Ako nás klame dizajn áut SUV?

Drsný vzhľad a vysoký podvozok je len optická ilúzia.

(Zdroj: Jaguar)

Ak chce dnes automobilka pripraviť úspešný model, má v zásade len jedinú možnosť - SUV alebo crossover. Tie v súčasnosti zažívajú veľký boom, najmä medzi súkromnými zákazníkmi (firmy vo fleetoch stále preferujú tradičnejšie hatchbacky, sedany a kombi.)

Podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR za minulý rok boli SUV segmentom s najväčším medziročným rastom - až o 28 %. V desiatke najpredávanejších modelov na Slovensku za rok 2015 sa umiestnili dve SUV - Suzuki Vitara a Kia Sportage.

Dnešné SUV sa vyvinuli z terénnych automobilov ako Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero či Land Rover Discovery. Tie boli navrhované tak, aby mali dobrú priechodnosť terénom - majú napríklad tuhé nápravy , pohon všetkých kolies s redukčnou prevodovkou,  uzávierky  diferenciálov. Teréniaky si kupovali ľudia, ktorí ich dokázali skutočne využiť, či už na prácu, alebo na aktívnu rekreáciu.

Vibramy a turistický ruksak v meste

Podobne ako v prípade outdoorového oblečenia sa však utilitaristický a "drsný" vzhľad zapáčil aj ľuďom, ktorí do terénu nechodia. Svetlú výšku a odolný podvozok predsa oceníte aj na rozbitých slovenských cestách a pri driapaní sa na obrubníky.

Zároveň však zákazníci požadovali odstránenie nedostatkov typických pre terénne autá. V porovnaní s bežnými osobnými autami boli nepohodlné a hlučné, nemali dobré jazdné vlastnosti na ceste a jazdili s vysokou spotrebou.

 Automobilky teda odpovedali a dnes ponúkajú zákazníkom produkt, po akom je dopyt - osobné auto s mierne vyššou svetlou výškou, mierne zvýšenou stavbou karosérie a najmä - s drsným vzhľadom.

To, či dnes nejaké auto zaradíme do kategórie SUV, je tak dnes viac otázka dizajnu ako techniky a konštrukcie.

Samozrejme, mierne vyššia svetlá výška a mierne zvýšená stavba karosérie ostávajú. Vo videu však chceme upozorniť najmä na spôsoby, akými sú autá navrhované tak, aby pôsobili ešte mohutnejšie a robustnejšie.

Dizajnér je pri návrhu auta limitovaný základnými rozmermi a proporciami, no dokáže pracovať s tým, ako zákazníci vnímajú výsledný tvar. Na SUV nájdeme viac takýchto dizajnových riešení než v akomkoľvek inom segmente.

Stredobodom je ťažisko (a jeho výška)

Pri návrhu SUV je pre dizajnéra najdôležitejšie to, aby zvýraznil (vnímanú) výšku auta. Tú neposudzujeme len podľa vzdialenosti strechy od zeme, ale aj podľa toho, kde si pri pohľade z profilu myslíme, že auto má ťažisko.

Dizajnéri dokážu ťažisko auta opticky zdvihnúť pri zachovaní rovnakej výšky auta. Tým, že spodnú časť auta zaobalia do nelakovaných plastov a líniu bočných okien posunú vyššie, zvýšia tým vzdialenosť medzi zemou a "kovovou" časťou auta. Tento rozdiel je výraznejší najmä s - dnes veľmi populárnym - bielym lakom.

Nenalakované plastové lemy tak neplnia len praktickú funkciu (znižujú náklady na opravy typických parkoviskových nehôd), ale vplývajú na to, ako vnímame proporcie auta. Okrem toho tiež SUV mierne rozširujú a robia ho robustnejším.

Populárnym trikom je tiež zväčšenie podbehu kolesa, aby auto pôsobilo, že má podvozok s vysokým zdvihom. Do väčšieho podbehu sa tiež zmestia veľké kolesá, ktoré automobilky s obľubou používajú pri predstavovaní auta.

Širšie je lepšie

Aj na predok a zadok auta má dizajnér pripravených niekoľko svojich kúziel. Napríklad veľký, nízko umiestnený nasávací otvor, ktorým SUV opticky rozšíri. Môže tiež použiť veľké spätné zrkadlá, zvýšiť prednú hranu kapoty alebo zdvihnúť svetlá a posunúť ich do rohov auta.

Hrana predného nárazníku býva riešená priam schizofrenicky - SUV predsa potrebuje do terénu dobrý nájazdový uhol, čiže spodná hrana nárazníka musí byť čo najvyššie. To však zhoršuje aerodynamiku auta, takže pod hranu nárazníka výrobca umiestni ešte vytŕčajúcu lištu.

Často tiež pod nárazníkom nájdeme imitáciu ochrany motora zo strieborno nafarbeného plastu.

Mačka vo vreci nenalakovaných plastov

Dokonalým príkladom tejto dizajnérskej ilúzie je nový Citroen C3. Nová generácia mestského miniauta dostala všetky ozdobné prvky na to, aby u zákazníkov vzbudzovala dojem, že ide o malé SUV.

Ide však výhradne o vizuálne úpravy exteriéru. Automobilka nehovorí nič o tom, že robustný vzhľad novej generácie sa premietne do jazdných vlastností a schopností auta.

Zákazníkov netrápi, že ich SUV nemá pohon všetkých kolies a obúva rýdzo cestné pneumatiky, ktoré výrazne limitujú schopnosti auta v teréne. Chcú robustné auto, no posudzujú ho výhradne podľa vzhľadu. (Argument, že SUV si ľudia vyberajú kvôli vnútornému priestoru, pohodliu nastupovania a výške sedadla je sporný - autá kategórie MPV v týchto disciplínach SUV celkom valcujú.)

Ak si mestský dobrodruh kúpi goretexové turistické topánky, športový batoh a obrovské GPS hodinky Suunto, môže si byť istý, že tieto sú skutočne navrhované tak, aby vydržali aj v extrémnych podmienkach, hoci sám v nich chodí len na prechádzky po obchodnom centre. V tom práve vidíme najväčší problém s modernými SUV a crossovermi - sú navrhované tak, že na pohľad sľubujú oveľa viac, ako dokážu ponúknuť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 26 654
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 7 235
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 407
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 377
  5. Zábavný aj sebavedomý 3 911
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 547
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 255
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 155
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 322
  10. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 2 245

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Gaulieder zosobňoval protest proti únosu štátu

Smrť bývalého poslanca pripomína, že sa od 90. rokov a temnej mečiarovskej éry veľa nezmenilo.

ŠPORT

Vyrastal v chatrči bez tečúcej vody. Získal na ME bronz

Viliam Tankó uspel na ME do 22 rokov.

KOMENTÁRE

Béla, čert a Kotleba

Alternatívou nedohody s koalíciou je, že od agendy vyrovnania sa s mečiarizmom budú demokrati odstavení.

Neprehliadnite tiež

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop