Táto Škoda zvládla pred 80 rokmi cestu okolo sveta

Priemerná spotreba na 100 kilometrov bola 10,5 litra benzínu a dve deci oleja.

Škoda Rapid (1935 – 1938).(Zdroj: Škoda)

BRATISLAVA. 1. augusta 1936 sa Škoda Rapid vrátila z cesty okolo sveta. Na 97-dňovej ceste (čistý čas jazdy predstavoval 44 dní) prešli cestovatelia Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v priemere 630 kilometrov denne.

„Cesta okolo sveta, ktorú Procházka a Kubias podnikli, bola spojená s enormnou záťažou pre ľudí aj automobil,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca Škoda Múzea. "Podstatnou mierou však v tridsiatych rokoch prispeli k zvýšeniu povedomia o značke na celom svete," dodáva.

Cesta okolo sveta začala 25. apríla 1936 v Prahe. Vedúcim na 27 700 kilometrov dlhej expedícii so Škodou Rapid bol pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka. Úlohy navigátora a druhého vodiča sa zhostil Jindřich Kubias .

Ich Rapid s chrbtovým rámom, poháňal štvorvalcový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 23 kW (31 k). Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené a automobil mal hydraulické brzdy.

Cesta okolo sveta trvala celkom 97 dní, z čoho 53 dní zabrali presuny loďou či colné formality. Čistý čas jazdy teda predstavoval 44 dní. Procházka a Kubias po štarte v Československu pokračovali cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko a Sovietsky zväz. Na trase z Moskvy do Baku v Azerbajdžane sa Rapid zastavil aj v ruskej Kaluge, kde v závode značky dnes schádza z linky okrem iného aj aktuálny model Rapidu.

Po lodnej preprave cez Kaspické more nasledoval presun Iránom, kde sa posádka dokonca dostala aj do pieskovej búrky. Oneskorenie, ktoré spôsobila, ich donútilo k tomu, aby trasu z pakistanskej Kvéty do Bombaja zvládli nonstop jazdou za tri dni a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po prejazde Malajziou a Singapurom viedla ďalšia plavba cez Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe.

Následne cez Honolulu dvojica doplávala do San Franciska. 5 300 kilometrov dlhú jazdu do New Yorku potom Česi absolvovali za 100 hodín a 55 minút, čím o viac ako deväť hodín prekonali dovtedy platný rýchlostný rekord. Posledná etapa viedla z francúzskeho Cherbourgu cez Paríž a Norimberg späť do Prahy. Nielen na pomery roku 1936 išlo o úctyhodné výkony.

V 30. rokoch boli diaľkové jazdy vo veľkej obľube. Už v roku 1934 absolvovala Škoda Popular 15 000 kilometrov dlhú cestu z Prahy do Kalkaty. Legendárne boli aj jazdy Františka Alexandra Elstnera a jeho manželky Evy. Od februára do mája 1936 prešiel ich Popular s motorom 1,0 l SV s výkonom 16 kW (21 k) viac ako 25 000 kilometrov prevažne po území USA, Mexika a Španielska.

O dva roky neskôr prešli manželia v Populari 1100 OHV s výkonom 22 kW (30 k) iba za dvanásť dní približne 6 000 kilometrov naprieč Argentínou až do Buenos Aires.

V júni 1936 sa Stanislav Škulina (1908 - 1961) a jeho manželka Marie v limuzíne ŠKODA RAPID vydali na dvojročnú cestu po Afrike, dlhú celkom 52 000 kilometrov, ktorá viedla z Dakaru cez rovník až do Johannesburgu v Južnej Afrike. Po servisnej zastávke u miestneho zástupcu značky ŠKODA zamierili na Mys Dobrej nádeje a cez Egypt a Stredozemné more sa vrátili späť do Prahy, kam ŠKODA RAPID dorazila 18. mája 1938.

Dnešná Škoda Rapid sa okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi vyrába tiež v závodoch I-Čeng (Čína), Kaluga (Rusko) a Pune (India).V prvom polroku 2016 dodala značka zákazníkom na celom svete celkovo viac ako 102 600 automobilov Škoda Rapid. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 238
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 972
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 014
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 293
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 244
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 728
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 345
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 546
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 816
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 651

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

VW Arteon: nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.

Spoznali sme slovenské ceny modelu Kia Rio

Novú Kiu Rio predstavili už aj na Slovensku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop