SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

TEST: Honda Civic Type R poskytne radosť aj pri civilnej jazde

Na okruhu je podľa očakávania ostrá, ale radosť rozdáva aj pri pokojnej jazde.

(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Pravidelné striedanie nových áut v krátkych intervaloch spôsobí, že človek postupne prestane vnímať tú radosť z novej hračky. Mnohokrát preto skôr sledujeme, aké emócie vzbudí to- ktoré auto u okolia.

Tento stereotyp z času na čas naruší nejaké výnimočné auto. Výnimočné môže byť svojím vzhľadom, výkonom, prípadne luxusom. Honda Civic Type R sa v našom merítku určite radí medzi výnimočné autá.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V jej prípade to určite nie je o luxuse. Výkon je naozaj slušný a  prispieva k výbornému pocitu z auta, ale ani ten nebol tým hlavným prvkom, ktorý vzbudzuje obdiv k autu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dizajn bol z nášho pohľadu trochu kontroverzný. Na jednej strane nás auto zaujalo a nútilo nás obzrieť sa za ním, rovnako ako množstvo okoloidúcich. Na druhej strane to asi nebolo spôsobené vzhľadom, ale tým športovým duchom, ktorý z auta sálal.

Aj tak sme boli zo Civica Type R nadšení od prvého kilometra až po odovzdanie vozidla. Športový Civic totiž vynikal niečím iným – pocitom z jazdy. Prvé pohnutie, preradenie, pootočenie volantom a vodič získa okamžite dojem, že šoféruje vynikajúce auto.

Úsmev na perách po sto metroch jazdy a radostné potľapkanie volantu neprichádza pri každom teste. Civic pritom nevynikal nádherným zvukom. Dobre znel akurát pri jemnom hladkaní plynu.

V interiéri dominovala kombinácia čiernej a červenej. Najväčším pozitívom boli jednoznačne sedadlá. Pre nás boli trochu široké a potrebovali by sme do nich na okruhu päťbodové pásy. Pre silnejšie postavy sú však v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu

Mali výrazné bočné vedenie, ale nastupovanie a vystupovanie to sťažovalo menej, ako sme čakali. Vodičovi pri tomto úkone mohol zavadzať volant v závislosti od preferovaného nastavenia posedu. Aj tak si však vieme Type R predstaviť z tohto pohľadu ako auto na každý deň.

Z hľadiska podvozku je to menej jednoznačné. Po cestách v meste nás Civic sem tam vytriasol, mimo mesta bol však príjemný a hlavne extrémne komunikatívny. Vodič jednoducho cíti, ako rýchlo ide a o to opatrnejšie zrýchľuje svoje prejazdy zákrut. 

Zároveň cíti aj zmeny v kvalite povrchu a budí to v ňom rešpekt. Podvozku treba uznať, že úžasne kopíruje terén. Prepadnutá cesta so sériou priečnych vĺn auto nerozhodí ani vo vysokých rýchlostiach. 

Silnou stránkou sú brzdy

K tomu sa pripájajú vynikajúce brzdy, nielen na okruhu s kvalitným asfaltom, ale aj pri brzdení do zákrut na horskom priechode so zaplátanou cestou majú vynikajúci účinok. To aj napriek tomu, že brzdy testovacieho auta mali toho za sebou dosť. 

SkryťVypnúť reklamu

Ku koncu testu sa to už prejavovalo smerovou nestabilitou pri maximálnom brzdení. Type R je rýchle auto a jeho vynikajúce brzdy dostanú od každého zabrať. Svoju schopnosť spomaliť ukázala Honda najmä na mokrom povrchu Slovakia Ringu. 

S narastajúcou odvahou prišlo aj mierne prešvihnutie brzdného bodu. Na úvodné jemné natočenie volantu do zákruty zareagovalo auto aj pri plnom brzdení. Na výjazdoch z pomalých zákrut reagoval Civic mierne nedotáčavým správaním. To sa však za dažďa pri maximálnom výkone 228 kW dalo očakávať. 

