Ako nás klame dizajn áut SUV?

Drsný vzhľad a vysoký podvozok je len optická ilúzia.

(Zdroj: Jaguar)

Ak chce dnes automobilka pripraviť úspešný model, má v zásade len jedinú možnosť - SUV alebo crossover. Tie v súčasnosti zažívajú veľký boom, najmä medzi súkromnými zákazníkmi (firmy vo fleetoch stále preferujú tradičnejšie hatchbacky, sedany a kombi.)

Podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR za minulý rok boli SUV segmentom s najväčším medziročným rastom - až o 28 %. V desiatke najpredávanejších modelov na Slovensku za rok 2015 sa umiestnili dve SUV - Suzuki Vitara a Kia Sportage.

Dnešné SUV sa vyvinuli z terénnych automobilov ako Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero či Land Rover Discovery. Tie boli navrhované tak, aby mali dobrú priechodnosť terénom - majú napríklad tuhé nápravy , pohon všetkých kolies s redukčnou prevodovkou,  uzávierky  diferenciálov. Teréniaky si kupovali ľudia, ktorí ich dokázali skutočne využiť, či už na prácu, alebo na aktívnu rekreáciu.

Vibramy a turistický ruksak v meste

Podobne ako v prípade outdoorového oblečenia sa však utilitaristický a "drsný" vzhľad zapáčil aj ľuďom, ktorí do terénu nechodia. Svetlú výšku a odolný podvozok predsa oceníte aj na rozbitých slovenských cestách a pri driapaní sa na obrubníky.

Zároveň však zákazníci požadovali odstránenie nedostatkov typických pre terénne autá. V porovnaní s bežnými osobnými autami boli nepohodlné a hlučné, nemali dobré jazdné vlastnosti na ceste a jazdili s vysokou spotrebou.

 Automobilky teda odpovedali a dnes ponúkajú zákazníkom produkt, po akom je dopyt - osobné auto s mierne vyššou svetlou výškou, mierne zvýšenou stavbou karosérie a najmä - s drsným vzhľadom.

To, či dnes nejaké auto zaradíme do kategórie SUV, je tak dnes viac otázka dizajnu ako techniky a konštrukcie.

Samozrejme, mierne vyššia svetlá výška a mierne zvýšená stavba karosérie ostávajú. Vo videu však chceme upozorniť najmä na spôsoby, akými sú autá navrhované tak, aby pôsobili ešte mohutnejšie a robustnejšie.

Dizajnér je pri návrhu auta limitovaný základnými rozmermi a proporciami, no dokáže pracovať s tým, ako zákazníci vnímajú výsledný tvar. Na SUV nájdeme viac takýchto dizajnových riešení než v akomkoľvek inom segmente.

Stredobodom je ťažisko (a jeho výška)

Pri návrhu SUV je pre dizajnéra najdôležitejšie to, aby zvýraznil (vnímanú) výšku auta. Tú neposudzujeme len podľa vzdialenosti strechy od zeme, ale aj podľa toho, kde si pri pohľade z profilu myslíme, že auto má ťažisko.

Dizajnéri dokážu ťažisko auta opticky zdvihnúť pri zachovaní rovnakej výšky auta. Tým, že spodnú časť auta zaobalia do nelakovaných plastov a líniu bočných okien posunú vyššie, zvýšia tým vzdialenosť medzi zemou a "kovovou" časťou auta. Tento rozdiel je výraznejší najmä s - dnes veľmi populárnym - bielym lakom.

Nenalakované plastové lemy tak neplnia len praktickú funkciu (znižujú náklady na opravy typických parkoviskových nehôd), ale vplývajú na to, ako vnímame proporcie auta. Okrem toho tiež SUV mierne rozširujú a robia ho robustnejším.

Populárnym trikom je tiež zväčšenie podbehu kolesa, aby auto pôsobilo, že má podvozok s vysokým zdvihom. Do väčšieho podbehu sa tiež zmestia veľké kolesá, ktoré automobilky s obľubou používajú pri predstavovaní auta.

Širšie je lepšie

Aj na predok a zadok auta má dizajnér pripravených niekoľko svojich kúziel. Napríklad veľký, nízko umiestnený nasávací otvor, ktorým SUV opticky rozšíri. Môže tiež použiť veľké spätné zrkadlá, zvýšiť prednú hranu kapoty alebo zdvihnúť svetlá a posunúť ich do rohov auta.

Hrana predného nárazníku býva riešená priam schizofrenicky - SUV predsa potrebuje do terénu dobrý nájazdový uhol, čiže spodná hrana nárazníka musí byť čo najvyššie. To však zhoršuje aerodynamiku auta, takže pod hranu nárazníka výrobca umiestni ešte vytŕčajúcu lištu.

Často tiež pod nárazníkom nájdeme imitáciu ochrany motora zo strieborno nafarbeného plastu.

Mačka vo vreci nenalakovaných plastov

Dokonalým príkladom tejto dizajnérskej ilúzie je nový Citroen C3. Nová generácia mestského miniauta dostala všetky ozdobné prvky na to, aby u zákazníkov vzbudzovala dojem, že ide o malé SUV.

Ide však výhradne o vizuálne úpravy exteriéru. Automobilka nehovorí nič o tom, že robustný vzhľad novej generácie sa premietne do jazdných vlastností a schopností auta.

Zákazníkov netrápi, že ich SUV nemá pohon všetkých kolies a obúva rýdzo cestné pneumatiky, ktoré výrazne limitujú schopnosti auta v teréne. Chcú robustné auto, no posudzujú ho výhradne podľa vzhľadu. (Argument, že SUV si ľudia vyberajú kvôli vnútornému priestoru, pohodliu nastupovania a výške sedadla je sporný - autá kategórie MPV v týchto disciplínach SUV celkom valcujú.)

Ak si mestský dobrodruh kúpi goretexové turistické topánky, športový batoh a obrovské GPS hodinky Suunto, môže si byť istý, že tieto sú skutočne navrhované tak, aby vydržali aj v extrémnych podmienkach, hoci sám v nich chodí len na prechádzky po obchodnom centre. V tom práve vidíme najväčší problém s modernými SUV a crossovermi - sú navrhované tak, že na pohľad sľubujú oveľa viac, ako dokážu ponúknuť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 879
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 927
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 966
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 143
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 465
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 965
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 964
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 730
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 602
  10. Slováci triedia lepšie 1 209

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.