Elektromotory bez vzácnych ťažkých kovov môžu byť lacnejšie

Vzácne ťažké kovy zabezpečujú magnetu vysokú tepelnú stabilitu. Každoročne však rastie dopyt a s ním aj cena vybraných kovov.

(Zdroj: Ilustračný obrázok: Honda)

Japonská spoločnosť Honda pre svoje hybridné vozidlá a elektromobily vyvinula nový elektromotor, ktorý na rozdiel od elektromotorov iných výrobcov nepoužíva vzácne ťažké kovy vo svojich permanentných magnetoch.

Kovy ako dysprosium a terbium, patriace medzi lantanoidy, využíva v súčasnosti väčšina výrobcov magnetov. Ceny týchto a im podobných materiálov v poslednej dobe prudko rastú, najmä pre stále sa zvyšujúci dopyt.

Bežne dostupné magnety sú vyrábané metódou spekania, známa tiež pod pojmom sintrovanie. Japonský dodávateľ, spoločnosť Daido Steel, však využíva spôsob deformácie pri vysokej teplote. Nový proces výroby poskytuje vynikajúcu tepelnú odolnosť magnetu, čo iní výrobcovia dosahujú práve pridávaním vzácnych ťažkých kovov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pri výrobe permanentného magnetu je stále potrebný primárny ťažký kov - neodymium. Ten je však oveľa dostupnejší ako ostatné vzácne ťažké kovy a na trhu je k dispozícii približne za cenu 60 amerických dolárov za kilogram.

Pre ilustráciu, cena terbia sa pohybuje medzi 500 až 900 americkými dolármi za jeden kilogram. Ťažké vzácne kovy sú najviac využívané práve pri výrobe magnetov. Vo veľkej miere sú potrebné aj pri výrobe katalyzátorov, kovových zliatin, luminofórov, leštidiel, skla alebo keramiky.

Zníženie využívania vzácnych ťažkých kovov bol pre japonské spoločnosti jeden z hlavných cieľov. Vo výsledku je tak možné vyrobiť elektromotory za dostupnejšiu cenu.

Elektromotor, ktorého magnety budú vyrobené novým výrobným procesom, by mal poháňať ďalšiu generáciu hybridného subkompaktného minivanu Freed Spike automobilky Honda.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Bayer posilňuje svoju značku
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  4. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  5. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  6. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  7. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  10. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 745
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 004
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 018
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 770
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 054
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 042
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 107
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 977

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

KOMENTÁRE

Jozef Majský dokazuje, že si nie sme všetci rovní

Radový smrteľník by mal proces aj s vymeraným trestom dávno za sebou.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí