TEST: Nový Renault Mégane pôsobí solídne a hodnotne

Oproti minulej generácii sa priblížil nemeckej konkurencii, no niektoré nedostatky mu ostali.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Aj keď mnohé národnostné, rasové či genderové stereotypy sú dnes odsudzované ako zbytočne zovšeobecňujúce a nekorektné, pôvod auta nám v minulosti vedel veľa o jeho vlastnostiach napovedať. Nemecké autá sú solídne a trochu nudné, japonské spoľahlivé, kórejské okopírované, talianske rozbúchajú srdce a tie francúzske majú mäkký podvozok a nepresnú prevodovku.

Aktuálne sa o prelomenie stereotypu pokúsil Renault s novou, štvrtou generáciou modelu Mégane. O mäkký podvozok a zlé radenie prišiel, ostal mu však francúzsky šarm?

Zisťovali sme to v teste najsilnejšej "normálnej" naftovej verzie 1,6 dCi 130k v najvyššej výbave Bose.

Vyzerá ako väčší bratia

Spolu s modelmi Talisman a Espace (a niektorými Nissanmi) má Mégane spoločný základ na podvozkovej platforme CMF. Pod kapotu sa tak dostali tradičné benzínové a naftové motory s objemom 1,2 až 1,6 litra; konštrukcia zadnej nápravy s torznou priečkou je v najvyššom modeli doplnená o natáčanie zadných kolies 4Control.

Okrem konštrukcie má Mégane s Talismanom spoločný aj vzhľad. Najmä riešením predku a tvarom zadných svetiel sú si Mégane a Talisman podľa nás až príliš podobné a o triedu väčší Talisman tak stráca vizuálny náskok.

Na druhej strane - musíme povedať, že Renault nie je jediná značka, ktorej modely sa líšia vo veľkosti, no nie v dizajne - podobným problémom trpia viaceré nemecké značky. Na tvary Méganu sa dá pozerať aj z opačnej strany - fungujú veľmi dobre na Talismane, tak prečo by nemohli rovnako (dobre) vyzerať aj Mégane?

Najvýraznejším dizajnovým prvkom nového Méganu sú predné denné svetlá a maska chladiča s veľkým "diamantom". Zozadu zaujmú široké blatníky a - opäť - veľké zadné svetlá, ktorých obrys svieti zároveň s predným LED denným svietením.

Jedinú výčitku, ktorú k dizajnu máme, je príliš dlhý predný previs. Ide o typický neduh auta s motorom vpredu a pohonom predných kolies, no konkurencia sa s ním dokázala vysporiadať lepšie.

Interiér: Kvalita na úkor kvantity

Interiér nás prekvapil svojou solídnosťou a kvalitným vypracovaním. V kabíne nájdeme príjemné plasty, pekne čalúnené sedadlá aj dostatok odkladacích priestorov.

Najkontroverznejším prvkom je jednoznačne centrálny displej s dotykovým ovládaním. Grafika je síce pekná, no samotné ovládanie je neintuitívne a neprehľadné, slovenský preklad má rezervy.

Zlepšením je, že v Mégane dostal systém R-Link aj niekoľko "kontextových" tlačidiel - tie sú umiestnené na pravej strane displeja, ledva v dosahu vodiča. Po týždni jazdenia však musíme konštatovať, že ide hlavne o silu zvyku a o správne prispôsobenie "domovskej obrazovky".

Nie sme zásadne proti veľkým dotykovým displejom v autách - Apple CarPlay s veľkými ikonami a grafikou s vysokým kontrastom pekne ukazuje, že ovládanie funguje aj bez fyzických tlačidiel. V Mégane však máme pocit, že pri jeho návrhu mali posledné slovo dizajnéri, a nie ľudia rozumejúci sa ergonómii alebo user experience.

Najvyššia výbava Bose pridáva do interiéru audiosústavu rovnomennej firmy - hrá lepšie ako priemer triedy, už pri základnom nastavení má celkom výrazné basy.

Pozícia za volantom je veľmi príjemná, aj keď masážna funkcia sedadla nám príde ako samoúčelná hračička, ktorú každý majiteľ raz vyskúša a potom na ňu zabudne.

Priestor na zadných sedadlách je tesnejší - aby mal Mégane výraznejšie zadné blatníky, dizajnéri mierne zúžili hornú polovicu auta. Pasažieri vzadu budú mať preto dostatok miesta na nohy, no na šírku sa zmestia najviac dvaja a aj tí budú mať hlavy nalepené na dverách.

Kufor má priemerný objem, no relatívne vysokú nakladaciu hranu.

