SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Automobilky podvádzajú pri crash testoch, autá sú na ľavej strane bezpečnejšie

Americký inštitút IIHS testuje nárazy na vodičovej strane. Automobilky preto dodatočne zosilňujú iba polovicu auta.

Dve Toyoty RAV4 po čelnom náraze s malým prekrytím - na strane vodičova (vľavo) a pasažiera. predný stĺpik a prepážka medzi motorom a kabínou je na vodičovej strane výrazne menej zdeformovaná a palubná doska sa posunula do kabíny viac na strane spolujazdca.Dve Toyoty RAV4 po čelnom náraze s malým prekrytím - na strane vodičova (vľavo) a pasažiera. predný stĺpik a prepážka medzi motorom a kabínou je na vodičovej strane výrazne menej zdeformovaná a palubná doska sa posunula do kabíny viac na strane spolujazdca. (Zdroj: IIHS)

ARLINGTON, BRATISLAVA. Test siedmych malých SUV americkým inštitútom ukázal, ako niektoré automobilky konštruujú karosériu tak, aby bola na jednej strane pevnejšia. Získajú tak výborný výsledok v laboratórnych crash testoch, no ohrozujú bezpečnosť posádky v reálnom svete.

Poistný inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS, ktorý v USA vykonáva nezávislé crash testy (podobne ako európska organizácia EuroNCAP) v roku 2012 zaradil medzi testy aj takzvaný náraz s malým prekrytím čiže small overlap test. V ňom auto narazí do prekážky iba 25 percentami čelnej plochy na vodičovej strane.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pre porovnanie - pri čelnom náraze podľa EuroNCAP je prekrytie až 40-percentné. IIHS argumentuje tým, že v praxi sa veľmi zriedkavo stáva, že by auto narazilo kolmo na prekážku celou čelnou plochou. Tento test je náročný, pretože náraz neabsorbujú bežné deformačné zóny a energiu musí pohltiť prepážka medzi kabínou a motorom a A-stĺpik karosérie.

Inštitút IIHS včera vydal správu, v ktorej upozornil na to, že autá môžu poskytovať horšiu ochranu pre pasažiera, ak sa kolízia s malým prekrytím stane na strane spolujazdca.

IIHS preto zvažuje zavedenie testovanie nárazu s malým prekrytím pre obidve strany auta od budúceho roku. Pri čelných nárazoch zomrelo v USA v roku 2014 až 1600 pasažierov, hovorí výskumníčka Becky Mueller vo videu, ktoré inštitút vydal k správe.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

IIHS porovnával sedem nových malých SUV - Hyundai Tucson, Buick Encore (u nás Opel Mokka), Hondu CR-V, Mazdu CX-5, Nissan Rogue (u nás Nissan X-Trail), Subaru Forester a Toyotu RAV4. Všetky absolvovali náraz s malým prekrytím na vodičovej strane s hodnotením "dobrý", no len Tucson dosiahol rovnaké hodnotenie aj pre ochranu spolujazdca pri náraze na opačnej strane.

Encore, CR-V a CX-5 získali hodnotenie "akceptovateľný" s poznámkou, že pri Mazde CX-5 bola prepážka medzi kabínou a motorom posunutá do priestoru pre spolujazdcove nohy viac, ako by bolo optimálne. Ochrana spolujazdca v Subaru Forester a Nissane Rogue bola ohodnotená ako "slabšia" pričom Rogue dokonca vykazoval inú konštrukciu deformačných zón na jednej a druhej strane auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Prepadákom bola Toyota RAV4, ktorá získala hodnotenie "slabé" pre ochranu pasažiera. Toyota RAV4 mala dokonca evidentne zosilnenú deformačnú zónu na vodičovej strane auta, aby obstála v laboratórnom teste:

IIHS týmto testom upozornilo na prax mnohých automobiliek, ktoré vyvíjajú autá s ohľadom na bezpečnosť tak, aby získali dobré ratingy pri nárazoch - nie, aby boli skutočne bezpečné v reálnom svete. Zároveň však inštitút pripomína, že rozdiely sú badateľné len pri tomto špecifickom teste - pri kolíziách so 40-percentným prekrytím zaznamenal inštitút len malé rozdiely medzi ochranou pasažiera a spolujazdca.

Pre predstavu - takto vyzerá náraz s malým prekrytím pri Dodge Journey (u nás sa predáva ako Fiat Freemont), ktorý získal od IIHS hodnotenie "slabý". Celý A-stĺpik sa pri kolízii deformuje a narazí do vodičovej hlavy a volant sa posunie, takže vodič po airbagu len skĺzne.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

Takto vyzerá náraz Volva XC90. Auto síce príde o predné koleso, no karoséria si zachová svoj tvar. Takmer rovnako dobre obstála aj prvá generácia XC90, ktorá na trh prišla v roku 2002 - o celých 10 rokov skôr, ako vôbec IIHS začala testovať čelné nárazy s malým prekrytím. Dodge Journey a Volvo XC90 sú cenovo neporovnateľné autá, no veľmi dobre na nich vidno, ako veľmi sa môžu líšiť výsledky tohto crash testu.

Načítavam video...

Pretože je metodika testov IIHS je odlišná od testov EuroNCAP, americké autá sa v mnohých detailoch odlišujú od európskych. Jednou z odlišností je tvar airbagov - a to je, zhodou okolností, dôvod, prečo je kauza Takata veľkým problémom v USA, a v Európe sa týka iba malého počtu áut. Továreň Takaty v Mexiku vyrábala airbagy špeciálne pre použitie v USA a väčšina airbagov pre európske autá pochádzali z iných tovární.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 944
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 711
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 324
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 566
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 016
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 992
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 370
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 199
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 065
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošný skríning.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

3 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

7 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan