Pri kúpe vozidla sa zákazník pozerá na cenu, pohonnú jednotku, výbavu a v neposlednom rade na vzhľad. Niekto pri novom aute staví na emócie, iný si vyberá rozumom.
Druhá skupina ľudí je náchylnejšia rozmýšľať aj nad budúcnosťou a tým, koľko auto stratí zo svojej hodnoty, kým nadíde čas predať ho. Niektoré autá sa ukážu ako zaujímavý artikel aj po niekoľkých rokoch. Stačí, aby presvedčili verejnosť svojou spoľahlivosťou a pomôcť môže aj nadčasový dizajn. Nie vždy to tak dopadne.
Predpovedať predajnú cenu môže byť pri kúpe ťažké, najmä v prípade noviniek na trhu. Ako sa ceny jazdených áut zmenili po troch rokoch, sa pozreli britské spoločnosti CAP a Glass, zaoberajúce sa oceňovaním jazdených áut.
Tesla je výnimkou medzi elektromobilmi
Samotné rebríčky a percento zo stratenej ceny nie je v tomto prípade až tak dôležité, pretože od slovenskej reality sa určite odlišuje. Vzišli z toho však údaje, ktoré platia všeobecne.
Svoju hodnotu si podľa očakávania najlepšie držia drahé autá, ktorých predaj je limitovaný. V mnohých prípadoch ide o vozidlá, ktorých kúpa sa dá považovať za investíciu. Svoju hodnotu si vzhľadom k nadobúdajúcej cene dobre držia aj luxusné vozidlá ako Porsche Macan, či Range Rover Sport.
Z hľadiska značiek sa vysoko drží Tesla a je istou výnimkou medzi elektromobilmi. Tie totiž strácajú najviac zo svojej hodnoty. Je to spôsobené aj tým, že v súčasnosti ide vo väčšine prípadov o malé mestské autá a tie všeobecne strácajú veľa zo svojej hodnoty. O málo lepšie sú na tom rodinné MPV.
Cenu si držia aj SUV
Z áut, určených pre masy, si najviac držia cenu vozidlá kategórie SUV. V súčasnosti výrazne stúpajú aj predaje nových SUV, čo môže v budúcnosti nasýtiť trh a negatívne ovplyvniť ich cenu. Cena jazdeného auta väčšinu z nás zaujíma až pri ich predaji, či kúpe.
Aj na Slovensku je viacero stránok, kde možno pozrieť a porovnať vývoj cien konkrétneho modelu v poslednom období. O niečo pracnejšou cestou ako určiť cenu svojho auta, je vlastný prieskum na inzertných portáloch. Konečnú cenu nakoniec vygeneruje trh a fakt, ako veľmi sa s predajom ponáhľate.