Prepichnutá pneumatika nepoteší žiadneho šoféra. My sme sa vo videu bližšie pozreli na tri spôsoby, ktorými si môžete pomôcť, pokiaľ si nechcete privolať odbornú pomoc. K oprave defektu sme pristúpili bez predchádzajúceho trénovania presne tak, ako keď podobná situácia nečakane zastihne motoristu na ceste.
Prejavilo sa to nielen pri nazvaní skrutiek na kolesá maticami, ale aj pri celkovej "zručnosti". Bez rukavíc a s minimom náradia sme sa pustili do výmeny kolesa, či opravy defektu dvoma rôznymi spôsobmi.
Plnohodnotná rezerva je stávka na istotu
Všeobecne najznámejším riešením je výmena kolesa. Ešte predtým netreba zabudnúť na reflexnú vestu a označenie miesta s prekážkou na ceste výstražným trojuholníkom, ktorý patrí do povinnej výbavy auta. Rezervné koleso môže byť dojazdové, alebo plnohodnotné.
V prípade dojazdového netreba zabudnúť na nutnosť jazdiť maximálne rýchlosťou 80 km/h. V zime si treba uvedomiť, že aj plnohodnotná rezerva má letnú pneumatiku, a takisto tomu treba prispôsobiť štýl jazdy. Výmena kolesa je najšpinavší, najdlhšie trvajúci a aj najpracnejší spôsob, ako si pomôcť, keď dostanete defekt.
Na druhej strane jedine rezervné koleso pomôže v prípade výraznejšieho poškodenia pneumatiky. Stačí diera s priemerom nad 4 mm a inú možnosť nemáte. V prípade rezervy nesmieme zabudnúť na kontrolu tlaku. V aute sa vozí niekoľko rokov bez použitia, a tak je pravdepodobné, že ju treba dofúkať
Lepiaca sada umožní dojazd do servisu
Oveľa viac nás zaujímalo, ako funguje lepiaca sada. Vo výbave áut sa nachádza čoraz častejšie, ale nikdy sme ju doteraz nepoužili. V tomto prípade sa nehľadá miesto s dierou a ani nevyťahuje klinec, či iný predmet, ktorý spôsobil defekt.
Výhodou je, že nemusíte dvíhať auto heverom a defekt dočasne opravíte rýchlo na mieste. Cena celej sady vrátane kompresora sa pohybuje okolo 30-až 40 eur. Samotný sprej je jednorazový a na internete si ho môžete objednať v cene od troch eur.
Po oprave defektu netreba zabudnúť po niekoľkých kilometroch skontrolovať, či pneumatika drží tlak. S takto opraveným defektom sa odporúča jazdiť rýchlosťou do 80 km/h a čím skôr navštíviť pneuservis. Tam sprej zvnútra pneumatiky odstránia a dieru zalepia tradičným spôsobom.
Oprava sadou z pneuservisu je jednoduchá a definitívna
Treťou možnosťou je oprava pomocou sady, akú bežne používajú v pneuservisoch. Stojí zhruba 12 eur a dá sa použiť nespočetnekrát. Dokupovať treba akurát gumové lepiace prvky.
Oprava defektu je v tomto prípade oveľa jednoduchšia, ako sme očakávali. Má však tri úskalia. Opraviť dokážete len malú dieru, musíte ju nájsť, a ak sa v pneumatike nachádza nežiadúci predmet, je potrebné ho vybrať.
Ako nám ukázala prax, vyberanie klinca bez potrebného náradia nie je jednoduché. My sme si pomohli vreckovým nožíkom, ale od bezpečného a správneho postupu to má ďaleko. Viac by nám pomohol skrutkovač a kliešte.
Po takejto oprave už nemusíte navštíviť pneuservis. Po pár kilometroch však treba opätovne skontrolovať tlak v pneumatike a presvedčiť sa o dobre odvedenej práci.
Samotné postupy si môžete pozrieť na videu.
Nebude žiadnym prekvapením, keď označíme plnohodnotnú rezervu za najlepšie riešenie. Ako vhodný doplnok k plnohodnotnej rezerve sa nám javí tretí spôsob s využitím sady na opravu defektu.
Pokiaľ sme schopní nájsť dieru a vybrať klinec z pneumatiky, tak je to rovnako rýchly a čistý spôsob ako namontovanie rezervy. Navyše defekt je v prípade zdarne odvedenej práce definitívne opravený a nemusíte navštevovať pneuservis.
Najhoršie z porovnania vyšiel druhý spôsob s lepiacou sadou. Je síce rýchly a jednoduchý, ale dodatočnej návšteve servisu sa nevyhnete. Navyše takto opravené koleso neposlúži viac ako dojazdová rezerva. Poslúži len na dojazd do servisu pri obmedzenej rýchlosti.