SME

Aký je rozdiel medzi hybridom a Plug-In hybridom? A čo palivové články?

Prehľad vozidiel na (nielen) elektrickú energiu pomôže pri výbere správneho auta domov či do firmy.

(Zdroj: Ilustračný obrázok: Toyota)

Automobilový svet sa mení a v posledných rokoch sme sa okrem príchodu prvých hybridných vozidiel s elektromotorom dočkali výrazného zmenšovania objemu spaľovacích motorov a oživenia éry prepĺňania. Kým v roku 1997, po príchode Toyoty Prius, sme na hybridné vozidlá pozerali ako na výstrelok, dnes sa s nimi stretávame bežne. Môžu byť nielen nástrojom ako posúvať technologické možnosti značky vpred, ale aj spôsobom ako znížiť priemerné "emisné čísla" tej ktorej značky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že alternatívne pohony osobných vozidiel nie sú z ekonomického pohľadu v čase nižších cien ropy tak atraktívne, ekologická stránka hrá stále rovnakú úlohu. A možno aj zákazníci na Slovensku sa jedného dňa dočkajú výraznejšej dotácie štátu po kúpe ekologického vozidla - elektromobilu.

SkryťVypnúť reklamu

Hybrid, elektromobil, Fuel Cell...

Chcete sa odlíšiť a viete to zdôvodniť aj rozumom? Chcete cestovať "čistejším" autom alebo máte iný dôvod prečo bez ekologicky zameraného vozidla neviete žiť? Aby ste si vybrali správne alebo sa aspoň zorientovali, zhrnuli sme pre vás základné vlastnosti vozidiel využívajúcich na svoj pohon okrem spaľovacieho motora aj elektrickú alebo výhradne elektrickú energiu.

Ďakujeme, že sa zúčastníte ankety pod článkom.

Hybrid

Spaľovací motor je primárnym pohonným prvkom hybridného vozidla, ktorému asistuje elektromotor živený energiou z akumulátora. Nabíjanie akumulátora je len sekundárnou úlohou: výhradne počas brzdenia, či jazdy dole kopcom – tzv. rekuperácia energie, ktorá by sa inak premenila napr. na teplo produkované brzdovými kotúčmi.

SkryťVypnúť reklamu

Typ vozidla

Hybrid

Hlavná úloha

zníženie spotreby paliva pri rozjazdoch a zrýchľovaní

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto

Zdroj energie

Primárne: fosílne palivo Sekundárne: elektrická energia akumulátora

Možnosť nabíjania zo siete

NIE

Dojazd na batérie

0 – 5 km*

Celkový dojazd

>500 km

Výhody

+ nižšia spotreba v čisto mestskej premávke v porovnaní s automobilom s rovnakým spaľovacím motorom bez hybridnej sústavy

+ nižšie produkované emisie

+ výrobca kompenzuje vyššiu nadobúdaciu cenu atraktívnejšou sériovou výbavou

+ väčšinou automatická prevodovka

Nevýhody

- vyššia nadobúdacia cena

- nízky výkon elektromotora

- potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie

- vyššia pohotovostná hmotnosť

- mimo mesta takmer nulový potenciál úspory paliva

- potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv

- krátky alebo nulový dojazd v čisto elektrickom režime

Iné

*Nie každý hybridný automobil je tzv. full hybrid, teda umožňuje aj jazdu v čisto elektrickom režime s vypnutým spaľovacím motorom.

Hybridy v predaji: Toyota Prius, Kia Niro (čoskoro), Honda NSX (čoskoro),...

Plug-In Hybrid

Spaľovací motor je primárnym pohonným prvkom na dlhých trasách mimo mesto. Elektrická sústava je plne sebestačná a schopná umožniť vozidlu prekonať desiatky kilometrov na elektrickú energiu akumulátora, ktorý je možné dobíjať z elektrickej siete.

Typ vozidla

Plug-In Hybrid

Hlavná úloha

nevyužívať fosílne palivo na „dojazd do práce a späť“

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto i blízke medzimesto

Zdroj energie

elektrická energia akumulátora+fosílne palivo na dlhé trasy

Možnosť nabíjania zo siete

ÁNO

Dojazd na batérie

cca 10 – 50 km

Celkový dojazd

>500 km

Výhody

+ dojazd na elektrickú energiu: po nabití batérií jazdí v elektrickom režime a v rámci dojazdu bez zapnutia spaľovacieho motora

+ v meste výrazne nižšia spotreba v automatickom hybridnom režime (pri nabitých batériách pred jazdou)

+ nižšie produkované emisie pri hybridnej jazde

+ výrobca kompenzuje vyššiu nadobúdaciu cenu atraktívnejšou sériovou výbavou

+ väčšinou automatická prevodovka

+ v danej triede relatívne vysoký celkový výkon sústavy

+ mimoriadne nízka priemerná spotreba fosílneho paliva na prvých 100 km jazdy (ak sa minie energia najprv z batérií)

+ extrémne tichá jazda (elektrický režim)

Nevýhody

- výrazne vyššia nadobúdacia cena

- potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie

- vyššia pohotovostná hmotnosť

- potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv

- bez nabíjacieho stojanu a plného využitia batérií je potenciál plug-in hybridu znížený na úroveň bežného hybridu

- v zimných mesiacoch znížený dojazd na el. energiu

Iné

 

Plug-In Hybridy v predaji: BMW 330e, Audi Q7 E-tron Quattro, Kia Optima Plug-In Hybrid, Volvo XC90 T8...

