SME

TEST: Nový Renault Mégane pôsobí solídne a hodnotne

Oproti minulej generácii sa priblížil nemeckej konkurencii, no niektoré nedostatky mu ostali.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Aj keď mnohé národnostné, rasové či genderové stereotypy sú dnes odsudzované ako zbytočne zovšeobecňujúce a nekorektné, pôvod auta nám v minulosti vedel veľa o jeho vlastnostiach napovedať. Nemecké autá sú solídne a trochu nudné, japonské spoľahlivé, kórejské okopírované, talianske rozbúchajú srdce a tie francúzske majú mäkký podvozok a nepresnú prevodovku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aktuálne sa o prelomenie stereotypu pokúsil Renault s novou, štvrtou generáciou modelu Mégane. O mäkký podvozok a zlé radenie prišiel, ostal mu však francúzsky šarm?

SkryťVypnúť reklamu

Zisťovali sme to v teste najsilnejšej "normálnej" naftovej verzie 1,6 dCi 130k v najvyššej výbave Bose.

Vyzerá ako väčší bratia

Spolu s modelmi Talisman a Espace (a niektorými Nissanmi) má Mégane spoločný základ na podvozkovej platforme CMF. Pod kapotu sa tak dostali tradičné benzínové a naftové motory s objemom 1,2 až 1,6 litra; konštrukcia zadnej nápravy s torznou priečkou je v najvyššom modeli doplnená o natáčanie zadných kolies 4Control.

Okrem konštrukcie má Mégane s Talismanom spoločný aj vzhľad. Najmä riešením predku a tvarom zadných svetiel sú si Mégane a Talisman podľa nás až príliš podobné a o triedu väčší Talisman tak stráca vizuálny náskok.

Na druhej strane - musíme povedať, že Renault nie je jediná značka, ktorej modely sa líšia vo veľkosti, no nie v dizajne - podobným problémom trpia viaceré nemecké značky. Na tvary Méganu sa dá pozerať aj z opačnej strany - fungujú veľmi dobre na Talismane, tak prečo by nemohli rovnako (dobre) vyzerať aj Mégane?

SkryťVypnúť reklamu

Najvýraznejším dizajnovým prvkom nového Méganu sú predné denné svetlá a maska chladiča s veľkým "diamantom". Zozadu zaujmú široké blatníky a - opäť - veľké zadné svetlá, ktorých obrys svieti zároveň s predným LED denným svietením.

Jedinú výčitku, ktorú k dizajnu máme, je príliš dlhý predný previs. Ide o typický neduh auta s motorom vpredu a pohonom predných kolies, no konkurencia sa s ním dokázala vysporiadať lepšie.

Interiér: Kvalita na úkor kvantity

Interiér nás prekvapil svojou solídnosťou a kvalitným vypracovaním. V kabíne nájdeme príjemné plasty, pekne čalúnené sedadlá aj dostatok odkladacích priestorov.

Najkontroverznejším prvkom je jednoznačne centrálny displej s dotykovým ovládaním. Grafika je síce pekná, no samotné ovládanie je neintuitívne a neprehľadné, slovenský preklad má rezervy.

SkryťVypnúť reklamu

Zlepšením je, že v Mégane dostal systém R-Link aj niekoľko "kontextových" tlačidiel - tie sú umiestnené na pravej strane displeja, ledva v dosahu vodiča. Po týždni jazdenia však musíme konštatovať, že ide hlavne o silu zvyku a o správne prispôsobenie "domovskej obrazovky".

Nie sme zásadne proti veľkým dotykovým displejom v autách - Apple CarPlay s veľkými ikonami a grafikou s vysokým kontrastom pekne ukazuje, že ovládanie funguje aj bez fyzických tlačidiel. V Mégane však máme pocit, že pri jeho návrhu mali posledné slovo dizajnéri, a nie ľudia rozumejúci sa ergonómii alebo user experience.

Najvyššia výbava Bose pridáva do interiéru audiosústavu rovnomennej firmy - hrá lepšie ako priemer triedy, už pri základnom nastavení má celkom výrazné basy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozícia za volantom je veľmi príjemná, aj keď masážna funkcia sedadla nám príde ako samoúčelná hračička, ktorú každý majiteľ raz vyskúša a potom na ňu zabudne.

Priestor na zadných sedadlách je tesnejší - aby mal Mégane výraznejšie zadné blatníky, dizajnéri mierne zúžili hornú polovicu auta. Pasažieri vzadu budú mať preto dostatok miesta na nohy, no na šírku sa zmestia najviac dvaja a aj tí budú mať hlavy nalepené na dverách.

Kufor má priemerný objem, no relatívne vysokú nakladaciu hranu.

Renault je stále kráľom malých dieselov

Renault Mégane má relatívne chudobnú ponuku motorov. Z benzínových je to atmosférický 1,6-litrový štvorvalec, turbom prepĺňaný 1,2-litrový štvorvalec plus verzia GT - juniorský hot-hatch s výkonom benzínových 205 alebo naftových 165 koní. Dieselové motory sú v ponuke dva - 1,5 a 1,6 litra dokopy v troch výkonnostných stupňoch. Niektoré motory je možné kombinovať s dvojspojkovou automatickou prevodovkou EDC.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S benzínovým motorom 1,2 TCe sme sa zoznámili počas prvej jazdy; tento raz prišiel na rad 130-koňový motor 1,6 dCi. Mégane nám opäť potvrdil, že Renault je kráľom malých naftových motorov a nemusia sa za ne hanbiť ani v Mercedese, kde ich montujú do modelov A, GLA a CLA.

Prečítajte si tiež: Nový Renault Mégane je v predaji, zanechal dobrý prvý dojem Čítajte 

Motor 1,6 dCi je dobre odhlučnený, silný aj relatívne úsporný - s prevahou diaľničnej jazdy sme sa dostali na úroveň 5,5 litra na 100 kilometrov. Prevodovka má - na francúzske pomery - presné a krátke dráhy radenia.

Podvozok už nie je mäkký, ako si zo starších Renaultov pamätáme - teraz je podvozok naladený "tak akurát". Je tuhší, no s nerovnosťami si stále vie poradiť. Relatívne ľahký Mégane na ceste sedí celkom dobre, na limite prejde do nedotáčavého šmyku - problémom je, že preposilované elektrické riadenie vám o priľnavosti predných kolies nedáva žiadne informácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dunenie od zadnej nápravy, ktoré sme zažili pri prvej jazde, nebolo v testovanom kuse až také výrazné.

Bohatá výbava - bohatí kupujúci?

Potešilo nás, že tie pekné LED denné svetlá má aj najlacnejší Mégane vo výbave Zen za 12 990 eur. Nami testovaný motor s bohatou výbavou Bose začína na 21 190 eur, pričom stále nejde o konečnú cenu. Pri pohľade do cenníka nás najviac zaujala nemožnosť kombinovať adaptívny tempomat s vyhrievaním volantu.

Mégane ponúka všetku výbavou, ktorú zákazníci požadujú - klimatizácia, vyhrievané sedadlá, držiaky na poháre, kozmetické zrkadielko... - aj s potrebnými bezpečnostnými systémami. Cenovka sa pohybuje na úrovni konkurencie, oproti Kórejcom je Mégane o niečo drahší.

S výnimkou odporného zvuku upozornenia na opustenie jazdného pruhu nový Renault Mégane nijak neuráža. Ide o veľmi solídne auto, aj keď nám predsa chýba trochu "Francúzska" - aspoň sympatické dizajnové riešenie či vtipný nápad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osobne by sme počkali na ohlásenú kombi verziu Grandtour, ktorá by mala zlepšiť tesné podmienky na hlavy pasažierov vzadu a lepšie vyvážiť celkové proporcie auta. (Väčší batožinový priestor je len príjemným bonusom.)

Do výberu by sme však určite zaradili aj Kiu Cee'd či Peugeot 308, ktoré Renaultu nebezpečne dýchajú na krk a ich predajcovia môžu predložiť cenovo výhodnejšiu ponuku.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelRenault Mégane
Verzia1,6 dCi 130 Bose
Cena modelu od/verzia od (eur)12 990 / 21 190
MotorTurbom preplňovaný naftový štvorvalec, vstrekovanie common rail, 1 598 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)96 (130) / 4 000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)320 / 1750
Typ prevodovky/počet stupňovManuálna / 6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)10,0
Spotreba - výrobca/test (l/100km)4,0 / 5,5 (prevažne mesto a diaľnica)
Objem palivovej nádrže (l)47
Objem batožinového priestoru (l)384
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 669; 4 359; 2 058; 1 447

 

Renault

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 160
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 6 771
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 676
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 599
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 271
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 731
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 835
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 034
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Hebert: PANEL – Jedinečný festival komiksu
  2. Dávid Polák: Romantika násilia: Od pirátov k „bojovníkom za slobodu“
  3. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  4. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  5. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  6. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  7. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  8. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 26 680
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 376
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 988
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 666
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 321
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 720
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 797
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 795
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu