Klimatizácia alebo otvorené okná? Odpoveď závisí od rýchlosti

Teplotná pohoda v aute začína už prevenciou.

Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC Rian Castillo)

Spolu s príchodom horúčav prichádza sezóna cestovania - do ešte väčších horúčav. Mnohí Slováci sa v najbližších týždňoch vydajú do Chorvátska či Talianska, no pred teplom neujdú ani tí pri Draždiaku či na Duchonke.

Osobitnou výzvou v lete je cestovanie autom. V aute zaparkovanom na slnku stúpa teplota extrémne rýchlo a znepríjemňuje začiatok každej cesty.

Poradíme vám, ako čo najrýchlejšie vychladiť auto a uľahčiť si začiatok jazdy.

Začať treba dávno pred tým, ako chcete vyraziť

Najlepšie by, samozrejme, bolo, keby ste si vybrali auto svetlej farby so svetlým čalúnením, ktoré sa na slnku nerozohreje až toľko ako tmavosivé či čierne autá. (Na svetlých farbách laku tiež nie je až tak vidno špinu.) Farba je však otázkou vkusu, nie len praktickosti - a auto každej farby dokážete ochrániť pred prehriatím.

Najväčším nepriateľom je priame slnečné žiarenie. Snažte sa vyberať si miesto v tieni, prípadne zaparkujte v podzemnej garáži. Ak parkujete vo dvore alebo v prírode, aut môžete tiež zvonku zakryť bielou plachtou - okrem zohriatia tým predídete aj zašpineniu karosérie.

Používajte clonu na čelné okno, prípadne môžete plochy v aute - palubnú dosku, sedadlá, volant - zakryť bielym uterákom. Ten si, samozrejme, nájde aj mnohé iné využitia, keď ho budete nosiť v aute - tak, ako nás kedysi učil Douglas Adams v Stopárovom sprievodcovi galaxiou.

Ak to nie je nebezpečné, môžete si tiež nechať pootvorené okná, aby sa v aute aspoň trochu vetralo.

A najdôležitejšia rada - keď z auta odchádzate, vezmite z neho všetky deti, domáce zvieratá, jedlo, nápoje, elektroniku a ostatné predmety, ktoré by sa mohli teplom poškodiť.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou

Rozhorúčený je vzduch v kabíne aj samotné auto

Keď prichádzame k autu, ktoré stálo hodiny na slnku, musíme si uvedomiť, že rozohriatie sa prejaví hneď tromi rôznymi spôsobmi. V prvom rade je rozhorúčený vzduch v kabíne - toho sa však zbavíme najľahšie, rýchlym a efektívnym vyvetraním. Teplo je však naakumulované v samotnom obložení interiéru, z ktorého bude sálať ešte dlho po vyvetraní. Najnepríjemnejšie sú však rozpálené kontaktné plochy ako sedadlá, volant či radiaca páka. Na rozpálenie je obzvlášť náchylné tmavé kožené čalúnenie.

Prvý problém - horúci vzduch - vyriešite tým, že ho čo najskôr dostanete von z auta. Pred jazdou môžete na chvíľu otvoriť všetky okná (alebo rovno dvere) a počkať, kým sa auto vyvetrá. Ak sa ponáhľate, auto vyvetrajte počas prvých pár minút jazdy - klimatizáciu zatiaľ nezapínajte, len pootvárajte všetky okná vrátane strešného.

Vyrovnala sa teplota vzduchu v kabíne s teplotou vzduchu v okolí? Teraz prichádza tá zložitá časť - nechať otvorené okná, alebo zapnúť klimatizáciu?

Vyberajte podľa rýchlosti a dĺžky jazdy

Keď už raz vyrazíte na cesty a teplota v kabíne sa vyrovná s teplotou okolia, môžete porozmýšľať nad tým, či chcete teplotu v aute znižovať ďalej, alebo ostanete pri vetraní.

Na krátke trasy a pri nízkych rýchlostiach odporúčame skôr otvorené okná. Ak chcete vetrať čo najefektívnejšie, otvorte okná do kríža - predné na vodičovej strane a zadné na strane spolujazdca alebo naopak. Za jazdy stačí mať pootvorené okná len trochu, prievan v aute bude dostatočný.

Klimatizáciu zapínajte, ak viete, že v aute strávite dlhší čas, pretože vychladenie interiéru chvíľu trvá. Klíma dokonca nemusí bežať až do cieľa - ak ju vypnete pár minút pred príjazdom, auto sa opäť postupne rozohreje a vyhnete sa tak teplotnému šoku.

Poslednou možnosťou, ktorú môžete vyskúšať, je lokálne chladenie. Samozrejme, ideálne sú ventilované sedačky, ktoré vetrajú nohy a chrbát, ktoré sa potia pri kontakte so sedačkou.

Netreba však veci komplikovať a spoliehať sa na takéto panské huncútstva. V extrémnych horúčavách pomôže aj uterák namočený v studenej vode, ktorý si priložíte na temeno hlavy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 733
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 966
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 120
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 845
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 691
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 487
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 090
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 047
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory. Do roku 2001 sa v nich vytˇažilo ročne zhruba 6 miliónov kubických metrov dreva.

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.