Táto Škoda zvládla pred 80 rokmi cestu okolo sveta

Priemerná spotreba na 100 kilometrov bola 10,5 litra benzínu a dve deci oleja.

Škoda Rapid (1935 – 1938).(Zdroj: Škoda)

BRATISLAVA. 1. augusta 1936 sa Škoda Rapid vrátila z cesty okolo sveta. Na 97-dňovej ceste (čistý čas jazdy predstavoval 44 dní) prešli cestovatelia Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v priemere 630 kilometrov denne.

„Cesta okolo sveta, ktorú Procházka a Kubias podnikli, bola spojená s enormnou záťažou pre ľudí aj automobil,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca Škoda Múzea. "Podstatnou mierou však v tridsiatych rokoch prispeli k zvýšeniu povedomia o značke na celom svete," dodáva.

Cesta okolo sveta začala 25. apríla 1936 v Prahe. Vedúcim na 27 700 kilometrov dlhej expedícii so Škodou Rapid bol pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka. Úlohy navigátora a druhého vodiča sa zhostil Jindřich Kubias .

Ich Rapid s chrbtovým rámom, poháňal štvorvalcový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 23 kW (31 k). Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené a automobil mal hydraulické brzdy.

Cesta okolo sveta trvala celkom 97 dní, z čoho 53 dní zabrali presuny loďou či colné formality. Čistý čas jazdy teda predstavoval 44 dní. Procházka a Kubias po štarte v Československu pokračovali cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko a Sovietsky zväz. Na trase z Moskvy do Baku v Azerbajdžane sa Rapid zastavil aj v ruskej Kaluge, kde v závode značky dnes schádza z linky okrem iného aj aktuálny model Rapidu.

Po lodnej preprave cez Kaspické more nasledoval presun Iránom, kde sa posádka dokonca dostala aj do pieskovej búrky. Oneskorenie, ktoré spôsobila, ich donútilo k tomu, aby trasu z pakistanskej Kvéty do Bombaja zvládli nonstop jazdou za tri dni a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po prejazde Malajziou a Singapurom viedla ďalšia plavba cez Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe.

Následne cez Honolulu dvojica doplávala do San Franciska. 5 300 kilometrov dlhú jazdu do New Yorku potom Česi absolvovali za 100 hodín a 55 minút, čím o viac ako deväť hodín prekonali dovtedy platný rýchlostný rekord. Posledná etapa viedla z francúzskeho Cherbourgu cez Paríž a Norimberg späť do Prahy. Nielen na pomery roku 1936 išlo o úctyhodné výkony.

V 30. rokoch boli diaľkové jazdy vo veľkej obľube. Už v roku 1934 absolvovala Škoda Popular 15 000 kilometrov dlhú cestu z Prahy do Kalkaty. Legendárne boli aj jazdy Františka Alexandra Elstnera a jeho manželky Evy. Od februára do mája 1936 prešiel ich Popular s motorom 1,0 l SV s výkonom 16 kW (21 k) viac ako 25 000 kilometrov prevažne po území USA, Mexika a Španielska.

O dva roky neskôr prešli manželia v Populari 1100 OHV s výkonom 22 kW (30 k) iba za dvanásť dní približne 6 000 kilometrov naprieč Argentínou až do Buenos Aires.

V júni 1936 sa Stanislav Škulina (1908 - 1961) a jeho manželka Marie v limuzíne ŠKODA RAPID vydali na dvojročnú cestu po Afrike, dlhú celkom 52 000 kilometrov, ktorá viedla z Dakaru cez rovník až do Johannesburgu v Južnej Afrike. Po servisnej zastávke u miestneho zástupcu značky ŠKODA zamierili na Mys Dobrej nádeje a cez Egypt a Stredozemné more sa vrátili späť do Prahy, kam ŠKODA RAPID dorazila 18. mája 1938.

Dnešná Škoda Rapid sa okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi vyrába tiež v závodoch I-Čeng (Čína), Kaluga (Rusko) a Pune (India).V prvom polroku 2016 dodala značka zákazníkom na celom svete celkovo viac ako 102 600 automobilov Škoda Rapid. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 681
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 621
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 498
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 099
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 005
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 875
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.