Majiteľov Volkswagenov v USA odškodňujú, v Európe automobilka mlčí

Slovenské zastúpenie zákazníkov nemotivuje, aby do servisov prišli.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL, BRATISLAVA. Politikom v Bruseli sa prestáva páčiť rozdiel, ako sa koncern Volkswagen (VAG) správa ku svojim zákazníkom v súvislosti s emisnou kauzou v USA a v Európe. Kým v Spojených štátoch začína Volkswagen na základe súdneho rozhodnutia s výkupom áut s podvodnou riadiacou jednotkou, v Európe automobilka mlčí.

O emisnej kauze Volkswagenu, pre ktorú zľudovel názov Dieselgate, prvý raz informoval americký úrad na ochranu životného prostredia EPA v polovici septembra 2015. Koncern v rokoch 2009-2014 montoval do niektorých vozidiel s naftovým motorom riadiacu jednotku so softvérom upraveným tak, aby auto podliezlo hranicu emisií oxidov dusíka pri meraní v laboratóriu.

V týchto dňoch uzatvára Volkswagen na súde v Kalifornii zmier s EPA a ďalšími organizáciami. V USA sa emisná kauza týka 482 000 vozidiel značiek Volkswagen a Audi.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Volkswagen dá v Amerike 10 miliárd na opravu áut, potvrdil súd

Podľa zmieru je automobilka povinná vozidlá s modifikovaným softvérom od majiteľov odkúpiť alebo im autá upraviť tak, aby plnili emisné normy stále, nie len v laboratóriu. Okrem toho musí automobilka všetkých zákazníkov - či už si auto odkúpia, alebo si ho nechajú - finančne odškodniť.

Kalifornský súd by mal zmier definitívne potvrdiť tento rok na jeseň, vtedy zároveň začne automobilka s prípadnými úpravami áut. O súdnom zmiere a ďalšom postupe automobilka už teraz informuje na samostatnej webovej stránke.

Na európskom fronte nič nové

Kým v Amerike sa - aj pod veľkým tlakom spotrebiteľských organizácii - Volkswagen snaží o nápravu a odškodnenie, na starom kontinente má k emisnej kauze laxný prístup. Politici jednotlivých krajín ani Európskej únie s tým však nevedia nič urobiť, píše portál Politico Europe.

Svoj nesúhlas s postupom Volkswagenu vyjadril aj Maroš Šefčovič, Podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu. Uviedol, že nie je férové, ak zákazníkov odškodňujú iba na jednej strane Atlantiku. Eurokomisárka pre ochranu spotrebiteľov Věra Jounová sa tiež snaží o férový prístup automobilky koordináciou spotrebiteľských združení v Únii.

Za rovnaké auto vás v USA odškodnia a v Európe sa Vám ospravedlnia. Nemyslím si, že je to férové.

Maroš Šefčovič pre portál Politico

Ulrich Eichhorn, technický riaditeľ Volkswagenu, vo svojom prejave pred Európskym parlamentom obhajoval postup koncernu tým, že k európskym zákazníkom sa koncern správa lepšie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4939 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4939 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 939
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 157
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 765
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 111
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 422
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 300
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 189
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118

Téma: Autá Volkswagen


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza emisie

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.