BRATISLAVA. 1. augusta 1936 sa Škoda Rapid vrátila z cesty okolo sveta. Na 97-dňovej ceste (čistý čas jazdy predstavoval 44 dní) prešli cestovatelia Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v priemere 630 kilometrov denne.
„Cesta okolo sveta, ktorú Procházka a Kubias podnikli, bola spojená s enormnou záťažou pre ľudí aj automobil,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca Škoda Múzea. "Podstatnou mierou však v tridsiatych rokoch prispeli k zvýšeniu povedomia o značke na celom svete," dodáva.
Cesta okolo sveta začala 25. apríla 1936 v Prahe. Vedúcim na 27 700 kilometrov dlhej expedícii so Škodou Rapid bol pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka. Úlohy navigátora a druhého vodiča sa zhostil Jindřich Kubias .
Ich Rapid s chrbtovým rámom, poháňal štvorvalcový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 23 kW (31 k). Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené a automobil mal hydraulické brzdy.
Cesta okolo sveta trvala celkom 97 dní, z čoho 53 dní zabrali presuny loďou či colné formality. Čistý čas jazdy teda predstavoval 44 dní. Procházka a Kubias po štarte v Československu pokračovali cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko a Sovietsky zväz. Na trase z Moskvy do Baku v Azerbajdžane sa Rapid zastavil aj v ruskej Kaluge, kde v závode značky dnes schádza z linky okrem iného aj aktuálny model Rapidu.
Po lodnej preprave cez Kaspické more nasledoval presun Iránom, kde sa posádka dokonca dostala aj do pieskovej búrky. Oneskorenie, ktoré spôsobila, ich donútilo k tomu, aby trasu z pakistanskej Kvéty do Bombaja zvládli nonstop jazdou za tri dni a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po prejazde Malajziou a Singapurom viedla ďalšia plavba cez Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe.
Následne cez Honolulu dvojica doplávala do San Franciska. 5 300 kilometrov dlhú jazdu do New Yorku potom Česi absolvovali za 100 hodín a 55 minút, čím o viac ako deväť hodín prekonali dovtedy platný rýchlostný rekord. Posledná etapa viedla z francúzskeho Cherbourgu cez Paríž a Norimberg späť do Prahy. Nielen na pomery roku 1936 išlo o úctyhodné výkony.
V 30. rokoch boli diaľkové jazdy vo veľkej obľube. Už v roku 1934 absolvovala Škoda Popular 15 000 kilometrov dlhú cestu z Prahy do Kalkaty. Legendárne boli aj jazdy Františka Alexandra Elstnera a jeho manželky Evy. Od februára do mája 1936 prešiel ich Popular s motorom 1,0 l SV s výkonom 16 kW (21 k) viac ako 25 000 kilometrov prevažne po území USA, Mexika a Španielska.
O dva roky neskôr prešli manželia v Populari 1100 OHV s výkonom 22 kW (30 k) iba za dvanásť dní približne 6 000 kilometrov naprieč Argentínou až do Buenos Aires.
V júni 1936 sa Stanislav Škulina (1908 - 1961) a jeho manželka Marie v limuzíne ŠKODA RAPID vydali na dvojročnú cestu po Afrike, dlhú celkom 52 000 kilometrov, ktorá viedla z Dakaru cez rovník až do Johannesburgu v Južnej Afrike. Po servisnej zastávke u miestneho zástupcu značky ŠKODA zamierili na Mys Dobrej nádeje a cez Egypt a Stredozemné more sa vrátili späť do Prahy, kam ŠKODA RAPID dorazila 18. mája 1938.
Dnešná Škoda Rapid sa okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi vyrába tiež v závodoch I-Čeng (Čína), Kaluga (Rusko) a Pune (India).V prvom polroku 2016 dodala značka zákazníkom na celom svete celkovo viac ako 102 600 automobilov Škoda Rapid.