Prečo na olympiáde nie sú žiadne motoristické disciplíny?

Aj autá a pretekári by mohli v Riu ísť rýchlejšie, vyššie, silnejšie.

(Zdroj: TASR / AP)

Fanúšik automobilov sa pri pohľade na program prebiehajúcej olympijských hier v Riu môže leda tak poškrabať na temene a zamyslieť: Kde sú všetky tie vzrušujúce motoristické športy? Ktoré disciplíny sa vôbec dajú sledovať, keď v ponuke nie je nič, čo by cez obrazovky televízií sprostredkovalo vôňu benzínu a spálených gúm?

Istú útechu môžu poskytnúť jazdecké, cyklistické a lodné súťaže, avšak tie len zvýrazňujú fakt, že na olympiádach zúfalo chýba akákoľvek forma automobilového športu. Pritom mnohé dnešné šampionáty sú vzrušujúce a divácky pútavé - i keď posledné ročníky Formuly 1 motoršportu výrazne pošramotili povesť.

Auto, predmet náš každodenný (na rozdiel od kladiny)

S autami sa dokážeme ľahko identifikovať - na rozdiel od gymnastickej stuhy, šermiarskeho kordu či atletického "kladiva". O to viac sa nám páči, keď niekto auto, predmet tak familiárny, preháňa po uzavretej trati rýchlosťou vysoko prevyšujúcou maximálnu stotridsiatku či nebodaj teatrálne havaruje.

Že je automobilový šport živý ukazuje aj množstvo angažovaných sponzorov - okrem samotných automobiliek a výrobcov komponentov dnes pretekanie podporujú aj energetické nápoje (Red Bull, Monster, Rockstar), telekomunikační operátori a ďalšie značky (Verizon, Izod).

Okrem samotných pretekov je zaujímavejšie aj dianie okolo trate. Na rozdiel od nekomplikovaných olympionikov sú automobiloví jazdci technicky zruční a zároveň majú aj nejakú osobnosť či zaujímavý životný príbeh.

Autá na olympiádu patria

Olympijské hry odkazujú na antickú tradíciu, ktorá bola založená niekedy v 8. storočí pred Kristom. Problémom je, že tento historický odkaz si barón de Coubertin, zakladateľ moderných hier, prosto zle vyložil.

V antickom Grécku sa súťažilo v tých disciplínach, ktoré boli v tom čase považované za aktuálne a dôležité pre vtedajší život (state-of-the-art, povedali by sme dnešným jazykom). Jednou z disciplín boli aj preteky konských záprahov - v tej dobe najmodernejšieho, najrýchlejšieho a najdokonalejšieho dopravného prostriedku. Mnohé starogrécke disciplíny vrátane "konských" sa na olympiáde v nejakej podobe zachovali dodnes.

Skrátka - dôvod, prečo sa dnes na olympiáde nepreteká na autách je ten, že Gréci pred takmer 3000 rokmi ešte nevynašli automobil. Hrôza pomyslieť, ako by vyzeral dnešný svet, keby všetci ľudia mysleli tak pokrokovo ako de Coubertin.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

KULTÚRA

Slovenskí džezmeni sú skvelí. Chýba im však originalita

Kritika zaznela na odovzdávaní Cien Esprit za najlepší slovenský džezový album.

Neprehliadnite tiež

V jazde pravidelnosti na Slovakiaringu súperili škodovky s peugeotmi a BMW

ESET V4 Historic Cup otvárali staré známe pretekárske tváre.

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop