BRATISLAVA. Máte v aute vnútorný teplomer? Chyba. Vodiči veľmi často podceňujú teplotu v aute. Rýchlo sa na ňu adaptujú a orientujú sa len vonkajšou teplotou. A občas na slnku nechajú v aute aj domáce zviera.
„Robil sa výskum, za desať minút sa teplota na prudkom slnku v aute zvyšovala na teplotu o 20 až 30 stupňov vyššiu, než je teplota vonku,“ vysvetľuje dopravný psychológ Karol Kleinmann.
Klíma nie je všetko
Aj keď si myslíme, že máte dobre klimatizované auto a tým je to vyriešené, skutočnosť je iná. „Pri rozhorúčenom aute, klíma na plné obrátky vnútro neschladí dostatočne, teplota tam v extrémnych prípadoch môže vystúpiť aj na 83 stupňov, “ hovorí Kleinmann.
Čo potom vodiča v rozhorúcenom aute čaká? Začne ťažšie dýchať, srdce potrebuje rýchlejšie biť a začína sa riadne potiť, môže dôjsť aj ku kolapsu. Je to šoková reakcia na horúčavu. Pri šoférovaní tak strácame najdôležitejšiu vlastnosť, pozornosť.
„Videnie sa zužuje, hlavne periférne videnia, máme zúžený pás akoby sme si vypili, nevidíme 160 stupňov, ale len výsek 40 stupňov. Nevidíme, či nás nejaké vozidlo predbieha a spomaľujú sa automaticky naše reakcie,“ hovorí Kleinmann.
To, že čierna pohlcuje teplo je fyzikálny zákon. „Keď už auto dosiahne štandardnú teplotu, tak vyššie to nejde, je to už jedno, akej farby je,“ tvrdí Karol Kleinmann. Pri tričku to platí podobne, aj keď na vás pečie slnko cez čelné sklo. „Mať čierne tričko nie je nič dramatické, je lepšie mať tmavé bavlnené, ako biele a umelé,“ dodáva psychológ.
Studená voda skôr uškodí
Najkritickejší bod cestovania v teple je práve začiatok augusta. Európania majú celozávodné dovolenky a odchádzajú k moru. „Tu je dobré zvážiť, či ísť cez deň alebo v noci.“
Častou chybou je podľa psychológa nedostatok vody. Na dlhú cestu je treba aspoň liter vody na osobu.
„Studená voda nám nepomôže, rozkoš zo studenej vody nám skôr spôsobí bolesť brucha, veľmi prudko schladí organizmus a zase sme v nepohode.“ Najviac na nekomfort v aute reagujú deti a jazdu tak vedia ohroziť.
Často je vonku nižšia teplota ako v aute. Odporúča sa preto vetrať, zastať, najlepšie v tieni a auto tak schladiť.
Pokiaľ vodič berie cestu na jedenkrát, tak sa odporúčajú dvojhodinové prestávky, napríklad na desať minút a po ďalších dvoch hodinách zas dlhšiu prestávku.
V zápchach platí dvojnásobne zvýšená pozornosť, lebo stále musíte dávať pozor, či vás niekto nepredbieha. „Nejakí rýchli Nemci na motorkách sa niekde rýchlo vynoria, alebo sa niekto vytrhol a čakanie mu nerobí dobre a obieha všetky vozidlá v kolóne.“