Ktoré autá sú nevhodné pre začiatočníkov?

Veľké SUV, športové, či tuningom postihnuté autá? Aj na nich jazdia začínajúci šoféri.

ilustračné(Zdroj: McLaren)

Práve ste získali vodičské oprávnenie a zvažujete kúpu auta? V tomto prípade treba zohľadniť nielen finančné možnosti, ale aj svoje šoférske schopnosti.

Britský portál autoexpress.co.uk zostavil vlastný rebríček najvhodnejších áut pre začínajúcich šoférov. Podľa očakávania sú v ňom iba malé autá ako Škoda Citigo, Peugeot 108, Volkswagen Polo, či Ford Fiesta.

My sme sa na túto tému pozreli z opačnej strany a hľadáme autá, ktoré sú pre začiatočníkov nevhodné.

Pozor na prevádzkové náklady

Prvou chybou, najmä v prípade mladých ľudí, je zabudnutie na prevádzkové náklady. Zatiaľ, čo kúpna cena zabolí hneď, prevádzkové náklady sa môžu zdať v porovnaní s ňou nepodstatné a odsunuté na druhé miesto.

V prípade nového auta je predpoklad, že záujemca má dostatok financií aj na pokrytie ďalších nákladov. Horšie to býva v prípade jazdených áut.

Pochopiteľné nadšenie a menej pochopiteľná nutnosť vlastniť veľké SUV často privedie mladého šoféra ku kúpe starého auta, namiesto menšieho a novšieho.

Vyššia spotreba nie je jediným rozdielom. Počítať treba s vyššou poistkou, cenou pneumatík, či náhradných dielov pre brzdovú sústavu. A to hovoríme len o výdavkoch, súvisiacich s bežnou údržbou auta. Prípadná závažná porucha ľahko spraví z vysnívaného auta iba drahú spomienku na mladícku nerozvážnosť.

Príkladom sú pretekári

Zo šoférskeho hľadiska je vo všeobecnosti lepšie začať s menším a výkonovo slabším autom. Príkladom nám môžu byť pretekári, ktorí prechádzajú k silnejším strojom postupne, ako sa počas kariéry zlepšujú.

Až keď sa dostanú na hranicu možností auta a ďalší pokrok obmedzuje technika, presadnú do výkonnejšieho vozidla. V bežnej premávke na limite možností auta nejazdíme, ale šofér by mal presadnúť do výkonnného auta, až keď bez problémov zvláda to slabšie.

Športové auto sa v rukách "strelca" - začiatočníka ľahko zmení na nebezpečnú zbraň, ale v ich prípade to platí pre akékoľvek auto.

Autá s prehnaným výkonom však môžu byť nebezpečné aj pre pokojných šoférov. Reakcia na plyn je v tomto prípade iná, ako bola vo Fabii v autoškole. Jedno necitlivé pridanie na vlhkom povrchu môže narobiť pri výjazde zo zákruty veľké problémy.

Široké pneumatiky spôsobia v daždi krízu

Osobitnou kategóriou sú mladí nadšenci, obľubujúci tuning. Upravené vozidlá, ktorých podvozok nie je stavaný na zvládanie vysokých rýchlostí, sa snažia skrotiť vďaka širším pneumatikám. Tie patria spolu s koncovkou výfuku medzi obľúbené vylepšenia vozidla.

Odvaha, ktorá vzrastie po pozitívnych skúsenostiach so širokými pneumatikami na suchu, spôsobí o to väčšie starosti v daždi. 

Riziko aquaplaningu je v prípade širokých pneumatík oveľa vyššie. Ich dezén musí pri rovnakej rýchlosti odviesť viac vody. Užšie pneumatiky ľahšie "prerežú" vrstvu vody a ostanú v styku s asfaltom.

Široké pneumatiky majú skôr tendenciu plávať po vode. V tejto chvíli je auto prakticky neovládateľné. Nereaguje na natočenie volantu, brzdenie a zotrvačnosťou pokračuje rovno. 

Brzdenie a výraznejšie natočenie volantu je v tomto prípade na škodu. Ak  sa po pár metroch dostanete na suchšie miesto, pneumatiky sa "zahryznú" do asfaltu a nezvládnuteľný šmyk je na svete.

Široké pneumatiky štandardne nájdeme pri veľkých a ťažkých SUV. Práve hmotnosť im pomôže pritlačiť kolesá až na asfalt. V prípade ľahkého hatchbacku je ochota plávať na vrstve vody vyššia.

V redakcii odporúčame odjazdiť prvé tisícky kilometrov na menšom a primerane výkonnom aute. Istá skupina ľudí uprednostňuje ako alternatívu veľké SUV, ktoré v prípade nehody poskytnú lepšiu ochranu posádke. O to opatrnejšie je potom potrebné jazdiť. Šoférovať veľké auto, pre ktoré nám chýba cit, treba s rešpektom.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 682
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 113
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 655
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 238
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 169
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 139
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 029
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 763
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 605
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 069

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.