SME

Aký je rozdiel medzi hybridom a Plug-In hybridom? A čo palivové články?

Prehľad vozidiel na (nielen) elektrickú energiu pomôže pri výbere správneho auta domov či do firmy.

(Zdroj: Ilustračný obrázok: Toyota)

Automobilový svet sa mení a v posledných rokoch sme sa okrem príchodu prvých hybridných vozidiel s elektromotorom dočkali výrazného zmenšovania objemu spaľovacích motorov a oživenia éry prepĺňania. Kým v roku 1997, po príchode Toyoty Prius, sme na hybridné vozidlá pozerali ako na výstrelok, dnes sa s nimi stretávame bežne. Môžu byť nielen nástrojom ako posúvať technologické možnosti značky vpred, ale aj spôsobom ako znížiť priemerné "emisné čísla" tej ktorej značky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že alternatívne pohony osobných vozidiel nie sú z ekonomického pohľadu v čase nižších cien ropy tak atraktívne, ekologická stránka hrá stále rovnakú úlohu. A možno aj zákazníci na Slovensku sa jedného dňa dočkajú výraznejšej dotácie štátu po kúpe ekologického vozidla - elektromobilu.

SkryťVypnúť reklamu

Hybrid, elektromobil, Fuel Cell...

Chcete sa odlíšiť a viete to zdôvodniť aj rozumom? Chcete cestovať "čistejším" autom alebo máte iný dôvod prečo bez ekologicky zameraného vozidla neviete žiť? Aby ste si vybrali správne alebo sa aspoň zorientovali, zhrnuli sme pre vás základné vlastnosti vozidiel využívajúcich na svoj pohon okrem spaľovacieho motora aj elektrickú alebo výhradne elektrickú energiu.

Ďakujeme, že sa zúčastníte ankety pod článkom.

Hybrid

Spaľovací motor je primárnym pohonným prvkom hybridného vozidla, ktorému asistuje elektromotor živený energiou z akumulátora. Nabíjanie akumulátora je len sekundárnou úlohou: výhradne počas brzdenia, či jazdy dole kopcom – tzv. rekuperácia energie, ktorá by sa inak premenila napr. na teplo produkované brzdovými kotúčmi.

SkryťVypnúť reklamu

Typ vozidla

Hybrid

Hlavná úloha

zníženie spotreby paliva pri rozjazdoch a zrýchľovaní

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto

Zdroj energie

Primárne: fosílne palivo Sekundárne: elektrická energia akumulátora

Možnosť nabíjania zo siete

NIE

Dojazd na batérie

0 – 5 km*

Celkový dojazd

>500 km

Výhody

+ nižšia spotreba v čisto mestskej premávke v porovnaní s automobilom s rovnakým spaľovacím motorom bez hybridnej sústavy

+ nižšie produkované emisie

+ výrobca kompenzuje vyššiu nadobúdaciu cenu atraktívnejšou sériovou výbavou

+ väčšinou automatická prevodovka

Nevýhody

- vyššia nadobúdacia cena

- nízky výkon elektromotora

- potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie

- vyššia pohotovostná hmotnosť

- mimo mesta takmer nulový potenciál úspory paliva

- potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv

- krátky alebo nulový dojazd v čisto elektrickom režime

Iné

*Nie každý hybridný automobil je tzv. full hybrid, teda umožňuje aj jazdu v čisto elektrickom režime s vypnutým spaľovacím motorom.

Hybridy v predaji: Toyota Prius, Kia Niro (čoskoro), Honda NSX (čoskoro),...

Plug-In Hybrid

Spaľovací motor je primárnym pohonným prvkom na dlhých trasách mimo mesto. Elektrická sústava je plne sebestačná a schopná umožniť vozidlu prekonať desiatky kilometrov na elektrickú energiu akumulátora, ktorý je možné dobíjať z elektrickej siete.

Typ vozidla

Plug-In Hybrid

Hlavná úloha

nevyužívať fosílne palivo na „dojazd do práce a späť“

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto i blízke medzimesto

Zdroj energie

elektrická energia akumulátora+fosílne palivo na dlhé trasy

Možnosť nabíjania zo siete

ÁNO

Dojazd na batérie

cca 10 – 50 km

Celkový dojazd

>500 km

Výhody

+ dojazd na elektrickú energiu: po nabití batérií jazdí v elektrickom režime a v rámci dojazdu bez zapnutia spaľovacieho motora

+ v meste výrazne nižšia spotreba v automatickom hybridnom režime (pri nabitých batériách pred jazdou)

+ nižšie produkované emisie pri hybridnej jazde

+ výrobca kompenzuje vyššiu nadobúdaciu cenu atraktívnejšou sériovou výbavou

+ väčšinou automatická prevodovka

+ v danej triede relatívne vysoký celkový výkon sústavy

+ mimoriadne nízka priemerná spotreba fosílneho paliva na prvých 100 km jazdy (ak sa minie energia najprv z batérií)

+ extrémne tichá jazda (elektrický režim)

Nevýhody

- výrazne vyššia nadobúdacia cena

- potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie

- vyššia pohotovostná hmotnosť

- potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv

- bez nabíjacieho stojanu a plného využitia batérií je potenciál plug-in hybridu znížený na úroveň bežného hybridu

- v zimných mesiacoch znížený dojazd na el. energiu

Iné

 

Plug-In Hybridy v predaji: BMW 330e, Audi Q7 E-tron Quattro, Kia Optima Plug-In Hybrid, Volvo XC90 T8...

Elektromobil

Elektromotor je hlavným a jediným pohonným prvkom elektromobilu. Elektrickú energiu uchováva výhradne akumulátor nabíjaný z externej elektrickej siete.

Typ vozidla

elektromobil

Hlavná úloha

pri akceptovaných nevýhodách môže plniť úlohu jediného vozidla

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto i blízke medzimesto

Zdroj energie

elektrická energia akumulátora

Možnosť nabíjania zo siete

ÁNO

Dojazd na batérie

cca 40 – 400 km

Celkový dojazd

cca 400 km podľa veľkosti batérií a typu vozidla

Výhody

+ ekonomická prevádzka: možnosť nabíjania v mestách zadarmo

+ automatická „prevodovka“

+ extrémne tichá jazda

+ ekológia prevádzky (bez zohľadnenia výroby el.energie)

Nevýhody

- výrazne vyššia nadobúdacia cena pri vozidlách s veľkokapacitnými akumulátormi

- na výber len niekoľko typov vozidiel vybraných výrobcov

- potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie

- potenciálne vyššia pohotovostná hmotnosť

- nedostatočná sieť verejných nabíjacích staníc

- dlhý čas nabíjania do plnej kapacity batérií: zväčšia viac ako 1h

- neuspokojivý dojazd pri vozidlách s „dostupnou“ cenou

- orientácia výrobcov skôr na malé mestské vozidlá

- bez domáceho alebo firemného nabíjacieho stojanu takmer nevyužiteľné

- v zimnej prevádzke výrazne nižší dojazd: batéria vyčerpáva elektrické vykurovanie

- znižujúca sa kapacita batérií pri silných mrazoch

- znižujúca sa kapacita batérií cyklami nabíjania

Iné

Väčšina automobilových značiek v súčasnosti vyrába výhradne malé mestské elektromobily, ktoré nemajú potenciál plne nahradiť jediný automobil v rodine. „Dospelé“ elektromobily ako napr. Tesla patria do triedy luxusných prémiových vozidiel s očakávane vysokou nadobúdacou cenou.

Elektromobily v predaji: Kia Soul EV, Nissan Leaf, BMW i3, Tesla Model S a X...

Vozidlo s palivovým článkom

Elektromotor je hlavným a jediným pohonným prvkom. Elektrickú energiu vyrába palivový článok, ktorý na svoju prevádzku potrebuje vodík (uchovávaný v tlakových nádobách) a vzdušný kyslík. Automobil disponuje aj vyrovnávacím akumulátorom podobne ako bežný hybrid.

SkryťVypnúť reklamu

Typ vozidla

Fuel Cell: elektromobil s vodíkovým palivovým článok

Hlavná úloha

univerzálne použitie

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto i blízke medzimesto

Zdroj energie

vodíkový palivový článok

Možnosť nabíjania zo siete

NIE

Dojazd na batérie

-

Celkový dojazd

400 – 800 km

Výhody

+ ekonomická prevádzka: tankovať vodík je lacnejšie ako benzín či naftu

+ automatická „prevodovka“

+ extrémne tichá jazda

+ dojazd

+ univerzálne použitie

+ ekologická prevádzka: jedinou emisiou je voda

Nevýhody

- výrazne vyššia nadobúdacia cena

- zatiaľ takmer nedostupné v bežnej distribučnej sieti automobiliek*

- nedostatočná sieť čerpacích staníc disponujúcich vodíkom

- nemožnosť preniesť vodík podobne ako napr. benzín či naftu v transportných nádobách

- potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv

Iné

* napriek tomu, že viacerí výrobcovia už vozidlá s palivovým článkom vyrábajú v sériovej podobe, slúžia najmä ako fleetové autá veľkých korporácií. 

Autá s palivovým článkom v predaji: Ako plne sériové vozidlá dostupné verejnosti registrujeme v súčasnosti Toyotu Mirai a Hyundai ix35 Fuel Cell. Obe sú v ponuke dílerov v Nemecku.

Anketa:
Aký typ osobného vozidla má podľa vás budúcnosť?
Anketa bola ukončená

Späť na úvod.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 105
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 292
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 327
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 047
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 687
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 235
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 172
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  2. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  3. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  4. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  5. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  6. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  7. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  8. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 40 011
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 21 528
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 640
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 474
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 563
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 254
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 783
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 734
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu