SME

Pozrite si tri spôsoby, ako si poradiť s defektom na ceste

Čo sa viac oplatí? Rezerva, lepiaca sada, alebo sada, akú používajú v pneuservise?

ilustračnéilustračné (Zdroj: Michal Švančara)

Prepichnutá pneumatika nepoteší žiadneho šoféra. My sme sa vo videu bližšie pozreli na tri spôsoby, ktorými si môžete pomôcť, pokiaľ si nechcete privolať odbornú pomoc. K oprave defektu sme pristúpili bez predchádzajúceho trénovania presne tak, ako keď podobná situácia nečakane zastihne motoristu na ceste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prejavilo sa to nielen pri nazvaní skrutiek na kolesá maticami, ale aj pri celkovej "zručnosti". Bez rukavíc a s minimom náradia sme sa pustili do výmeny kolesa, či opravy defektu dvoma rôznymi spôsobmi.

SkryťVypnúť reklamu

Plnohodnotná rezerva je stávka na istotu

Všeobecne najznámejším riešením je výmena kolesa. Ešte predtým netreba zabudnúť na reflexnú vestu a označenie miesta s prekážkou na ceste výstražným trojuholníkom, ktorý patrí do povinnej výbavy auta. Rezervné koleso môže byť dojazdové, alebo plnohodnotné.

V prípade dojazdového netreba zabudnúť na nutnosť jazdiť maximálne rýchlosťou 80 km/h. V zime si treba uvedomiť, že aj plnohodnotná rezerva má letnú pneumatiku, a takisto tomu treba prispôsobiť štýl jazdy. Výmena kolesa je najšpinavší, najdlhšie trvajúci a aj najpracnejší spôsob, ako si pomôcť, keď dostanete defekt.

Na druhej strane jedine rezervné koleso pomôže v prípade výraznejšieho poškodenia pneumatiky. Stačí diera s priemerom nad 4 mm a inú možnosť nemáte. V prípade rezervy nesmieme zabudnúť na kontrolu tlaku. V aute sa vozí niekoľko rokov bez použitia, a tak je pravdepodobné, že ju treba dofúkať

SkryťVypnúť reklamu

Lepiaca sada umožní dojazd do servisu

Oveľa viac nás zaujímalo, ako funguje lepiaca sada. Vo výbave áut sa nachádza čoraz častejšie, ale nikdy sme ju doteraz nepoužili. V tomto prípade sa nehľadá miesto s dierou a ani nevyťahuje klinec, či iný predmet, ktorý spôsobil defekt.

Výhodou je, že nemusíte dvíhať auto heverom a defekt dočasne opravíte rýchlo na mieste. Cena celej sady vrátane kompresora sa pohybuje okolo 30-až 40 eur. Samotný sprej je jednorazový a na internete si ho môžete objednať v cene od troch eur.

Po oprave defektu netreba zabudnúť po niekoľkých kilometroch skontrolovať, či pneumatika drží tlak. S takto opraveným defektom sa odporúča jazdiť rýchlosťou do 80 km/h a čím skôr navštíviť pneuservis. Tam sprej zvnútra pneumatiky odstránia a dieru zalepia tradičným spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu

Oprava sadou z pneuservisu je jednoduchá a definitívna

Treťou možnosťou je oprava pomocou sady, akú bežne používajú v pneuservisoch. Stojí zhruba 12 eur a dá sa použiť nespočetnekrát. Dokupovať treba akurát gumové lepiace prvky.

Oprava defektu je v tomto prípade oveľa jednoduchšia, ako sme očakávali. Má však tri úskalia. Opraviť dokážete len malú dieru, musíte ju nájsť, a ak sa v pneumatike nachádza nežiadúci predmet, je potrebné ho vybrať.

Ako nám ukázala prax, vyberanie klinca bez potrebného náradia nie je jednoduché. My sme si pomohli vreckovým nožíkom, ale od bezpečného a správneho postupu to má ďaleko. Viac by nám pomohol skrutkovač a kliešte.

Po takejto oprave už nemusíte navštíviť pneuservis. Po pár kilometroch však treba opätovne skontrolovať tlak v pneumatike a presvedčiť sa o dobre odvedenej práci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samotné postupy si môžete pozrieť na videu.

Nebude žiadnym prekvapením, keď označíme plnohodnotnú rezervu za najlepšie riešenie. Ako vhodný doplnok k plnohodnotnej rezerve sa nám javí tretí spôsob s využitím sady na opravu defektu.

Pokiaľ sme schopní nájsť dieru a vybrať klinec z pneumatiky, tak je to rovnako rýchly a čistý spôsob ako namontovanie rezervy. Navyše defekt je v prípade zdarne odvedenej práce definitívne opravený a nemusíte navštevovať pneuservis.

Najhoršie z porovnania vyšiel druhý spôsob s lepiacou sadou. Je síce rýchly a jednoduchý, ale dodatočnej návšteve servisu sa nevyhnete. Navyše takto opravené koleso neposlúži viac ako dojazdová rezerva. Poslúži len na dojazd do servisu pri obmedzenej rýchlosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 241
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 763
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 4 732
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 555
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 235
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 730
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 782
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 070
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 28 714
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 099
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 151
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 632
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 155
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 687
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 945
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu