Elektromotory bez vzácnych ťažkých kovov môžu byť lacnejšie

Vzácne ťažké kovy zabezpečujú magnetu vysokú tepelnú stabilitu. Každoročne však rastie dopyt a s ním aj cena vybraných kovov.

(Zdroj: Ilustračný obrázok: Honda)

Japonská spoločnosť Honda pre svoje hybridné vozidlá a elektromobily vyvinula nový elektromotor, ktorý na rozdiel od elektromotorov iných výrobcov nepoužíva vzácne ťažké kovy vo svojich permanentných magnetoch.

Kovy ako dysprosium a terbium, patriace medzi lantanoidy, využíva v súčasnosti väčšina výrobcov magnetov. Ceny týchto a im podobných materiálov v poslednej dobe prudko rastú, najmä pre stále sa zvyšujúci dopyt.

Bežne dostupné magnety sú vyrábané metódou spekania, známa tiež pod pojmom sintrovanie. Japonský dodávateľ, spoločnosť Daido Steel, však využíva spôsob deformácie pri vysokej teplote. Nový proces výroby poskytuje vynikajúcu tepelnú odolnosť magnetu, čo iní výrobcovia dosahujú práve pridávaním vzácnych ťažkých kovov.

Pri výrobe permanentného magnetu je stále potrebný primárny ťažký kov - neodymium. Ten je však oveľa dostupnejší ako ostatné vzácne ťažké kovy a na trhu je k dispozícii približne za cenu 60 amerických dolárov za kilogram.

Pre ilustráciu, cena terbia sa pohybuje medzi 500 až 900 americkými dolármi za jeden kilogram. Ťažké vzácne kovy sú najviac využívané práve pri výrobe magnetov. Vo veľkej miere sú potrebné aj pri výrobe katalyzátorov, kovových zliatin, luminofórov, leštidiel, skla alebo keramiky.

Zníženie využívania vzácnych ťažkých kovov bol pre japonské spoločnosti jeden z hlavných cieľov. Vo výsledku je tak možné vyrobiť elektromotory za dostupnejšiu cenu.

Elektromotor, ktorého magnety budú vyrobené novým výrobným procesom, by mal poháňať ďalšiu generáciu hybridného subkompaktného minivanu Freed Spike automobilky Honda.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 819
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 770
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 600
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 559
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 208
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 035
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 849
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 002
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 020
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 873

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 301 je lacný sedan, za ktorý sa nemusíte hanbiť (test)

Facelift mu dodal eleganciu a trochu luxusu.

Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.

Mercedes spúšťa systém, s ktorým vystúpite z auta a ono sa odparkuje

Hľadanie parkovacieho miesta sa stane minulosťou.

Šéf Dacie prezradil, aká bude budúcnosť automobilky

S väčšími ani menšími Daciami sa už nepočíta.