SME

Prišiel najlepší čas na kúpu Bentley

Automobilkám v Británii môže pomôcť lacná libra aj ublížiť dovozné clo EÚ.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: BBC Top Gear)

BRATISLAVA. Automobily sú po chemikáliách druhým najvýnosnejším exportným artiklom Veľkej Británie. Aký bude mať vplyv brexit na značky vyrábajúce autá v Británii, zatiaľ ostáva otázkou.

Kým väčšina automobiliek pôsobiacich v krajine pred referendom vyzývala Britov, aby hlasovali za zotrvanie v EÚ, dnes sa ich postoje rôznia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektoré sa na éru po členstve v Únii tešia, iné môžu zvážiť svoj odchod.

Láska k motorizmu začala na opustených letiskách

Automobilová výroba v Británii má dlhú históriu. Najväčší boom sa udial v 50. a 60. rokoch, po druhej svetovej vojne - v čase, na ktorý Briti tak radi s nostalgiou spomínajú.

SkryťVypnúť reklamu

Počas vojny bežala (nielen v Británii) naplno strojárska výroba vojenských lietadiel a pozemných bojových strojoch. Keď sa vojna skončila, v krajine ostali šikovní inžinieri, prázdne veľké továrenské haly a nevyužité letiská.

Práve v bývalých vojenských továrňach sa začali vyrábať autá. Láske Britov k automobilovému priemyslu pomohlo aj to, že mnohé vojenské letiská sa premenili na pretekárske dráhy - najznámejšie z nich sú asi Silverstone či Dunsfold, kde vzniká motoristická relácia Top Gear.

Po vojne mali v Británii domáce značky prakticky monopol a výroba vďaka tomu prekvitala. Najviac áut za jeden rok bolo v Británii vyrobených v roku 1972. Najväčší výrobcovia sa zjednotili v koncerne British Leyland Motor Corporation, ktorý v roku 1975 britská vláda čiastočne zoštátnila.

SkryťVypnúť reklamu

Britániu dobyli Nemci. Svojimi autami

Automobilová výroba v Británii začala v sedemdesiatych rokoch upadať - a dôvodom bol najmä vstup Veľkej Británie do Európskeho hospodárskeho spoločenstva v roku 1973. Pristúpenie do jednotného trhu, ktorý si vytvorili Francúzsko, (západné) Nemecko, Taliansko a ďalšie krajiny mal za následok, že autá z kontinentálnej Európy boli zrazu v Británii jednoducho dostupné.

Keďže európske autá boli zaujímavejšie (a často spoľahlivejšie či celkovo lepšie) než tie domáce, Briti im začali dávať rýchlo prednosť. Dodnes je Veľká Británia najväčším exportným trhom pre nemecké autá - ročne ich vyvezú Nemci do Británie okolo 800-tisíc.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C48C5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Brexit

Británia a EÚ sa na prelomovom londýnskom summite dohodli na novom pakte.


TASR 2
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Šéf HOPINu: Nie sme najlacnejší a ani nechceme byť
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 12 051
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 8 443
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 020
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 675
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 387
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 187
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 960
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 3 732
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Klára Deketová: Prepáč za hlúpu otázku, ale veľa o Slovensku neviem. Čím je vlastne známe?
  2. Marko Dulak: Deti, na ktoré ústava kašle
  3. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH.
  4. Viktor Pamula: Oslava diktátora
  5. Štefan Šturdzík: Svetový lídri - svetový lúzri !!
  6. Štefan Šturdzík: Polááášek !!
  7. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  8. Radoslav Záhumenský: Objavte čarovnú zrúcaninu v srdci Veľkej Fatry: Hrad Blatnica vám vyrazí dych! [VIDEO]
  1. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 24 178
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 395
  3. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 14 033
  4. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 609
  5. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 12 527
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 365
  7. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 10 728
  8. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 10 045
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťZatvoriť reklamu