Šanghaj 22. apríla (TASR) - V hlavnom čínskom priemyselnom centre Šanghaji sa dnes začala výstava Autoshow Shanghai, ktorá nie je prehliadkou najnovších značiek svetových automobiliek, ale skôr zrkadlom podnikateľských zámerov na nasledujúce mesiace.
Svetové automobilky priviezli vlani na čínsky trh 115 modelov, takmer o 100 % viac ako v roku 2002. Informovala o tom japonská spoločnosť pre výskum trhu Fourin Inc. Kalifornská spoločnosť J.D.Power and Associates uviedla, že vlani sa v Číne predalo z ponúkaných modelov v priemere po 26 000 vozidiel, kým pred tromi rokmi bol tento ukazovateľ o 11 000 kusov vyšší.
Ešte v roku 2004 výrobcovia áut takmer nestíhali uspokojovať dopyt, ale zmeny v úverovaní nákupu automobilov v Číne viedli aj k zmene situácie na trhu. Medzi automobilkami sa začala krutá cenová vojna. Predstaviteľ japonskej Toyoty Motors Corp. Ecuo Hattori povedal, že všetky automobilky si môžu pomôcť len tak, že znížia výrobné náklady premiestnením výroby na čínske územie. Troy Clarke, predstaviteľ General Motors (GM) v Číne, ktorý rozpútal cenovú vojnu na tamojšom automobilovom trhu, dodal, že trend znižovania cien bude zrejme pokračovať. Vo 4. štvrťroku minulého roka v porovnaní s rovnakým obdobím 2003 boli ceny vozidiel nižšie o 16 %. Priemerná cena auta bola menej ako 80 000 jüanov, čo je 9,666 USD alebo 291 800 SKK. Výrobcovia pritom zaznamenali 20-% rast cien ocele a tento rok pôjdu jej ceny o ďalších 20 % hore. Za týchto okolností ďalšie znižovanie cien automobilov v Číne je blízko bodu, pod ktorý už nebude možné klesnúť.
Viaceré automobilky v Číne potvrdzujú, že výrobné náklady v tejto krajine sú už vyššie než v Japonsku či v USA.
V Číne sa tento rok predá 45 % áut za menej ako 12 000 USD, kým predvlani bol ich podiel pod touto hranicou 24-%. V Indii sa predáva až 75 % vozidiel za menej ako 12 000 USD a podľa expertov aj Čína smeruje k tejto situácii.
Napriek všetkým problémom, s ktorými sa svetové automobilky stretávajú v poslednom čase v Číne, trh tejto krajiny si zachováva najväčší rastový potenciál na svete.
Automobilky predali v roku 2004 na čínskom trhu 2,3 milióna vozidiel. Výrobné kapacity v uvedenej krajine by ich dokázali vyrobiť ešte takmer o 100 % viac. V roku 2008 by mali tržby automobiliek z predaja vozidiel v Číne dosiahnuť 15 miliárd USD. Ak sa naplnia prognózy ekonómov, bude to o vyše 300 % viac než vlani.
Informovala o tom britská agentúra Reuters.
(1 USD = 30,194 SKK)