Prečo na olympiáde nie sú žiadne motoristické disciplíny?

Aj autá a pretekári by mohli v Riu ísť rýchlejšie, vyššie, silnejšie.

(Zdroj: TASR / AP)

Fanúšik automobilov sa pri pohľade na program prebiehajúcej olympijských hier v Riu môže leda tak poškrabať na temene a zamyslieť: Kde sú všetky tie vzrušujúce motoristické športy? Ktoré disciplíny sa vôbec dajú sledovať, keď v ponuke nie je nič, čo by cez obrazovky televízií sprostredkovalo vôňu benzínu a spálených gúm?

Istú útechu môžu poskytnúť jazdecké, cyklistické a lodné súťaže, avšak tie len zvýrazňujú fakt, že na olympiádach zúfalo chýba akákoľvek forma automobilového športu. Pritom mnohé dnešné šampionáty sú vzrušujúce a divácky pútavé - i keď posledné ročníky Formuly 1 motoršportu výrazne pošramotili povesť.

Auto, predmet náš každodenný (na rozdiel od kladiny)

S autami sa dokážeme ľahko identifikovať - na rozdiel od gymnastickej stuhy, šermiarskeho kordu či atletického "kladiva". O to viac sa nám páči, keď niekto auto, predmet tak familiárny, preháňa po uzavretej trati rýchlosťou vysoko prevyšujúcou maximálnu stotridsiatku či nebodaj teatrálne havaruje.

Že je automobilový šport živý ukazuje aj množstvo angažovaných sponzorov - okrem samotných automobiliek a výrobcov komponentov dnes pretekanie podporujú aj energetické nápoje (Red Bull, Monster, Rockstar), telekomunikační operátori a ďalšie značky (Verizon, Izod).

Okrem samotných pretekov je zaujímavejšie aj dianie okolo trate. Na rozdiel od nekomplikovaných olympionikov sú automobiloví jazdci technicky zruční a zároveň majú aj nejakú osobnosť či zaujímavý životný príbeh.

Autá na olympiádu patria

Olympijské hry odkazujú na antickú tradíciu, ktorá bola založená niekedy v 8. storočí pred Kristom. Problémom je, že tento historický odkaz si barón de Coubertin, zakladateľ moderných hier, prosto zle vyložil.

V antickom Grécku sa súťažilo v tých disciplínach, ktoré boli v tom čase považované za aktuálne a dôležité pre vtedajší život (state-of-the-art, povedali by sme dnešným jazykom). Jednou z disciplín boli aj preteky konských záprahov - v tej dobe najmodernejšieho, najrýchlejšieho a najdokonalejšieho dopravného prostriedku. Mnohé starogrécke disciplíny vrátane "konských" sa na olympiáde v nejakej podobe zachovali dodnes.

Skrátka - dôvod, prečo sa dnes na olympiáde nepreteká na autách je ten, že Gréci pred takmer 3000 rokmi ešte nevynašli automobil. Hrôza pomyslieť, ako by vyzeral dnešný svet, keby všetci ľudia mysleli tak pokrokovo ako de Coubertin.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

Neprehliadnite tiež

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.