Ako nás klame dizajn áut SUV?

Drsný vzhľad a vysoký podvozok je len optická ilúzia.

(Zdroj: Jaguar)

Ak chce dnes automobilka pripraviť úspešný model, má v zásade len jedinú možnosť - SUV alebo crossover. Tie v súčasnosti zažívajú veľký boom, najmä medzi súkromnými zákazníkmi (firmy vo fleetoch stále preferujú tradičnejšie hatchbacky, sedany a kombi.)

Podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR za minulý rok boli SUV segmentom s najväčším medziročným rastom - až o 28 %. V desiatke najpredávanejších modelov na Slovensku za rok 2015 sa umiestnili dve SUV - Suzuki Vitara a Kia Sportage.

Dnešné SUV sa vyvinuli z terénnych automobilov ako Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero či Land Rover Discovery. Tie boli navrhované tak, aby mali dobrú priechodnosť terénom - majú napríklad tuhé nápravy , pohon všetkých kolies s redukčnou prevodovkou,  uzávierky  diferenciálov. Teréniaky si kupovali ľudia, ktorí ich dokázali skutočne využiť, či už na prácu, alebo na aktívnu rekreáciu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vibramy a turistický ruksak v meste

Podobne ako v prípade outdoorového oblečenia sa však utilitaristický a "drsný" vzhľad zapáčil aj ľuďom, ktorí do terénu nechodia. Svetlú výšku a odolný podvozok predsa oceníte aj na rozbitých slovenských cestách a pri driapaní sa na obrubníky.

Zároveň však zákazníci požadovali odstránenie nedostatkov typických pre terénne autá. V porovnaní s bežnými osobnými autami boli nepohodlné a hlučné, nemali dobré jazdné vlastnosti na ceste a jazdili s vysokou spotrebou.

 Automobilky teda odpovedali a dnes ponúkajú zákazníkom produkt, po akom je dopyt - osobné auto s mierne vyššou svetlou výškou, mierne zvýšenou stavbou karosérie a najmä - s drsným vzhľadom.

To, či dnes nejaké auto zaradíme do kategórie SUV, je tak dnes viac otázka dizajnu ako techniky a konštrukcie.

Samozrejme, mierne vyššia svetlá výška a mierne zvýšená stavba karosérie ostávajú. Vo videu však chceme upozorniť najmä na spôsoby, akými sú autá navrhované tak, aby pôsobili ešte mohutnejšie a robustnejšie.

Dizajnér je pri návrhu auta limitovaný základnými rozmermi a proporciami, no dokáže pracovať s tým, ako zákazníci vnímajú výsledný tvar. Na SUV nájdeme viac takýchto dizajnových riešení než v akomkoľvek inom segmente.

Stredobodom je ťažisko (a jeho výška)

Pri návrhu SUV je pre dizajnéra najdôležitejšie to, aby zvýraznil (vnímanú) výšku auta. Tú neposudzujeme len podľa vzdialenosti strechy od zeme, ale aj podľa toho, kde si pri pohľade z profilu myslíme, že auto má ťažisko.

Dizajnéri dokážu ťažisko auta opticky zdvihnúť pri zachovaní rovnakej výšky auta. Tým, že spodnú časť auta zaobalia do nelakovaných plastov a líniu bočných okien posunú vyššie, zvýšia tým vzdialenosť medzi zemou a "kovovou" časťou auta. Tento rozdiel je výraznejší najmä s - dnes veľmi populárnym - bielym lakom.

Nenalakované plastové lemy tak neplnia len praktickú funkciu (znižujú náklady na opravy typických parkoviskových nehôd), ale vplývajú na to, ako vnímame proporcie auta. Okrem toho tiež SUV mierne rozširujú a robia ho robustnejším.

Populárnym trikom je tiež zväčšenie podbehu kolesa, aby auto pôsobilo, že má podvozok s vysokým zdvihom. Do väčšieho podbehu sa tiež zmestia veľké kolesá, ktoré automobilky s obľubou používajú pri predstavovaní auta.

Širšie je lepšie

Aj na predok a zadok auta má dizajnér pripravených niekoľko svojich kúziel. Napríklad veľký, nízko umiestnený nasávací otvor, ktorým SUV opticky rozšíri. Môže tiež použiť veľké spätné zrkadlá, zvýšiť prednú hranu kapoty alebo zdvihnúť svetlá a posunúť ich do rohov auta.

Hrana predného nárazníku býva riešená priam schizofrenicky - SUV predsa potrebuje do terénu dobrý nájazdový uhol, čiže spodná hrana nárazníka musí byť čo najvyššie. To však zhoršuje aerodynamiku auta, takže pod hranu nárazníka výrobca umiestni ešte vytŕčajúcu lištu.

Často tiež pod nárazníkom nájdeme imitáciu ochrany motora zo strieborno nafarbeného plastu.

Mačka vo vreci nenalakovaných plastov

Dokonalým príkladom tejto dizajnérskej ilúzie je nový Citroen C3. Nová generácia mestského miniauta dostala všetky ozdobné prvky na to, aby u zákazníkov vzbudzovala dojem, že ide o malé SUV.

Ide však výhradne o vizuálne úpravy exteriéru. Automobilka nehovorí nič o tom, že robustný vzhľad novej generácie sa premietne do jazdných vlastností a schopností auta.

Zákazníkov netrápi, že ich SUV nemá pohon všetkých kolies a obúva rýdzo cestné pneumatiky, ktoré výrazne limitujú schopnosti auta v teréne. Chcú robustné auto, no posudzujú ho výhradne podľa vzhľadu. (Argument, že SUV si ľudia vyberajú kvôli vnútornému priestoru, pohodliu nastupovania a výške sedadla je sporný - autá kategórie MPV v týchto disciplínach SUV celkom valcujú.)

Ak si mestský dobrodruh kúpi goretexové turistické topánky, športový batoh a obrovské GPS hodinky Suunto, môže si byť istý, že tieto sú skutočne navrhované tak, aby vydržali aj v extrémnych podmienkach, hoci sám v nich chodí len na prechádzky po obchodnom centre. V tom práve vidíme najväčší problém s modernými SUV a crossovermi - sú navrhované tak, že na pohľad sľubujú oveľa viac, ako dokážu ponúknuť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  4. Keď Slováci krotia morský vietor
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  6. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  7. Do we have "Sagans" in language education?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 378
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 026
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 14 868
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 5 286
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 028
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 600
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 258
  8. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 100
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 639
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center 1 898

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum AKO: Smeru sa nedarí zvrátiť pokles, nové strany výraznejšie nestúpli

Prieskum sa realizoval po ohlásení Kisku, že nebude opäť kandidovať.

LEVICE

Väzeň v Leviciach ušiel počas eskorty, skočil do vody pri mlyne

Z elektrárne ho zachraňovali hasiči.

EKONOMIKA

Slovensko je vo finále súboja o novú automobilku, tvrdí Kažimír

Môže u nás vyrásť piata automobilka.

Neprehliadnite tiež

Žilinská Kia Sportage dostala s faceliftom hybridný diesel

Okrem lepšej výbavy pribudne aj verzia GT-line.

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.