SME

Zdokonalená batéria lithium-air môže pomôcť rozmachu elektromobilov

Nová technológia je výrazne účinnejšia ako súčasné akumulátory. Produkuje menej tepla a chráni batériu pred prebíjaním.

(Zdroj: Ilustračná fotografia: Nissan)

V blízkej dobe by sme sa mohli opäť dočkať zdokonalenia technológie akumulátorových batérií. Vedci Massachusettského technologického inštitútu (MIT) v americkom meste Boston - časť Cambridge, zdokonaľujú batériu typu lithium-oxygen, známu aj pod názvom lithium-air, s cieľom poskytnúť dostatok energie a najmä skrátiť čas nabíjania akumulátorov. Informácie priniesol britský portál Wired.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potenciál technológie lithium-oxygen je v jej 5 až 15 násobne vyššej účinnosti oproti súčasným batériám typu lithium-ion, no zároveň trpí viacerými nedokonalosťami. Počas chemickej reakcie je až tretina energie je premenená na teplo a životnosť akumulátora typu lithium-oxygen tiež nie je postačujúca.

SkryťVypnúť reklamu

Po výskume v MIT predstavili vedci technológiu batérií nazvanú „nanolithia cathod“, ktorá trpí oveľa menším počtom kľúčových problémov, ako batérie typu lithium-oxygen.

Akumulátor typu lithium-oxygen je schopný produkovať elektrickú energiu len v prípade, že má prístup ku kyslíku v plynnej forme, čo následne spôsobuje požadovanú chemickú reakciu. Pri nabíjaní je to presne naopak: batéria uvoľňuje kyslík a v malom množstve aj vodu. Tento proces si vyžaduje zabezpečenie systému cirkulácie vzduchu okolo akumulátora.

Nový typ batérie by mal "uväzniť" kyslík priamo v batérii a počas chemickej reakcie - produkcie elektrickej energie je na teplo premenených len asi 8 % energie. Vyššia účinnosť batérie umožní skrátiť čas nabíjania – použiť vyššie nabíjacie prúdy. Nový typ akumulátora je schopný udržať si svoje vlastnosti – kapacitu počas výrazne dlhšej doby, ako súčasné batérie typu lithium-ion.

SkryťVypnúť reklamu

Nezanedbateľná výhoda je ukrytá aj v prirodzenej schopnosti batérie odolávať „prebíjaniu“ – príliš dlhému nabíjaniu. Doktor Li prezradil, že batériu nabíjali nepretržite až 15 dní, stonásobne viac, ale nezaznamenali žiadne poškodenia.

Cieľom vývojového tímu je produkcia praktických prototypov do jedného roka a do 18 mesiacov získanie reálnych výrobcov nového typu akumulátora aj vo formách použiteľných pre spotrebnú elektroniku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  3. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  4. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  5. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 10 759
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 024
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 9 059
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 8 512
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 615
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 327
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 158
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 2 432
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Irena Šimuneková: Ostrá
  2. Branko Štefanatný: Dve veci treba z ľudí vykoreniť
  3. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  4. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  5. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  6. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  7. Dagmar Szabó: „Pretože som ich matka“ Príbeh úteku, odvahy a zápasu proti systému, ktorý nepočúva deti
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 734
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 764
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 077
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 139
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 784
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 886
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 122
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 891
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
SkryťZatvoriť reklamu