, ktoré vyvíjajú autá s ohľadom na bezpečnosť tak, aby získali dobré ratingy pri nárazoch - nie, aby boli skutočne bezpečné v reálnom svete. Zároveň však inštitút pripomína, že rozdiely sú badateľné len pri tomto špecifickom teste - pri kolíziách so 40-percentným prekrytím zaznamenal inštitút len malé rozdiely medzi ochranou pasažiera a spolujazdca.

Pre predstavu - takto vyzerá náraz s malým prekrytím pri Dodge Journey (u nás sa predáva ako Fiat Freemont), ktorý získal od IIHS hodnotenie "slabý". Celý A-stĺpik sa pri kolízii deformuje a narazí do vodičovej hlavy a volant sa posunie, takže vodič po airbagu len skĺzne.

Takto vyzerá náraz Volva XC90. Auto síce príde o predné koleso, no karoséria si zachová svoj tvar. Takmer rovnako dobre obstála aj prvá generácia XC90, ktorá na trh prišla v roku 2002 - o celých 10 rokov skôr, ako vôbec IIHS začala testovať čelné nárazy s malým prekrytím. Dodge Journey a Volvo XC90 sú cenovo neporovnateľné autá, no veľmi dobre na nich vidno, ako veľmi sa môžu líšiť výsledky tohto crash testu.

Pretože je metodika testov IIHS je odlišná od testov EuroNCAP, americké autá sa v mnohých detailoch odlišujú od európskych. Jednou z odlišností je tvar airbagov - a to je, zhodou okolností, dôvod, prečo je kauza Takata veľkým problémom v USA, a v Európe sa týka iba malého počtu áut. Továreň Takaty v Mexiku vyrábala airbagy špeciálne pre použitie v USA a väčšina airbagov pre európske autá pochádzali z iných tovární.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  4. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  5. Kreditná karta – áno alebo nie
  6. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  7. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  8. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  9. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  10. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 229
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 163
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 12 668
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 563
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 12 384
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 980
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 567
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 529
  9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 4 405
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 065

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kočner vypovedal na polícii, Pavla Ruska zadržali

Mariana Kočnera zadržala NAKA v stredu.

PÍŠE MATÚŠ RITOMSKÝ

Prísne tajné dezinformácie sú v každom výklade

Je prirodzené, ak súkromník podnikanie spája s určitými hodnotami či etikou.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.