Navyše toto správanie môže vodič ľahko korigovať ľahšou nohou na plyne, prípadne využitím vyššieho prevodového stupňa. Spoza volantu nie je problém ani relatívne presne vypočítať stopu a nechať sa na výjazde jemne odšmyknúť až ku vonkajšej strane zákruty. 

SkryťVypnúť reklamu

Ubratie plynu, či nebodaj náhle brzdenie v zákrute môže roztancovať zadok a poslať ho do hodín. Platí to však na mokrom asfalte. 

Na suchu je Honda mimoriadne rýchla a pod plynom ochotná preniesť na cestu krútiaci moment 400 Nm. V takomto prípade vás auto vyslovene ťahá do zákruty. Aj preto sme na suchu preferovali štýl s výraznejším brzdením ešte pred zákrutou a následnou akceleráciou v nej.

Type R vás na okruhu nenúti sledovať rýchlosť a otáčky. Informáciu o nutnosti preradiť a priblížení sa k obmedzovaču vám dajú postupne sa rozsvecujúce žlté a červené kontrolky na spôsob formuly 1. Výborný spôsob, ktorý nerozptyľuje šoféra. Kontrolky sa dajú vnímať periférne a môžete sa naplno sústrediť na trať.

Je Type R vhodný na každý deň?

Civic Type-R má však aj civilnejšiu tvár. Platí to najmä na cestách prvej triedy. Predpisová jazda znamená spotrebu okolo 6 l mimo mesta, čo je v tomto prípade vynikajúce číslo. Za celkovú spotrebu 11,2 l môže najmä návšteva okruhu. Na diaľnici sa civilnosť mierne vytráca. Nie je to problém spotreby, tá sa stále pohybuje medzi prijateľnou úrovňou 7 až 7,5 l. Problémom je skôr hlučnosť motora vo vyšších otáčkach.

SkryťVypnúť reklamu

Jazda so Civicom Type R nás bavila celý týždeň. Už dávno sme netankovali v priebehu niekoľkých dní tak často, ako tomu bolo v tomto prípade. Vozili sme sa pre radosť, nezaujímali sa o spotrebu a vychutnávali schopnosti tohto auta.

Na záver len otázka, či je Honda Civic aj autom na každý deň. Odpoveďou je áno, za určitých podmienok. Pre diaľnicu stvorená nie je, sedí jej jazda po okresných cestách. Tam nevytrasie, a keď sa jej dosť nabažíte a nebudete neustále testovať schopnosť akcelerácie, tak sa odmení aj civilnou spotrebou.

Na okruhu potom ukáže svoju druhú, zábavnejšiu tvár. Ale dobrý pocit dá človeku, užívajúcemu si šoférovanie pri každom preradení a otočení volantu. Ak by sme si mali vybrať jedno v tomto roku skúšané auto a znovu ho prevetrať, tak Civic Type R by patril medzi top kandidátov.

SkryťVypnúť reklamu

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Honda Civic

Verzia

Type R 2,0 i-VTEC Turbo

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

15 990/32 290/34 009

Motor

prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1996 cm2

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

228(310)/6500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

400/2500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h – výrobca (s)

5,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,3/11,2

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu  (km)

cca 120 km + osem ostrých kôl na Slovakia Ringu

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop Sportmaxx rt 235/35 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1382/318

Objem batožinového priestoru (l)

498/1214

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2594; 4390; 2065; 1466

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  4. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  5. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  7. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  1. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  5. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  6. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  7. Changes to the System of Remedies
  8. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 524
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 581
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 190
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 685
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 201
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 3 971
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 069
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 514
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja
  2. Víťazoslav Würschner: „Svätá prostota“
  3. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  4. Štefan Vidlár: Zhulíku, Zhulíku
  5. Rudolfa Vallová: Neriešený konflikt záujmov je podraz slušným obchodníkom
  6. Eva Forrai: DNES NA TÉMU: Viete ako správne pripraviť steak?
  7. Jozef Sitko: Prezidentka zamierila na "Hrad" opäť
  8. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 134 194
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 9 266
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 197
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 119
  5. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 948
  6. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 2 947
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 841
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 2 488
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu