Prečo na olympiáde nie sú žiadne motoristické disciplíny?

Aj autá a pretekári by mohli v Riu ísť rýchlejšie, vyššie, silnejšie.

(Zdroj: TASR / AP)

Fanúšik automobilov sa pri pohľade na program prebiehajúcej olympijských hier v Riu môže leda tak poškrabať na temene a zamyslieť: Kde sú všetky tie vzrušujúce motoristické športy? Ktoré disciplíny sa vôbec dajú sledovať, keď v ponuke nie je nič, čo by cez obrazovky televízií sprostredkovalo vôňu benzínu a spálených gúm?

Istú útechu môžu poskytnúť jazdecké, cyklistické a lodné súťaže, avšak tie len zvýrazňujú fakt, že na olympiádach zúfalo chýba akákoľvek forma automobilového športu. Pritom mnohé dnešné šampionáty sú vzrušujúce a divácky pútavé - i keď posledné ročníky Formuly 1 motoršportu výrazne pošramotili povesť.

Auto, predmet náš každodenný (na rozdiel od kladiny)

S autami sa dokážeme ľahko identifikovať - na rozdiel od gymnastickej stuhy, šermiarskeho kordu či atletického "kladiva". O to viac sa nám páči, keď niekto auto, predmet tak familiárny, preháňa po uzavretej trati rýchlosťou vysoko prevyšujúcou maximálnu stotridsiatku či nebodaj teatrálne havaruje.

Že je automobilový šport živý ukazuje aj množstvo angažovaných sponzorov - okrem samotných automobiliek a výrobcov komponentov dnes pretekanie podporujú aj energetické nápoje (Red Bull, Monster, Rockstar), telekomunikační operátori a ďalšie značky (Verizon, Izod).

Okrem samotných pretekov je zaujímavejšie aj dianie okolo trate. Na rozdiel od nekomplikovaných olympionikov sú automobiloví jazdci technicky zruční a zároveň majú aj nejakú osobnosť či zaujímavý životný príbeh.

Autá na olympiádu patria

Olympijské hry odkazujú na antickú tradíciu, ktorá bola založená niekedy v 8. storočí pred Kristom. Problémom je, že tento historický odkaz si barón de Coubertin, zakladateľ moderných hier, prosto zle vyložil.

V antickom Grécku sa súťažilo v tých disciplínach, ktoré boli v tom čase považované za aktuálne a dôležité pre vtedajší život (state-of-the-art, povedali by sme dnešným jazykom). Jednou z disciplín boli aj preteky konských záprahov - v tej dobe najmodernejšieho, najrýchlejšieho a najdokonalejšieho dopravného prostriedku. Mnohé starogrécke disciplíny vrátane "konských" sa na olympiáde v nejakej podobe zachovali dodnes.

Skrátka - dôvod, prečo sa dnes na olympiáde nepreteká na autách je ten, že Gréci pred takmer 3000 rokmi ešte nevynašli automobil. Hrôza pomyslieť, ako by vyzeral dnešný svet, keby všetci ľudia mysleli tak pokrokovo ako de Coubertin.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49CT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49CT na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Zimná olympiáda 2018 - ZOH 2018, Pjongčang, Južná Kórea


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Róbert Bezák: Študoval som, aby som bol kňazom. Potom sa to zosypalo

Špeciálne vydanie podcastu Dobré ráno.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

KOMENTÁRE

Fico je oportunista, pochváľme ho

Premiér so sankciami proti Rusku nesúhlasí, ale aj tak ich vždy podporí.

PLUS

Z macesu sa nechudne. Na Slovensku sa vyrába viac než sto rokov

Chrumkavé plátky kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.