Klimatizácia alebo otvorené okná? Odpoveď závisí od rýchlosti

Teplotná pohoda v aute začína už prevenciou.

Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC Rian Castillo)

Spolu s príchodom horúčav prichádza sezóna cestovania - do ešte väčších horúčav. Mnohí Slováci sa v najbližších týždňoch vydajú do Chorvátska či Talianska, no pred teplom neujdú ani tí pri Draždiaku či na Duchonke.

Osobitnou výzvou v lete je cestovanie autom. V aute zaparkovanom na slnku stúpa teplota extrémne rýchlo a znepríjemňuje začiatok každej cesty.

Poradíme vám, ako čo najrýchlejšie vychladiť auto a uľahčiť si začiatok jazdy.

Začať treba dávno pred tým, ako chcete vyraziť

Najlepšie by, samozrejme, bolo, keby ste si vybrali auto svetlej farby so svetlým čalúnením, ktoré sa na slnku nerozohreje až toľko ako tmavosivé či čierne autá. (Na svetlých farbách laku tiež nie je až tak vidno špinu.) Farba je však otázkou vkusu, nie len praktickosti - a auto každej farby dokážete ochrániť pred prehriatím.

Najväčším nepriateľom je priame slnečné žiarenie. Snažte sa vyberať si miesto v tieni, prípadne zaparkujte v podzemnej garáži. Ak parkujete vo dvore alebo v prírode, aut môžete tiež zvonku zakryť bielou plachtou - okrem zohriatia tým predídete aj zašpineniu karosérie.

Používajte clonu na čelné okno, prípadne môžete plochy v aute - palubnú dosku, sedadlá, volant - zakryť bielym uterákom. Ten si, samozrejme, nájde aj mnohé iné využitia, keď ho budete nosiť v aute - tak, ako nás kedysi učil Douglas Adams v Stopárovom sprievodcovi galaxiou.

Ak to nie je nebezpečné, môžete si tiež nechať pootvorené okná, aby sa v aute aspoň trochu vetralo.

A najdôležitejšia rada - keď z auta odchádzate, vezmite z neho všetky deti, domáce zvieratá, jedlo, nápoje, elektroniku a ostatné predmety, ktoré by sa mohli teplom poškodiť.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou

Rozhorúčený je vzduch v kabíne aj samotné auto

Keď prichádzame k autu, ktoré stálo hodiny na slnku, musíme si uvedomiť, že rozohriatie sa prejaví hneď tromi rôznymi spôsobmi. V prvom rade je rozhorúčený vzduch v kabíne - toho sa však zbavíme najľahšie, rýchlym a efektívnym vyvetraním. Teplo je však naakumulované v samotnom obložení interiéru, z ktorého bude sálať ešte dlho po vyvetraní. Najnepríjemnejšie sú však rozpálené kontaktné plochy ako sedadlá, volant či radiaca páka. Na rozpálenie je obzvlášť náchylné tmavé kožené čalúnenie.

Prvý problém - horúci vzduch - vyriešite tým, že ho čo najskôr dostanete von z auta. Pred jazdou môžete na chvíľu otvoriť všetky okná (alebo rovno dvere) a počkať, kým sa auto vyvetrá. Ak sa ponáhľate, auto vyvetrajte počas prvých pár minút jazdy - klimatizáciu zatiaľ nezapínajte, len pootvárajte všetky okná vrátane strešného.

Vyrovnala sa teplota vzduchu v kabíne s teplotou vzduchu v okolí? Teraz prichádza tá zložitá časť - nechať otvorené okná, alebo zapnúť klimatizáciu?

Vyberajte podľa rýchlosti a dĺžky jazdy

Keď už raz vyrazíte na cesty a teplota v kabíne sa vyrovná s teplotou okolia, môžete porozmýšľať nad tým, či chcete teplotu v aute znižovať ďalej, alebo ostanete pri vetraní.

Na krátke trasy a pri nízkych rýchlostiach odporúčame skôr otvorené okná. Ak chcete vetrať čo najefektívnejšie, otvorte okná do kríža - predné na vodičovej strane a zadné na strane spolujazdca alebo naopak. Za jazdy stačí mať pootvorené okná len trochu, prievan v aute bude dostatočný.

Klimatizáciu zapínajte, ak viete, že v aute strávite dlhší čas, pretože vychladenie interiéru chvíľu trvá. Klíma dokonca nemusí bežať až do cieľa - ak ju vypnete pár minút pred príjazdom, auto sa opäť postupne rozohreje a vyhnete sa tak teplotnému šoku.

Poslednou možnosťou, ktorú môžete vyskúšať, je lokálne chladenie. Samozrejme, ideálne sú ventilované sedačky, ktoré vetrajú nohy a chrbát, ktoré sa potia pri kontakte so sedačkou.

Netreba však veci komplikovať a spoliehať sa na takéto panské huncútstva. V extrémnych horúčavách pomôže aj uterák namočený v studenej vode, ktorý si priložíte na temeno hlavy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  2. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  3. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  6. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  7. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  8. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  9. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  10. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 392
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 823
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 811
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 753
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 568
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 256
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 191
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 155
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 561
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 2 395

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja. Magazín platí ministerstvo vnútra.

KOMENTÁRE

Antifašisti ani antikomunisti to nepochopili

Neexistuje sloboda len pre jednu vybranú skupinu.

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

KOMENTÁRE

Domáci násilník Danko

Reči, akože „nesystémové strany nevedia riadiť štát“, sú z úst „systémovej“ SNS dokonalou fraškou.

Neprehliadnite tiež

Aj so štvorvalcom je BMW 420i Cabrio veľmi zábavné auto (test)

BMW ukázalo, že stále dokáže vyrobiť príťažlivé a dynamické auto i bez strechy.

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.