Počas letných búrok si za volantom zachovajte chladnú hlavu

Cestovanie môže ohroziť znížená viditeľnosť aj stojatá voda.

Ilustračné foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: Flickr/CC Tripp)

Hoci sa v súvislosti s letným cestovaním hovorí najmä o vysokých teplotách, rovnako však môže jazdu skomplikovať aj hustý dážď. Ako radi hovoria policajti - vodič musí jazdu prispôsobiť poveternostným podmienkam, stavu vozovky a schopnostiam.

V praxi to znamená - mať pripravené auto, zvýšiť pozornosť, a obmedziť prudké pohyby.

Vidieť a byť dobre videný

V prvom rade je dôležité ubezpečiť sa, že máte zapnuté stretávacie svetlá. Mnohým autám s automatickými svetlami ostávajú aj za dažďa zapnuté len predné diódy denného svietenia, čo je počas letnej búrky v šere nedostatočné. (Niektorým autám sa stretávacie svetlá zapínajú automaticky podľa dažďového senzora.)

Používaniu hmloviek - špeciálne tých zadných - sa vyhnite, keďže môžu priniesť viac škody ako úžitku. Pre vodičov za vami navyše neexistuje slušný či bezpečný spôsob, ako vás upozorniť, že vaša zadná hmlovka ich nepríjemne oslepuje.

Mali by ste sa tiež ubezpečiť, že vaše stierače riadne fungujú. Gumičky treba pravidelne meniť - raz až dva razy za rok podľa potreby - a ich výmena nestojí veľa peňazí. Aj lacné gumičky z obchodných reťazcov vedia svoju prácu odviesť lepšie, než zostarnuté pôvodné.

Zvážte tiež aplikáciu tzv. tekutých stieračov - prípravku na čelné okno, ktorý odpudzuje vodu a zlepšuje tak viditeľnosť za dažďa. Vie úplne nahradiť stierače, no treba ho nanášať opakovane, keďže prípravok stráca svoju účinnosť s tým, ako naň sadá špina.

Pomaly ďalej zájdeš

V letnej búrke na vodiča číha okrem zníženej viditeľnosti niekoľko hrozieb. V prvom rade je to celkovo horšia priľnavosť auta na mokrej vozovke. Pneumatiky sú často veľmi podceňované, aj keď jedinú styčnú plochu auta z vozovkou tvoria štyri kúsky gumy, každá veľká asi ako smartfón.

Letné pneumatiky majú síce lepšiu schopnosť odvádzať vodu v porovnaní zo zimnými, aj tak však treba pamätať na to, že na mokrom podklade ich priľnavosť klesá - najmä ak ide o nekvalitné alebo zjazdené gumy.

Pneumatika s trojmilimetrovým dezénom dokáže oproti novej odviezť iba 30 percent vody. Pri 1,6-milimetrovom dezéne klesá množstvo odvedenej vody na 13,8 percenta. Bezpečnejšie je preventívne spomaliť než zistiť, že pneumatika na ceste nedrží, keď už je neskoro.

Osobitným rizikom je akvaplaning - jav, kedy sa medzi pneumatikou a vozovkou nahromadí vrstva vody a pneumatika príde o všetku priľnavosť. Podľa toho, či sa tak stane na prednej alebo zadnej náprave, sa auto môže dostať do nedotáčavého alebo pretáčavého šmyku.

Zvyčajne akvaplaning vodič pocíti cez volant - auto sa začne "kĺzať" a prestane reagovať na povely volantu. Vtedy je dôležité nezľaknúť sa - treba pomaly púšťať plyn, nebrzdiť, držať volant rovno a smer korigovať, až keď sa predné kolesá znovu "zahryznú" do vozovky.

Najlepšia je, opäť, prevencia - pred mlákami treba spomaliť alebo ich obchádzať. Akvaplaning hrozí už pri polcentimetrovej vrstve vody na ceste - a tá nie je v hlbokých vyjazdených koľajách ničím výnimočným.

Z dažďa pod odkvap

Osobitnú výzvu predstavuje vysoká vrstva stojatej vody, ktorú sa vodiči môžu pokúsiť prebrodiť. Vo všeobecnosti je lepšie sa s autom hlbokej vode vyhnúť, pretože si nemôžete byť istí, či sa na dne neskrýva napríklad hlboký výtlk. Ak sa voda dostane do nasávania, môže vážne poškodiť motor a auto ostane zaseknuté v hlbokej vode.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla je ideálna aj na brodenie, presvedčil sa majiteľ v Kazachstane

Všeobecné pravidlo hovorí, že bežné auto by malo byť schopné prebrodiť vodu do výšky asi 15 centimetrov - pri pri off-roadoch a SUV sa hovorí, že sa vedia brodiť vo vode vysokej po vrch pneumatiky. V každom prípade je vhodné do vysokej vody vchádzať plynule a pridať až následne, rýchlosť by však stále mala byť najviac 10 km/h.

Keď sa blýska a hromy bijú

Čo v prípade, že vojdete priamo do centra búrky a okolo vás sa blýska jedna radosť? V aute ste relatívne v bezpečí, keďže kovová karoséria okolo vás vytvára tzv. faradayovu klietku, po ktorej pasažierov blesk "obíde" - to však neplatí pre kabriolety. Moderné pneumatiky sú navyše navrhnuté tak, aby auto uzemňovali, a preto autá nepotrebujú hromozvody ako kedysi.

Dôležité je však to, že blesk k autu priťahujú aj výfukové plyny. Podľa americkej štúdie z roku 2009 je výskyt bleskov v púšti častejší pozdĺž diaľníc.

Aj proti bleskom je preto najlepšia prevencia - nájsť bezpečné miesto, zaparkovať, vypnúť motor, sedieť v aute, nedotýkať sa kovových častí a počkať, kým sa počasie aspoň trochu ukľudní.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 400
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 531
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 937
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 638
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 496
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 380
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 307
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 271
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 135

Téma: Cesta pod Strečnom


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Počasie, Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.