Automobilky podvádzajú pri crash testoch, autá sú na ľavej strane bezpečnejšie

Americký inštitút IIHS testuje nárazy na vodičovej strane. Automobilky preto dodatočne zosilňujú iba polovicu auta.

Dve Toyoty RAV4 po čelnom náraze s malým prekrytím - na strane vodičova (vľavo) a pasažiera. predný stĺpik a prepážka medzi motorom a kabínou je na vodičovej strane výrazne menej zdeformovaná a palubná doska sa posunula do kabíny viac na strane spolujazdca.(Zdroj: IIHS)

ARLINGTON, BRATISLAVA. Test siedmych malých SUV americkým inštitútom ukázal, ako niektoré automobilky konštruujú karosériu tak, aby bola na jednej strane pevnejšia. Získajú tak výborný výsledok v laboratórnych crash testoch, no ohrozujú bezpečnosť posádky v reálnom svete.

Poistný inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS, ktorý v USA vykonáva nezávislé crash testy (podobne ako európska organizácia EuroNCAP) v roku 2012 zaradil medzi testy aj takzvaný náraz s malým prekrytím čiže small overlap test. V ňom auto narazí do prekážky iba 25 percentami čelnej plochy na vodičovej strane.

Pre porovnanie - pri čelnom náraze podľa EuroNCAP je prekrytie až 40-percentné. IIHS argumentuje tým, že v praxi sa veľmi zriedkavo stáva, že by auto narazilo kolmo na prekážku celou čelnou plochou. Tento test je náročný, pretože náraz neabsorbujú bežné deformačné zóny a energiu musí pohltiť prepážka medzi kabínou a motorom a A-stĺpik karosérie.

Inštitút IIHS včera vydal správu, v ktorej upozornil na to, že autá môžu poskytovať horšiu ochranu pre pasažiera, ak sa kolízia s malým prekrytím stane na strane spolujazdca.

IIHS preto zvažuje zavedenie testovanie nárazu s malým prekrytím pre obidve strany auta od budúceho roku. Pri čelných nárazoch zomrelo v USA v roku 2014 až 1600 pasažierov, hovorí výskumníčka Becky Mueller vo videu, ktoré inštitút vydal k správe.

IIHS porovnával sedem nových malých SUV - Hyundai Tucson, Buick Encore (u nás Opel Mokka), Hondu CR-V, Mazdu CX-5, Nissan Rogue (u nás Nissan X-Trail), Subaru Forester a Toyotu RAV4. Všetky absolvovali náraz s malým prekrytím na vodičovej strane s hodnotením "dobrý", no len Tucson dosiahol rovnaké hodnotenie aj pre ochranu spolujazdca pri náraze na opačnej strane.

Encore, CR-V a CX-5 získali hodnotenie "akceptovateľný" s poznámkou, že pri Mazde CX-5 bola prepážka medzi kabínou a motorom posunutá do priestoru pre spolujazdcove nohy viac, ako by bolo optimálne. Ochrana spolujazdca v Subaru Forester a Nissane Rogue bola ohodnotená ako "slabšia" pričom Rogue dokonca vykazoval inú konštrukciu deformačných zón na jednej a druhej strane auta.

Prepadákom bola Toyota RAV4, ktorá získala hodnotenie "slabé" pre ochranu pasažiera. Toyota RAV4 mala dokonca evidentne zosilnenú deformačnú zónu na vodičovej strane auta, aby obstála v laboratórnom teste:

IIHS týmto testom upozornilo na prax mnohých automobiliek, ktoré vyvíjajú autá s ohľadom na bezpečnosť tak, aby získali dobré ratingy pri nárazoch - nie, aby boli skutočne bezpečné v reálnom svete. Zároveň však inštitút pripomína, že rozdiely sú badateľné len pri tomto špecifickom teste - pri kolíziách so 40-percentným prekrytím zaznamenal inštitút len malé rozdiely medzi ochranou pasažiera a spolujazdca.

Pre predstavu - takto vyzerá náraz s malým prekrytím pri Dodge Journey (u nás sa predáva ako Fiat Freemont), ktorý získal od IIHS hodnotenie "slabý". Celý A-stĺpik sa pri kolízii deformuje a narazí do vodičovej hlavy a volant sa posunie, takže vodič po airbagu len skĺzne.

Takto vyzerá náraz Volva XC90. Auto síce príde o predné koleso, no karoséria si zachová svoj tvar. Takmer rovnako dobre obstála aj prvá generácia XC90, ktorá na trh prišla v roku 2002 - o celých 10 rokov skôr, ako vôbec IIHS začala testovať čelné nárazy s malým prekrytím. Dodge Journey a Volvo XC90 sú cenovo neporovnateľné autá, no veľmi dobre na nich vidno, ako veľmi sa môžu líšiť výsledky tohto crash testu.

Pretože je metodika testov IIHS je odlišná od testov EuroNCAP, americké autá sa v mnohých detailoch odlišujú od európskych. Jednou z odlišností je tvar airbagov - a to je, zhodou okolností, dôvod, prečo je kauza Takata veľkým problémom v USA, a v Európe sa týka iba malého počtu áut. Továreň Takaty v Mexiku vyrábala airbagy špeciálne pre použitie v USA a väčšina airbagov pre európske autá pochádzali z iných tovární.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 16 170
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 724
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 997
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 556
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 388
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 877
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 483
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 456
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 290
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 029

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Vidieť Zem oproti čiernote vesmíru je neuveriteľné

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

SVET

Minúta po minúte: Merkelová môže byť štvrtýkrát kancelárkou

Jej konzervatívci vedú nad druhými socialistami Martina Schulza.

SVET

Merkelová bude pokračovať. Nikto však nevie ako, hovorí analytik

Nemecká kancelárka je istou víťazkou nedeľných volieb už teraz.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.