Žiadny z 21 testovaných malých SUV a crossoverov nezískal v hodnotení amerického bezpečnostného inštitútu IIHS dobrú známku za kvalitu osvetlenia. Dokonca len štyri z nich obstáli aspoň na akceptovateľnej úrovni, väčšina však úplne prepadla. Až na pár výnimiek ide o vozidlá modelového roku 2016.
Odborníci pritom vyskúšali viacero verzií jednotlivých modelov. Spolu tak preverili až 47 rôznych osvetlení a z tohto počtu viac ako dve tretiny dostali najhoršie možné hodnotenie.
Z testovaných vozidiel disponuje najlepšími osvetlením Mazda CX-3 vybavená adaptívnymi LED reflektormi a príplatkovým asistentom diaľkových svetiel. Na opačný koniec poradia sa zaradila Honda HR-V s halogénmi, ktorých schopnosti sa za každej situácie ukázali ako nedostatočné.
Hodnotenie | Model |
Prijateľné | 2017 Ford Escape, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-3 |
Hraničné | BMW X1, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan |
Slabé | Audi Q3, Buick Encore, Chevrolet Trax, Fiat 500X, Honda HR-V, Jeep Patriot, Jeep Renegade, Jeep Wrangler, 2017 Kia Sportage, Mitsubishi Outlander Sport, Nissan Rogue, Subaru Forester |
Treba povedať, že kvalita osvetlenia nevariuje len od modelu k modelu, ale aj v rámci jednotlivých stupňov výbavy jedného modelu. Ako príklad môže poslúžiť Hyundai Tucson s akceptovateľným hodnotením vo vrcholnej výbave Limited (platí pre USA) a slabým v ostatných verziách.
Dokonca aj verzia Limited dostala slabé hodnotenie, keď obsahovala príplatkové svetlomety s natáčaním do zákrut. Dôvod? Nadmerné oslňovanie.
To je ale celkom rozšírený nedostatok, ktorý IIHS objavilo v 17-ich prípadoch. Vzhľadom k tomu, že ide o vozidlá typu SUV, nejde o žiadne prekvapujúce zistenie, čo by z osobných skúseností vedela zrejme potvrdiť väčšina vodičov.

Svetlomety SUV sú umiestnené vyššie, mali by byť preto namierené nižšie. Zistilo sa však, že v praxi je to často naopak. Platí to napríklad o Kii Sportage, ktorá oslepovala vodičov vo všetkých troch testovaných verziách.
Navyše, opäť sa ukázalo, že ani vyššia cena či prémiová značka nie je automaticky zárukou vysokej kvality. Platí to tiež pre LED svetlá či adaptívne systémy. Také Audi Q3 pohorelo či už bolo vybavené xenónmi alebo LEDkami.

IIHS prízvukuje, že štandardy postavené na laboratórnych testoch skrátka nie sú dostatočné, neodzrkadľujú skutočnosť a umožňujú veľké rozdiely v kvalite. Tento fakt si zaslúži pozornosť, keďže podľa údajov inštitútu približne polovica smrteľných nehôd sa stane počas noci či za zhoršených svetelných podmienok.
IIHS chce v tomto smere na automobilky zatlačiť, takže od budúceho roka bude podmienkou pre získanie najvyššieho bezpečnostného ohodnotenia Top Safety Pick+, aby svetlá testovaného modelu získali minimálne známku prijateľné.

Pre stručné vysvetlenie metodiky dodajme, že organizácia pri testovaní využíva špeciálne zariadenie, ktoré meria dosah osvetlenia stretávacích aj diaľkových reflektorov počas priamej jazdy, ako aj v zákrutách s polomerom 150 a 250 m. Väčší vplyv na celkovú známku majú stretávacie svetlá, keďže sa používajú častejšie.
Do úvahy sa samozrejme berie prítomnosť a fungovanie asistenčných systémov a v nemalej miere tiež úroveň oslnenia vodičov protiidúcich vozidiel pri zapnutých stretávacích svetlách. Vozidlo, ktoré v akejkoľvek situácii nadmerne oslňuje, nemôže dostať lepšie hodnotenie ako "hraničné".