SME

Pozrite si tri spôsoby, ako si poradiť s defektom na ceste

Čo sa viac oplatí? Rezerva, lepiaca sada, alebo sada, akú používajú v pneuservise?

ilustračnéilustračné (Zdroj: Michal Švančara)

Prepichnutá pneumatika nepoteší žiadneho šoféra. My sme sa vo videu bližšie pozreli na tri spôsoby, ktorými si môžete pomôcť, pokiaľ si nechcete privolať odbornú pomoc. K oprave defektu sme pristúpili bez predchádzajúceho trénovania presne tak, ako keď podobná situácia nečakane zastihne motoristu na ceste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prejavilo sa to nielen pri nazvaní skrutiek na kolesá maticami, ale aj pri celkovej "zručnosti". Bez rukavíc a s minimom náradia sme sa pustili do výmeny kolesa, či opravy defektu dvoma rôznymi spôsobmi.

SkryťVypnúť reklamu

Plnohodnotná rezerva je stávka na istotu

Všeobecne najznámejším riešením je výmena kolesa. Ešte predtým netreba zabudnúť na reflexnú vestu a označenie miesta s prekážkou na ceste výstražným trojuholníkom, ktorý patrí do povinnej výbavy auta. Rezervné koleso môže byť dojazdové, alebo plnohodnotné.

V prípade dojazdového netreba zabudnúť na nutnosť jazdiť maximálne rýchlosťou 80 km/h. V zime si treba uvedomiť, že aj plnohodnotná rezerva má letnú pneumatiku, a takisto tomu treba prispôsobiť štýl jazdy. Výmena kolesa je najšpinavší, najdlhšie trvajúci a aj najpracnejší spôsob, ako si pomôcť, keď dostanete defekt.

Na druhej strane jedine rezervné koleso pomôže v prípade výraznejšieho poškodenia pneumatiky. Stačí diera s priemerom nad 4 mm a inú možnosť nemáte. V prípade rezervy nesmieme zabudnúť na kontrolu tlaku. V aute sa vozí niekoľko rokov bez použitia, a tak je pravdepodobné, že ju treba dofúkať

SkryťVypnúť reklamu

Lepiaca sada umožní dojazd do servisu

Oveľa viac nás zaujímalo, ako funguje lepiaca sada. Vo výbave áut sa nachádza čoraz častejšie, ale nikdy sme ju doteraz nepoužili. V tomto prípade sa nehľadá miesto s dierou a ani nevyťahuje klinec, či iný predmet, ktorý spôsobil defekt.

Výhodou je, že nemusíte dvíhať auto heverom a defekt dočasne opravíte rýchlo na mieste. Cena celej sady vrátane kompresora sa pohybuje okolo 30-až 40 eur. Samotný sprej je jednorazový a na internete si ho môžete objednať v cene od troch eur.

Po oprave defektu netreba zabudnúť po niekoľkých kilometroch skontrolovať, či pneumatika drží tlak. S takto opraveným defektom sa odporúča jazdiť rýchlosťou do 80 km/h a čím skôr navštíviť pneuservis. Tam sprej zvnútra pneumatiky odstránia a dieru zalepia tradičným spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu

Oprava sadou z pneuservisu je jednoduchá a definitívna

Treťou možnosťou je oprava pomocou sady, akú bežne používajú v pneuservisoch. Stojí zhruba 12 eur a dá sa použiť nespočetnekrát. Dokupovať treba akurát gumové lepiace prvky.

Oprava defektu je v tomto prípade oveľa jednoduchšia, ako sme očakávali. Má však tri úskalia. Opraviť dokážete len malú dieru, musíte ju nájsť, a ak sa v pneumatike nachádza nežiadúci predmet, je potrebné ho vybrať.

Ako nám ukázala prax, vyberanie klinca bez potrebného náradia nie je jednoduché. My sme si pomohli vreckovým nožíkom, ale od bezpečného a správneho postupu to má ďaleko. Viac by nám pomohol skrutkovač a kliešte.

Po takejto oprave už nemusíte navštíviť pneuservis. Po pár kilometroch však treba opätovne skontrolovať tlak v pneumatike a presvedčiť sa o dobre odvedenej práci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samotné postupy si môžete pozrieť na videu.

Nebude žiadnym prekvapením, keď označíme plnohodnotnú rezervu za najlepšie riešenie. Ako vhodný doplnok k plnohodnotnej rezerve sa nám javí tretí spôsob s využitím sady na opravu defektu.

Pokiaľ sme schopní nájsť dieru a vybrať klinec z pneumatiky, tak je to rovnako rýchly a čistý spôsob ako namontovanie rezervy. Navyše defekt je v prípade zdarne odvedenej práce definitívne opravený a nemusíte navštevovať pneuservis.

Najhoršie z porovnania vyšiel druhý spôsob s lepiacou sadou. Je síce rýchly a jednoduchý, ale dodatočnej návšteve servisu sa nevyhnete. Navyše takto opravené koleso neposlúži viac ako dojazdová rezerva. Poslúži len na dojazd do servisu pri obmedzenej rýchlosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 478
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 330
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 906
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 562
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 431
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 716
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 314
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu