SME
Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Táto Škoda zvládla pred 80 rokmi cestu okolo sveta

Priemerná spotreba na 100 kilometrov bola 10,5 litra benzínu a dve deci oleja.

Škoda Rapid (1935 – 1938).Škoda Rapid (1935 – 1938). (Zdroj: Škoda)

BRATISLAVA. 1. augusta 1936 sa Škoda Rapid vrátila z cesty okolo sveta. Na 97-dňovej ceste (čistý čas jazdy predstavoval 44 dní) prešli cestovatelia Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v priemere 630 kilometrov denne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Cesta okolo sveta, ktorú Procházka a Kubias podnikli, bola spojená s enormnou záťažou pre ľudí aj automobil,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca Škoda Múzea. "Podstatnou mierou však v tridsiatych rokoch prispeli k zvýšeniu povedomia o značke na celom svete," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Cesta okolo sveta začala 25. apríla 1936 v Prahe. Vedúcim na 27 700 kilometrov dlhej expedícii so Škodou Rapid bol pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka. Úlohy navigátora a druhého vodiča sa zhostil Jindřich Kubias .

Ich Rapid s chrbtovým rámom, poháňal štvorvalcový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 23 kW (31 k). Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené a automobil mal hydraulické brzdy.

Cesta okolo sveta trvala celkom 97 dní, z čoho 53 dní zabrali presuny loďou či colné formality. Čistý čas jazdy teda predstavoval 44 dní. Procházka a Kubias po štarte v Československu pokračovali cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko a Sovietsky zväz. Na trase z Moskvy do Baku v Azerbajdžane sa Rapid zastavil aj v ruskej Kaluge, kde v závode značky dnes schádza z linky okrem iného aj aktuálny model Rapidu.

SkryťVypnúť reklamu

Po lodnej preprave cez Kaspické more nasledoval presun Iránom, kde sa posádka dokonca dostala aj do pieskovej búrky. Oneskorenie, ktoré spôsobila, ich donútilo k tomu, aby trasu z pakistanskej Kvéty do Bombaja zvládli nonstop jazdou za tri dni a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po prejazde Malajziou a Singapurom viedla ďalšia plavba cez Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe.

Následne cez Honolulu dvojica doplávala do San Franciska. 5 300 kilometrov dlhú jazdu do New Yorku potom Česi absolvovali za 100 hodín a 55 minút, čím o viac ako deväť hodín prekonali dovtedy platný rýchlostný rekord. Posledná etapa viedla z francúzskeho Cherbourgu cez Paríž a Norimberg späť do Prahy. Nielen na pomery roku 1936 išlo o úctyhodné výkony.

V 30. rokoch boli diaľkové jazdy vo veľkej obľube. Už v roku 1934 absolvovala Škoda Popular 15 000 kilometrov dlhú cestu z Prahy do Kalkaty. Legendárne boli aj jazdy Františka Alexandra Elstnera a jeho manželky Evy. Od februára do mája 1936 prešiel ich Popular s motorom 1,0 l SV s výkonom 16 kW (21 k) viac ako 25 000 kilometrov prevažne po území USA, Mexika a Španielska.

SkryťVypnúť reklamu

O dva roky neskôr prešli manželia v Populari 1100 OHV s výkonom 22 kW (30 k) iba za dvanásť dní približne 6 000 kilometrov naprieč Argentínou až do Buenos Aires.

V júni 1936 sa Stanislav Škulina (1908 - 1961) a jeho manželka Marie v limuzíne ŠKODA RAPID vydali na dvojročnú cestu po Afrike, dlhú celkom 52 000 kilometrov, ktorá viedla z Dakaru cez rovník až do Johannesburgu v Južnej Afrike. Po servisnej zastávke u miestneho zástupcu značky ŠKODA zamierili na Mys Dobrej nádeje a cez Egypt a Stredozemné more sa vrátili späť do Prahy, kam ŠKODA RAPID dorazila 18. mája 1938.

Dnešná Škoda Rapid sa okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi vyrába tiež v závodoch I-Čeng (Čína), Kaluga (Rusko) a Pune (India).V prvom polroku 2016 dodala značka zákazníkom na celom svete celkovo viac ako 102 600 automobilov Škoda Rapid. 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  7. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  8. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  1. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  2. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  3. Zimná ríša divov Maďarska
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  8. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 12 030
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 840
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 954
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 4 010
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 071
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 344
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 111
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 067
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Rusáka sa hlavne nesmieš báť!
  2. Miroslav Galovič: Chlieb (politický) a hry (futbalové). Fandil som Kostarike. Najbližšie budem Maroku... (Mikroblog No 13, tak trochu o Fair Play)
  3. Anna Miľanová: Holubica mieru v červenom... 2022
  4. Štefan Bukovan: Domáci mazlíčkovia a ich vystrájanie
  5. Šimon Briatka: 2-minútové pravidlo – akčná produktivita a budovanie zvykov
  6. Soňa Bulbeck: o Bolte a o ľuďoch...
  7. Matej Galo: Čaká Putina rovnaký osud ako Miloševiča?
  8. Peter Papík: Nedostatok odborných učiteľov
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 238 157
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 903
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 184
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 953
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 998
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 290
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 995
  8. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 2 385
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu