TEST: Nový Renault Mégane pôsobí solídne a hodnotne

Oproti minulej generácii sa priblížil nemeckej konkurencii, no niektoré nedostatky mu ostali.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Aj keď mnohé národnostné, rasové či genderové stereotypy sú dnes odsudzované ako zbytočne zovšeobecňujúce a nekorektné, pôvod auta nám v minulosti vedel veľa o jeho vlastnostiach napovedať. Nemecké autá sú solídne a trochu nudné, japonské spoľahlivé, kórejské okopírované, talianske rozbúchajú srdce a tie francúzske majú mäkký podvozok a nepresnú prevodovku.

Aktuálne sa o prelomenie stereotypu pokúsil Renault s novou, štvrtou generáciou modelu Mégane. O mäkký podvozok a zlé radenie prišiel, ostal mu však francúzsky šarm?

Zisťovali sme to v teste najsilnejšej "normálnej" naftovej verzie 1,6 dCi 130k v najvyššej výbave Bose.

Vyzerá ako väčší bratia

Spolu s modelmi Talisman a Espace (a niektorými Nissanmi) má Mégane spoločný základ na podvozkovej platforme CMF. Pod kapotu sa tak dostali tradičné benzínové a naftové motory s objemom 1,2 až 1,6 litra; konštrukcia zadnej nápravy s torznou priečkou je v najvyššom modeli doplnená o natáčanie zadných kolies 4Control.

Okrem konštrukcie má Mégane s Talismanom spoločný aj vzhľad. Najmä riešením predku a tvarom zadných svetiel sú si Mégane a Talisman podľa nás až príliš podobné a o triedu väčší Talisman tak stráca vizuálny náskok.

Na druhej strane - musíme povedať, že Renault nie je jediná značka, ktorej modely sa líšia vo veľkosti, no nie v dizajne - podobným problémom trpia viaceré nemecké značky. Na tvary Méganu sa dá pozerať aj z opačnej strany - fungujú veľmi dobre na Talismane, tak prečo by nemohli rovnako (dobre) vyzerať aj Mégane?

Najvýraznejším dizajnovým prvkom nového Méganu sú predné denné svetlá a maska chladiča s veľkým "diamantom". Zozadu zaujmú široké blatníky a - opäť - veľké zadné svetlá, ktorých obrys svieti zároveň s predným LED denným svietením.

Jedinú výčitku, ktorú k dizajnu máme, je príliš dlhý predný previs. Ide o typický neduh auta s motorom vpredu a pohonom predných kolies, no konkurencia sa s ním dokázala vysporiadať lepšie.

Interiér: Kvalita na úkor kvantity

Interiér nás prekvapil svojou solídnosťou a kvalitným vypracovaním. V kabíne nájdeme príjemné plasty, pekne čalúnené sedadlá aj dostatok odkladacích priestorov.

Najkontroverznejším prvkom je jednoznačne centrálny displej s dotykovým ovládaním. Grafika je síce pekná, no samotné ovládanie je neintuitívne a neprehľadné, slovenský preklad má rezervy.

Zlepšením je, že v Mégane dostal systém R-Link aj niekoľko "kontextových" tlačidiel - tie sú umiestnené na pravej strane displeja, ledva v dosahu vodiča. Po týždni jazdenia však musíme konštatovať, že ide hlavne o silu zvyku a o správne prispôsobenie "domovskej obrazovky".

Nie sme zásadne proti veľkým dotykovým displejom v autách - Apple CarPlay s veľkými ikonami a grafikou s vysokým kontrastom pekne ukazuje, že ovládanie funguje aj bez fyzických tlačidiel. V Mégane však máme pocit, že pri jeho návrhu mali posledné slovo dizajnéri, a nie ľudia rozumejúci sa ergonómii alebo user experience.

Najvyššia výbava Bose pridáva do interiéru audiosústavu rovnomennej firmy - hrá lepšie ako priemer triedy, už pri základnom nastavení má celkom výrazné basy.

Pozícia za volantom je veľmi príjemná, aj keď masážna funkcia sedadla nám príde ako samoúčelná hračička, ktorú každý majiteľ raz vyskúša a potom na ňu zabudne.

Priestor na zadných sedadlách je tesnejší - aby mal Mégane výraznejšie zadné blatníky, dizajnéri mierne zúžili hornú polovicu auta. Pasažieri vzadu budú mať preto dostatok miesta na nohy, no na šírku sa zmestia najviac dvaja a aj tí budú mať hlavy nalepené na dverách.

Kufor má priemerný objem, no relatívne vysokú nakladaciu hranu.

Renault je stále kráľom malých dieselov

Renault Mégane má relatívne chudobnú ponuku motorov. Z benzínových je to atmosférický 1,6-litrový štvorvalec, turbom prepĺňaný 1,2-litrový štvorvalec plus verzia GT - juniorský hot-hatch s výkonom benzínových 205 alebo naftových 165 koní. Dieselové motory sú v ponuke dva - 1,5 a 1,6 litra dokopy v troch výkonnostných stupňoch. Niektoré motory je možné kombinovať s dvojspojkovou automatickou prevodovkou EDC.

S benzínovým motorom 1,2 TCe sme sa zoznámili počas prvej jazdy; tento raz prišiel na rad 130-koňový motor 1,6 dCi. Mégane nám opäť potvrdil, že Renault je kráľom malých naftových motorov a nemusia sa za ne hanbiť ani v Mercedese, kde ich montujú do modelov A, GLA a CLA.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nový Renault Mégane je v predaji, zanechal dobrý prvý dojem

Motor 1,6 dCi je dobre odhlučnený, silný aj relatívne úsporný - s prevahou diaľničnej jazdy sme sa dostali na úroveň 5,5 litra na 100 kilometrov. Prevodovka má - na francúzske pomery - presné a krátke dráhy radenia.

Podvozok už nie je mäkký, ako si zo starších Renaultov pamätáme - teraz je podvozok naladený "tak akurát". Je tuhší, no s nerovnosťami si stále vie poradiť. Relatívne ľahký Mégane na ceste sedí celkom dobre, na limite prejde do nedotáčavého šmyku - problémom je, že preposilované elektrické riadenie vám o priľnavosti predných kolies nedáva žiadne informácie.

Dunenie od zadnej nápravy, ktoré sme zažili pri prvej jazde, nebolo v testovanom kuse až také výrazné.

Bohatá výbava - bohatí kupujúci?

Potešilo nás, že tie pekné LED denné svetlá má aj najlacnejší Mégane vo výbave Zen za 12 990 eur. Nami testovaný motor s bohatou výbavou Bose začína na 21 190 eur, pričom stále nejde o konečnú cenu. Pri pohľade do cenníka nás najviac zaujala nemožnosť kombinovať adaptívny tempomat s vyhrievaním volantu.

Mégane ponúka všetku výbavou, ktorú zákazníci požadujú - klimatizácia, vyhrievané sedadlá, držiaky na poháre, kozmetické zrkadielko... - aj s potrebnými bezpečnostnými systémami. Cenovka sa pohybuje na úrovni konkurencie, oproti Kórejcom je Mégane o niečo drahší.

S výnimkou odporného zvuku upozornenia na opustenie jazdného pruhu nový Renault Mégane nijak neuráža. Ide o veľmi solídne auto, aj keď nám predsa chýba trochu "Francúzska" - aspoň sympatické dizajnové riešenie či vtipný nápad.

Osobne by sme počkali na ohlásenú kombi verziu Grandtour, ktorá by mala zlepšiť tesné podmienky na hlavy pasažierov vzadu a lepšie vyvážiť celkové proporcie auta. (Väčší batožinový priestor je len príjemným bonusom.)

Do výberu by sme však určite zaradili aj Kiu Cee'd či Peugeot 308, ktoré Renaultu nebezpečne dýchajú na krk a ich predajcovia môžu predložiť cenovo výhodnejšiu ponuku.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelRenault Mégane
Verzia1,6 dCi 130 Bose
Cena modelu od/verzia od (eur)12 990 / 21 190
MotorTurbom preplňovaný naftový štvorvalec, vstrekovanie common rail, 1 598 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)96 (130) / 4 000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)320 / 1750
Typ prevodovky/počet stupňovManuálna / 6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)10,0
Spotreba - výrobca/test (l/100km)4,0 / 5,5 (prevažne mesto a diaľnica)
Objem palivovej nádrže (l)47
Objem batožinového priestoru (l)384
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 669; 4 359; 2 058; 1 447

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 208
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 269
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 984
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 201
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 839
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 372
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 570
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 232
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 988
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 769

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Videotest: Najsilnejšou zbraňou Hondy Civic je podvozok

Nové motory dostali turbo. Civic navyše zaujme dizajnom, ktorý rozhodne nie je konzervatívny.

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop