Test svetiel SUV: väčšina úplne prepadla, dôvod neprekvapí

Odborníci z bezpečnostného inštitútu IIHS preverili 21 modelov. Medzi najhoršími je aj Audi Q3, Honda HR-V či Kia Sportage.

Inštitút IIHS sa naposledy zameral na test svetiel malých SUV(Zdroj: IIHS)

Žiadny z 21 testovaných malých SUV a crossoverov nezískal v hodnotení amerického bezpečnostného inštitútu IIHS dobrú známku za kvalitu osvetlenia. Dokonca len štyri z nich obstáli aspoň na akceptovateľnej úrovni, väčšina však úplne prepadla. Až na pár výnimiek ide o vozidlá modelového roku 2016.

Odborníci pritom vyskúšali viacero verzií jednotlivých modelov. Spolu tak preverili až 47 rôznych osvetlení a z tohto počtu viac ako dve tretiny dostali najhoršie možné hodnotenie.

Z testovaných vozidiel disponuje najlepšími osvetlením Mazda CX-3 vybavená adaptívnymi LED reflektormi a príplatkovým asistentom diaľkových svetiel. Na opačný koniec poradia sa zaradila Honda HR-V s halogénmi, ktorých schopnosti sa za každej situácie ukázali ako nedostatočné.

Hodnotenie malých SUV vo verziách s najlepším dostupným osvetlením
HodnotenieModel
Prijateľné 2017 Ford Escape, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-3
Hraničné BMW X1, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan
SlabéAudi Q3, Buick Encore, Chevrolet Trax, Fiat 500X, Honda HR-V, Jeep Patriot, Jeep Renegade, Jeep Wrangler, 2017 Kia Sportage, Mitsubishi Outlander Sport, Nissan Rogue, Subaru Forester

Treba povedať, že kvalita osvetlenia nevariuje len od modelu k modelu, ale aj v rámci jednotlivých stupňov výbavy jedného modelu. Ako príklad môže poslúžiť Hyundai Tucson s akceptovateľným hodnotením vo vrcholnej výbave Limited (platí pre USA) a slabým v ostatných verziách.

Dokonca aj verzia Limited dostala slabé hodnotenie, keď obsahovala príplatkové svetlomety s natáčaním do zákrut. Dôvod? Nadmerné oslňovanie.

To je ale celkom rozšírený nedostatok, ktorý IIHS objavilo v 17-ich prípadoch. Vzhľadom k tomu, že ide o vozidlá typu SUV, nejde o žiadne prekvapujúce zistenie, čo by z osobných skúseností vedela zrejme potvrdiť väčšina vodičov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Test svetlometov IIHS: väčšina automobiliek si výsledky za klobúk nedá

Svetlomety SUV sú umiestnené vyššie, mali by byť preto namierené nižšie. Zistilo sa však, že v praxi je to často naopak. Platí to napríklad o Kii Sportage, ktorá oslepovala vodičov vo všetkých troch testovaných verziách.

Navyše, opäť sa ukázalo, že ani vyššia cena či prémiová značka nie je automaticky zárukou vysokej kvality. Platí to tiež pre LED svetlá či adaptívne systémy. Také Audi Q3 pohorelo či už bolo vybavené xenónmi alebo LEDkami.

IIHS prízvukuje, že štandardy postavené na laboratórnych testoch skrátka nie sú dostatočné, neodzrkadľujú skutočnosť a umožňujú veľké rozdiely v kvalite. Tento fakt si zaslúži pozornosť, keďže podľa údajov inštitútu približne polovica smrteľných nehôd sa stane počas noci či za zhoršených svetelných podmienok.

IIHS chce v tomto smere na automobilky zatlačiť, takže od budúceho roka bude podmienkou pre získanie najvyššieho bezpečnostného ohodnotenia Top Safety Pick+, aby svetlá testovaného modelu získali minimálne známku prijateľné.

Pre stručné vysvetlenie metodiky dodajme, že organizácia pri testovaní využíva špeciálne zariadenie, ktoré meria dosah osvetlenia stretávacích aj diaľkových reflektorov počas priamej jazdy, ako aj v zákrutách s polomerom 150 a 250 m. Väčší vplyv na celkovú známku majú stretávacie svetlá, keďže sa používajú častejšie.

Do úvahy sa samozrejme berie prítomnosť a fungovanie asistenčných systémov a v nemalej miere tiež úroveň oslnenia vodičov protiidúcich vozidiel pri zapnutých stretávacích svetlách. Vozidlo, ktoré v akejkoľvek situácii nadmerne oslňuje, nemôže dostať lepšie hodnotenie ako "hraničné".

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 476
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 976
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 699
  4. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 477
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 522
  6. Splnený sen 1 335
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 293
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 162
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 944
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 869

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.