Prišiel najlepší čas na kúpu Bentley

Automobilkám v Británii môže pomôcť lacná libra aj ublížiť dovozné clo EÚ.

Ilustračné foto.(Zdroj: BBC Top Gear)

BRATISLAVA. Automobily sú po chemikáliách druhým najvýnosnejším exportným artiklom Veľkej Británie. Aký bude mať vplyv brexit na značky vyrábajúce autá v Británii, zatiaľ ostáva otázkou.

Kým väčšina automobiliek pôsobiacich v krajine pred referendom vyzývala Britov, aby hlasovali za zotrvanie v EÚ, dnes sa ich postoje rôznia.

Niektoré sa na éru po členstve v Únii tešia, iné môžu zvážiť svoj odchod.

Láska k motorizmu začala na opustených letiskách

Automobilová výroba v Británii má dlhú históriu. Najväčší boom sa udial v 50. a 60. rokoch, po druhej svetovej vojne - v čase, na ktorý Briti tak radi s nostalgiou spomínajú.

Počas vojny bežala (nielen v Británii) naplno strojárska výroba vojenských lietadiel a pozemných bojových strojoch. Keď sa vojna skončila, v krajine ostali šikovní inžinieri, prázdne veľké továrenské haly a nevyužité letiská.

Práve v bývalých vojenských továrňach sa začali vyrábať autá. Láske Britov k automobilovému priemyslu pomohlo aj to, že mnohé vojenské letiská sa premenili na pretekárske dráhy - najznámejšie z nich sú asi Silverstone či Dunsfold, kde vzniká motoristická relácia Top Gear.

Po vojne mali v Británii domáce značky prakticky monopol a výroba vďaka tomu prekvitala. Najviac áut za jeden rok bolo v Británii vyrobených v roku 1972. Najväčší výrobcovia sa zjednotili v koncerne British Leyland Motor Corporation, ktorý v roku 1975 britská vláda čiastočne zoštátnila.

Britániu dobyli Nemci. Svojimi autami

Automobilová výroba v Británii začala v sedemdesiatych rokoch upadať - a dôvodom bol najmä vstup Veľkej Británie do Európskeho hospodárskeho spoločenstva v roku 1973. Pristúpenie do jednotného trhu, ktorý si vytvorili Francúzsko, (západné) Nemecko, Taliansko a ďalšie krajiny mal za následok, že autá z kontinentálnej Európy boli zrazu v Británii jednoducho dostupné.

Keďže európske autá boli zaujímavejšie (a často spoľahlivejšie či celkovo lepšie) než tie domáce, Briti im začali dávať rýchlo prednosť. Dodnes je Veľká Británia najväčším exportným trhom pre nemecké autá - ročne ich vyvezú Nemci do Británie okolo 800-tisíc.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C48C5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C48C5 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 644
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 333
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 191
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 997
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 828
  6. Kam do tepla v januári? 1 714
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 372
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 125
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 011
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Téma: Brexit


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.