SME

Test svetiel SUV: väčšina úplne prepadla, dôvod neprekvapí

Odborníci z bezpečnostného inštitútu IIHS preverili 21 modelov. Medzi najhoršími je aj Audi Q3, Honda HR-V či Kia Sportage.

Inštitút IIHS sa naposledy zameral na test svetiel malých SUVInštitút IIHS sa naposledy zameral na test svetiel malých SUV (Zdroj: IIHS)

Žiadny z 21 testovaných malých SUV a crossoverov nezískal v hodnotení amerického bezpečnostného inštitútu IIHS dobrú známku za kvalitu osvetlenia. Dokonca len štyri z nich obstáli aspoň na akceptovateľnej úrovni, väčšina však úplne prepadla. Až na pár výnimiek ide o vozidlá modelového roku 2016.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odborníci pritom vyskúšali viacero verzií jednotlivých modelov. Spolu tak preverili až 47 rôznych osvetlení a z tohto počtu viac ako dve tretiny dostali najhoršie možné hodnotenie.

Z testovaných vozidiel disponuje najlepšími osvetlením Mazda CX-3 vybavená adaptívnymi LED reflektormi a príplatkovým asistentom diaľkových svetiel. Na opačný koniec poradia sa zaradila Honda HR-V s halogénmi, ktorých schopnosti sa za každej situácie ukázali ako nedostatočné.

SkryťVypnúť reklamu
Hodnotenie malých SUV vo verziách s najlepším dostupným osvetlením
HodnotenieModel
Prijateľné 2017 Ford Escape, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-3
Hraničné BMW X1, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan
SlabéAudi Q3, Buick Encore, Chevrolet Trax, Fiat 500X, Honda HR-V, Jeep Patriot, Jeep Renegade, Jeep Wrangler, 2017 Kia Sportage, Mitsubishi Outlander Sport, Nissan Rogue, Subaru Forester

Treba povedať, že kvalita osvetlenia nevariuje len od modelu k modelu, ale aj v rámci jednotlivých stupňov výbavy jedného modelu. Ako príklad môže poslúžiť Hyundai Tucson s akceptovateľným hodnotením vo vrcholnej výbave Limited (platí pre USA) a slabým v ostatných verziách.

Dokonca aj verzia Limited dostala slabé hodnotenie, keď obsahovala príplatkové svetlomety s natáčaním do zákrut. Dôvod? Nadmerné oslňovanie.

To je ale celkom rozšírený nedostatok, ktorý IIHS objavilo v 17-ich prípadoch. Vzhľadom k tomu, že ide o vozidlá typu SUV, nejde o žiadne prekvapujúce zistenie, čo by z osobných skúseností vedela zrejme potvrdiť väčšina vodičov.

Prečítajte si tiež: Test svetlometov IIHS: väčšina automobiliek si výsledky za klobúk nedá Čítajte 

Svetlomety SUV sú umiestnené vyššie, mali by byť preto namierené nižšie. Zistilo sa však, že v praxi je to často naopak. Platí to napríklad o Kii Sportage, ktorá oslepovala vodičov vo všetkých troch testovaných verziách.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, opäť sa ukázalo, že ani vyššia cena či prémiová značka nie je automaticky zárukou vysokej kvality. Platí to tiež pre LED svetlá či adaptívne systémy. Také Audi Q3 pohorelo či už bolo vybavené xenónmi alebo LEDkami.

IIHS prízvukuje, že štandardy postavené na laboratórnych testoch skrátka nie sú dostatočné, neodzrkadľujú skutočnosť a umožňujú veľké rozdiely v kvalite. Tento fakt si zaslúži pozornosť, keďže podľa údajov inštitútu približne polovica smrteľných nehôd sa stane počas noci či za zhoršených svetelných podmienok.

IIHS chce v tomto smere na automobilky zatlačiť, takže od budúceho roka bude podmienkou pre získanie najvyššieho bezpečnostného ohodnotenia Top Safety Pick+, aby svetlá testovaného modelu získali minimálne známku prijateľné.

SkryťVypnúť reklamu

Pre stručné vysvetlenie metodiky dodajme, že organizácia pri testovaní využíva špeciálne zariadenie, ktoré meria dosah osvetlenia stretávacích aj diaľkových reflektorov počas priamej jazdy, ako aj v zákrutách s polomerom 150 a 250 m. Väčší vplyv na celkovú známku majú stretávacie svetlá, keďže sa používajú častejšie.

Do úvahy sa samozrejme berie prítomnosť a fungovanie asistenčných systémov a v nemalej miere tiež úroveň oslnenia vodičov protiidúcich vozidiel pri zapnutých stretávacích svetlách. Vozidlo, ktoré v akejkoľvek situácii nadmerne oslňuje, nemôže dostať lepšie hodnotenie ako "hraničné".

Načítavam video...

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 330
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 375
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 076
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 062
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 203
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 199
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 262
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 604
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 554
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 54 098
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 399
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 337
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 619
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 419
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu