Automobilový svet sa mení a v posledných rokoch sme sa okrem príchodu prvých hybridných vozidiel s elektromotorom dočkali výrazného zmenšovania objemu spaľovacích motorov a oživenia éry prepĺňania. Kým v roku 1997, po príchode Toyoty Prius, sme na hybridné vozidlá pozerali ako na výstrelok, dnes sa s nimi stretávame bežne. Môžu byť nielen nástrojom ako posúvať technologické možnosti značky vpred, ale aj spôsobom ako znížiť priemerné "emisné čísla" tej ktorej značky.
Napriek tomu, že alternatívne pohony osobných vozidiel nie sú z ekonomického pohľadu v čase nižších cien ropy tak atraktívne, ekologická stránka hrá stále rovnakú úlohu. A možno aj zákazníci na Slovensku sa jedného dňa dočkajú výraznejšej dotácie štátu po kúpe ekologického vozidla - elektromobilu.
Hybrid, elektromobil, Fuel Cell...
Chcete sa odlíšiť a viete to zdôvodniť aj rozumom? Chcete cestovať "čistejším" autom alebo máte iný dôvod prečo bez ekologicky zameraného vozidla neviete žiť? Aby ste si vybrali správne alebo sa aspoň zorientovali, zhrnuli sme pre vás základné vlastnosti vozidiel využívajúcich na svoj pohon okrem spaľovacieho motora aj elektrickú alebo výhradne elektrickú energiu.
Ďakujeme, že sa zúčastníte ankety pod článkom.
Hybrid
Spaľovací motor je primárnym pohonným prvkom hybridného vozidla, ktorému asistuje elektromotor živený energiou z akumulátora. Nabíjanie akumulátora je len sekundárnou úlohou: výhradne počas brzdenia, či jazdy dole kopcom – tzv. rekuperácia energie, ktorá by sa inak premenila napr. na teplo produkované brzdovými kotúčmi.

Typ vozidla | Hybrid |
Hlavná úloha | zníženie spotreby paliva pri rozjazdoch a zrýchľovaní |
Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu | mesto |
Zdroj energie | Primárne: fosílne palivo Sekundárne: elektrická energia akumulátora |
Možnosť nabíjania zo siete | NIE |
Dojazd na batérie | 0 – 5 km* |
Celkový dojazd | >500 km |
Výhody | + nižšia spotreba v čisto mestskej premávke v porovnaní s automobilom s rovnakým spaľovacím motorom bez hybridnej sústavy + nižšie produkované emisie + výrobca kompenzuje vyššiu nadobúdaciu cenu atraktívnejšou sériovou výbavou + väčšinou automatická prevodovka |
Nevýhody | - vyššia nadobúdacia cena - nízky výkon elektromotora - potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie - vyššia pohotovostná hmotnosť - mimo mesta takmer nulový potenciál úspory paliva - potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv - krátky alebo nulový dojazd v čisto elektrickom režime |
Iné | *Nie každý hybridný automobil je tzv. full hybrid, teda umožňuje aj jazdu v čisto elektrickom režime s vypnutým spaľovacím motorom. |
Hybridy v predaji: Toyota Prius, Kia Niro (čoskoro), Honda NSX (čoskoro),...
Plug-In Hybrid
Spaľovací motor je primárnym pohonným prvkom na dlhých trasách mimo mesto. Elektrická sústava je plne sebestačná a schopná umožniť vozidlu prekonať desiatky kilometrov na elektrickú energiu akumulátora, ktorý je možné dobíjať z elektrickej siete.

Typ vozidla | Plug-In Hybrid |
Hlavná úloha | nevyužívať fosílne palivo na „dojazd do práce a späť“ |
Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu | mesto i blízke medzimesto |
Zdroj energie | elektrická energia akumulátora+fosílne palivo na dlhé trasy |
Možnosť nabíjania zo siete | ÁNO |
Dojazd na batérie | cca 10 – 50 km |
Celkový dojazd | >500 km |
Výhody | + dojazd na elektrickú energiu: po nabití batérií jazdí v elektrickom režime a v rámci dojazdu bez zapnutia spaľovacieho motora + v meste výrazne nižšia spotreba v automatickom hybridnom režime (pri nabitých batériách pred jazdou) + nižšie produkované emisie pri hybridnej jazde + výrobca kompenzuje vyššiu nadobúdaciu cenu atraktívnejšou sériovou výbavou + väčšinou automatická prevodovka + v danej triede relatívne vysoký celkový výkon sústavy + mimoriadne nízka priemerná spotreba fosílneho paliva na prvých 100 km jazdy (ak sa minie energia najprv z batérií) + extrémne tichá jazda (elektrický režim) |
Nevýhody | - výrazne vyššia nadobúdacia cena - potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie - vyššia pohotovostná hmotnosť - potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv - bez nabíjacieho stojanu a plného využitia batérií je potenciál plug-in hybridu znížený na úroveň bežného hybridu - v zimných mesiacoch znížený dojazd na el. energiu |
Iné |
Plug-In Hybridy v predaji: BMW 330e, Audi Q7 E-tron Quattro, Kia Optima Plug-In Hybrid, Volvo XC90 T8...
Elektromobil
Elektromotor je hlavným a jediným pohonným prvkom elektromobilu. Elektrickú energiu uchováva výhradne akumulátor nabíjaný z externej elektrickej siete.

