TEST: Honda Civic Type R poskytne radosť aj pri civilnej jazde

Na okruhu je podľa očakávania ostrá, ale radosť rozdáva aj pri pokojnej jazde.

(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Pravidelné striedanie nových áut v krátkych intervaloch spôsobí, že človek postupne prestane vnímať tú radosť z novej hračky. Mnohokrát preto skôr sledujeme, aké emócie vzbudí to- ktoré auto u okolia.

Tento stereotyp z času na čas naruší nejaké výnimočné auto. Výnimočné môže byť svojím vzhľadom, výkonom, prípadne luxusom. Honda Civic Type R sa v našom merítku určite radí medzi výnimočné autá.

V jej prípade to určite nie je o luxuse. Výkon je naozaj slušný a  prispieva k výbornému pocitu z auta, ale ani ten nebol tým hlavným prvkom, ktorý vzbudzuje obdiv k autu.

Dizajn bol z nášho pohľadu trochu kontroverzný. Na jednej strane nás auto zaujalo a nútilo nás obzrieť sa za ním, rovnako ako množstvo okoloidúcich. Na druhej strane to asi nebolo spôsobené vzhľadom, ale tým športovým duchom, ktorý z auta sálal.

Aj tak sme boli zo Civica Type R nadšení od prvého kilometra až po odovzdanie vozidla. Športový Civic totiž vynikal niečím iným – pocitom z jazdy. Prvé pohnutie, preradenie, pootočenie volantom a vodič získa okamžite dojem, že šoféruje vynikajúce auto.

Úsmev na perách po sto metroch jazdy a radostné potľapkanie volantu neprichádza pri každom teste. Civic pritom nevynikal nádherným zvukom. Dobre znel akurát pri jemnom hladkaní plynu.

Podvozok podá informáciu o kvalite povrchu

V interiéri dominovala kombinácia čiernej a červenej. Najväčším pozitívom boli jednoznačne sedadlá. Pre nás boli trochu široké a potrebovali by sme do nich na okruhu päťbodové pásy. Pre silnejšie postavy sú však v poriadku.

Mali výrazné bočné vedenie, ale nastupovanie a vystupovanie to sťažovalo menej, ako sme čakali. Vodičovi pri tomto úkone mohol zavadzať volant v závislosti od preferovaného nastavenia posedu. Aj tak si však vieme Type R predstaviť z tohto pohľadu ako auto na každý deň.

Z hľadiska podvozku je to menej jednoznačné. Po cestách v meste nás Civic sem tam vytriasol, mimo mesta bol však príjemný a hlavne extrémne komunikatívny. Vodič jednoducho cíti, ako rýchlo ide a o to opatrnejšie zrýchľuje svoje prejazdy zákrut. 

Zároveň cíti aj zmeny v kvalite povrchu a budí to v ňom rešpekt. Podvozku treba uznať, že úžasne kopíruje terén. Prepadnutá cesta so sériou priečnych vĺn auto nerozhodí ani vo vysokých rýchlostiach. 

Silnou stránkou sú brzdy

K tomu sa pripájajú vynikajúce brzdy, nielen na okruhu s kvalitným asfaltom, ale aj pri brzdení do zákrut na horskom priechode so zaplátanou cestou majú vynikajúci účinok. To aj napriek tomu, že brzdy testovacieho auta mali toho za sebou dosť. 

Ku koncu testu sa to už prejavovalo smerovou nestabilitou pri maximálnom brzdení. Type R je rýchle auto a jeho vynikajúce brzdy dostanú od každého zabrať. Svoju schopnosť spomaliť ukázala Honda najmä na mokrom povrchu Slovakia Ringu. 

S narastajúcou odvahou prišlo aj mierne prešvihnutie brzdného bodu. Na úvodné jemné natočenie volantu do zákruty zareagovalo auto aj pri plnom brzdení. Na výjazdoch z pomalých zákrut reagoval Civic mierne nedotáčavým správaním. To sa však za dažďa pri maximálnom výkone 228 kW dalo očakávať. 

Navyše toto správanie môže vodič ľahko korigovať ľahšou nohou na plyne, prípadne využitím vyššieho prevodového stupňa. Spoza volantu nie je problém ani relatívne presne vypočítať stopu a nechať sa na výjazde jemne odšmyknúť až ku vonkajšej strane zákruty. 

Ubratie plynu, či nebodaj náhle brzdenie v zákrute môže roztancovať zadok a poslať ho do hodín. Platí to však na mokrom asfalte. 

