SME

Ako nás klame dizajn áut SUV?

Drsný vzhľad a vysoký podvozok je len optická ilúzia.

(Zdroj: Jaguar)

Ak chce dnes automobilka pripraviť úspešný model, má v zásade len jedinú možnosť - SUV alebo crossover. Tie v súčasnosti zažívajú veľký boom, najmä medzi súkromnými zákazníkmi (firmy vo fleetoch stále preferujú tradičnejšie hatchbacky, sedany a kombi.)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR za minulý rok boli SUV segmentom s najväčším medziročným rastom - až o 28 %. V desiatke najpredávanejších modelov na Slovensku za rok 2015 sa umiestnili dve SUV - Suzuki Vitara a Kia Sportage.

Dnešné SUV sa vyvinuli z terénnych automobilov ako Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero či Land Rover Discovery. Tie boli navrhované tak, aby mali dobrú priechodnosť terénom - majú napríklad tuhé nápravy , pohon všetkých kolies s redukčnou prevodovkou,  uzávierky  diferenciálov. Teréniaky si kupovali ľudia, ktorí ich dokázali skutočne využiť, či už na prácu, alebo na aktívnu rekreáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Vibramy a turistický ruksak v meste

Podobne ako v prípade outdoorového oblečenia sa však utilitaristický a "drsný" vzhľad zapáčil aj ľuďom, ktorí do terénu nechodia. Svetlú výšku a odolný podvozok predsa oceníte aj na rozbitých slovenských cestách a pri driapaní sa na obrubníky.

Zároveň však zákazníci požadovali odstránenie nedostatkov typických pre terénne autá. V porovnaní s bežnými osobnými autami boli nepohodlné a hlučné, nemali dobré jazdné vlastnosti na ceste a jazdili s vysokou spotrebou.

 Automobilky teda odpovedali a dnes ponúkajú zákazníkom produkt, po akom je dopyt - osobné auto s mierne vyššou svetlou výškou, mierne zvýšenou stavbou karosérie a najmä - s drsným vzhľadom.

To, či dnes nejaké auto zaradíme do kategórie SUV, je tak dnes viac otázka dizajnu ako techniky a konštrukcie.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, mierne vyššia svetlá výška a mierne zvýšená stavba karosérie ostávajú. Vo videu však chceme upozorniť najmä na spôsoby, akými sú autá navrhované tak, aby pôsobili ešte mohutnejšie a robustnejšie.

Dizajnér je pri návrhu auta limitovaný základnými rozmermi a proporciami, no dokáže pracovať s tým, ako zákazníci vnímajú výsledný tvar. Na SUV nájdeme viac takýchto dizajnových riešení než v akomkoľvek inom segmente.

Stredobodom je ťažisko (a jeho výška)

Pri návrhu SUV je pre dizajnéra najdôležitejšie to, aby zvýraznil (vnímanú) výšku auta. Tú neposudzujeme len podľa vzdialenosti strechy od zeme, ale aj podľa toho, kde si pri pohľade z profilu myslíme, že auto má ťažisko.

Dizajnéri dokážu ťažisko auta opticky zdvihnúť pri zachovaní rovnakej výšky auta. Tým, že spodnú časť auta zaobalia do nelakovaných plastov a líniu bočných okien posunú vyššie, zvýšia tým vzdialenosť medzi zemou a "kovovou" časťou auta. Tento rozdiel je výraznejší najmä s - dnes veľmi populárnym - bielym lakom.

SkryťVypnúť reklamu

Nenalakované plastové lemy tak neplnia len praktickú funkciu (znižujú náklady na opravy typických parkoviskových nehôd), ale vplývajú na to, ako vnímame proporcie auta. Okrem toho tiež SUV mierne rozširujú a robia ho robustnejším.

Populárnym trikom je tiež zväčšenie podbehu kolesa, aby auto pôsobilo, že má podvozok s vysokým zdvihom. Do väčšieho podbehu sa tiež zmestia veľké kolesá, ktoré automobilky s obľubou používajú pri predstavovaní auta.

Širšie je lepšie

Aj na predok a zadok auta má dizajnér pripravených niekoľko svojich kúziel. Napríklad veľký, nízko umiestnený nasávací otvor, ktorým SUV opticky rozšíri. Môže tiež použiť veľké spätné zrkadlá, zvýšiť prednú hranu kapoty alebo zdvihnúť svetlá a posunúť ich do rohov auta.

Hrana predného nárazníku býva riešená priam schizofrenicky - SUV predsa potrebuje do terénu dobrý nájazdový uhol, čiže spodná hrana nárazníka musí byť čo najvyššie. To však zhoršuje aerodynamiku auta, takže pod hranu nárazníka výrobca umiestni ešte vytŕčajúcu lištu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Často tiež pod nárazníkom nájdeme imitáciu ochrany motora zo strieborno nafarbeného plastu.

Mačka vo vreci nenalakovaných plastov

Dokonalým príkladom tejto dizajnérskej ilúzie je nový Citroen C3. Nová generácia mestského miniauta dostala všetky ozdobné prvky na to, aby u zákazníkov vzbudzovala dojem, že ide o malé SUV.

Ide však výhradne o vizuálne úpravy exteriéru. Automobilka nehovorí nič o tom, že robustný vzhľad novej generácie sa premietne do jazdných vlastností a schopností auta.

Zákazníkov netrápi, že ich SUV nemá pohon všetkých kolies a obúva rýdzo cestné pneumatiky, ktoré výrazne limitujú schopnosti auta v teréne. Chcú robustné auto, no posudzujú ho výhradne podľa vzhľadu. (Argument, že SUV si ľudia vyberajú kvôli vnútornému priestoru, pohodliu nastupovania a výške sedadla je sporný - autá kategórie MPV v týchto disciplínach SUV celkom valcujú.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak si mestský dobrodruh kúpi goretexové turistické topánky, športový batoh a obrovské GPS hodinky Suunto, môže si byť istý, že tieto sú skutočne navrhované tak, aby vydržali aj v extrémnych podmienkach, hoci sám v nich chodí len na prechádzky po obchodnom centre. V tom práve vidíme najväčší problém s modernými SUV a crossovermi - sú navrhované tak, že na pohľad sľubujú oveľa viac, ako dokážu ponúknuť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 886
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 541
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 650
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 504
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 275
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 199
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 959
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 059
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 18 150
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 170
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 790
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 265
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 837
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 492
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 997
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 496
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu