Prečo na olympiáde nie sú žiadne motoristické disciplíny?

Aj autá a pretekári by mohli v Riu ísť rýchlejšie, vyššie, silnejšie.

(Zdroj: TASR / AP)

Fanúšik automobilov sa pri pohľade na program prebiehajúcej olympijských hier v Riu môže leda tak poškrabať na temene a zamyslieť: Kde sú všetky tie vzrušujúce motoristické športy? Ktoré disciplíny sa vôbec dajú sledovať, keď v ponuke nie je nič, čo by cez obrazovky televízií sprostredkovalo vôňu benzínu a spálených gúm?

Istú útechu môžu poskytnúť jazdecké, cyklistické a lodné súťaže, avšak tie len zvýrazňujú fakt, že na olympiádach zúfalo chýba akákoľvek forma automobilového športu. Pritom mnohé dnešné šampionáty sú vzrušujúce a divácky pútavé - i keď posledné ročníky Formuly 1 motoršportu výrazne pošramotili povesť.

Auto, predmet náš každodenný (na rozdiel od kladiny)

S autami sa dokážeme ľahko identifikovať - na rozdiel od gymnastickej stuhy, šermiarskeho kordu či atletického "kladiva". O to viac sa nám páči, keď niekto auto, predmet tak familiárny, preháňa po uzavretej trati rýchlosťou vysoko prevyšujúcou maximálnu stotridsiatku či nebodaj teatrálne havaruje.

Že je automobilový šport živý ukazuje aj množstvo angažovaných sponzorov - okrem samotných automobiliek a výrobcov komponentov dnes pretekanie podporujú aj energetické nápoje (Red Bull, Monster, Rockstar), telekomunikační operátori a ďalšie značky (Verizon, Izod).

Okrem samotných pretekov je zaujímavejšie aj dianie okolo trate. Na rozdiel od nekomplikovaných olympionikov sú automobiloví jazdci technicky zruční a zároveň majú aj nejakú osobnosť či zaujímavý životný príbeh.

Autá na olympiádu patria

Olympijské hry odkazujú na antickú tradíciu, ktorá bola založená niekedy v 8. storočí pred Kristom. Problémom je, že tento historický odkaz si barón de Coubertin, zakladateľ moderných hier, prosto zle vyložil.

V antickom Grécku sa súťažilo v tých disciplínach, ktoré boli v tom čase považované za aktuálne a dôležité pre vtedajší život (state-of-the-art, povedali by sme dnešným jazykom). Jednou z disciplín boli aj preteky konských záprahov - v tej dobe najmodernejšieho, najrýchlejšieho a najdokonalejšieho dopravného prostriedku. Mnohé starogrécke disciplíny vrátane "konských" sa na olympiáde v nejakej podobe zachovali dodnes.

Skrátka - dôvod, prečo sa dnes na olympiáde nepreteká na autách je ten, že Gréci pred takmer 3000 rokmi ešte nevynašli automobil. Hrôza pomyslieť, ako by vyzeral dnešný svet, keby všetci ľudia mysleli tak pokrokovo ako de Coubertin.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

DOMOV

Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

KOMENTÁRE

Príbeh pokrivených amnestií už nebude mať ďalších hrdinov

Okrem tých, čo sa zachovali hrdinsky v najtemnejších časoch.

Neprehliadnite tiež

Sezóna na plochej dráhe odštartuje v nedeľu v Žarnovici

Medzinárodnými majstrovstvami Slovenska odštartuje v nedeľu sezóna pretekov na plochej dráhe.

Spoznali sme slovenské ceny Nissanu Micra

Nissan stlačil základnú cenu pod hranicu 10-tisíc eur.

Škoda pripravuje svoj prvý elektromobil

Prvá štúdia elektromobilu značky Škoda pod názvom Vision E bude mať premiéru na autosalóne Auto Shanghai 2017.

Emisná kauza ceny jazdených áut koncernu Volkswagen neovplyvnila

Motor s podvodnou riadiacou jednotkou zákazníkov od kúpy neodradí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop