SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Bezpečnejšie cesty? Nové technológie nestačia, aj ľudia sa musia správať inak

Nasadenie novej technológie je jednoduchšie ako výchova šoférov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Zengame)

DETROIT, BRATISLAVA. Automobilky - a v konečnom dôsledku aj zákazníci - sa čoraz viac spoliehajú na bezpečnostné systémy v autách. Ak chceme znížiť úmrtnosť na cestách, musíme zmeniť aj správanie ľudí, píše portál Automotive news.

Vo svojom vyhlásení to povedal Mark Rosekind, správca amerického národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). Reagoval tým na sedempercentný medziročný nárast úmrtí pri dopravných nehodách v USA - minulý rok zomrelo na cestách 35 200 ľudí, v roku 2014 len 32 675.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Viac míľ, viac mŕtvych

Rast úmrtnosti vysvetľuje fakt, že Američania - najmä vďaka lacnému benzínu - minulý rok súhrnne najazdili viac míľ, ako rok predtým. Elon Musk vo svojom blogu uvádza, že na cestách v USA zomrie v priemere jeden človek na 94 miliónov prejazdených míľ. Dôvodom je však aj rastúci počet mŕtvych motorkárov, cyklistov a chodcov.

Cieľom je podľa Marka Rosekinda nulová úmrtnosť na cestách. Tá sa dá dosiahnuť práve kombináciou používania technológií a zmenou ľudského správania. "Technológie nefungujú stopercentne a ľudia tiež nie sú úplne perfektní, no spolu by sme sa mohli dostať na nulu," hovorí Mark Rosekind.

"V automobilovom priemysle sa sústredíme na implementáciu nových technológií, pretože človeka len tak nezmeníme. Môžeme zmeniť naše správanie - no ide to len veľmi ťažko," dodal.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Graham je jediný človek, ktorý dokáže prežiť smrteľnú autonehodu Čítajte 

Spoliehame sa na nespoľahlivé

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C49B5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M49B5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 562
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 432
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 158
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 869
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 592
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 355
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 791
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 140
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 939
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 612
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.