SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Majiteľov Volkswagenov v USA odškodňujú, v Európe automobilka mlčí

Slovenské zastúpenie zákazníkov nemotivuje, aby do servisov prišli.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL, BRATISLAVA. Politikom v Bruseli sa prestáva páčiť rozdiel, ako sa koncern Volkswagen (VAG) správa ku svojim zákazníkom v súvislosti s emisnou kauzou v USA a v Európe. Kým v Spojených štátoch začína Volkswagen na základe súdneho rozhodnutia s výkupom áut s podvodnou riadiacou jednotkou, v Európe automobilka mlčí.

O emisnej kauze Volkswagenu, pre ktorú zľudovel názov Dieselgate, prvý raz informoval americký úrad na ochranu životného prostredia EPA v polovici septembra 2015. Koncern v rokoch 2009-2014 montoval do niektorých vozidiel s naftovým motorom riadiacu jednotku so softvérom upraveným tak, aby auto podliezlo hranicu emisií oxidov dusíka pri meraní v laboratóriu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V týchto dňoch uzatvára Volkswagen na súde v Kalifornii zmier s EPA a ďalšími organizáciami. V USA sa emisná kauza týka 482 000 vozidiel značiek Volkswagen a Audi.

Prečítajte si tiež: Volkswagen dá v Amerike 10 miliárd na opravu áut, potvrdil súd Čítajte 

Podľa zmieru je automobilka povinná vozidlá s modifikovaným softvérom od majiteľov odkúpiť alebo im autá upraviť tak, aby plnili emisné normy stále, nie len v laboratóriu. Okrem toho musí automobilka všetkých zákazníkov - či už si auto odkúpia, alebo si ho nechajú - finančne odškodniť.

Kalifornský súd by mal zmier definitívne potvrdiť tento rok na jeseň, vtedy zároveň začne automobilka s prípadnými úpravami áut. O súdnom zmiere a ďalšom postupe automobilka už teraz informuje na samostatnej webovej stránke.

Na európskom fronte nič nové

Kým v Amerike sa - aj pod veľkým tlakom spotrebiteľských organizácii - Volkswagen snaží o nápravu a odškodnenie, na starom kontinente má k emisnej kauze laxný prístup. Politici jednotlivých krajín ani Európskej únie s tým však nevedia nič urobiť, píše portál Politico Europe.

SkryťVypnúť reklamu

Svoj nesúhlas s postupom Volkswagenu vyjadril aj Maroš Šefčovič, Podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu. Uviedol, že nie je férové, ak zákazníkov odškodňujú iba na jednej strane Atlantiku. Eurokomisárka pre ochranu spotrebiteľov Věra Jounová sa tiež snaží o férový prístup automobilky koordináciou spotrebiteľských združení v Únii.

Za rovnaké auto vás v USA odškodnia a v Európe sa Vám ospravedlnia. Nemyslím si, že je to férové.

Maroš Šefčovič pre portál Politico

Ulrich Eichhorn, technický riaditeľ Volkswagenu, vo svojom prejave pred Európskym parlamentom obhajoval postup koncernu tým, že k európskym zákazníkom sa koncern správa lepšie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4939 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4939 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 714
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 579
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 947
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 407
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 920
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 186
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 770
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 428
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 343
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 077
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Kauza emisie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Autá Volkswagen, Dieselgate
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

Bývalá štátna tajomníčka začala spolupracovať s vyšetrovateľmi koncom októbra.

33m
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

14 h

Poukazovanie na akúsi „kritickú infraštruktúru“ je kastovou verziou rakúsko-uhorského dedičstva.

20. jan