Počas letných búrok si za volantom zachovajte chladnú hlavu

Cestovanie môže ohroziť znížená viditeľnosť aj stojatá voda.

Ilustračné foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: Flickr/CC Tripp)

Hoci sa v súvislosti s letným cestovaním hovorí najmä o vysokých teplotách, rovnako však môže jazdu skomplikovať aj hustý dážď. Ako radi hovoria policajti - vodič musí jazdu prispôsobiť poveternostným podmienkam, stavu vozovky a schopnostiam.

V praxi to znamená - mať pripravené auto, zvýšiť pozornosť, a obmedziť prudké pohyby.

Vidieť a byť dobre videný

V prvom rade je dôležité ubezpečiť sa, že máte zapnuté stretávacie svetlá. Mnohým autám s automatickými svetlami ostávajú aj za dažďa zapnuté len predné diódy denného svietenia, čo je počas letnej búrky v šere nedostatočné. (Niektorým autám sa stretávacie svetlá zapínajú automaticky podľa dažďového senzora.)

Používaniu hmloviek - špeciálne tých zadných - sa vyhnite, keďže môžu priniesť viac škody ako úžitku. Pre vodičov za vami navyše neexistuje slušný či bezpečný spôsob, ako vás upozorniť, že vaša zadná hmlovka ich nepríjemne oslepuje.

Mali by ste sa tiež ubezpečiť, že vaše stierače riadne fungujú. Gumičky treba pravidelne meniť - raz až dva razy za rok podľa potreby - a ich výmena nestojí veľa peňazí. Aj lacné gumičky z obchodných reťazcov vedia svoju prácu odviesť lepšie, než zostarnuté pôvodné.

Zvážte tiež aplikáciu tzv. tekutých stieračov - prípravku na čelné okno, ktorý odpudzuje vodu a zlepšuje tak viditeľnosť za dažďa. Vie úplne nahradiť stierače, no treba ho nanášať opakovane, keďže prípravok stráca svoju účinnosť s tým, ako naň sadá špina.

Pomaly ďalej zájdeš

V letnej búrke na vodiča číha okrem zníženej viditeľnosti niekoľko hrozieb. V prvom rade je to celkovo horšia priľnavosť auta na mokrej vozovke. Pneumatiky sú často veľmi podceňované, aj keď jedinú styčnú plochu auta z vozovkou tvoria štyri kúsky gumy, každá veľká asi ako smartfón.

Letné pneumatiky majú síce lepšiu schopnosť odvádzať vodu v porovnaní zo zimnými, aj tak však treba pamätať na to, že na mokrom podklade ich priľnavosť klesá - najmä ak ide o nekvalitné alebo zjazdené gumy.

Pneumatika s trojmilimetrovým dezénom dokáže oproti novej odviezť iba 30 percent vody. Pri 1,6-milimetrovom dezéne klesá množstvo odvedenej vody na 13,8 percenta. Bezpečnejšie je preventívne spomaliť než zistiť, že pneumatika na ceste nedrží, keď už je neskoro.

Osobitným rizikom je akvaplaning - jav, kedy sa medzi pneumatikou a vozovkou nahromadí vrstva vody a pneumatika príde o všetku priľnavosť. Podľa toho, či sa tak stane na prednej alebo zadnej náprave, sa auto môže dostať do nedotáčavého alebo pretáčavého šmyku.

Zvyčajne akvaplaning vodič pocíti cez volant - auto sa začne "kĺzať" a prestane reagovať na povely volantu. Vtedy je dôležité nezľaknúť sa - treba pomaly púšťať plyn, nebrzdiť, držať volant rovno a smer korigovať, až keď sa predné kolesá znovu "zahryznú" do vozovky.

Najlepšia je, opäť, prevencia - pred mlákami treba spomaliť alebo ich obchádzať. Akvaplaning hrozí už pri polcentimetrovej vrstve vody na ceste - a tá nie je v hlbokých vyjazdených koľajách ničím výnimočným.

Z dažďa pod odkvap

Osobitnú výzvu predstavuje vysoká vrstva stojatej vody, ktorú sa vodiči môžu pokúsiť prebrodiť. Vo všeobecnosti je lepšie sa s autom hlbokej vode vyhnúť, pretože si nemôžete byť istí, či sa na dne neskrýva napríklad hlboký výtlk. Ak sa voda dostane do nasávania, môže vážne poškodiť motor a auto ostane zaseknuté v hlbokej vode.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla je ideálna aj na brodenie, presvedčil sa majiteľ v Kazachstane

Všeobecné pravidlo hovorí, že bežné auto by malo byť schopné prebrodiť vodu do výšky asi 15 centimetrov - pri pri off-roadoch a SUV sa hovorí, že sa vedia brodiť vo vode vysokej po vrch pneumatiky. V každom prípade je vhodné do vysokej vody vchádzať plynule a pridať až následne, rýchlosť by však stále mala byť najviac 10 km/h.

Keď sa blýska a hromy bijú

Čo v prípade, že vojdete priamo do centra búrky a okolo vás sa blýska jedna radosť? V aute ste relatívne v bezpečí, keďže kovová karoséria okolo vás vytvára tzv. faradayovu klietku, po ktorej pasažierov blesk "obíde" - to však neplatí pre kabriolety. Moderné pneumatiky sú navyše navrhnuté tak, aby auto uzemňovali, a preto autá nepotrebujú hromozvody ako kedysi.

Dôležité je však to, že blesk k autu priťahujú aj výfukové plyny. Podľa americkej štúdie z roku 2009 je výskyt bleskov v púšti častejší pozdĺž diaľníc.

Aj proti bleskom je preto najlepšia prevencia - nájsť bezpečné miesto, zaparkovať, vypnúť motor, sedieť v aute, nedotýkať sa kovových častí a počkať, kým sa počasie aspoň trochu ukľudní.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 568
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 509
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 494
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 724
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 545
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 931
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 946
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 385
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 473

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Cestu pod Strečnom cez víkend uzavrú

Zákaz využívania cesty I/18 pod hradom Strečno platí i pre chodcov a cyklistov.

Jawa vsádza na retro vzhľad a čínsku techniku

Ponuku tradičnej českej značky obohatili modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage.

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop