Ako nás klame dizajn áut SUV?

Drsný vzhľad a vysoký podvozok je len optická ilúzia.

(Zdroj: Jaguar)

Ak chce dnes automobilka pripraviť úspešný model, má v zásade len jedinú možnosť - SUV alebo crossover. Tie v súčasnosti zažívajú veľký boom, najmä medzi súkromnými zákazníkmi (firmy vo fleetoch stále preferujú tradičnejšie hatchbacky, sedany a kombi.)

Podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR za minulý rok boli SUV segmentom s najväčším medziročným rastom - až o 28 %. V desiatke najpredávanejších modelov na Slovensku za rok 2015 sa umiestnili dve SUV - Suzuki Vitara a Kia Sportage.

Dnešné SUV sa vyvinuli z terénnych automobilov ako Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero či Land Rover Discovery. Tie boli navrhované tak, aby mali dobrú priechodnosť terénom - majú napríklad tuhé nápravy , pohon všetkých kolies s redukčnou prevodovkou,  uzávierky  diferenciálov. Teréniaky si kupovali ľudia, ktorí ich dokázali skutočne využiť, či už na prácu, alebo na aktívnu rekreáciu.

Vibramy a turistický ruksak v meste

Podobne ako v prípade outdoorového oblečenia sa však utilitaristický a "drsný" vzhľad zapáčil aj ľuďom, ktorí do terénu nechodia. Svetlú výšku a odolný podvozok predsa oceníte aj na rozbitých slovenských cestách a pri driapaní sa na obrubníky.

Zároveň však zákazníci požadovali odstránenie nedostatkov typických pre terénne autá. V porovnaní s bežnými osobnými autami boli nepohodlné a hlučné, nemali dobré jazdné vlastnosti na ceste a jazdili s vysokou spotrebou.

 Automobilky teda odpovedali a dnes ponúkajú zákazníkom produkt, po akom je dopyt - osobné auto s mierne vyššou svetlou výškou, mierne zvýšenou stavbou karosérie a najmä - s drsným vzhľadom.

To, či dnes nejaké auto zaradíme do kategórie SUV, je tak dnes viac otázka dizajnu ako techniky a konštrukcie.

Samozrejme, mierne vyššia svetlá výška a mierne zvýšená stavba karosérie ostávajú. Vo videu však chceme upozorniť najmä na spôsoby, akými sú autá navrhované tak, aby pôsobili ešte mohutnejšie a robustnejšie.

Dizajnér je pri návrhu auta limitovaný základnými rozmermi a proporciami, no dokáže pracovať s tým, ako zákazníci vnímajú výsledný tvar. Na SUV nájdeme viac takýchto dizajnových riešení než v akomkoľvek inom segmente.

Stredobodom je ťažisko (a jeho výška)

Pri návrhu SUV je pre dizajnéra najdôležitejšie to, aby zvýraznil (vnímanú) výšku auta. Tú neposudzujeme len podľa vzdialenosti strechy od zeme, ale aj podľa toho, kde si pri pohľade z profilu myslíme, že auto má ťažisko.

Dizajnéri dokážu ťažisko auta opticky zdvihnúť pri zachovaní rovnakej výšky auta. Tým, že spodnú časť auta zaobalia do nelakovaných plastov a líniu bočných okien posunú vyššie, zvýšia tým vzdialenosť medzi zemou a "kovovou" časťou auta. Tento rozdiel je výraznejší najmä s - dnes veľmi populárnym - bielym lakom.

Nenalakované plastové lemy tak neplnia len praktickú funkciu (znižujú náklady na opravy typických parkoviskových nehôd), ale vplývajú na to, ako vnímame proporcie auta. Okrem toho tiež SUV mierne rozširujú a robia ho robustnejším.

Populárnym trikom je tiež zväčšenie podbehu kolesa, aby auto pôsobilo, že má podvozok s vysokým zdvihom. Do väčšieho podbehu sa tiež zmestia veľké kolesá, ktoré automobilky s obľubou používajú pri predstavovaní auta.

Širšie je lepšie

Aj na predok a zadok auta má dizajnér pripravených niekoľko svojich kúziel. Napríklad veľký, nízko umiestnený nasávací otvor, ktorým SUV opticky rozšíri. Môže tiež použiť veľké spätné zrkadlá, zvýšiť prednú hranu kapoty alebo zdvihnúť svetlá a posunúť ich do rohov auta.

Hrana predného nárazníku býva riešená priam schizofrenicky - SUV predsa potrebuje do terénu dobrý nájazdový uhol, čiže spodná hrana nárazníka musí byť čo najvyššie. To však zhoršuje aerodynamiku auta, takže pod hranu nárazníka výrobca umiestni ešte vytŕčajúcu lištu.

Často tiež pod nárazníkom nájdeme imitáciu ochrany motora zo strieborno nafarbeného plastu.

Mačka vo vreci nenalakovaných plastov

Dokonalým príkladom tejto dizajnérskej ilúzie je nový Citroen C3. Nová generácia mestského miniauta dostala všetky ozdobné prvky na to, aby u zákazníkov vzbudzovala dojem, že ide o malé SUV.

Ide však výhradne o vizuálne úpravy exteriéru. Automobilka nehovorí nič o tom, že robustný vzhľad novej generácie sa premietne do jazdných vlastností a schopností auta.

Zákazníkov netrápi, že ich SUV nemá pohon všetkých kolies a obúva rýdzo cestné pneumatiky, ktoré výrazne limitujú schopnosti auta v teréne. Chcú robustné auto, no posudzujú ho výhradne podľa vzhľadu. (Argument, že SUV si ľudia vyberajú kvôli vnútornému priestoru, pohodliu nastupovania a výške sedadla je sporný - autá kategórie MPV v týchto disciplínach SUV celkom valcujú.)

Ak si mestský dobrodruh kúpi goretexové turistické topánky, športový batoh a obrovské GPS hodinky Suunto, môže si byť istý, že tieto sú skutočne navrhované tak, aby vydržali aj v extrémnych podmienkach, hoci sám v nich chodí len na prechádzky po obchodnom centre. V tom práve vidíme najväčší problém s modernými SUV a crossovermi - sú navrhované tak, že na pohľad sľubujú oveľa viac, ako dokážu ponúknuť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 180
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 089
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 088
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 862
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 818
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 816
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 694
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.