Ktoré autá sú nevhodné pre začiatočníkov?

Veľké SUV, športové, či tuningom postihnuté autá? Aj na nich jazdia začínajúci šoféri.

ilustračné(Zdroj: McLaren)

Práve ste získali vodičské oprávnenie a zvažujete kúpu auta? V tomto prípade treba zohľadniť nielen finančné možnosti, ale aj svoje šoférske schopnosti.

Britský portál autoexpress.co.uk zostavil vlastný rebríček najvhodnejších áut pre začínajúcich šoférov. Podľa očakávania sú v ňom iba malé autá ako Škoda Citigo, Peugeot 108, Volkswagen Polo, či Ford Fiesta.

My sme sa na túto tému pozreli z opačnej strany a hľadáme autá, ktoré sú pre začiatočníkov nevhodné.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pozor na prevádzkové náklady

Prvou chybou, najmä v prípade mladých ľudí, je zabudnutie na prevádzkové náklady. Zatiaľ, čo kúpna cena zabolí hneď, prevádzkové náklady sa môžu zdať v porovnaní s ňou nepodstatné a odsunuté na druhé miesto.

V prípade nového auta je predpoklad, že záujemca má dostatok financií aj na pokrytie ďalších nákladov. Horšie to býva v prípade jazdených áut.

Pochopiteľné nadšenie a menej pochopiteľná nutnosť vlastniť veľké SUV často privedie mladého šoféra ku kúpe starého auta, namiesto menšieho a novšieho.

Vyššia spotreba nie je jediným rozdielom. Počítať treba s vyššou poistkou, cenou pneumatík, či náhradných dielov pre brzdovú sústavu. A to hovoríme len o výdavkoch, súvisiacich s bežnou údržbou auta. Prípadná závažná porucha ľahko spraví z vysnívaného auta iba drahú spomienku na mladícku nerozvážnosť.

Príkladom sú pretekári

Zo šoférskeho hľadiska je vo všeobecnosti lepšie začať s menším a výkonovo slabším autom. Príkladom nám môžu byť pretekári, ktorí prechádzajú k silnejším strojom postupne, ako sa počas kariéry zlepšujú.

Až keď sa dostanú na hranicu možností auta a ďalší pokrok obmedzuje technika, presadnú do výkonnejšieho vozidla. V bežnej premávke na limite možností auta nejazdíme, ale šofér by mal presadnúť do výkonnného auta, až keď bez problémov zvláda to slabšie.

Športové auto sa v rukách "strelca" - začiatočníka ľahko zmení na nebezpečnú zbraň, ale v ich prípade to platí pre akékoľvek auto.

Autá s prehnaným výkonom však môžu byť nebezpečné aj pre pokojných šoférov. Reakcia na plyn je v tomto prípade iná, ako bola vo Fabii v autoškole. Jedno necitlivé pridanie na vlhkom povrchu môže narobiť pri výjazde zo zákruty veľké problémy.

Široké pneumatiky spôsobia v daždi krízu

Osobitnou kategóriou sú mladí nadšenci, obľubujúci tuning. Upravené vozidlá, ktorých podvozok nie je stavaný na zvládanie vysokých rýchlostí, sa snažia skrotiť vďaka širším pneumatikám. Tie patria spolu s koncovkou výfuku medzi obľúbené vylepšenia vozidla.

Odvaha, ktorá vzrastie po pozitívnych skúsenostiach so širokými pneumatikami na suchu, spôsobí o to väčšie starosti v daždi. 

Riziko aquaplaningu je v prípade širokých pneumatík oveľa vyššie. Ich dezén musí pri rovnakej rýchlosti odviesť viac vody. Užšie pneumatiky ľahšie "prerežú" vrstvu vody a ostanú v styku s asfaltom.

Široké pneumatiky majú skôr tendenciu plávať po vode. V tejto chvíli je auto prakticky neovládateľné. Nereaguje na natočenie volantu, brzdenie a zotrvačnosťou pokračuje rovno. 

Brzdenie a výraznejšie natočenie volantu je v tomto prípade na škodu. Ak  sa po pár metroch dostanete na suchšie miesto, pneumatiky sa "zahryznú" do asfaltu a nezvládnuteľný šmyk je na svete.

Široké pneumatiky štandardne nájdeme pri veľkých a ťažkých SUV. Práve hmotnosť im pomôže pritlačiť kolesá až na asfalt. V prípade ľahkého hatchbacku je ochota plávať na vrstve vody vyššia.

V redakcii odporúčame odjazdiť prvé tisícky kilometrov na menšom a primerane výkonnom aute. Istá skupina ľudí uprednostňuje ako alternatívu veľké SUV, ktoré v prípade nehody poskytnú lepšiu ochranu posádke. O to opatrnejšie je potom potrebné jazdiť. Šoférovať veľké auto, pre ktoré nám chýba cit, treba s rešpektom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 147
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 347
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 457
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 393
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 721
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 401
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 003
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 837
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.