LIVERPOOL, BRATISLAVA. Briggs Automotive Company, malosériový výrobca sídliaci v Liverpoole, ako prvá automobilka na svete použila pri výrobe auta grafén. BAC ním vystužil blatníky svojho jednosedadlového športiaku Mono.
Grafén sú atómy uhlíka poukladané do jednej vrstvy. Grafénu sa hovorí aj "materiál superlatívov" - v porovnaní s bežným karbónovým vláknom je ľahší a pevnejší (a tiež výborne vodí elektrinu).
V prípade BAC Mono výrobca - v spolupráci s firmou Haydale Composite Solutions - použil vrstvy grafénu v kompozitových zadných blatníkoch. Blatníky sú vystužené aj tradičnými karbónovými vláknami, no vďaka grafénu mohla ich hmotnosť klesnúť o 20 percent.

Z grafénového kompozitu vyrobila automobilka ako prvé zadné blatníky, kvôli ich veľkosti a zložitému tvaru - aby otestovala, ako sa materiál správa pri výrobe a ako do auta pasuje. Podľa prvých testov má grafénom vystužený kompozit lepšie vlastnosti pri náraze, menej sa deformuje teplom a má lepšiu povrchovú úpravu.
V budúcnosti by mohli grafénové diely priniesť úsporu nákladov pri výrobe a zlepšenie spotreby aj jazdných vlastností auta. Obzvlášť pri malom, 540-kilovom jednosedadlovom športiaku každá úspora hmotnosti zaváži.
Práve malosériová výroba umožňuje britskej automobilke experimentovať s exotickými materiálmi a výrobnými postupmi.