Počas letných búrok si za volantom zachovajte chladnú hlavu

Cestovanie môže ohroziť znížená viditeľnosť aj stojatá voda.

Ilustračné foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: Flickr/CC Tripp)

Hoci sa v súvislosti s letným cestovaním hovorí najmä o vysokých teplotách, rovnako však môže jazdu skomplikovať aj hustý dážď. Ako radi hovoria policajti - vodič musí jazdu prispôsobiť poveternostným podmienkam, stavu vozovky a schopnostiam.

V praxi to znamená - mať pripravené auto, zvýšiť pozornosť, a obmedziť prudké pohyby.

Vidieť a byť dobre videný

V prvom rade je dôležité ubezpečiť sa, že máte zapnuté stretávacie svetlá. Mnohým autám s automatickými svetlami ostávajú aj za dažďa zapnuté len predné diódy denného svietenia, čo je počas letnej búrky v šere nedostatočné. (Niektorým autám sa stretávacie svetlá zapínajú automaticky podľa dažďového senzora.)

Používaniu hmloviek - špeciálne tých zadných - sa vyhnite, keďže môžu priniesť viac škody ako úžitku. Pre vodičov za vami navyše neexistuje slušný či bezpečný spôsob, ako vás upozorniť, že vaša zadná hmlovka ich nepríjemne oslepuje.

Mali by ste sa tiež ubezpečiť, že vaše stierače riadne fungujú. Gumičky treba pravidelne meniť - raz až dva razy za rok podľa potreby - a ich výmena nestojí veľa peňazí. Aj lacné gumičky z obchodných reťazcov vedia svoju prácu odviesť lepšie, než zostarnuté pôvodné.

Zvážte tiež aplikáciu tzv. tekutých stieračov - prípravku na čelné okno, ktorý odpudzuje vodu a zlepšuje tak viditeľnosť za dažďa. Vie úplne nahradiť stierače, no treba ho nanášať opakovane, keďže prípravok stráca svoju účinnosť s tým, ako naň sadá špina.

Pomaly ďalej zájdeš

V letnej búrke na vodiča číha okrem zníženej viditeľnosti niekoľko hrozieb. V prvom rade je to celkovo horšia priľnavosť auta na mokrej vozovke. Pneumatiky sú často veľmi podceňované, aj keď jedinú styčnú plochu auta z vozovkou tvoria štyri kúsky gumy, každá veľká asi ako smartfón.

Letné pneumatiky majú síce lepšiu schopnosť odvádzať vodu v porovnaní zo zimnými, aj tak však treba pamätať na to, že na mokrom podklade ich priľnavosť klesá - najmä ak ide o nekvalitné alebo zjazdené gumy.

Pneumatika s trojmilimetrovým dezénom dokáže oproti novej odviezť iba 30 percent vody. Pri 1,6-milimetrovom dezéne klesá množstvo odvedenej vody na 13,8 percenta. Bezpečnejšie je preventívne spomaliť než zistiť, že pneumatika na ceste nedrží, keď už je neskoro.

Osobitným rizikom je akvaplaning - jav, kedy sa medzi pneumatikou a vozovkou nahromadí vrstva vody a pneumatika príde o všetku priľnavosť. Podľa toho, či sa tak stane na prednej alebo zadnej náprave, sa auto môže dostať do nedotáčavého alebo pretáčavého šmyku.

Zvyčajne akvaplaning vodič pocíti cez volant - auto sa začne "kĺzať" a prestane reagovať na povely volantu. Vtedy je dôležité nezľaknúť sa - treba pomaly púšťať plyn, nebrzdiť, držať volant rovno a smer korigovať, až keď sa predné kolesá znovu "zahryznú" do vozovky.

Najlepšia je, opäť, prevencia - pred mlákami treba spomaliť alebo ich obchádzať. Akvaplaning hrozí už pri polcentimetrovej vrstve vody na ceste - a tá nie je v hlbokých vyjazdených koľajách ničím výnimočným.

Z dažďa pod odkvap

Osobitnú výzvu predstavuje vysoká vrstva stojatej vody, ktorú sa vodiči môžu pokúsiť prebrodiť. Vo všeobecnosti je lepšie sa s autom hlbokej vode vyhnúť, pretože si nemôžete byť istí, či sa na dne neskrýva napríklad hlboký výtlk. Ak sa voda dostane do nasávania, môže vážne poškodiť motor a auto ostane zaseknuté v hlbokej vode.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla je ideálna aj na brodenie, presvedčil sa majiteľ v Kazachstane

Všeobecné pravidlo hovorí, že bežné auto by malo byť schopné prebrodiť vodu do výšky asi 15 centimetrov - pri pri off-roadoch a SUV sa hovorí, že sa vedia brodiť vo vode vysokej po vrch pneumatiky. V každom prípade je vhodné do vysokej vody vchádzať plynule a pridať až následne, rýchlosť by však stále mala byť najviac 10 km/h.

Keď sa blýska a hromy bijú

Čo v prípade, že vojdete priamo do centra búrky a okolo vás sa blýska jedna radosť? V aute ste relatívne v bezpečí, keďže kovová karoséria okolo vás vytvára tzv. faradayovu klietku, po ktorej pasažierov blesk "obíde" - to však neplatí pre kabriolety. Moderné pneumatiky sú navyše navrhnuté tak, aby auto uzemňovali, a preto autá nepotrebujú hromozvody ako kedysi.

Dôležité je však to, že blesk k autu priťahujú aj výfukové plyny. Podľa americkej štúdie z roku 2009 je výskyt bleskov v púšti častejší pozdĺž diaľníc.

Aj proti bleskom je preto najlepšia prevencia - nájsť bezpečné miesto, zaparkovať, vypnúť motor, sedieť v aute, nedotýkať sa kovových častí a počkať, kým sa počasie aspoň trochu ukľudní.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 212
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 949
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 511
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 571
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 213
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 210
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 715
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 600
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 174

Téma: Cesta pod Strečnom


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Počasie, Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Zmenu už žiadajú tisíce ľudí.

KOMENTÁRE

O ozajstných hlupákoch. Bez mien, všeobecne

Vždy bol na smiech, čo však, neznamená, že by sme sa ho nemali báť.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.