Roborace: prvý šampionát áut bez jazdcov odhaľuje techniku

Úvodné podujatie série autonómnych špeciálov by malo už vo februári 2017 hostiť Buenos Aires.

Autonómny špeciál určený pre preteky Roborace(Zdroj: Roborace)

Pretekárska séria automobilov bez jazdcov, priliehavo nazvaná Roborace, naberá stále reálnejšie kontúry. Už dlhšie je známe, že historicky prvý šampionát svojho druhu bude sprievodným podujatím seriálu Formuly E od sezóny 2016/17.

Pôjde sa teda na rovnakých okruhoch ako v prípade elektrických formúl, pričom v hodinových pretekoch sa proti sebe postaví desať tímov, každý s dvoma autonómnymi špeciálmi, ktorých dizajn a technika zostávali dlho tajomstvom.

To už aspoň sčasti neplatí. Vzhľad plne elektrických áut je dielom Daniela Simona. Nemecký dizajnér v minulosti spolupracoval napríklad s Bugatti, známejší je však vďaka svojim prácam vo filmoch Tron: Legacy či Oblivion.

Futuristický dizajn teda v tomto prípade nijako zvlášť neprekvapí. Rovnako ako množstvo kamier či senzorov, pomocou ktorých sa majú vozidlá na trati orientovať. Údaje z týchto jednotiek, vrátane laserových senzorov Lidar, poputujú do superpočítača Nvidia Drive PX 2, schopného spracovať až 24 biliónov operácií za sekundu.

Umiestnený je približne v strede trupu, aby sa minimalizovala hrozba jeho zničenia pri prípadných nehodách. Otvory pre prívod vzduchu v prednej časti trupu a za podbehmi zadných kolies slúžia k udržiavaniu optimálnej prevádzkovej teploty počítača, resp. batérií.

V zadnej časti karosérie je neprehliadnuteľným prvkom "vežička" s 360-stupňovou kamerou, Pitotovou trubicou a svetelnými indikátormi.

Pokiaľ ide o rozmery, pretekársky špeciál je dlhý 4,8 m, široký 2,0 m, pričom rázvor dosahuje 2,8 m. Pri jednotonovej hmotnosti je schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť prekračujúcu 300 km/h.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Chystá sa Roborace, pretekárska séria elektromobilov bez jazdcov

V prvej sezóne šampionátu budú jednotlivé tímy súťažiť s identickými vozidlami vyvíjanými spoločnosťou Kinetik. Rozdiely na trati by tak mali vznikať len odlišným nastavením softvéru.

Úvodné podujatie série Roborace by vo februári 2017 malo hostiť Buenos Aires, tretia zastávka v kalendári šampionátu Formuly E pre sezónu 2016/17.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 782
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 837
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 690
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 455
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.