Typ vozidla | elektromobil |
Hlavná úloha | pri akceptovaných nevýhodách môže plniť úlohu jediného vozidla |
Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu | mesto i blízke medzimesto |
Zdroj energie | elektrická energia akumulátora |
Možnosť nabíjania zo siete | ÁNO |
Dojazd na batérie | cca 40 – 400 km |
Celkový dojazd | cca 400 km podľa veľkosti batérií a typu vozidla |
Výhody | + ekonomická prevádzka: možnosť nabíjania v mestách zadarmo + automatická „prevodovka“ + extrémne tichá jazda + ekológia prevádzky (bez zohľadnenia výroby el.energie) |
Nevýhody | - výrazne vyššia nadobúdacia cena pri vozidlách s veľkokapacitnými akumulátormi - na výber len niekoľko typov vozidiel vybraných výrobcov - potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie - potenciálne vyššia pohotovostná hmotnosť - nedostatočná sieť verejných nabíjacích staníc - dlhý čas nabíjania do plnej kapacity batérií: zväčšia viac ako 1h - neuspokojivý dojazd pri vozidlách s „dostupnou“ cenou - orientácia výrobcov skôr na malé mestské vozidlá - bez domáceho alebo firemného nabíjacieho stojanu takmer nevyužiteľné - v zimnej prevádzke výrazne nižší dojazd: batéria vyčerpáva elektrické vykurovanie - znižujúca sa kapacita batérií pri silných mrazoch - znižujúca sa kapacita batérií cyklami nabíjania |
Iné | Väčšina automobilových značiek v súčasnosti vyrába výhradne malé mestské elektromobily, ktoré nemajú potenciál plne nahradiť jediný automobil v rodine. „Dospelé“ elektromobily ako napr. Tesla patria do triedy luxusných prémiových vozidiel s očakávane vysokou nadobúdacou cenou. |
Elektromobily v predaji: Kia Soul EV, Nissan Leaf, BMW i3, Tesla Model S a X...
Vozidlo s palivovým článkom
Elektromotor je hlavným a jediným pohonným prvkom. Elektrickú energiu vyrába palivový článok, ktorý na svoju prevádzku potrebuje vodík (uchovávaný v tlakových nádobách) a vzdušný kyslík. Automobil disponuje aj vyrovnávacím akumulátorom podobne ako bežný hybrid.

Typ vozidla | Fuel Cell: elektromobil s vodíkovým palivovým článok |
Hlavná úloha | univerzálne použitie |
Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu | mesto i blízke medzimesto |
Zdroj energie | vodíkový palivový článok |
Možnosť nabíjania zo siete | NIE |
Dojazd na batérie | - |
Celkový dojazd | 400 – 800 km |
Výhody | + ekonomická prevádzka: tankovať vodík je lacnejšie ako benzín či naftu + automatická „prevodovka“ + extrémne tichá jazda + dojazd + univerzálne použitie + ekologická prevádzka: jedinou emisiou je voda |
Nevýhody | - výrazne vyššia nadobúdacia cena - zatiaľ takmer nedostupné v bežnej distribučnej sieti automobiliek* - nedostatočná sieť čerpacích staníc disponujúcich vodíkom - nemožnosť preniesť vodík podobne ako napr. benzín či naftu v transportných nádobách - potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv |
Iné | * napriek tomu, že viacerí výrobcovia už vozidlá s palivovým článkom vyrábajú v sériovej podobe, slúžia najmä ako fleetové autá veľkých korporácií. |
Autá s palivovým článkom v predaji: Ako plne sériové vozidlá dostupné verejnosti registrujeme v súčasnosti Toyotu Mirai a Hyundai ix35 Fuel Cell. Obe sú v ponuke dílerov v Nemecku.
Aký typ osobného vozidla má podľa vás budúcnosť?