Renault je stále kráľom malých dieselov

Renault Mégane má relatívne chudobnú ponuku motorov. Z benzínových je to atmosférický 1,6-litrový štvorvalec, turbom prepĺňaný 1,2-litrový štvorvalec plus verzia GT - juniorský hot-hatch s výkonom benzínových 205 alebo naftových 165 koní. Dieselové motory sú v ponuke dva - 1,5 a 1,6 litra dokopy v troch výkonnostných stupňoch. Niektoré motory je možné kombinovať s dvojspojkovou automatickou prevodovkou EDC.

S benzínovým motorom 1,2 TCe sme sa zoznámili počas prvej jazdy; tento raz prišiel na rad 130-koňový motor 1,6 dCi. Mégane nám opäť potvrdil, že Renault je kráľom malých naftových motorov a nemusia sa za ne hanbiť ani v Mercedese, kde ich montujú do modelov A, GLA a CLA.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nový Renault Mégane je v predaji, zanechal dobrý prvý dojem

Motor 1,6 dCi je dobre odhlučnený, silný aj relatívne úsporný - s prevahou diaľničnej jazdy sme sa dostali na úroveň 5,5 litra na 100 kilometrov. Prevodovka má - na francúzske pomery - presné a krátke dráhy radenia.

Podvozok už nie je mäkký, ako si zo starších Renaultov pamätáme - teraz je podvozok naladený "tak akurát". Je tuhší, no s nerovnosťami si stále vie poradiť. Relatívne ľahký Mégane na ceste sedí celkom dobre, na limite prejde do nedotáčavého šmyku - problémom je, že preposilované elektrické riadenie vám o priľnavosti predných kolies nedáva žiadne informácie.

Dunenie od zadnej nápravy, ktoré sme zažili pri prvej jazde, nebolo v testovanom kuse až také výrazné.

Bohatá výbava - bohatí kupujúci?

Potešilo nás, že tie pekné LED denné svetlá má aj najlacnejší Mégane vo výbave Zen za 12 990 eur. Nami testovaný motor s bohatou výbavou Bose začína na 21 190 eur, pričom stále nejde o konečnú cenu. Pri pohľade do cenníka nás najviac zaujala nemožnosť kombinovať adaptívny tempomat s vyhrievaním volantu.

Mégane ponúka všetku výbavou, ktorú zákazníci požadujú - klimatizácia, vyhrievané sedadlá, držiaky na poháre, kozmetické zrkadielko... - aj s potrebnými bezpečnostnými systémami. Cenovka sa pohybuje na úrovni konkurencie, oproti Kórejcom je Mégane o niečo drahší.

S výnimkou odporného zvuku upozornenia na opustenie jazdného pruhu nový Renault Mégane nijak neuráža. Ide o veľmi solídne auto, aj keď nám predsa chýba trochu "Francúzska" - aspoň sympatické dizajnové riešenie či vtipný nápad.

Osobne by sme počkali na ohlásenú kombi verziu Grandtour, ktorá by mala zlepšiť tesné podmienky na hlavy pasažierov vzadu a lepšie vyvážiť celkové proporcie auta. (Väčší batožinový priestor je len príjemným bonusom.)

Do výberu by sme však určite zaradili aj Kiu Cee'd či Peugeot 308, ktoré Renaultu nebezpečne dýchajú na krk a ich predajcovia môžu predložiť cenovo výhodnejšiu ponuku.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelRenault Mégane
Verzia1,6 dCi 130 Bose
Cena modelu od/verzia od (eur)12 990 / 21 190
MotorTurbom preplňovaný naftový štvorvalec, vstrekovanie common rail, 1 598 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)96 (130) / 4 000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)320 / 1750
Typ prevodovky/počet stupňovManuálna / 6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)10,0
Spotreba - výrobca/test (l/100km)4,0 / 5,5 (prevažne mesto a diaľnica)
Objem palivovej nádrže (l)47
Objem batožinového priestoru (l)384
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 669; 4 359; 2 058; 1 447

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  2. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  3. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  6. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  7. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  8. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  9. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  10. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 311
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 875
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 826
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 752
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 587
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 255
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 195
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 156
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 561
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 2 513

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja. Magazín platí ministerstvo vnútra.

KOMENTÁRE

Antifašisti ani antikomunisti to nepochopili

Neexistuje sloboda len pre jednu vybranú skupinu.

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

KOMENTÁRE

Domáci násilník Danko

Reči, akože „nesystémové strany nevedia riadiť štát“, sú z úst „systémovej“ SNS dokonalou fraškou.

Neprehliadnite tiež

Aj so štvorvalcom je BMW 420i Cabrio veľmi zábavné auto (test)

BMW ukázalo, že stále dokáže vyrobiť príťažlivé a dynamické auto i bez strechy.

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.