Ktoré autá sú nevhodné pre začiatočníkov?

Veľké SUV, športové, či tuningom postihnuté autá? Aj na nich jazdia začínajúci šoféri.

ilustračné(Zdroj: McLaren)

Práve ste získali vodičské oprávnenie a zvažujete kúpu auta? V tomto prípade treba zohľadniť nielen finančné možnosti, ale aj svoje šoférske schopnosti.

Britský portál autoexpress.co.uk zostavil vlastný rebríček najvhodnejších áut pre začínajúcich šoférov. Podľa očakávania sú v ňom iba malé autá ako Škoda Citigo, Peugeot 108, Volkswagen Polo, či Ford Fiesta.

My sme sa na túto tému pozreli z opačnej strany a hľadáme autá, ktoré sú pre začiatočníkov nevhodné.

Pozor na prevádzkové náklady

Prvou chybou, najmä v prípade mladých ľudí, je zabudnutie na prevádzkové náklady. Zatiaľ, čo kúpna cena zabolí hneď, prevádzkové náklady sa môžu zdať v porovnaní s ňou nepodstatné a odsunuté na druhé miesto.

V prípade nového auta je predpoklad, že záujemca má dostatok financií aj na pokrytie ďalších nákladov. Horšie to býva v prípade jazdených áut.

Pochopiteľné nadšenie a menej pochopiteľná nutnosť vlastniť veľké SUV často privedie mladého šoféra ku kúpe starého auta, namiesto menšieho a novšieho.

Vyššia spotreba nie je jediným rozdielom. Počítať treba s vyššou poistkou, cenou pneumatík, či náhradných dielov pre brzdovú sústavu. A to hovoríme len o výdavkoch, súvisiacich s bežnou údržbou auta. Prípadná závažná porucha ľahko spraví z vysnívaného auta iba drahú spomienku na mladícku nerozvážnosť.

Príkladom sú pretekári

Zo šoférskeho hľadiska je vo všeobecnosti lepšie začať s menším a výkonovo slabším autom. Príkladom nám môžu byť pretekári, ktorí prechádzajú k silnejším strojom postupne, ako sa počas kariéry zlepšujú.

Až keď sa dostanú na hranicu možností auta a ďalší pokrok obmedzuje technika, presadnú do výkonnejšieho vozidla. V bežnej premávke na limite možností auta nejazdíme, ale šofér by mal presadnúť do výkonnného auta, až keď bez problémov zvláda to slabšie.

Športové auto sa v rukách "strelca" - začiatočníka ľahko zmení na nebezpečnú zbraň, ale v ich prípade to platí pre akékoľvek auto.

Autá s prehnaným výkonom však môžu byť nebezpečné aj pre pokojných šoférov. Reakcia na plyn je v tomto prípade iná, ako bola vo Fabii v autoškole. Jedno necitlivé pridanie na vlhkom povrchu môže narobiť pri výjazde zo zákruty veľké problémy.

Široké pneumatiky spôsobia v daždi krízu

Osobitnou kategóriou sú mladí nadšenci, obľubujúci tuning. Upravené vozidlá, ktorých podvozok nie je stavaný na zvládanie vysokých rýchlostí, sa snažia skrotiť vďaka širším pneumatikám. Tie patria spolu s koncovkou výfuku medzi obľúbené vylepšenia vozidla.

Odvaha, ktorá vzrastie po pozitívnych skúsenostiach so širokými pneumatikami na suchu, spôsobí o to väčšie starosti v daždi. 

Riziko aquaplaningu je v prípade širokých pneumatík oveľa vyššie. Ich dezén musí pri rovnakej rýchlosti odviesť viac vody. Užšie pneumatiky ľahšie "prerežú" vrstvu vody a ostanú v styku s asfaltom.

Široké pneumatiky majú skôr tendenciu plávať po vode. V tejto chvíli je auto prakticky neovládateľné. Nereaguje na natočenie volantu, brzdenie a zotrvačnosťou pokračuje rovno. 

Brzdenie a výraznejšie natočenie volantu je v tomto prípade na škodu. Ak  sa po pár metroch dostanete na suchšie miesto, pneumatiky sa "zahryznú" do asfaltu a nezvládnuteľný šmyk je na svete.

Široké pneumatiky štandardne nájdeme pri veľkých a ťažkých SUV. Práve hmotnosť im pomôže pritlačiť kolesá až na asfalt. V prípade ľahkého hatchbacku je ochota plávať na vrstve vody vyššia.

V redakcii odporúčame odjazdiť prvé tisícky kilometrov na menšom a primerane výkonnom aute. Istá skupina ľudí uprednostňuje ako alternatívu veľké SUV, ktoré v prípade nehody poskytnú lepšiu ochranu posádke. O to opatrnejšie je potom potrebné jazdiť. Šoférovať veľké auto, pre ktoré nám chýba cit, treba s rešpektom.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 21 482
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 687
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 177
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 732
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 292
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 560
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 507
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 406
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 364
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 031

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Denne im prejde cez ruky šesťsto kíl múky. Ako sa robí maces na Slovensku

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

SVET

Kurz sa dohodol s krajnou pravicou, sľubuje proeurópsku vládu

Ľudovci a Slobodní sa dohodli na koalícii.

KOMENTÁRE

Fico je oportunista, pochváľme ho

Premiér so sankciami proti Rusku nesúhlasí, ale aj tak ich vždy podporí.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.