Britská automobilka BAC prvýkrát použila grafén pri výrobe auta

Zadné blatníky sú vďaka grafénu o 20 % ľahšie.

(Zdroj: Briggs Automotive Company)

LIVERPOOL, BRATISLAVA. Briggs Automotive Company, malosériový výrobca sídliaci v Liverpoole, ako prvá automobilka na svete použila pri výrobe auta grafén. BAC ním vystužil blatníky svojho jednosedadlového športiaku Mono.

Grafén sú atómy uhlíka poukladané do jednej vrstvy. Grafénu sa hovorí aj "materiál superlatívov" -  v porovnaní s bežným karbónovým vláknom je ľahší a pevnejší (a tiež výborne vodí elektrinu).

V prípade BAC Mono výrobca - v spolupráci s firmou Haydale Composite Solutions - použil vrstvy grafénu v kompozitových zadných blatníkoch. Blatníky sú vystužené aj tradičnými karbónovými vláknami, no vďaka grafénu mohla ich hmotnosť klesnúť o 20 percent.

Z grafénového kompozitu vyrobila automobilka ako prvé zadné blatníky, kvôli ich veľkosti a zložitému tvaru - aby otestovala, ako sa materiál správa pri výrobe a ako do auta pasuje. Podľa prvých testov má grafénom vystužený kompozit lepšie vlastnosti pri náraze, menej sa deformuje teplom a má lepšiu povrchovú úpravu.

V budúcnosti by mohli grafénové diely priniesť úsporu nákladov pri výrobe a zlepšenie spotreby aj jazdných vlastností auta. Obzvlášť pri malom, 540-kilovom jednosedadlovom športiaku každá úspora hmotnosti zaváži.

Práve malosériová výroba umožňuje britskej automobilke experimentovať s exotickými materiálmi a výrobnými postupmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 874
  2. Od septembra opäť po starom 6 164
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 789
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 434
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 728
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 695
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 215
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 080

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.