Na suchu je Honda mimoriadne rýchla a pod plynom ochotná preniesť na cestu krútiaci moment 400 Nm. V takomto prípade vás auto vyslovene ťahá do zákruty. Aj preto sme na suchu preferovali štýl s výraznejším brzdením ešte pred zákrutou a následnou akceleráciou v nej.

 

Type R vás na okruhu nenúti sledovať rýchlosť a otáčky. Informáciu o nutnosti preradiť a priblížení sa k obmedzovaču vám dajú postupne sa rozsvecujúce žlté a červené kontrolky na spôsob formuly 1. Výborný spôsob, ktorý nerozptyľuje šoféra. Kontrolky sa dajú vnímať periférne a môžete sa naplno sústrediť na trať.

Je Type R vhodný na každý deň?

Civic Type-R má však aj civilnejšiu tvár. Platí to najmä na cestách prvej triedy. Predpisová jazda znamená spotrebu okolo 6 l mimo mesta, čo je v tomto prípade vynikajúce číslo. Za celkovú spotrebu 11,2 l môže najmä návšteva okruhu. Na diaľnici sa civilnosť mierne vytráca. Nie je to problém spotreby, tá sa stále pohybuje medzi prijateľnou úrovňou 7 až 7,5 l. Problémom je skôr hlučnosť motora vo vyšších otáčkach.

Jazda so Civicom Type R nás bavila celý týždeň. Už dávno sme netankovali v priebehu niekoľkých dní tak často, ako tomu bolo v tomto prípade. Vozili sme sa pre radosť, nezaujímali sa o spotrebu a vychutnávali schopnosti tohto auta.

Na záver len otázka, či je Honda Civic aj autom na každý deň. Odpoveďou je áno, za určitých podmienok. Pre diaľnicu stvorená nie je, sedí jej jazda po okresných cestách. Tam nevytrasie, a keď sa jej dosť nabažíte a nebudete neustále testovať schopnosť akcelerácie, tak sa odmení aj civilnou spotrebou.

Na okruhu potom ukáže svoju druhú, zábavnejšiu tvár. Ale dobrý pocit dá človeku, užívajúcemu si šoférovanie pri každom preradení a otočení volantu. Ak by sme si mali vybrať jedno v tomto roku skúšané auto a znovu ho prevetrať, tak Civic Type R by patril medzi top kandidátov.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Honda Civic

Verzia

Type R 2,0 i-VTEC Turbo

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

15 990/32 290/34 009

Motor

prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1996 cm2

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

228(310)/6500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

400/2500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h – výrobca (s)

5,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,3/11,2

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu  (km)

cca 120 km + osem ostrých kôl na Slovakia Ringu

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop Sportmaxx rt 235/35 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1382/318

Objem batožinového priestoru (l)

498/1214

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2594; 4390; 2065; 1466

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  2. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  3. Zábavný aj sebavedomý
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  5. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  6. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  7. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  8. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  9. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  10. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare
  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  3. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  4. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  5. Výstavisko Agrokomplex opäť plné poľnohospodárskej techniky
  6. Udelenie akreditácie (certifikátu) pre Aktuárstvo na EU v BA
  7. Vzorový byt v projekte Nobelova
  8. Do ankety Slovenka roka 2017 je nominovaná aj Adriana Kolesárová
  9. Pripomenuli si Svetový deň vody 2017
  10. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 21 825
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 327
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 954
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 319
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 3 496
  6. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 180
  7. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 156
  8. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 039
  9. Zábavný aj sebavedomý 2 849
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 734

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šéf Orangeu: Pre roaming môžu zdražieť domáce hovory a dáta

Európska komisia začala pred niekoľkými rokmi tvrdo regulovať ceny roamingu

DOMOV

Bašternákovi pomáha pomalosť prokuratúry, sťahuje sa z vlastných firiem

Zo siedmich prípadov podnikateľa sú živé už len tri. Podozrenia týkajúce sa jeho majetku sa riešia podľa deravého zákona.

KOMENTÁRE

Len zmeny v školstve nás odklonia z cesty do pekiel

Nevzdelaná spoločnosť sa nedá spravovať.

Neprehliadnite tiež

Consumer Reports: Toto sú najhoršie autá roku 2017

Najhoršie priečky obsadil Land Rover aj Mercedes-Benz.

Opel prezradil slovenskú cenu Insignie

Kombi verzia je o tisíc eur drahšia v porovnaní s verziou Grand Sport.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop