SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Prišiel najlepší čas na kúpu Bentley

Automobilkám v Británii môže pomôcť lacná libra aj ublížiť dovozné clo EÚ.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: BBC Top Gear)

BRATISLAVA. Automobily sú po chemikáliách druhým najvýnosnejším exportným artiklom Veľkej Británie. Aký bude mať vplyv brexit na značky vyrábajúce autá v Británii, zatiaľ ostáva otázkou.

Kým väčšina automobiliek pôsobiacich v krajine pred referendom vyzývala Britov, aby hlasovali za zotrvanie v EÚ, dnes sa ich postoje rôznia.

Niektoré sa na éru po členstve v Únii tešia, iné môžu zvážiť svoj odchod.

Láska k motorizmu začala na opustených letiskách

Automobilová výroba v Británii má dlhú históriu. Najväčší boom sa udial v 50. a 60. rokoch, po druhej svetovej vojne - v čase, na ktorý Briti tak radi s nostalgiou spomínajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Počas vojny bežala (nielen v Británii) naplno strojárska výroba vojenských lietadiel a pozemných bojových strojoch. Keď sa vojna skončila, v krajine ostali šikovní inžinieri, prázdne veľké továrenské haly a nevyužité letiská.

Práve v bývalých vojenských továrňach sa začali vyrábať autá. Láske Britov k automobilovému priemyslu pomohlo aj to, že mnohé vojenské letiská sa premenili na pretekárske dráhy - najznámejšie z nich sú asi Silverstone či Dunsfold, kde vzniká motoristická relácia Top Gear.

Po vojne mali v Británii domáce značky prakticky monopol a výroba vďaka tomu prekvitala. Najviac áut za jeden rok bolo v Británii vyrobených v roku 1972. Najväčší výrobcovia sa zjednotili v koncerne British Leyland Motor Corporation, ktorý v roku 1975 britská vláda čiastočne zoštátnila.

SkryťVypnúť reklamu

Britániu dobyli Nemci. Svojimi autami

Automobilová výroba v Británii začala v sedemdesiatych rokoch upadať - a dôvodom bol najmä vstup Veľkej Británie do Európskeho hospodárskeho spoločenstva v roku 1973. Pristúpenie do jednotného trhu, ktorý si vytvorili Francúzsko, (západné) Nemecko, Taliansko a ďalšie krajiny mal za následok, že autá z kontinentálnej Európy boli zrazu v Británii jednoducho dostupné.

Keďže európske autá boli zaujímavejšie (a často spoľahlivejšie či celkovo lepšie) než tie domáce, Briti im začali dávať rýchlo prednosť. Dodnes je Veľká Británia najväčším exportným trhom pre nemecké autá - ročne ich vyvezú Nemci do Británie okolo 800-tisíc.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 391
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 595
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 516
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 741
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 580
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 222
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 128
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


5 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  5. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 369
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 976
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 670
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 874
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 748
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 510
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu