Majiteľov Volkswagenov v USA odškodňujú, v Európe automobilka mlčí

Slovenské zastúpenie zákazníkov nemotivuje, aby do servisov prišli.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL, BRATISLAVA. Politikom v Bruseli sa prestáva páčiť rozdiel, ako sa koncern Volkswagen (VAG) správa ku svojim zákazníkom v súvislosti s emisnou kauzou v USA a v Európe. Kým v Spojených štátoch začína Volkswagen na základe súdneho rozhodnutia s výkupom áut s podvodnou riadiacou jednotkou, v Európe automobilka mlčí.

O emisnej kauze Volkswagenu, pre ktorú zľudovel názov Dieselgate, prvý raz informoval americký úrad na ochranu životného prostredia EPA v polovici septembra 2015. Koncern v rokoch 2009-2014 montoval do niektorých vozidiel s naftovým motorom riadiacu jednotku so softvérom upraveným tak, aby auto podliezlo hranicu emisií oxidov dusíka pri meraní v laboratóriu.

V týchto dňoch uzatvára Volkswagen na súde v Kalifornii zmier s EPA a ďalšími organizáciami. V USA sa emisná kauza týka 482 000 vozidiel značiek Volkswagen a Audi.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Volkswagen dá v Amerike 10 miliárd na opravu áut, potvrdil súd

Podľa zmieru je automobilka povinná vozidlá s modifikovaným softvérom od majiteľov odkúpiť alebo im autá upraviť tak, aby plnili emisné normy stále, nie len v laboratóriu. Okrem toho musí automobilka všetkých zákazníkov - či už si auto odkúpia, alebo si ho nechajú - finančne odškodniť.

Kalifornský súd by mal zmier definitívne potvrdiť tento rok na jeseň, vtedy zároveň začne automobilka s prípadnými úpravami áut. O súdnom zmiere a ďalšom postupe automobilka už teraz informuje na samostatnej webovej stránke.

Na európskom fronte nič nové

Kým v Amerike sa - aj pod veľkým tlakom spotrebiteľských organizácii - Volkswagen snaží o nápravu a odškodnenie, na starom kontinente má k emisnej kauze laxný prístup. Politici jednotlivých krajín ani Európskej únie s tým však nevedia nič urobiť, píše portál Politico Europe.

Svoj nesúhlas s postupom Volkswagenu vyjadril aj Maroš Šefčovič, Podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu. Uviedol, že nie je férové, ak zákazníkov odškodňujú iba na jednej strane Atlantiku. Eurokomisárka pre ochranu spotrebiteľov Věra Jounová sa tiež snaží o férový prístup automobilky koordináciou spotrebiteľských združení v Únii.

Za rovnaké auto vás v USA odškodnia a v Európe sa Vám ospravedlnia. Nemyslím si, že je to férové.

Maroš Šefčovič pre portál Politico

Ulrich Eichhorn, technický riaditeľ Volkswagenu, vo svojom prejave pred Európskym parlamentom obhajoval postup koncernu tým, že k európskym zákazníkom sa koncern správa lepšie.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 471
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 428
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 285
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 10 233
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 128
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 407
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 388
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 328
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 789
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 217

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

PLUS

Zločin po slovensky: Ako zomrela Mária?

Temný zločin zo 60. rokov ožíva vďaka novinárovi Jánovi Čomajovi.

DOMOV

Kotlebovci bohatli, teraz môžu prísť o milióny

Po vstupe do župy sa im začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SPIŠ KORZÁR

Pri Hrabušiciach horel balón, 12 cestujúcich stihlo ujsť

Teplovzdušný balón sa zachytil na elektrickom vedení.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.