Počas letných búrok si za volantom zachovajte chladnú hlavu

Cestovanie môže ohroziť znížená viditeľnosť aj stojatá voda.

Ilustračné foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: Flickr/CC Tripp)

Hoci sa v súvislosti s letným cestovaním hovorí najmä o vysokých teplotách, rovnako však môže jazdu skomplikovať aj hustý dážď. Ako radi hovoria policajti - vodič musí jazdu prispôsobiť poveternostným podmienkam, stavu vozovky a schopnostiam.

V praxi to znamená - mať pripravené auto, zvýšiť pozornosť, a obmedziť prudké pohyby.

Vidieť a byť dobre videný

V prvom rade je dôležité ubezpečiť sa, že máte zapnuté stretávacie svetlá. Mnohým autám s automatickými svetlami ostávajú aj za dažďa zapnuté len predné diódy denného svietenia, čo je počas letnej búrky v šere nedostatočné. (Niektorým autám sa stretávacie svetlá zapínajú automaticky podľa dažďového senzora.)

Používaniu hmloviek - špeciálne tých zadných - sa vyhnite, keďže môžu priniesť viac škody ako úžitku. Pre vodičov za vami navyše neexistuje slušný či bezpečný spôsob, ako vás upozorniť, že vaša zadná hmlovka ich nepríjemne oslepuje.

Mali by ste sa tiež ubezpečiť, že vaše stierače riadne fungujú. Gumičky treba pravidelne meniť - raz až dva razy za rok podľa potreby - a ich výmena nestojí veľa peňazí. Aj lacné gumičky z obchodných reťazcov vedia svoju prácu odviesť lepšie, než zostarnuté pôvodné.

Zvážte tiež aplikáciu tzv. tekutých stieračov - prípravku na čelné okno, ktorý odpudzuje vodu a zlepšuje tak viditeľnosť za dažďa. Vie úplne nahradiť stierače, no treba ho nanášať opakovane, keďže prípravok stráca svoju účinnosť s tým, ako naň sadá špina.

Pomaly ďalej zájdeš

V letnej búrke na vodiča číha okrem zníženej viditeľnosti niekoľko hrozieb. V prvom rade je to celkovo horšia priľnavosť auta na mokrej vozovke. Pneumatiky sú často veľmi podceňované, aj keď jedinú styčnú plochu auta z vozovkou tvoria štyri kúsky gumy, každá veľká asi ako smartfón.

Letné pneumatiky majú síce lepšiu schopnosť odvádzať vodu v porovnaní zo zimnými, aj tak však treba pamätať na to, že na mokrom podklade ich priľnavosť klesá - najmä ak ide o nekvalitné alebo zjazdené gumy.

Pneumatika s trojmilimetrovým dezénom dokáže oproti novej odviezť iba 30 percent vody. Pri 1,6-milimetrovom dezéne klesá množstvo odvedenej vody na 13,8 percenta. Bezpečnejšie je preventívne spomaliť než zistiť, že pneumatika na ceste nedrží, keď už je neskoro.

Osobitným rizikom je akvaplaning - jav, kedy sa medzi pneumatikou a vozovkou nahromadí vrstva vody a pneumatika príde o všetku priľnavosť. Podľa toho, či sa tak stane na prednej alebo zadnej náprave, sa auto môže dostať do nedotáčavého alebo pretáčavého šmyku.

Zvyčajne akvaplaning vodič pocíti cez volant - auto sa začne "kĺzať" a prestane reagovať na povely volantu. Vtedy je dôležité nezľaknúť sa - treba pomaly púšťať plyn, nebrzdiť, držať volant rovno a smer korigovať, až keď sa predné kolesá znovu "zahryznú" do vozovky.

Najlepšia je, opäť, prevencia - pred mlákami treba spomaliť alebo ich obchádzať. Akvaplaning hrozí už pri polcentimetrovej vrstve vody na ceste - a tá nie je v hlbokých vyjazdených koľajách ničím výnimočným.

Z dažďa pod odkvap

Osobitnú výzvu predstavuje vysoká vrstva stojatej vody, ktorú sa vodiči môžu pokúsiť prebrodiť. Vo všeobecnosti je lepšie sa s autom hlbokej vode vyhnúť, pretože si nemôžete byť istí, či sa na dne neskrýva napríklad hlboký výtlk. Ak sa voda dostane do nasávania, môže vážne poškodiť motor a auto ostane zaseknuté v hlbokej vode.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla je ideálna aj na brodenie, presvedčil sa majiteľ v Kazachstane

Všeobecné pravidlo hovorí, že bežné auto by malo byť schopné prebrodiť vodu do výšky asi 15 centimetrov - pri pri off-roadoch a SUV sa hovorí, že sa vedia brodiť vo vode vysokej po vrch pneumatiky. V každom prípade je vhodné do vysokej vody vchádzať plynule a pridať až následne, rýchlosť by však stále mala byť najviac 10 km/h.

Keď sa blýska a hromy bijú

Čo v prípade, že vojdete priamo do centra búrky a okolo vás sa blýska jedna radosť? V aute ste relatívne v bezpečí, keďže kovová karoséria okolo vás vytvára tzv. faradayovu klietku, po ktorej pasažierov blesk "obíde" - to však neplatí pre kabriolety. Moderné pneumatiky sú navyše navrhnuté tak, aby auto uzemňovali, a preto autá nepotrebujú hromozvody ako kedysi.

Dôležité je však to, že blesk k autu priťahujú aj výfukové plyny. Podľa americkej štúdie z roku 2009 je výskyt bleskov v púšti častejší pozdĺž diaľníc.

Aj proti bleskom je preto najlepšia prevencia - nájsť bezpečné miesto, zaparkovať, vypnúť motor, sedieť v aute, nedotýkať sa kovových častí a počkať, kým sa počasie aspoň trochu ukľudní.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 318
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 456
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 944
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 025
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 747
  6. Kam do tepla v januári? 2 379
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 337
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 065
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 164

Téma: Cesta pod Strečnom


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Počasie, Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

Neprehliadnite tiež

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.

Diaľnica D1 pri Trenčíne je už prejazdná s obmedzením

Na ceste pod Strečnom sa skrížil kamión.

Hyundai odhalil nový Veloster. Zvláštne dvere ostali, pribudla ostrá verzia N

Druhá generácia sa už do Európy zrejme nedostane.