SME

Malý britský elektromobil zo 70-tych rokov pokoril rýchlostný rekord

Po úprave má výkon takmer 600 kW a krútiaci moment 1627 Nm.

(Zdroj: Matt Woods)

Malý britský elektromobil zo sedemdesiatych rokov minulého storočia pokoril rekord v šprinte na štvrť míle v kategórii elektrických vozidiel s povolením jazdiť aj v bežnej premávke.

Toto dosiahol až vďaka prestavbe, ktorú uskutočnil Jonny Smith, motoristický novinár a úpravca áut. Enfield 8000 je dnes už v podstate zabudnutý mestský elektromobil, postavený v čase ropnej krízy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzi rokmi 1973 a 1977 bolo postavených dokopy 120 týchto dvojmiestnych vozidiel. Energiu čerpali z olovených batérií a maximálny výkon 6 kW umožňoval dosiahnuť rýchlosť 77 km/h. Na jedno nabitie dokázalo auto prejsť 64 km.

SkryťVypnúť reklamu

Prekoná aj Lamborghini a Porsche

Po úprave sa parametre auta až nebezpečne zmenili. Výkon 596 kW a krútiaci moment 1627 Nm robia z malého auta ťažko ovládateľnú strelu.

Za šesť sekúnd prekoná rýchlosť 180 km/h a v tomto sa mu nemôže rovnať napríklad Lamborghini Aventador, McLaren 650S, či Porsche 911 Turbo S.

Jonny Smith vďaka týmto parametrom prekonal doterajší rýchlostný rekord v šprinte na štvrť míle s novým časom 9,86 s (doterajší rekord 10,25).

Príliš krátke na vysokú rýchlosť

Auto s dĺžkou 2,8 m bolo pôvodne skonštruované pre jazdu do 80 km/h a mnoho pretekárov tvrdilo Jonnymu, že tak malé auto nemôže ísť bezpečne tak vysokou rýchlosťou.

Motoristický novinár to však vyriešil po svojom, odpojil tachometer a viac sa spoliehal na pocit z jazdy. „Rýchlo zabudnete na to, aké je to malé (auto), keď naskočí zelená“, nechal sa počuť Jonny.

SkryťVypnúť reklamu

Malý Enfield 8000 bol popritom ešte pred štyrmi rokmi zatopený a zrelý na odpis. Jonny Smith ho musel najskôr zrenovovať, až potom ho vybavil technikou hodnou 21. storočia.

Teraz má malý elektromobil Li-ion batérie a dva elektromotory, poháňajúce kolesá zadnej nápravy. Jonny môže s autom pritom ďalej legálne brázdiť britské cesty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 675
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 219
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 480
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 422
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 992
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 672
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 499
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 2 305
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu