Test svetiel SUV: väčšina úplne prepadla, dôvod neprekvapí

Odborníci z bezpečnostného inštitútu IIHS preverili 21 modelov. Medzi najhoršími je aj Audi Q3, Honda HR-V či Kia Sportage.

Inštitút IIHS sa naposledy zameral na test svetiel malých SUV(Zdroj: IIHS)

Žiadny z 21 testovaných malých SUV a crossoverov nezískal v hodnotení amerického bezpečnostného inštitútu IIHS dobrú známku za kvalitu osvetlenia. Dokonca len štyri z nich obstáli aspoň na akceptovateľnej úrovni, väčšina však úplne prepadla. Až na pár výnimiek ide o vozidlá modelového roku 2016.

Odborníci pritom vyskúšali viacero verzií jednotlivých modelov. Spolu tak preverili až 47 rôznych osvetlení a z tohto počtu viac ako dve tretiny dostali najhoršie možné hodnotenie.

Z testovaných vozidiel disponuje najlepšími osvetlením Mazda CX-3 vybavená adaptívnymi LED reflektormi a príplatkovým asistentom diaľkových svetiel. Na opačný koniec poradia sa zaradila Honda HR-V s halogénmi, ktorých schopnosti sa za každej situácie ukázali ako nedostatočné.

Hodnotenie malých SUV vo verziách s najlepším dostupným osvetlením
HodnotenieModel
Prijateľné 2017 Ford Escape, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-3
Hraničné BMW X1, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan
SlabéAudi Q3, Buick Encore, Chevrolet Trax, Fiat 500X, Honda HR-V, Jeep Patriot, Jeep Renegade, Jeep Wrangler, 2017 Kia Sportage, Mitsubishi Outlander Sport, Nissan Rogue, Subaru Forester

Treba povedať, že kvalita osvetlenia nevariuje len od modelu k modelu, ale aj v rámci jednotlivých stupňov výbavy jedného modelu. Ako príklad môže poslúžiť Hyundai Tucson s akceptovateľným hodnotením vo vrcholnej výbave Limited (platí pre USA) a slabým v ostatných verziách.

Dokonca aj verzia Limited dostala slabé hodnotenie, keď obsahovala príplatkové svetlomety s natáčaním do zákrut. Dôvod? Nadmerné oslňovanie.

To je ale celkom rozšírený nedostatok, ktorý IIHS objavilo v 17-ich prípadoch. Vzhľadom k tomu, že ide o vozidlá typu SUV, nejde o žiadne prekvapujúce zistenie, čo by z osobných skúseností vedela zrejme potvrdiť väčšina vodičov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Test svetlometov IIHS: väčšina automobiliek si výsledky za klobúk nedá

Svetlomety SUV sú umiestnené vyššie, mali by byť preto namierené nižšie. Zistilo sa však, že v praxi je to často naopak. Platí to napríklad o Kii Sportage, ktorá oslepovala vodičov vo všetkých troch testovaných verziách.

Navyše, opäť sa ukázalo, že ani vyššia cena či prémiová značka nie je automaticky zárukou vysokej kvality. Platí to tiež pre LED svetlá či adaptívne systémy. Také Audi Q3 pohorelo či už bolo vybavené xenónmi alebo LEDkami.

IIHS prízvukuje, že štandardy postavené na laboratórnych testoch skrátka nie sú dostatočné, neodzrkadľujú skutočnosť a umožňujú veľké rozdiely v kvalite. Tento fakt si zaslúži pozornosť, keďže podľa údajov inštitútu približne polovica smrteľných nehôd sa stane počas noci či za zhoršených svetelných podmienok.

IIHS chce v tomto smere na automobilky zatlačiť, takže od budúceho roka bude podmienkou pre získanie najvyššieho bezpečnostného ohodnotenia Top Safety Pick+, aby svetlá testovaného modelu získali minimálne známku prijateľné.

Pre stručné vysvetlenie metodiky dodajme, že organizácia pri testovaní využíva špeciálne zariadenie, ktoré meria dosah osvetlenia stretávacích aj diaľkových reflektorov počas priamej jazdy, ako aj v zákrutách s polomerom 150 a 250 m. Väčší vplyv na celkovú známku majú stretávacie svetlá, keďže sa používajú častejšie.

Do úvahy sa samozrejme berie prítomnosť a fungovanie asistenčných systémov a v nemalej miere tiež úroveň oslnenia vodičov protiidúcich vozidiel pri zapnutých stretávacích svetlách. Vozidlo, ktoré v akejkoľvek situácii nadmerne oslňuje, nemôže dostať lepšie hodnotenie ako "hraničné".

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 967
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 932
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 465
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 302
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 234
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 114
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 637
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 356
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 195
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 856

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Ovládli súdy, tajné služby aj médiá. Čo sa deje v Poľsku?

Vládna strana Právo a spravodlivosť postupne ovládla súdnictvo či verejnoprávne médiá. Problém je, že moc už nemá kto kontrolovať.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.