SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Táto Škoda zvládla pred 80 rokmi cestu okolo sveta

Priemerná spotreba na 100 kilometrov bola 10,5 litra benzínu a dve deci oleja.

Škoda Rapid (1935 – 1938).Škoda Rapid (1935 – 1938). (Zdroj: Škoda)

BRATISLAVA. 1. augusta 1936 sa Škoda Rapid vrátila z cesty okolo sveta. Na 97-dňovej ceste (čistý čas jazdy predstavoval 44 dní) prešli cestovatelia Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v priemere 630 kilometrov denne.

„Cesta okolo sveta, ktorú Procházka a Kubias podnikli, bola spojená s enormnou záťažou pre ľudí aj automobil,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca Škoda Múzea. "Podstatnou mierou však v tridsiatych rokoch prispeli k zvýšeniu povedomia o značke na celom svete," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Cesta okolo sveta začala 25. apríla 1936 v Prahe. Vedúcim na 27 700 kilometrov dlhej expedícii so Škodou Rapid bol pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka. Úlohy navigátora a druhého vodiča sa zhostil Jindřich Kubias .

Ich Rapid s chrbtovým rámom, poháňal štvorvalcový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 23 kW (31 k). Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené a automobil mal hydraulické brzdy.

Cesta okolo sveta trvala celkom 97 dní, z čoho 53 dní zabrali presuny loďou či colné formality. Čistý čas jazdy teda predstavoval 44 dní. Procházka a Kubias po štarte v Československu pokračovali cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko a Sovietsky zväz. Na trase z Moskvy do Baku v Azerbajdžane sa Rapid zastavil aj v ruskej Kaluge, kde v závode značky dnes schádza z linky okrem iného aj aktuálny model Rapidu.

Skryť Vypnúť reklamu

Po lodnej preprave cez Kaspické more nasledoval presun Iránom, kde sa posádka dokonca dostala aj do pieskovej búrky. Oneskorenie, ktoré spôsobila, ich donútilo k tomu, aby trasu z pakistanskej Kvéty do Bombaja zvládli nonstop jazdou za tri dni a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po prejazde Malajziou a Singapurom viedla ďalšia plavba cez Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe.

Následne cez Honolulu dvojica doplávala do San Franciska. 5 300 kilometrov dlhú jazdu do New Yorku potom Česi absolvovali za 100 hodín a 55 minút, čím o viac ako deväť hodín prekonali dovtedy platný rýchlostný rekord. Posledná etapa viedla z francúzskeho Cherbourgu cez Paríž a Norimberg späť do Prahy. Nielen na pomery roku 1936 išlo o úctyhodné výkony.

V 30. rokoch boli diaľkové jazdy vo veľkej obľube. Už v roku 1934 absolvovala Škoda Popular 15 000 kilometrov dlhú cestu z Prahy do Kalkaty. Legendárne boli aj jazdy Františka Alexandra Elstnera a jeho manželky Evy. Od februára do mája 1936 prešiel ich Popular s motorom 1,0 l SV s výkonom 16 kW (21 k) viac ako 25 000 kilometrov prevažne po území USA, Mexika a Španielska.

Skryť Vypnúť reklamu

O dva roky neskôr prešli manželia v Populari 1100 OHV s výkonom 22 kW (30 k) iba za dvanásť dní približne 6 000 kilometrov naprieč Argentínou až do Buenos Aires.

V júni 1936 sa Stanislav Škulina (1908 - 1961) a jeho manželka Marie v limuzíne ŠKODA RAPID vydali na dvojročnú cestu po Afrike, dlhú celkom 52 000 kilometrov, ktorá viedla z Dakaru cez rovník až do Johannesburgu v Južnej Afrike. Po servisnej zastávke u miestneho zástupcu značky ŠKODA zamierili na Mys Dobrej nádeje a cez Egypt a Stredozemné more sa vrátili späť do Prahy, kam ŠKODA RAPID dorazila 18. mája 1938.

Dnešná Škoda Rapid sa okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi vyrába tiež v závodoch I-Čeng (Čína), Kaluga (Rusko) a Pune (India).V prvom polroku 2016 dodala značka zákazníkom na celom svete celkovo viac ako 102 600 automobilov Škoda Rapid. 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  5. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  6. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 9 055
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 225
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 416
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 160
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 306
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 287
  7. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 854
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 772
  9. Prvá dáma festivalu 1 639
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 516
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


14 h
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Hyundai i20 N

Nižší výkon kompenzuje nízka hmotnosť.


12. sep
Skryť Zatvoriť reklamu