SME
Pondelok, 14. október, 2019 | Meniny má Boris

Elektromotory bez vzácnych ťažkých kovov môžu byť lacnejšie

Vzácne ťažké kovy zabezpečujú magnetu vysokú tepelnú stabilitu. Každoročne však rastie dopyt a s ním aj cena vybraných kovov.

(Zdroj: Ilustračný obrázok: Honda)

Japonská spoločnosť Honda pre svoje hybridné vozidlá a elektromobily vyvinula nový elektromotor, ktorý na rozdiel od elektromotorov iných výrobcov nepoužíva vzácne ťažké kovy vo svojich permanentných magnetoch.

Kovy ako dysprosium a terbium, patriace medzi lantanoidy, využíva v súčasnosti väčšina výrobcov magnetov. Ceny týchto a im podobných materiálov v poslednej dobe prudko rastú, najmä pre stále sa zvyšujúci dopyt.

Bežne dostupné magnety sú vyrábané metódou spekania, známa tiež pod pojmom sintrovanie. Japonský dodávateľ, spoločnosť Daido Steel, však využíva spôsob deformácie pri vysokej teplote. Nový proces výroby poskytuje vynikajúcu tepelnú odolnosť magnetu, čo iní výrobcovia dosahujú práve pridávaním vzácnych ťažkých kovov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pri výrobe permanentného magnetu je stále potrebný primárny ťažký kov - neodymium. Ten je však oveľa dostupnejší ako ostatné vzácne ťažké kovy a na trhu je k dispozícii približne za cenu 60 amerických dolárov za kilogram.

Pre ilustráciu, cena terbia sa pohybuje medzi 500 až 900 americkými dolármi za jeden kilogram. Ťažké vzácne kovy sú najviac využívané práve pri výrobe magnetov. Vo veľkej miere sú potrebné aj pri výrobe katalyzátorov, kovových zliatin, luminofórov, leštidiel, skla alebo keramiky.

Zníženie využívania vzácnych ťažkých kovov bol pre japonské spoločnosti jeden z hlavných cieľov. Vo výsledku je tak možné vyrobiť elektromotory za dostupnejšiu cenu.

Elektromotor, ktorého magnety budú vyrobené novým výrobným procesom, by mal poháňať ďalšiu generáciu hybridného subkompaktného minivanu Freed Spike automobilky Honda.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  8. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  9. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia
  1. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  2. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  3. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  4. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  5. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  6. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  7. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  8. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  9. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  10. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  1. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 16 281
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 718
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 894
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 553
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 11 213
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 510
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 318
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 392
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 139
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 080