Ktoré autá sú nevhodné pre začiatočníkov?

Veľké SUV, športové, či tuningom postihnuté autá? Aj na nich jazdia začínajúci šoféri.

ilustračné(Zdroj: McLaren)

Práve ste získali vodičské oprávnenie a zvažujete kúpu auta? V tomto prípade treba zohľadniť nielen finančné možnosti, ale aj svoje šoférske schopnosti.

Britský portál autoexpress.co.uk zostavil vlastný rebríček najvhodnejších áut pre začínajúcich šoférov. Podľa očakávania sú v ňom iba malé autá ako Škoda Citigo, Peugeot 108, Volkswagen Polo, či Ford Fiesta.

My sme sa na túto tému pozreli z opačnej strany a hľadáme autá, ktoré sú pre začiatočníkov nevhodné.

Pozor na prevádzkové náklady

Prvou chybou, najmä v prípade mladých ľudí, je zabudnutie na prevádzkové náklady. Zatiaľ, čo kúpna cena zabolí hneď, prevádzkové náklady sa môžu zdať v porovnaní s ňou nepodstatné a odsunuté na druhé miesto.

V prípade nového auta je predpoklad, že záujemca má dostatok financií aj na pokrytie ďalších nákladov. Horšie to býva v prípade jazdených áut.

Pochopiteľné nadšenie a menej pochopiteľná nutnosť vlastniť veľké SUV často privedie mladého šoféra ku kúpe starého auta, namiesto menšieho a novšieho.

Vyššia spotreba nie je jediným rozdielom. Počítať treba s vyššou poistkou, cenou pneumatík, či náhradných dielov pre brzdovú sústavu. A to hovoríme len o výdavkoch, súvisiacich s bežnou údržbou auta. Prípadná závažná porucha ľahko spraví z vysnívaného auta iba drahú spomienku na mladícku nerozvážnosť.

Príkladom sú pretekári

Zo šoférskeho hľadiska je vo všeobecnosti lepšie začať s menším a výkonovo slabším autom. Príkladom nám môžu byť pretekári, ktorí prechádzajú k silnejším strojom postupne, ako sa počas kariéry zlepšujú.

Až keď sa dostanú na hranicu možností auta a ďalší pokrok obmedzuje technika, presadnú do výkonnejšieho vozidla. V bežnej premávke na limite možností auta nejazdíme, ale šofér by mal presadnúť do výkonnného auta, až keď bez problémov zvláda to slabšie.

Športové auto sa v rukách "strelca" - začiatočníka ľahko zmení na nebezpečnú zbraň, ale v ich prípade to platí pre akékoľvek auto.

Autá s prehnaným výkonom však môžu byť nebezpečné aj pre pokojných šoférov. Reakcia na plyn je v tomto prípade iná, ako bola vo Fabii v autoškole. Jedno necitlivé pridanie na vlhkom povrchu môže narobiť pri výjazde zo zákruty veľké problémy.

Široké pneumatiky spôsobia v daždi krízu

Osobitnou kategóriou sú mladí nadšenci, obľubujúci tuning. Upravené vozidlá, ktorých podvozok nie je stavaný na zvládanie vysokých rýchlostí, sa snažia skrotiť vďaka širším pneumatikám. Tie patria spolu s koncovkou výfuku medzi obľúbené vylepšenia vozidla.

Odvaha, ktorá vzrastie po pozitívnych skúsenostiach so širokými pneumatikami na suchu, spôsobí o to väčšie starosti v daždi. 

Riziko aquaplaningu je v prípade širokých pneumatík oveľa vyššie. Ich dezén musí pri rovnakej rýchlosti odviesť viac vody. Užšie pneumatiky ľahšie "prerežú" vrstvu vody a ostanú v styku s asfaltom.

Široké pneumatiky majú skôr tendenciu plávať po vode. V tejto chvíli je auto prakticky neovládateľné. Nereaguje na natočenie volantu, brzdenie a zotrvačnosťou pokračuje rovno. 

Brzdenie a výraznejšie natočenie volantu je v tomto prípade na škodu. Ak  sa po pár metroch dostanete na suchšie miesto, pneumatiky sa "zahryznú" do asfaltu a nezvládnuteľný šmyk je na svete.

Široké pneumatiky štandardne nájdeme pri veľkých a ťažkých SUV. Práve hmotnosť im pomôže pritlačiť kolesá až na asfalt. V prípade ľahkého hatchbacku je ochota plávať na vrstve vody vyššia.

V redakcii odporúčame odjazdiť prvé tisícky kilometrov na menšom a primerane výkonnom aute. Istá skupina ľudí uprednostňuje ako alternatívu veľké SUV, ktoré v prípade nehody poskytnú lepšiu ochranu posádke. O to opatrnejšie je potom potrebné jazdiť. Šoférovať veľké auto, pre ktoré nám chýba cit, treba s rešpektom.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 181
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 043
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 038
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 457
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 007
  6. Kam do tepla v januári? 1 691
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 502
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 356
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 172
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 899

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.