BRUSEL, BRATISLAVA. Politikom v Bruseli sa prestáva páčiť rozdiel, ako sa koncern Volkswagen (VAG) správa ku svojim zákazníkom v súvislosti s emisnou kauzou v USA a v Európe. Kým v Spojených štátoch začína Volkswagen na základe súdneho rozhodnutia s výkupom áut s podvodnou riadiacou jednotkou, v Európe automobilka mlčí.
O emisnej kauze Volkswagenu, pre ktorú zľudovel názov Dieselgate, prvý raz informoval americký úrad na ochranu životného prostredia EPA v polovici septembra 2015. Koncern v rokoch 2009-2014 montoval do niektorých vozidiel s naftovým motorom riadiacu jednotku so softvérom upraveným tak, aby auto podliezlo hranicu emisií oxidov dusíka pri meraní v laboratóriu.
V týchto dňoch uzatvára Volkswagen na súde v Kalifornii zmier s EPA a ďalšími organizáciami. V USA sa emisná kauza týka 482 000 vozidiel značiek Volkswagen a Audi.

Podľa zmieru je automobilka povinná vozidlá s modifikovaným softvérom od majiteľov odkúpiť alebo im autá upraviť tak, aby plnili emisné normy stále, nie len v laboratóriu. Okrem toho musí automobilka všetkých zákazníkov - či už si auto odkúpia, alebo si ho nechajú - finančne odškodniť.
Kalifornský súd by mal zmier definitívne potvrdiť tento rok na jeseň, vtedy zároveň začne automobilka s prípadnými úpravami áut. O súdnom zmiere a ďalšom postupe automobilka už teraz informuje na samostatnej webovej stránke.
Na európskom fronte nič nové
Kým v Amerike sa - aj pod veľkým tlakom spotrebiteľských organizácii - Volkswagen snaží o nápravu a odškodnenie, na starom kontinente má k emisnej kauze laxný prístup. Politici jednotlivých krajín ani Európskej únie s tým však nevedia nič urobiť, píše portál Politico Europe.
Svoj nesúhlas s postupom Volkswagenu vyjadril aj Maroš Šefčovič, Podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu. Uviedol, že nie je férové, ak zákazníkov odškodňujú iba na jednej strane Atlantiku. Eurokomisárka pre ochranu spotrebiteľov Věra Jounová sa tiež snaží o férový prístup automobilky koordináciou spotrebiteľských združení v Únii.
“Za rovnaké auto vás v USA odškodnia a v Európe sa Vám ospravedlnia. Nemyslím si, že je to férové.
„
Ulrich Eichhorn, technický riaditeľ Volkswagenu, vo svojom prejave pred Európskym parlamentom obhajoval postup koncernu tým, že k európskym zákazníkom sa koncern správa lepšie.