Elektromobil

Elektromotor je hlavným a jediným pohonným prvkom elektromobilu. Elektrickú energiu uchováva výhradne akumulátor nabíjaný z externej elektrickej siete.

Typ vozidla

elektromobil

Hlavná úloha

pri akceptovaných nevýhodách môže plniť úlohu jediného vozidla

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto i blízke medzimesto

Zdroj energie

elektrická energia akumulátora

Možnosť nabíjania zo siete

ÁNO

Dojazd na batérie

cca 40 – 400 km

Celkový dojazd

cca 400 km podľa veľkosti batérií a typu vozidla

Výhody

+ ekonomická prevádzka: možnosť nabíjania v mestách zadarmo

+ automatická „prevodovka“

+ extrémne tichá jazda

+ ekológia prevádzky (bez zohľadnenia výroby el.energie)

Nevýhody

- výrazne vyššia nadobúdacia cena pri vozidlách s veľkokapacitnými akumulátormi

- na výber len niekoľko typov vozidiel vybraných výrobcov

- potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie

- potenciálne vyššia pohotovostná hmotnosť

- nedostatočná sieť verejných nabíjacích staníc

- dlhý čas nabíjania do plnej kapacity batérií: zväčšia viac ako 1h

- neuspokojivý dojazd pri vozidlách s „dostupnou“ cenou

- orientácia výrobcov skôr na malé mestské vozidlá

- bez domáceho alebo firemného nabíjacieho stojanu takmer nevyužiteľné

- v zimnej prevádzke výrazne nižší dojazd: batéria vyčerpáva elektrické vykurovanie

- znižujúca sa kapacita batérií pri silných mrazoch

- znižujúca sa kapacita batérií cyklami nabíjania

Iné

Väčšina automobilových značiek v súčasnosti vyrába výhradne malé mestské elektromobily, ktoré nemajú potenciál plne nahradiť jediný automobil v rodine. „Dospelé“ elektromobily ako napr. Tesla patria do triedy luxusných prémiových vozidiel s očakávane vysokou nadobúdacou cenou.

Elektromobily v predaji: Kia Soul EV, Nissan Leaf, BMW i3, Tesla Model S a X...

Vozidlo s palivovým článkom

Elektromotor je hlavným a jediným pohonným prvkom. Elektrickú energiu vyrába palivový článok, ktorý na svoju prevádzku potrebuje vodík (uchovávaný v tlakových nádobách) a vzdušný kyslík. Automobil disponuje aj vyrovnávacím akumulátorom podobne ako bežný hybrid.

SkryťVypnúť reklamu

Typ vozidla

Fuel Cell: elektromobil s vodíkovým palivovým článok

Hlavná úloha

univerzálne použitie

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto i blízke medzimesto

Zdroj energie

vodíkový palivový článok

Možnosť nabíjania zo siete

NIE

Dojazd na batérie

-

Celkový dojazd

400 – 800 km

Výhody

+ ekonomická prevádzka: tankovať vodík je lacnejšie ako benzín či naftu

+ automatická „prevodovka“

+ extrémne tichá jazda

+ dojazd

+ univerzálne použitie

+ ekologická prevádzka: jedinou emisiou je voda

Nevýhody

- výrazne vyššia nadobúdacia cena

- zatiaľ takmer nedostupné v bežnej distribučnej sieti automobiliek*

- nedostatočná sieť čerpacích staníc disponujúcich vodíkom

- nemožnosť preniesť vodík podobne ako napr. benzín či naftu v transportných nádobách

- potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv

Iné

* napriek tomu, že viacerí výrobcovia už vozidlá s palivovým článkom vyrábajú v sériovej podobe, slúžia najmä ako fleetové autá veľkých korporácií. 

Autá s palivovým článkom v predaji: Ako plne sériové vozidlá dostupné verejnosti registrujeme v súčasnosti Toyotu Mirai a Hyundai ix35 Fuel Cell. Obe sú v ponuke dílerov v Nemecku.

Anketa:
Aký typ osobného vozidla má podľa vás budúcnosť?
Anketa bola ukončená

Späť na úvod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 733
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 319
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 336
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 867
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 856
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 465
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 885
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 100
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 854
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 479
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 974
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 276
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu