Počas letných búrok si za volantom zachovajte chladnú hlavu

Cestovanie môže ohroziť znížená viditeľnosť aj stojatá voda.

Ilustračné foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: Flickr/CC Tripp)

Hoci sa v súvislosti s letným cestovaním hovorí najmä o vysokých teplotách, rovnako však môže jazdu skomplikovať aj hustý dážď. Ako radi hovoria policajti - vodič musí jazdu prispôsobiť poveternostným podmienkam, stavu vozovky a schopnostiam.

V praxi to znamená - mať pripravené auto, zvýšiť pozornosť, a obmedziť prudké pohyby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vidieť a byť dobre videný

V prvom rade je dôležité ubezpečiť sa, že máte zapnuté stretávacie svetlá. Mnohým autám s automatickými svetlami ostávajú aj za dažďa zapnuté len predné diódy denného svietenia, čo je počas letnej búrky v šere nedostatočné. (Niektorým autám sa stretávacie svetlá zapínajú automaticky podľa dažďového senzora.)

Používaniu hmloviek - špeciálne tých zadných - sa vyhnite, keďže môžu priniesť viac škody ako úžitku. Pre vodičov za vami navyše neexistuje slušný či bezpečný spôsob, ako vás upozorniť, že vaša zadná hmlovka ich nepríjemne oslepuje.

Mali by ste sa tiež ubezpečiť, že vaše stierače riadne fungujú. Gumičky treba pravidelne meniť - raz až dva razy za rok podľa potreby - a ich výmena nestojí veľa peňazí. Aj lacné gumičky z obchodných reťazcov vedia svoju prácu odviesť lepšie, než zostarnuté pôvodné.

Zvážte tiež aplikáciu tzv. tekutých stieračov - prípravku na čelné okno, ktorý odpudzuje vodu a zlepšuje tak viditeľnosť za dažďa. Vie úplne nahradiť stierače, no treba ho nanášať opakovane, keďže prípravok stráca svoju účinnosť s tým, ako naň sadá špina.

Pomaly ďalej zájdeš

V letnej búrke na vodiča číha okrem zníženej viditeľnosti niekoľko hrozieb. V prvom rade je to celkovo horšia priľnavosť auta na mokrej vozovke. Pneumatiky sú často veľmi podceňované, aj keď jedinú styčnú plochu auta z vozovkou tvoria štyri kúsky gumy, každá veľká asi ako smartfón.

Letné pneumatiky majú síce lepšiu schopnosť odvádzať vodu v porovnaní zo zimnými, aj tak však treba pamätať na to, že na mokrom podklade ich priľnavosť klesá - najmä ak ide o nekvalitné alebo zjazdené gumy.

Pneumatika s trojmilimetrovým dezénom dokáže oproti novej odviezť iba 30 percent vody. Pri 1,6-milimetrovom dezéne klesá množstvo odvedenej vody na 13,8 percenta. Bezpečnejšie je preventívne spomaliť než zistiť, že pneumatika na ceste nedrží, keď už je neskoro.

Osobitným rizikom je akvaplaning - jav, kedy sa medzi pneumatikou a vozovkou nahromadí vrstva vody a pneumatika príde o všetku priľnavosť. Podľa toho, či sa tak stane na prednej alebo zadnej náprave, sa auto môže dostať do nedotáčavého alebo pretáčavého šmyku.

Zvyčajne akvaplaning vodič pocíti cez volant - auto sa začne "kĺzať" a prestane reagovať na povely volantu. Vtedy je dôležité nezľaknúť sa - treba pomaly púšťať plyn, nebrzdiť, držať volant rovno a smer korigovať, až keď sa predné kolesá znovu "zahryznú" do vozovky.

Najlepšia je, opäť, prevencia - pred mlákami treba spomaliť alebo ich obchádzať. Akvaplaning hrozí už pri polcentimetrovej vrstve vody na ceste - a tá nie je v hlbokých vyjazdených koľajách ničím výnimočným.

Z dažďa pod odkvap

Osobitnú výzvu predstavuje vysoká vrstva stojatej vody, ktorú sa vodiči môžu pokúsiť prebrodiť. Vo všeobecnosti je lepšie sa s autom hlbokej vode vyhnúť, pretože si nemôžete byť istí, či sa na dne neskrýva napríklad hlboký výtlk. Ak sa voda dostane do nasávania, môže vážne poškodiť motor a auto ostane zaseknuté v hlbokej vode.

Prečítajte si tiež: Tesla je ideálna aj na brodenie, presvedčil sa majiteľ v Kazachstane

Všeobecné pravidlo hovorí, že bežné auto by malo byť schopné prebrodiť vodu do výšky asi 15 centimetrov - pri pri off-roadoch a SUV sa hovorí, že sa vedia brodiť vo vode vysokej po vrch pneumatiky. V každom prípade je vhodné do vysokej vody vchádzať plynule a pridať až následne, rýchlosť by však stále mala byť najviac 10 km/h.

Keď sa blýska a hromy bijú

Čo v prípade, že vojdete priamo do centra búrky a okolo vás sa blýska jedna radosť? V aute ste relatívne v bezpečí, keďže kovová karoséria okolo vás vytvára tzv. faradayovu klietku, po ktorej pasažierov blesk "obíde" - to však neplatí pre kabriolety. Moderné pneumatiky sú navyše navrhnuté tak, aby auto uzemňovali, a preto autá nepotrebujú hromozvody ako kedysi.

Dôležité je však to, že blesk k autu priťahujú aj výfukové plyny. Podľa americkej štúdie z roku 2009 je výskyt bleskov v púšti častejší pozdĺž diaľníc.

Aj proti bleskom je preto najlepšia prevencia - nájsť bezpečné miesto, zaparkovať, vypnúť motor, sedieť v aute, nedotýkať sa kovových častí a počkať, kým sa počasie aspoň trochu ukľudní.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 386
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 116
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 307
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 498
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 288
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 898
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 901
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 603
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 753
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 328

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Počasie, Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Na Krym nejdú nič zisťovať. Odpoveď si nesú v kufri

Marček a spol. sa idú podpísať pod Putinovu verziu udalostí.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.