Prišiel najlepší čas na kúpu Bentley

Automobilkám v Británii môže pomôcť lacná libra aj ublížiť dovozné clo EÚ.

Ilustračné foto.(Zdroj: BBC Top Gear)

BRATISLAVA. Automobily sú po chemikáliách druhým najvýnosnejším exportným artiklom Veľkej Británie. Aký bude mať vplyv brexit na značky vyrábajúce autá v Británii, zatiaľ ostáva otázkou.

Kým väčšina automobiliek pôsobiacich v krajine pred referendom vyzývala Britov, aby hlasovali za zotrvanie v EÚ, dnes sa ich postoje rôznia.

Niektoré sa na éru po členstve v Únii tešia, iné môžu zvážiť svoj odchod.

Láska k motorizmu začala na opustených letiskách

Automobilová výroba v Británii má dlhú históriu. Najväčší boom sa udial v 50. a 60. rokoch, po druhej svetovej vojne - v čase, na ktorý Briti tak radi s nostalgiou spomínajú.

Počas vojny bežala (nielen v Británii) naplno strojárska výroba vojenských lietadiel a pozemných bojových strojoch. Keď sa vojna skončila, v krajine ostali šikovní inžinieri, prázdne veľké továrenské haly a nevyužité letiská.

Práve v bývalých vojenských továrňach sa začali vyrábať autá. Láske Britov k automobilovému priemyslu pomohlo aj to, že mnohé vojenské letiská sa premenili na pretekárske dráhy - najznámejšie z nich sú asi Silverstone či Dunsfold, kde vzniká motoristická relácia Top Gear.

Po vojne mali v Británii domáce značky prakticky monopol a výroba vďaka tomu prekvitala. Najviac áut za jeden rok bolo v Británii vyrobených v roku 1972. Najväčší výrobcovia sa zjednotili v koncerne British Leyland Motor Corporation, ktorý v roku 1975 britská vláda čiastočne zoštátnila.

Britániu dobyli Nemci. Svojimi autami

Automobilová výroba v Británii začala v sedemdesiatych rokoch upadať - a dôvodom bol najmä vstup Veľkej Británie do Európskeho hospodárskeho spoločenstva v roku 1973. Pristúpenie do jednotného trhu, ktorý si vytvorili Francúzsko, (západné) Nemecko, Taliansko a ďalšie krajiny mal za následok, že autá z kontinentálnej Európy boli zrazu v Británii jednoducho dostupné.

Keďže európske autá boli zaujímavejšie (a často spoľahlivejšie či celkovo lepšie) než tie domáce, Briti im začali dávať rýchlo prednosť. Dodnes je Veľká Británia najväčším exportným trhom pre nemecké autá - ročne ich vyvezú Nemci do Británie okolo 800-tisíc.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C48C5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C48C5 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 590
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 936
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 097
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 304
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 395
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 887
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 847
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 827
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 737
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 433

Téma: Brexit


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.